Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

amazon, hvilket land kan man kjøpe lydboka

NYTT TEMA
Tordenskjold3
Tordenskjold3Innlegg: 11928
27.07.12 22:04

Hei, prøver å kjøpe en lydbok, men det ser ikke ut som om amazon har lov til å selge den som nedlastbar lydbok til Norge(bare cd), noen som vet hvordan man kan sjekke hvilket land de kan selge til?

Boka:

http://www.amazon.com/Unintended-Consequences-Everything-Youve-Economy/dp/1591845505/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1343419121&sr=8-1&keywords=edward+conard 

har den her også:

http://www.theaudiobookstore.com/edward-conard/unintended-consequences-why-everything_b00885neru.aspx

(Innlegget ble redigert 27.07.12 22:11)

Aebriol
AebriolInnlegg: 13944
29.07.12 21:20
Tordenskjold3: Hei, prøver å kjøpe en lydbok, men det ser ikke ut som om amazon har lov til å selge den som nedlastbar lydbok til Norge(bare cd), noen som vet hvordan man kan sjekke hvilket land de kan selge til?

Send en mail til forlaget.

Jeg har gjort det flere ganger, og deretter trikset meg til 'riktig' IP gjennom proxyservere.

Tordenskjold3
29.07.12 22:31

Takk, prøvde bare med mail til theaudiobookstore og der fikk jeg ikke svar(ikke enda i hvertfall). Neste gang sender jeg mail til forlaget.

Tror ikke det går an å trikse med IPen, de sier det går på kredittkort. Så løsningen for meg ble å be noen andre kjøpe lydboken for meg. Og siden den er digital så var det jo fort gjort å sende den til meg(og gratis).

(Innlegget ble redigert 29.07.12 22:31)

Aebriol
29.07.12 22:34
Tordenskjold3: Tror ikke det går an å trikse med IPen, de sier det går på kredittkort. Så løsningen for meg ble å be noen andre kjøpe lydboken for meg. Og siden den er digital så var det jo fort gjort å sende den til meg(og gratis).

Skaff deg ett kort fra entropay for eksempel (virtuelt visakort), fungerer bra (også til nettpoker, hehe).

redigert: Årsaken til at det fungerer bedre med forlaget, er at de vet hvordan rettighetene er solgt til resten av verden - de som har rettighetene til ett sted eller området, vet bare normalt at de ikke har til resten av verden.

Har også mailet med noen forfattere, og flere av dem aner ikke hvem som har rettighetene deres.

(Innlegget ble redigert 29.07.12 22:40)

Tordenskjold3
29.07.12 23:06
Aebriol: Skaff deg ett kort fra entropay for eksempel (virtuelt visakort), fungerer bra (også til nettpoker, hehe).

Så god ide at jeg registrerte meg nå nettopp. Men med min flaks ble jeg tatt i rutinekontroll og de ville ha dokumentasjon på navn og adresse:-(

Aebriol
30.07.12 00:56
Tordenskjold3: Så god ide at jeg registrerte meg nå nettopp. Men med min flaks ble jeg tatt i rutinekontroll og de ville ha dokumentasjon på navn og adresse:-(

Ja jeg skannet førerkortet mitt og sendte til dem når jeg opprettet konto der for noen år siden - men vel verdt det i mine øyne. 

Er smak og behag, men jeg bruker en del tjenester som krever at man 'er amerikaner' og da er det bare praktisk. 

Tordenskjold3
30.07.12 01:00
Aebriol: Ja jeg skannet førerkortet mitt

Men, da så de jo at adressen din var i Norge?

Aebriol
30.07.12 01:57
Tordenskjold3: Men, da så de jo at adressen din var i Norge?

Ah jeg misforsto - jeg scannet det når jeg lagde entropay.

Du får rutinekontroll hvis du ikke har amerikansk IP når du bestiller ting derfra. Derfor jeg bruker proxy. Men betaler også med entropay (da jeg bruker det til poker allerede).

Hotspot shield er gratis, er det jeg bruker for IP.

Tordenskjold3
31.07.12 16:50

Takk igjen, nå har jeg også en entropaykonto. Var visst ganske mange lydbøker audible ikke hadde lov til å selgetil nordmenn. 

blimp
blimpInnlegg: 601
01.08.12 20:48

Snodig - jeg har aldri noensinne hatt problemer med å kjøpe noe som helst fra audible...

Tordenskjold3
02.08.12 16:14
blimp: Snodig - jeg har aldri noensinne hatt problemer med å kjøpe noe som helst fra audible...

Tror det er fordi jeg googler bøkene og da kommer man inn på andre sider som henter bøkene fra audible. Går jeg inn på audible/amazon direkte så ser jeg bare bøkene jeg kan kjøpe.

Men forhåpentligvis vil rettighetseierne snart forstå at å lansere digitalt innhold til noen land senere enn andre bare fører til ulovlig nedlasting.

Tordenskjold3
02.08.12 19:41

Spørsmål: Er alle lydbøkene til audible lagt i store filer? Mine er på 5 tilmer hver, og synes lydbøker blir bedre når de deles opp i mange små, slik man gjør med cd-er(spor)

Aebriol
06.08.12 14:06
Tordenskjold3: Går jeg inn på audible/amazon direkte så ser jeg bare bøkene jeg kan kjøpe.

Det er sånn de fleste gjør det: de filtrerer resultatene så du bare ser de du kan kjøpe.

Tordenskjold3
07.08.12 00:46
Aebriol: Det er sånn de fleste gjør det: de filtrerer resultatene så du bare ser de du kan kjøpe.

Ja, men det ser ut som om amazons filter bare fungerer halvveis. man finner ikke bøkene om man søker etter dem, men man finner dem om man søker opp forfatteren og sjekker hans produkter, eller går inn på lister(f.eks bestselgerliste). Og da ser det ut som om det er ganske få av lydbøkene som kommer til norge, i hvertfall av nonfiction som jeg liker best.

Tordenskjold3
09.08.12 23:22

På Itunes fungerer også å kjøpe amerikanske gavekort av trendjepersoner.

Amazon/audible har også gavekort så det samme gjelder sikkert for dem.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg