Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Det har skjedd igjen.

NYTT TEMA
Lillalysving
LillalysvingInnlegg: 661
15.07.12 13:01

Et mirakel. Kan jeg skrive det her, men jeg ønsker å skrive bok.

Hør nå.

La meg først fortelle. Eller tankene spinner så fort så glem det. Men jeg skal se om jeg ikke kan gjøre et nytt forsøk etterpå.

Men  først dette.

Hun møter matematikeren i trappen, og han forteller henne at det er forsent nå i det blikkene deres møtes. Hun snur seg etter noen få trappesteg ned , og opp mot han. " Det er er forsent nå" snur han seg å smiler, og de møtes igjen. Tankene ligger som en gjemt labyrint bak leppene hennes " Det er forsent nå" Og hun tenker at det er forsent å snu. Helt til hun leser tanken bak mannen hun føler et nærvær til, som om de skulle vært i samme kropp i et annet liv, ett annet sted. At hvis hun våkner mens han er til stede vil det...Hun klarer ikke å sette ord på det. Men fryken for at det kan bli sånn, stopper henne. Men hun slutter å gråte. Glemmer tankene om døden, og finner livet å tenker på alt det andre han prøvde å

Side 2

Jeg har en perm med sikkert over titusen ord og to tusen sider. Og nå av alle dager i himmelens navn. himmelens navn ja. Dette er overveldende og stort for meg, men det begynte med brevet i posten som jeg ikke plukket tok inn igår Og jeg var på vei til å legge ut et innlegg på et feil tema. Et langt et om meg selv og mitt liv. Om hvordan man unngår å bli knekt helt.  Så satt jeg der og skrev og i går kveld var jeg inne på noe som har med frykt å gjøre det er et stort tema for meg, som stadig vekk flyr forbi, og nå kom sola igjen :) Det var sol i stad når jeg begynte å skrive også. og så begynte jeg å gråte og så kom solregnet og så kom regnet og skyene. Og hver gang det kommer en fremmed katt å koser med meg er kjærligheten like rundt hjørnet og nå så er den her.. Og egoets frykt. Det er på mirakuløst vis på vei til å forsvinne. Og  jeg satt å skrev på dette tunge og innviklede livet som så ut til å snurpe seg igjen og ikke finne en utvei, men døren var der jo så det var derfor jeg skrev og her er døren, som er åpnet selvom det som var inni der først ikke fant veien hit. Må jeg være så snill og ikke tenke på en overskyet himmel som en katastrofal setning. Å skrive er mitt liv. Og jeg fant ut flere ting. Mange ting.

Og jeg ønsket å fortelle noe, men var ikke rede for det, eller kanskje det rett og slett ikke passet seg her. for når man er i tunge stunder. Fram til det jeg skulle si. Kommer aldri fram til saken. har så mye på leppene. Jeg skrev nå rett før dette.

Alt som kommer nå kommer av seg selv, men øsnket er der. Og da som det står i moses koden. Jeg er den jeg er. tror jeg sa det engang uten å ha lest moses koden. Men jeg prøvde å lese den engang og nå har jeg gjort et nytt forsøk for den gangen klarte jeg det ikke. Altfor opptatt med annet. Men den har noe jeg trenger å lære meg.

Det har skjedd et mirakel. Det skjedde nå nettopp. Hjelp.. Dette er noe av det beste jeg har vært med på. EN av de få beste tingene i hele mitt liv. Moses koden er sann. Jeg har brukt den hele tiden uten å vite det.haha for å tro på sånt må det vel mer til men. Å hjelpes meg. Hehhe jeg ler. minnene om han, hva prøvde han å fortelle? At jeg ikke trengte hjelp.

Så dette blir galskap. Og det står så videre på side 2. Jeg har nemlig sluttet med sukker. Og det er flere år siden jeg skrev dette. Flinke jenta. Ikke mer sukker nå!?.D Det står sånn og nå kom sola igjen:) ikke rart jeg er blir gal, men hvis jeg er en forfatter har jeg lov til det uten at det skal være så mye galt. Forfatter betyr ikke at man må være dyktig. For fatter betyr at man fatter for å skrive eller noe i den duren. Like så greit å forfatte en selv, men det står også videre på side 2

Du er ikke et lite barn.

Det som var snodig var at jeg satt å skrev. Og følte meg som et barn. Her har du det.

Jeg skriver som en unge. min mor er meg selv. Jeg kan også være henne, men hun vil alt perfekt og jeg er ikke sånn. Hun vil ha det så ordentlig. Ser på alle de andre hva de har og ikke meg. Det kalleas shizofreni. Men jeg er altså ikke shizofren. Selvom en hver shizofren ville påstått at det ikke var det, men jeg har kontakt med mine følelser og vet at inni meg så er det en ung kvinne som skulle heller ønsket å sittet på cafè med en avis i hånden hatt på seg noe pent vært litt sminket hatt et overblikk igjennom solbrillen på hva som forgikk og kom der en kjekk mann, smilt til han så mye at han ikke ville klart å latt være å sette seg der ved samme bord.

Så du er i det hjørnet nå. Å skrive forandre meg og utvikler sinnet. Det er vitenskapelig bevist. At det faktisk er reelt. Men når jeg attpå til kan fortelle det er jeg et levende bevis på at det eksistester. og som jeg sa Elsker jeg å skrive tross skrivefeil. Går litt for fot noen ganer og fingrene er ikka alltid like kjappe som tanken, men visst går det fort. Når jeg start på bloggen kunne jeg ikke touch nå kan jeg det :) Og ikke hadde jeg lest mer enn part tre bøker i hele mitt liv og np har jeg vel lest kanskje 100 tilsammen om ikke over hvi man skulle slått sammen alt jeg hadde lest kanskje mer en to ,hundre også.

Og jo. Jeg vil gjerne fortelle en historie. Men jeg tror ikke jeg er rede for det

Så står det vider på side 2 du er ikke et lite barn og du er ikke splittet. Du har bare en enorm fantasi som kan grense over til galskap hvis du ikke er forsiktiktig;) Ha en fin tur!

Og tenk på det jeg sa her forleden. For din egen skyld. "

?

hmm

Og jo jeg ville skrive

Videre.

Tørr jeg å skrive mer nå ? :) Må nesten lese det selv først, selvom det er litt for morro skyld også.

Men jeg må tilføye. Jeg tror på balansen og at fornuften vil ligge der. for å fatte jeg skriver. Ego abdussey.

Levende littertur :)

Jo forsent. Det va det det sto  i moseskoden jeg leste i satd. Derfor...Også.

OPs nå ser jeg full ut :D beklager.

(Innlegget ble redigert 15.07.12 13:07)

Aebriol
AebriolInnlegg: 13961
15.07.12 15:13
Lillalysving: Hun møter matematikeren i trappen, og han forteller henne at det er forsent nå i det blikkene deres møtes. Hun snur seg etter noen få trappesteg ned , og opp mot han. " Det er er forsent nå" snur han seg å smiler, og de møtes igjen. Tankene ligger som en gjemt labyrint bak leppene hennes " Det er forsent nå" Og hun tenker at det er forsent å snu.

Gjentakelse for effekt er en ting, men dette er smør på flesk med krem og sukker på toppen :) 

For å illustrere hva jeg mener:
- De møtes i trappen, og han forteller henne "det er for sent nå"
- Hun er på vei ned, han er på vei opp. 
- Hun snur seg opp mot han, det skjer altså etter at de har passert hverandre. 
- "Det er for sent nå", han snur seg og smiler, og de møtes igjen. Dette indikerer at han gjentar seg selv, for første gang han sa "det er for sent nå" var når blikkene deres møttes, deretter passerte de hverandre, og så sier han det igjen når han snur seg. 
- "Det er for sent nå" tilsier en ny replikk, altså at han gjentar seg selv enda en gang. 
- Hun tenker det er "for sent å snu" ... ja, enkel å hjernevaske er hun i hvert fall ... 

Dette gir meg svært liten lyst til å finne ut hva som skjer videre, da jeg mener denne scenen er ganske intetsigende og merkelig, samt oppførselen til karakterene gir liten mening. 

Du skriver også ett avsnitt som begynner med:
Jeg skriver som en unge. min mor er meg selv. 

Her er det mange interessante konsepter og sammenligninger. Denne delen likte jeg mye bedre. Som innledning, en slags 'stream of conciousness', kunne det fungert rimelig bra for mitt vedkommende. 

Robin McKinley's "Sunshine" er etter min mening ett veldig godt eksempel på hvordan den skriveteknikken kan brukes for å introdusere leseren til en spesiell hovedperson, og scenarioet som skal brukes. 

Vet ikke helt hva du ønsker som svar på dette innlegget, så meget mulig dette ikke er interessant for deg i det hele tatt :)

Lillalysving
15.07.12 15:49

Det er en flukt. og her kan jeg redigere som jeg vil og sånn, og jeg ønsker litt hjelp eller støtte fordi jeg vet ikke helt hva jeg gjør. http://lysving.wordpress.com/2012/07/15/413/ Har tenkt til å skrive mer kanskje hvis jeg tørr. Men det er ikke snakk omå skrive en bok om livet mitt. Jeg vi skrive men bok også men ikke om meg selv.

(Innlegget ble redigert 15.07.12 16:05)

Lillalysving
15.07.12 16:16

Jeg er enkel å hjernavske selv også, men det var en rar ting som hendte meg i stad for jeg gikk å hentet en perm jeg har skrevet masse i og på side to etter å ha lest i moses koden at om man tar i mot så er det for sent å snu. Det står i moses koden og jeg fant fram boka pga et innlegg nøkkerosa har der Kungfuz nevnte moseskoden i går. Og så var det bare slikt ett sammentreff med det jeg fant. Og jeg har åpnet døren for å ta imot moseskoden. Pga det som har skjedd og derfor skrev dette her og også skrev det som står på bloggen min nå. Og den egentlig grunnen for at jeg fant fram permen var fordi jeg har lyst til å samle en del ting jeg har skrevet. Å prøve og skrive bok.

(Innlegget ble redigert 15.07.12 16:19)

Lillalysving
15.07.12 16:20

SYNES KOMMENTAREN DIN VAR FIN JEG. :) Men grunnen til at det ble sånn her var fordi jeg ble lei meg å frustret pga brevet jeg fikk. Og en del masse annet styr som har vært denne uken her. Og jeg tror jeg vil samle livet mitt å fortelle at jeg er frisk så de "hersans" legene kan holde seg unna.

(Innlegget ble redigert 15.07.12 16:27)

Lillalysving
15.07.12 16:30

ønsker den sangen. jeg ikke husker hva het.

(Innlegget ble redigert 15.07.12 16:33)

Lillalysving
15.07.12 17:45

Den setter seg som en klump i halsen, også får hun alt til å bli vond, vondt. Ikke et lite lys engang, hva? Alt blir helt mørkt. Heldigvis så vet jeg at det ikke varer lenge, men hun vet ikke det, og det vonde sprer seg til øynene, og hun får en rar følelse som gjør til at hun tror hun skal miste pusten, også ser jeg øynene hennes blir fyllt med til det renner over. Og to vakre striper som skinner danner seg en vei nedoverover skinnene. For vakker er du. Også truter hun til underleppen, og jeg får lyst til å røske tak i henne, holde så godt jeg kan rundt, men da vet jeg at hun kommer til å hyle, som et lite barn.

Jeg får vondt i hodet. er utslitt kan ikke gi henne mer. Kan ikke stoppe henne, trøste henne. Ingen ting vil være bra nok. Hun trnger noe jeg ikke kan gi henne. Samtidig som jeg vet at jeg gir henne nok. Men hun krever mer og mer. Og jo mer jeg gir, jo mer forventer hun. Sovet skulle jeg ha gjort ( EGOET)

Hun tror hun har funnet svaret på så mye av som er å lure på og at det ikke er mer å finne, og hun tror hun ikke kan få brukt seg selv til noe. En passimist er hun. Du må ha troen på deg selv har jeg sagt ( Min indre mor) Og hun tror at hun skal dø, og at der derfor hun har fått vite så mye. Men hva vet du? At gud gjør deg klar for døden. Kanskje han gjør deg klar for kjærligheten. Har du tenkt på det. Jeg vet du har tenkt på det. (Bevisstheten som ønsker å dra med egeoet.)

(Innlegget ble redigert 15.07.12 17:51)

Lillalysving
15.07.12 17:48

Jeg skriver ting og legger det bort og når jeg tar det fram så oppleves det i nåtiden. Kommer ikke brot fra meg selv. Vil til neste stadium. Høyere bevissthet.

(Innlegget ble redigert 15.07.12 17:49)

Lillalysving
15.07.12 17:52

Så snakker jeg med meg selv. Og hun sier du vil til kjærligheten.

Lillalysving
15.07.12 18:09

Kanskje er den egentlige virkelig veien tilbake til barnet. Så kommer jeg i konflikt med meg selv. Der jeg føler at jeg har sagt for mye Og jeg føler jeg ikke kan spørre henne om råd. fordi jeg går så imot meg selv samtidig. Da sier hun ta det med ro. Og hun er den eneste som sier det. Fordi jeg tror i mitt illebefinnende. Er ganske sikker på at dette blir sett rart på. utenfor grenser. Og det er ikke smertfritt å gå uten for de.

Lillalysving
15.07.12 18:12

Mens jeg vet at spørr jeg et hvilket som helst fornuftig menneske vil jeg få svar til at dette er galskap. Ganske sikkert.

(Innlegget ble redigert 15.07.12 18:14)

Lillalysving
15.07.12 18:17

egeot sier nei nei , mens bevisstheten er god og åpner opp for mer frihet. Som det eneste mennesket har å frykte er hva da ? :)

Lillalysving
15.07.12 18:20

nå har hun lyst til å si noe.

Lillalysving
15.07.12 18:22

vanskelig å innrømme det. men nå er jeg snart i ett med meg selv her. 

Lillalysving
15.07.12 18:24

har lyst til å være to :)

Lillalysving
15.07.12 18:26

Lyst :) Har lært at man må bli styrt av fornufte og ikke lysten.

Lillalysving
15.07.12 18:27

må sove nå. var det dumt. var det dumt. Synes du det var dumt? Kanskje det var dumt. Ja det var dumt.

(Innlegget ble redigert 15.07.12 18:40)

Lillalysving
15.07.12 18:41

Ubalansen

Balansen=?

(Innlegget ble redigert 15.07.12 18:43)

Lillalysving
15.07.12 18:46

Ingen ting som heter dumt der.

Lillalysving
15.07.12 18:56

hun er på vei ned og han opp. hvem er de? Ying yang :) Sover du? Jeg er nysgjerrig :) Tanken bak? Aldri forsent å snu heller vet du ;) Bli hvordan da åhhh ja. heheh. Det husker jeg så godt.

(Innlegget ble redigert 15.07.12 19:06)

Aebriol
15.07.12 19:09
Lillalysving: SYNES KOMMENTAREN DIN VAR FIN JEG. :) Men grunnen til at det ble sånn her var fordi jeg ble lei meg å frustret pga brevet jeg fikk. Og en del masse annet styr som har vært denne uken her. Og jeg tror jeg vil samle livet mitt å fortelle at jeg er frisk så de "hersans" legene kan holde seg unna.

Nå vet ikke jeg noe om din situasjon, utenom det du skrev på bloggen din. Og jeg har heller ikke noen som helst kunnskap om psykologi, psykiatri eller lignende. Kanskje jeg derfor ikke bør skrive noe som helst. Usikker på det :) 

Personlig er jeg ateist og tror ikke på noen gud. Derfor mener jeg bøker som "Moses koden" er mer enn noe annet populærpsykologi. 

I bunn og grunn handler den og lignende bøker kun om en enkel teknikk:
- Fokuser på noe du ønsker å være. 
- Si til deg gjentatte ganger "Jeg er SÅNN". 
- Oppfør deg som om dette stemmer. 
- Over tid vil folk oppfatte deg på den måten. 

... for hvis du oppfører deg overfor en person som om dere er gode venner, og dette vennskapet tar en form personen syntes er positiv, vil man bli venner. Oppfører du deg som en drittsekk, vil du bli oppfattet som det. Oppfører du deg som om du er attraktiv, prøver du ikke å gjemme deg, men du smiler og er glad og tiltrekker deg oppmerksomhet, og det gir folk det inntrykket. Ganske enkel psykologi, men ingen "hemmelighet" på noen måte. 

Nevrovitenskep (neuro science) på engelsk kommer stadig lenger angående forskning på hvordan hjernen vår fungerer. 

I bunn og grunn er vi alle som en avhengige. Det er lystsentret i hjernen som i stor grad bestemmer hvordan vi oppfører oss og tenker. Over lang tid, kan vi endre dette naturlig, eller med vilje, ved å fokusere på ting. Da kan vi 'trene opp' i en viss grad responser, slik at vi for eksempel blir mer empatiske. Og motsatt - hvis vi aldri bruker det, kan det visne litt hen og bli borte. 

Du kan lese om det her for eksempel:
http://www.reuniting.info/science/sex_in_the_brain

Det du kanskje bør legge merke til er denne i en tabell lenger ned på siden: 
- En type dopamin i hjernen
- For mye gir schizofreni. 
- For lite gir ADHD / ADD. 

Vi er alle forskjellige. Vi er født forskjellig. Vi har gått gjennom forskjellige ting i livet. Vi har forskjellig DNA. Vi tenker forskjellig. Det er ingen overraskelse at hjernene våre fungerer forskjellig. Noen er smartere, andre er dummere, noen er mer empatiske, noen er hyperaktive, andre late, osv osv osv. Mye av dette skyldes dopaminnivåene i hjernen. 

Det er nemlig det som trigger oss og gir oss glede og belønner oss når vi utfører handlinger som øker nivået på det. 

Jeg kan ikke dette i dypden men for å si det enkelt:

Er man så uheldig å lide av en sykdom: enten det er schizofreni, depresjon, adhd, eller lignende ... hjernen din produserer ikke nok av en viss type dop. Alle andre får den samme typen dop ... bare i en litt annen mengde.  

Det å ta legemidler som sørger for at hjernen stabiliserer seg og produserer nok, eller produserer mindre av noe den produserer for mye av ... målet er rett og slett å sørge for at hjernen produserer mer passelig mengde av av hjernedopet :) 

Ja det kan ha bivirkninger; selvfølgelig. Men de er normalt små og alle får dem ikke. Og man kan alltids slutte. 

Kjenner en nær kamerat som hadde en dyp depresjon for ett tiår siden da han mistet foreldrene. Han måtte bruke forskjellige antidepressive, fordi det første han fikk ikke fungerte i det hele tatt. Og de første tre sovemedisinene han fikk, ga ingen effekt. Så han måtte bruke noe veldig sterkt. Etter halvannet år på de, kunne han begynne å gi seg, og kom tilbake til normalen. Hjernen hadde stabilisert seg. Begynte å produsere på normalnivå. Hadde det skjedd uansett? Umulig å si ... men han var langt, langt nede før han begynte på de, og 8 uker senere, veldig mye bedre. 

Er det værre å prøve enn å la være? Selvfølgelig kan gale ting skje - men det kan skje med alle. Vi kan få hjerneslag, vi kan bli truffet av en bil, vi kan ... alt kan skje. Medisiner er i utgangspunktet noe du får fordi eksperter med mange års erfaring, bygd på kunnskap opparbeidet av mange eksperter i flere land, og forskning av legemiddelindustrien, mener at denne typen medisiner, vil hjelpe deg. 

Det kan hende de tar feil. Men da kan man også slutte. 

Jeg ser personlig ingen grunn til å være spesielt skeptisk til leger, psykologer, psykiatrien, osv ... de er betalt for å ta vare på oss. De kan ta feil - selvfølgelig - men det kan vi alle. 

Uansett, jeg hverken har nok kunnskap om din situasjon, eller faget, eller vet nok til å kunne gi noe ordentlig bra svar eller råd .... 

Men er det forfatter du vil bli, lykke til. En vis mann har sagt at hvis du skriver 1 million ord ... så bør du ha blitt jævlig god til å skrive underveis :) Eller alternativt, bruker du 10 000 timer på å bli bedre på noe, bør man etter hvert ha lykkes :) Så det beste er selvfølgelig å skrive, hvis skribent er det man vil bli. 

Lillalysving
15.07.12 19:48

:) Det var fin kommentar. Nå har jeg forandret avateren min også fant ut at det ble for mye oppsmuldring. Og jeg har mer behov for en som er litt mer fornuftig enn meg. Vi er altså to. Dualismen. Det er helt naturlig. Og jeg elsker å lære om hvordan vi tenker og finne sammenhengen  i ting. Men noen ganger kjenner jeg at det blir for mye.

Og jeg vet ikke riktig. men da jeg leste at egoet er styrt av frykt og man kan løsne det, så ble jeg veldig ivrig. Og jeg lever meg lett inn i tankens mønster for så å finne fram til løsninger etter å ha lest og forstått at dette feks er mitt ego. Og hmmm. er det noe som jeg kan kjenne meg igjen i da ønsker jeg å jobbe med det.

Jeg er for leger og psykologer. Men jeg har litt problemer med en ting og det er at jeg har hatt det vanskelig siden jeg var ganske liten. og tilegg til det uten for noe psykriatisk også har en fysisk sykdom. som har blitt stillt først engang og så tok de den tilbake også fikk jeg stillt den på nytt og nå igjen vurdere de om jeg har eller ikke, mens jeg hele tiden har sagt at jeg ikke har den.  og jo er veldig glad for innspill, men er ikke alltdi så lett å få tak på. surer mye rundt i min egen boble.

(Innlegget ble redigert 15.07.12 19:52)

Aebriol
15.07.12 19:50
Lillalysving: men da jeg leste at egoet er styrt av frykt og man kan løsne det

Slik jeg har forstått det, kan dette stemme for mange. Jeg ser ikke noe galt i "Moses koden" egentlig, det er slik jeg har forstått det en positiv teknikk for å mestre livet bedre for de fleste. 

Jeg kan ikke helt kommentere resten av innlegget ditt ... det blir for personlig, og jeg har ingen kunnskap om det - eller vet hva som er riktig selv om jeg hadde hatt det. Lykke til uansett :)

Lillalysving
15.07.12 19:57

Tusen takk. tror jeg trenger det. Har ikke sovet inatt heller. Noe som også gir en dårlig balanse.

Jeg tenker mye og føler meg så rar. unormal. Kunne sittet å skrevet og skrevet. Og vet at det er egoet som får meg til det. Dumme ego.klarer liksom ikke å finne sluttpunktet. Det er noe der som vil si noe. Men får ikke tak på det eller så er det bare vanskelig. Stadig uvitenede om jeg er gal syk o.s.v

(Innlegget ble redigert 15.07.12 20:07)

Lillalysving
15.07.12 20:15

Og jeg går ikke til noen jeg kjenner her hjemme å forteller at nå har jeg det fryktelig vondt.Eller ringer til legen. Jeg skriver eller hører på musikk. fordi jeg vet at jeg forstår meg selv best selv. Og at det går over. og akkurat nå er det vanskelig bare fordi noen ting. Og det kunne vært langt bak i bokhylla.

(Innlegget ble redigert 15.07.12 20:20)

Lillalysving
15.07.12 20:24

Samtidig som det uvikler seg andre ting som gjør det mer vanskelig også.

Lillalysving
15.07.12 20:25

jeg flyttet fra barnevernet og ble kasta rett ut på gata.

Lillalysving
15.07.12 20:29

fykten er kanskje ekstra sterk fordi man føler seg alene. Man må passe på seg fordi det ingen andre som gjør det. Og derfor mer redd for å bli utsatt for ting. Laget masse ideer om hva som kunne skje. Skapte min egen frykt. For ting som ikke var der. Så tar man utfra fantaisens verden ting som skjer og blander det med ens oppvekt og visp så er man langt fra virkeligheten.

(Innlegget ble redigert 15.07.12 20:34)

Lillalysving
15.07.12 20:36

Engang så turte jeg ikke omtrent å gå hundre meter fra der jeg bodde. Hadde satt meg fast i ett villspor.

(Innlegget ble redigert 15.07.12 20:37)

Lillalysving
15.07.12 20:39

nå jogger jeg ca 3-4 km helt alene på morgenkvisten. Og har ikke brukt medisin. Og psykologen har heller ikke vært der. For hun var jeg bare hos tre fire ganger. og det er lenge siden.

(Innlegget ble redigert 15.07.12 20:42)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg