Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tips til bøker!

NYTT TEMA
fiskfugl
fiskfuglInnlegg: 3
05.02.12 17:31

Hei!

Jeg er ikke så veldig bevandret i litteraturverdenen, men begynner å se en slags rød tråd mellom bøker jeg liker, som jeg gjerne vil ha videre anbefalinger for.

Jack Kerouacs On the Road likte jeg veldig godt pga. søken om å finne ut hva man vil med livet sitt, i komboen med å reise bort og alle historiene som da skjer. Likte også veldig godt Into the Wild som handler om noe av det samme.

At de i tillegg er basert på sanne historier, skaper en ekstra dimensjon, både med tanke på personenens handlinger, men også for å få innsikt i rammen rundt.

Har akkurat begynt på Just Kids av Patti Smith nå, så langt liker jeg den godt, men lurer om dere vet om noen bøker som er av samme «sjanger»?

Palimpsest
PalimpsestInnlegg: 2069
06.02.12 12:42

'Catcher in the Rye'? Den er vel ikke akkurat basert på sanne historier, men absolutt om søken for å finne ut hva man vil med livet sitt. Og den er vel det nærmeste man kommer en moderne klassiker i sjangeren.

fiskfugl
06.02.12 19:29

morsomt at du nevner den, lurte på om jeg skulle nevne den i det forrige innlegget, men det er en bok jeg har lest og er absolutt i den retningen jeg liker :)

Palimpsest
07.02.12 00:14

Husker også jeg leste 'Garps Bok' da jeg var yngre, og at den gjorde veldig inntrykk. Kanskje noe å sjekke ut det også?

'Lille Tre' av Forrest Carter er forsåvidt også en veldig fin, men litt annerledes, oppvekstbok.

tinytim
tinytimInnlegg: 8553
07.02.12 11:56
fiskfugl: At de i tillegg er basert på sanne historier

Hva med Jim Carrolls Basketball Diarys? (Nei, det er ingen idrettsbok), den omhandler Carrolls ungdomstid i NYC, preget av vold og dop. Carroll var i tillegg til forfatter rockemusiker i periferien rundt CBGB's, Patti Smith og Warhol. Hans låt "People Who died" fra debuten Catholic Boy er noe av en klassiker.

(Innlegget ble redigert 07.02.12 11:57)

Palimpsest
12.02.12 04:32

For øvrig, hvis du ikke har for mye imot tegneserier, eller tegnede romaner, er 'Ghost World' det nærmeste man kommer 'Catcher in the Rye' i moderne versjon.

fiskfugl
18.02.12 20:13

hei, og takk for tipsene. Begge virker jo veldig interessante, hiver meg på de så fort jeg kan :)

Artaxerxes
ArtaxerxesInnlegg: 33923
19.02.12 02:29
fiskfugl: Jack Kerouacs On the Road likte jeg veldig godt pga. søken om å finne ut hva man vil med livet sitt, i komboen med å reise bort og alle historiene som da skjer. Likte også veldig godt Into the Wild som handler om noe av det samme.

-  "Reisen til nattens ende" av Louis-Ferdinand Celine.

- "Post Office" av Charles Bukowski. 

- "Gjøkeredet" av Ken Kesey.

- "Lolita" av Vladimir Nabokov.

- "Fear and Loathing in Las Vegas" av Hunter S. Thompson.

- "The Great Gatsby" av F. Scott Fitzgerald.

manuspiloten
manuspilotenInnlegg: 14
19.02.12 18:27

Jack Kerouacs "On the Road" som over blir sammenligna med "Into the Wild".. aldri tenkt på det, eingong. Men kanskje nylese!
http://wp.me/pYtns-Rr

Siste innlegg