Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Stig Sæterbakken er død

NYTT TEMA
happydeathsuite
happydeathsuiteInnlegg: 6835
25.01.12 12:49

http://www.dagbladet.no/2012/01/25/kultur/litteratur/bok/19937861/

Dette kom brått og overraskande for min del. Var han sjuk? Nokon som veit?

happydeathsuite
25.01.12 13:56
happydeathsuite: Var han sjuk? Nokon som veit?

Dumt spørsmål, i grunn. Trist, trist.

rothko62
rothko62Innlegg: 4064
25.01.12 14:54

Det var fryktelig trist. Han var en stor forfatter, og et modig menneske.

Atlin
AtlinInnlegg: 731
26.01.12 19:28

RIP

catachr
catachrInnlegg: 410
28.01.12 01:14
happydeathsuite: Dette kom brått og overraskande for min del. Var han sjuk? Nokon som veit?

Jeg tror denne siden -- http://vertigomannen.blogspot.com/ -- kan gi deg noen hint om hva som har hendt.

Dette er veldig, veldig trist. Det jeg hovedsakelig forbinder Sæterbakken med er et slags ønske om å se mennesker som har motforestillinger mot å bli sett, dvs. å forstå dem som ikke skriker på oppmerksomhet, men som trekker seg unna og er kjipe og tilsynelatende foraktfulle -- og som ikke uttrykker de ordene man ønsker de skal uttrykke for at man skal kunne like dem. (Kanskje er det dette de mest interessante menneskene.)

Jeg har lest et par av romanene hans, men det jeg husker best er et essay i Vinduet for en del år tilbake, der han skrev om Nikanor Teratologen. "Oseaner av ømhet" het det (essayet), og Sæterbakken fant en slags verdig motstander; jeg husker jeg ble redd av hva det essayet beskrev, men jeg ble også rørt i hjerterota, virkelig, fordi Sæterbakken klarte å finne noe  usigelig vakkert inne i en litteratur som tilsynelatende er så forjævlig stygg og fæl.

Jeg skulle ønske betegnelsen "en følsom sjel" ikke var fullstendig parodisk, ellers skulle jeg brukt den om Sæterbakken.

happydeathsuite
28.01.12 01:48
catachr: Jeg tror denne siden -- http://vertigomannen.blogspot.com/ -- kan gi deg noen hint om hva som har hendt.

Ja, eg har sett det. Derav mitt andre innlegg i tråden.

Eg skal sjå meg om etter det essayet du skriv om. Det ser ut til å vere verdt å lese.

valoto
valotoInnlegg: 5398
28.01.12 23:10

Det irriterande er at dreier det seg om sjølvmord, vert det aldri opplyst, når det difor ikkje står nokon ting om dødsårsak, tenkjer ein  sitt. Fransk presse oppgjev alltid dødsårsak - kva ho enn måtte vera. Det skapar faktisk meir ro kring dødsfallet.  

happydeathsuite
29.01.12 02:05
valoto: når det difor ikkje står nokon ting om dødsårsak, tenkjer ein sitt

Ja, det blir jo gjerne slik. Det er ein norm (for det er vel ein norm det er?) som blir handheva på merkverdig vis. Ein slags bakvendt versjon av "den som teier, samtykkjer". Den som teier, seier.

Hitherto
HithertoInnlegg: 104
30.01.12 22:31

Triste greier. Hadde stor nytte av Det onde øye i arbeid med en masteroppgave for 4 år siden.

NoobSaibot
NoobSaibotInnlegg: 2700
03.02.12 15:59
valoto: Det irriterande er at dreier det seg om sjølvmord, vert det aldri opplyst, når det difor ikkje står nokon ting om dødsårsak, tenkjer ein  sitt.

Presten om Sæterbakken i begravelsen: "Han valgte selv å gå ut av tiden. Det siste halvåret var han mer eller mindre i sin mørke kjeller."

Han valgte selv å gå ut av tiden

Så da kan vi i hvert fall stadfeste tilfellet Sæterbakken. Ellers er jeg enig i det du skriver, valoto.

bennyen
bennyenInnlegg: 7793
04.02.12 21:30
NoobSaibot: Han valgte selv å gå ut av tiden

Familien skrev i dødsannonsen at "han valgte bort livet".

Siste innlegg