Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Don't judge a book by it's author

NYTT TEMA
Arvid78
Arvid78Innlegg: 237
06.02.12 10:07

Jeg inrømmer det at når det gjelder bøker, og da spesielt skjønnliteratur, så er jeg en sexist. Jeg velger med overlegg bort kvinnelige forfattere. Jeg leser kun menn.

Jeg har følt meg noe skyldig over dette, for jeg har ikke den samme holdningen når det kommer til annen kultur da betyr ikke kjønn noe som helst kun den kunsten som er skapt.

Men så leste jeg på et forum at det var en kvinne med lignende syn som meg, hun leste aldri mannlige forfattere, de kunne ikke skrive og var ikke i stand til å skrive om mennesklige følelser, da spesielt kvinners.

Etter å ha lest dette følte jeg meg mindre skyldig, spørsmålet er: Er det OK og være litt sexistisk når det kommer til bøker eller bør vi tvinge oss selv til å lese literatur fra begge kjønn og alle raser og relgioner.

Aebriol
AebriolInnlegg: 12684
06.02.12 10:52
Arvid78: Etter å ha lest dette følte jeg meg mindre skyldig, spørsmålet er: Er det OK og være litt sexistisk når det kommer til bøker eller bør vi tvinge oss selv til å lese literatur fra begge kjønn og alle raser og relgioner.

Det er helt ok. 

For min del kan jeg fint kose meg med bøker uansett forfatterens politiske ståsted, så lenge den er god for genren.

Jeg kan kose meg med Kratman og Ringo's 'kristne republikanske som har tjent sitt land i infanteriet er guder i forhold til alle andre' bøker, og jeg kan kose meg med Stieg Larsson's 'menn undertrykker kvinner og har skylden for alt jævlig' bøker. 

Det viktige er hva du selv liker. 

Jeg leser ikke bøker fordi jeg skal la meg overbevise av det politiske budskapet i bøkene. Jeg trenger ikke være enig med karakterenes politiske eller personlige filosofiske ståsted. Leser jeg en bok om ungdommer som blir såååå forelsket og hater hverandre såååå mye ... så er det greit, hvis den er bra skrevet. Leser jeg en bok hvor krig er tilnærmet avskaffet i ett samfunn (Peter F. Hamiltons 'Eden' samfunn), så kan jeg kjøpe det scenarioet i like stor grad som jeg kan kjøpe Kratmanns idiotiske 'liberale har ødelagt alt, nå skal infanteriet fikse verden' eller Ringo's 'superhelten min er infanterimann - han kan fikse alt' bøker. 

Mens andre virkelig ikke klarer å kose seg med bøker hvor de syntes hovedpersonene tar feil, eller gjør og mener ting de syntes er idiotiske. 

Og det er jo helt greit det og. 

Jeg leser nesten utelukkende fiksjon, andre leser nesten utelukkende faktabøker. Det er smak og behag. 

Les for din egen del. Ikke pga hva andre mener du 'burde'. 

Og hvis din erfaring er at kvinnelige forfattere skriver bøker du ikke syntes er interessante - så hvorfor kaste bort tiden din på dem? 

Raul07
Raul07Innlegg: 104140
06.02.12 11:43

Jeg skal ærlig innrømme at jeg selv er skeptisk til kvinnelige forfattere. Jeg leser mest fantasy og har lest bøker av både kvinner og menn. De beste seriene har alle vært skrevet av menn, mens jeg generelt sett har blitt skuffet av de seriene jeg har lest av kvinner (Hobb og J.V Jones f.eks). De mangler et større bilde, nyanser osv.

Men når det er sagt - har lest nok av skuffende serier fra menn også...Men i motsetning til serier av kvinner har jeg lest mange gode serier av menn.

Er det tilfeldig eller er det noe her?...

(Innlegget ble redigert 06.02.12 11:44)

Palimpsest
PalimpsestInnlegg: 2069
06.02.12 12:44

At menn er mindre flinke til å skrive om kvinners indre sjeleliv enn det kvinner er, har jeg ikke noe problem med å tro på. Uavhengig av det leser jeg vel nærmest kun mannlige forfattere, rett og slett fordi det er svært få kvinner jeg syns skriver noe særlig godt.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 22863
06.02.12 14:01

Jeg føler meg ikke som noen sexist selv om jeg stort sett leser mannlige forfattere. Kvinner skriver ofte på en måte som ikke tiltaler meg veldig. Jeg kommer i farten på noen få gode bøker av kvinnelige forfattere, Åndenes hus av Isabel Allende og Kildens Utspring av Ayn Rand.

Aebriol
06.02.12 15:43

For min del er det genreavhengig i stor grad. Jeg har generelt ikke noe i mot kvinnelige forfattere, men i noen genre er det rett og slett flere gode mannlige forfattere (og i andre - motsatt). 

Nærmere bestemt mener jeg at i hovedsak er fantasy og science fiction best skrevet av menn, med noen unntak, og urban fantasy og YA bøker best skrevet av kvinner (med noen unntak). 

Innen krimgenren mener jeg begge kjønn er like gode. 

Men det finnes selvfølgelig unntak ...

Innen fantasy ... kvinnelige forfattere: 

C.S. Friedman - Coldfire trilogien (begynner med: Black Sun Rising).
K. J. Parker - The Engineer Trilogy  (begynner med: Devices and Desires, fortsetter med Evil for Evil).
Elizabeth Moon - Paksenarrion. 
Sherwood Smith - Inda. 
Jacqueline Carey - Kushiel's Dart. 

For eksempel.

Men jeg vil ikke hevde at noen av disse er like gode som mine topp 5 mannlige forfattere, likevel ... de er oppe ved resten innen genren. 

Har forresten aldri lest noen fantasy som er råere enn Parker sine, så hvis man ønsker det skal gå godt med noen bør man kanskje styre unna. 

(Innlegget ble redigert 06.02.12 15:44)

blimp
blimpInnlegg: 588
07.02.12 04:02

Ta det helt med ro - jeg velger konsekvent vekk mannlige forfattere da de stort sett suger hardt hva gjelder å beskrive følelser mer kompliserte enn å vurdere middagsvalg. 

Les hva du vil og ha det gøy med det..

jeangabin
jeangabinInnlegg: 3003
07.02.12 04:29

Obs, jeg ga deg en tommel når jeg skulle svare:) Men jeg ser at du ikke nevner Ursula LeGuin i fantasy listen din. 

jacksoen
jacksoenInnlegg: 8405
07.02.12 08:00

Hehe.

Skal slå meg litt på brystet og si at jeg kun engang har nektet å lese bøker pga noe med forfatteren, og det er Larsson bøkene. Jeg nekter å lese dem.

Men jeg har mest trolig lest flere bøker av menn enn kvinner. Hvorfor vet jeg ikke, men det mangler litt kvinnelige Ludlum type forfattere er kanskje grunnen.

Det beste er fantasy. Der er som oftest forfatterene kun undertegnet med Etternavn og intialene. Visste ikke før jeg var ferdig og så på forfatterpresentasjonen på siste side at Paksarrion sagaen var skrevet av en kvinne.

jacksoen
jacksoenInnlegg: 8405
07.02.12 08:01
jacksoen: Skal slå meg litt på brystet og si at jeg kun engang har nektet å lese bøker pga noe med forfatteren, og det er Larsson bøkene. Jeg nekter å lese dem.

Jeg har lest cirka halvparten av den første boken, men la den fra meg. Ble rett og slett for provosert...

Aebriol
07.02.12 08:37
jeangabin: Obs, jeg ga deg en tommel når jeg skulle svare:) Men jeg ser at du ikke nevner Ursula LeGuin i fantasy listen din

Fordi hun på ingen måte er noen favoritt hos meg :) Syntes hun skriver på mange måter for enkelt. 

Det er forøvrig en mening jeg har om veldig mange forfattere som skrev bøker i den tidsperioden hun har skrevet store deler av sitt forfatterskap, så det har mer med genrens utvikling enn at hun er kvinne å gjøre. 

Men Time-Travellers Wife, The Host, Speed of Dark, er av de bedre jeg har lest innen science fiction, og er fra kvinnelige favoritter. 

(Innlegget ble redigert 07.02.12 08:42)

Aebriol
07.02.12 09:04
blimp: Ta det helt med ro - jeg velger konsekvent vekk mannlige forfattere da de stort sett suger hardt hva gjelder å beskrive følelser mer kompliserte enn å vurdere middagsvalg.
Palimpsest
PalimpsestInnlegg: 2069
07.02.12 10:06

Ja, McEwan er vel én som såvidt klarer å beskrive følelser mer kompliserte enn de som trengs for å vurdere middag.

Hvis man tar seg tid til å lese det er det mye følelser hos forfattere som Raymond Carver og Yasunari Kawabata også.

(Innlegget ble redigert 07.02.12 10:07)

Arvid78
Arvid78Innlegg: 237
07.02.12 16:37

Jeg ser de fleste tenker likt som jeg her, men det er en Sci-Fi bok som er skrevet av en kvinne, under et mannlig pseudonym, og det er Swastika Nights, ellers har også jeg hatt lyst til å lese Time Travelers Wife men er redd den skal være for romantisk.

KingKongHalvor
07.02.12 22:13
blimp: å beskrive følelser mer kompliserte enn å vurdere middagsvalg.

Er det egentlig en følelse da?

Når du først nevner følelser, så er det omvendt for meg. Måtte prøve en krim av Camilla Läckberg for et par år siden, da hun ble hausset veldig opp. Sjelden jeg gir meg midtveis i en bok, men det skjedde her. Voldsomt mye om denne kvinnelige politidamens følelsesliv, noe som ikke drev handlingen nevneverdig fremover.

Godt vi er forskjellige, men jeg er nok ikke helt enig med deg i at mannlige forfattere ikke klarer å beskrive følelser på en troverdig og gripende måte. 

Aebriol
08.02.12 00:02
KingKongHalvor: Camilla Läckberg

Haha, jeg hadde samme følelse. Det går over min fatteevne at noen faktisk liker henne :)

blimp
08.02.12 16:09
KingKongHalvor: Godt vi er forskjellige, men jeg er nok ikke helt enig med deg i at mannlige forfattere ikke klarer å beskrive følelser på en troverdig og gripende måte.

Mannlige forfattere har en lei tendens til å havne i flate to-dimensjonale beskrivelser av kvinner - og faller derfor gjennom av denne grunn. 

Et utmerket eksempel innen fantasy er Wheel of time-serien der kvinner stort sett kan a) nappe seg i fletta og b) skule stygt på mannfolk. Noen kan også bedrive en viss form for magisk aktivitet - men det slutter også der...

Kjedelig, flatt og fullstendig mangel på innsikt.

blimp
08.02.12 16:12
Aebriol: Forslag fra min side: http://www.amazon.com/Atonement-Novel-Ian-McEwan/dp/038572179X/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1328601474&sr=8-1 Som ett mulig unntak :)

Hvis jeg ikke hadde sovna midtveis i filmversjonen hadde jeg muligens kunnet mønstre et minimum av nysgjerrighet ;D 

KingKongHalvor
08.02.12 16:12
blimp: Kjedelig, flatt og fullstendig mangel på innsikt.

Har aldri lest noe innen fantasy-genren, så det skal jeg ikke utfordre deg på.

Aebriol
08.02.12 16:19
blimp: Mannlige forfattere har en lei tendens til å havne i flate to-dimensjonale beskrivelser av kvinner - og faller derfor gjennom av denne grunn.

Nå er kanskje wheel of time noe av det aller dårligste som er skrevet angående kvinner, innen fantasy genren da ... 

Men siden du leser fantasy, leser du science fiction?

Da kan jeg anbefale David Weber - Honor Harrington serien som begynner med "At Basilisk Station". 

... er i hvert fall ikke flatt og to-dimensjonal på noen måte. 

phb
phbInnlegg: 8286
09.02.12 11:36
Raul07: mens jeg generelt sett har blitt skuffet av de seriene jeg har lest av kvinner (Hobb og J.V Jones f.eks). De mangler et større bilde, nyanser osv.

Var det ikke du som er fan av Lynch og Erikson?

blimp
09.02.12 18:47
Aebriol: Da kan jeg anbefale David Weber - Honor Harrington serien som begynner med "At Basilisk Station".  ... er i hvert fall ikke flatt og to-dimensjonal på noen måte.

Huff - det er så farlig å følge dine leseråd... sist gang ble jeg sittende med nesa i enda en serie ;D

Aebriol
09.02.12 20:02
blimp: Huff - det er så farlig å følge dine leseråd... sist gang ble jeg sittende med nesa i enda en serie ;D

hehe, ja :) Hva anbefalte jeg den gangen ?

blimp
10.02.12 08:53
Aebriol: hehe, ja :) Hva anbefalte jeg den gangen ?

Er litt usikker på om det var Malazan/Erikson eller First Law/Abercrombie.

Tror jaggu jeg får gi deg skylda for begge to - bare for å være på den sikre siden ;D

manuspiloten
manuspilotenInnlegg: 14
21.02.12 19:45

"On writing" av Stephen King (om skrivekunst).
Noe av det mest matnyttige du som forfatter, skribent eller bare nysgjerrig kan skaffe deg!
øystein h
www.litteraturnett.no 

Siste innlegg