Jeg har forsøkt meg på to bøker av Jo Nesbø og begge har vært skuffende.
Det er vanskelig å sette fingeren på det men det mangler noe i formidlingen. Det oppleves som om Nesbø er nærmest ironisk i passasjer der dette ikke burde forekomme og at han er i overkant lettvint i andre passasjer, som transportetapper for å komme over til neste ledd i handlingen. Personene er karikerte og tegneserieaktige. Relasjonene er sjablongmessige.
(Ikke for det - det finnes bøker med nettopp tegneserieaktige og sjablongmessige figurer som fungerer utmerket, men da må dette være gjennomgangstonen, som oftest gjennomsyret av underfundig og undertrykt humor, ikke en ufrivillig litterær brist fra forfatteren sin side.)
En del av dette kan en kanskje forvente i en krimroman, kanskje er det også nødvendig med en del vaklevorent reisverk av bambus og pappmasje og enkelte plotmessige snarveier om det skal kunne ryddes nok plass til den spenningskurven men de delene og det kittet som burde få boken til å henge sammen som en bok er for slappe og for lite troverdige til at en kan leve seg inn i den virkeligheten som presenteres.
Det blir platt og alt for åpenbart konstruert.
Jeg forlot begge bøkene halvlest.
PS. Den eneste andre norske krimforfatteren jeg har forsøkt meg på var Gunnar Staalesen etter en julegave fra fjerne slektninger for noen år siden.
Denne leste jeg ut. Ikke i begeistring over bokens kvalitet og medrivende spenning, men i dyp undring over hvordan det er mulig å skape seg et levebrød som barnebokforfatter for angivelig voksne lesere.
Anne Holt tør jeg ikke tenke tanken på en gang.