Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ny Sherlock Holmes - The House of Silk

NYTT TEMA
franzsigel
franzsigelInnlegg: 13559
24.02.12 13:13

Det blir sjelden vellykket når en ny forfatter skal forsøke å lage en oppfølger til en klassisk roman eller bokserie.

Enten ender det opp med en blodfattig og blek kopi av originalen. Eller så tar forfatteren såpass store friheter at han ender opp med å skuffe de som likte den opprinnelige boka.

I tillegg er det sjeldent de flinkeste forfatterene som skriver slike oppfølgere.

Var derfor dypt skeptisk da jeg så noen hadde skrevet en ny Sherlock Holmes-roman. Conan Doyle skrev kanskje ikke stor litteratur, men få forfattere har vært dyktigere å skape stemning og miljø. Og om vi i dag prøver å se for oss 1890-årenes London, så er det store sjanser for at bildene som kommer opp er kraftig preget av Conan Doyles bøker og filmatiseringen av disse.

Kunne en ny forfatter virkelig klare å gjenskape dette? Var som sagt skeptisk, men etter å ha lest en rekke meget positive anmeldelser bestemte jeg meg for å gi boken en sjanse.

Har aldri hørt om forfatteren Anthony Horowitz før. Ser ut som han stort sett har skrevet barnebøker, samt manus for TV-krim (Poirot, Inspektør Foyle). Men mannen skriver til forveksling likt Conan Doyle, behandler karakterene han har "arvet" med den respekten de fortjener og klarer å skape et meget underholdende og troverdig Sherlock Holmes-eventyr.

Stemningen er upåklagelig (godt hjulpet av at jeg gikk for lydboka lest av Shakespeare-skuespilleren Sir Derek Jacobi (kjent fra f.eks I Claudius og Twin Peaks) som gjør en glitrende jobb.

Noen kunne med fordel gitt Guy Ritchie adressen til Horowitz dersom han skulle bestemme seg for å lage flere filmer basert på Holmes-universet.

Anbefales på det sterkeste for alle som liker klassiske krim-mysterier...

Tordenskjold3
Tordenskjold3Innlegg: 15413
26.02.12 13:32

Har bare lest The Adventure of the Blue Carbuncleog der slår Holmes fast at det er snakk om en intelligent tyv pga hatten tyven etterlot.

"It is a question of cubic capacity," said he; "a man with so large a brain must have something in it."

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg