Kierkegaard vet jeg om.Også Aristioteles.Noen fler?
Du må være logget inn for å bruke denne funksjonen.
Logg inn Ny bruker? Registrer deg her.Ny bruker? Registrer deg her!
Kierkegaard vet jeg om.Også Aristioteles.Noen fler?
Luo Guanzhong.
Fjodor M. Dostojevskij.
Før man kan si noe, må man besvare dette spørsmålet: Hva legger man i viktig? Lest av mange? Viktig å lese? Idolisert av de rette?
Drøft!
Enig med Zidane.
Men spørsmålet om den viktigste forfatteren i historien, er så forbasket subjektivt.
En forfatter kan den ene dagen bli karakterisert som nærmest en analfabet, og senere som et geni.
Jeg liker også Samuel Beckett, romaner og skuespill, men mange orker ikke forfatterens verker.
Vi er ulike, og takk for det.
Jeg tror at de fleste oppfatter Beckett som en bunnløs nihilist, men for meg er/var han en utrolig nihilistisk humorist.
Og kan i så fall selv en (isolert sett) ubetydelig forfatter ikke være "viktig", dersom vedkommende for eksempel ga inspirasjon til politiske hendelser som fikk vidtrekkende konsekvenser?
Det blir umulig å kåre verdens viktigste forfattere, da vi ser at det er umulig å finne noen almengyldige kriterier, og at disse uansett sees subjektivt. Det beste man oppnår, er en tråd der folk kan "show off" at de kjenner til litteraturhistoriens største navn, og da er man ikke bedre enn 70-tallsgjengen på musikkseksjonen på VGD
Og ikke bare blir det subjektivt, som alle slike kåringer i bunn og grunn alltid er, om man skulle bli enig om et sett med felles kriterier, så får man trøbbel med å vurdere i hvilken kontekst forfatteren er viktig. Er det viktigere at en forfatter har påvirket politisk utvikling, enn la oss si en som har rørt mange hundre tusen lesere til tårer ? Hvordan skal man sette tidsepoker opp mot hverandre ?
Nei dette kan vi bare gi opp før vi har startet.
Jeg har forresten plukket frem igjen og leser "Møte ved milepelen" av Sigurd Hoel. Fantastisk at den boka er skrevet i -47, midt i det vanskelige oppgjøret rett etter krigen. Det var mye hat og mange beskyldninger om landssvik og samarbeid med nazzene. Hoel er utrolig lite dømmende og bastant i noen retning, og legger vekt på at alle hadde sin egen skjebne og sine egne grunner til det de valgte å gjøre. Det er sjelden svart/hvitt.
En meget viktig bok, og en meget viktig forfatter der og da i Norge ihvertfall :-)
Forfatterskap og bøker ... tja ... noen ganger er det enkeltverkene som definerer dem.
Den aller viktigste boken som noensinne har blitt skrevet er selvsagt:
"Philosophiæ Naturalis Principia Mathematica"
Av det største geniet som har levd - Sir Isaac Newton :)
(Innlegget ble redigert 22.05.12 14:02)
Allerede overskriften er problematisk. Sokrates kan vel knapt betegnes som forfatter, ettersom det ikke eksisterer noen verker av ham. Det vi vet om ham, vet vi stort sett fra Platon - som kan ha hatt sin egen agenda.
Og The Republic er uansett ett bra verk. Men det er Platon ja.