Raul07Innlegg: 104140
Jeg skal ærlig innrømme at jeg selv er skeptisk til kvinnelige forfattere. Jeg leser mest fantasy og har lest bøker av både kvinner og menn. De beste seriene har alle vært skrevet av menn, mens jeg generelt sett har blitt skuffet av de seriene jeg har lest av kvinner (Hobb og J.V Jones f.eks). De mangler et større bilde, nyanser osv.
Men når det er sagt - har lest nok av skuffende serier fra menn også...Men i motsetning til serier av kvinner har jeg lest mange gode serier av menn.
Er det tilfeldig eller er det noe her?...
(Innlegget ble redigert 06.02.12 11:44)
AebriolInnlegg: 12684
For min del er det genreavhengig i stor grad. Jeg har generelt ikke noe i mot kvinnelige forfattere, men i noen genre er det rett og slett flere gode mannlige forfattere (og i andre - motsatt).
Nærmere bestemt mener jeg at i hovedsak er fantasy og science fiction best skrevet av menn, med noen unntak, og urban fantasy og YA bøker best skrevet av kvinner (med noen unntak).
Innen krimgenren mener jeg begge kjønn er like gode.
Men det finnes selvfølgelig unntak ...
Innen fantasy ... kvinnelige forfattere:
C.S. Friedman - Coldfire trilogien (begynner med: Black Sun Rising).
K. J. Parker - The Engineer Trilogy (begynner med: Devices and Desires, fortsetter med Evil for Evil).
Elizabeth Moon - Paksenarrion.
Sherwood Smith - Inda.
Jacqueline Carey - Kushiel's Dart.
For eksempel.
Men jeg vil ikke hevde at noen av disse er like gode som mine topp 5 mannlige forfattere, likevel ... de er oppe ved resten innen genren.
Har forresten aldri lest noen fantasy som er råere enn Parker sine, så hvis man ønsker det skal gå godt med noen bør man kanskje styre unna.
(Innlegget ble redigert 06.02.12 15:44)
AebriolInnlegg: 12684
jeangabin: Obs, jeg ga deg en tommel når jeg skulle svare:) Men jeg ser at du ikke nevner Ursula LeGuin i fantasy listen din
Fordi hun på ingen måte er noen favoritt hos meg :) Syntes hun skriver på mange måter for enkelt.
Det er forøvrig en mening jeg har om veldig mange forfattere som skrev bøker i den tidsperioden hun har skrevet store deler av sitt forfatterskap, så det har mer med genrens utvikling enn at hun er kvinne å gjøre.
Men Time-Travellers Wife, The Host, Speed of Dark, er av de bedre jeg har lest innen science fiction, og er fra kvinnelige favoritter.
(Innlegget ble redigert 07.02.12 08:42)
PalimpsestInnlegg: 2069
Ja, McEwan er vel én som såvidt klarer å beskrive følelser mer kompliserte enn de som trengs for å vurdere middag.
Hvis man tar seg tid til å lese det er det mye følelser hos forfattere som Raymond Carver og Yasunari Kawabata også.
(Innlegget ble redigert 07.02.12 10:07)