Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fantasylitteratur

NYTT TEMA
ibracadabra
ibracadabraInnlegg: 359
08.01.14 02:46

Fant ingen overordnet tråd om denne sjangeren. I og med at at fantasylitteratur er umåtelig populært, tenkte jeg en samlet tråd der man kan foreslå bøker, diskutere forfattere osv kan være interessant.

For de som er usikker på hva denne sjangeren innebærer kan dere lese her.

For nye lesere kan man anbefaleserier som GRR Martins A Song of Ice and Fire(bedre kjent som Game of Thrones), JRR Tolkiens Lord of the Rings osv. Litt mer "ukjente» serier som kan nevnes er blant annet The Kingkiller Chronicles av Patrick Rothfuss eller First Law serien av Joe Abercrombie. Linkene går til første bok i de respektive seriene. Kan egentlig anbefale videre i vilden sky ettersom det er ett relativt stort marked, men tok de her for nå.

I det siste har jeg høvlet over fantasybøker i et forrykende tempo, så slenger med noen bøker jeg nylig har lest og likt. Legger ved link til Goodreads som både har beskrivelse av boken og flerfoldige reviews/anbefalinger om man scroller litt ned.

Blood Song av Anthony Ryan. Denne var ekstremt bra, og jeg er som regel kresen. Bare bok 1 i serien er kommet ut, nummer 2 skal komme ut ila 2014. Forøvrig var dette debutboka til forfatteren, men vi kommer garantert til å høre mer om både serie & forfatter i framtiden. 

Malice av John Gwynne. Også bok 1 i en ny serie. Meget bra bok, nummer 2 forventet ila 2014.

Leser The Red Knight av Miles Cameron pdd, virker svært lovende. Er en lang bok, og noen vil si at det er litt for mange POVs(point of views), men personlig liker jeg den veldig godt så langt.

(Innlegget ble redigert 08.01.14 02:54)

Aebriol
AebriolInnlegg: 14684
08.01.14 14:34

Du bør sjekke ut The Thousand Names hvis du ikke har gjort det.

http://www.amazon.com/The-Thousand-Names-Shadow-Campaigns-ebook/dp/B009KUX1KM/ref=cm_cr_pr_sims_t

Ellers skal selvsagt den mest episke av alle episke serier nevnes - Malazan Book of the Fallen :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Malazan_Book_of_the_Fallen

Bok 2-6 i den serien er av det aller beste jeg har lest innen fantasy genren.

(Innlegget ble redigert 08.01.14 14:38)

Aebriol
08.01.14 14:59

For øvrig ser jeg at du har lagt din elsk på den mer tradisjonelle fantasylitteraturen.

Personlig er jeg vel så fascinert og underholdt av den mer personfokuserte og karakterdrevne.

Personlige favoritter her er for eksempel:
http://www.amazon.com/Written-Red-Others-Anne-Bishop-ebook/dp/B008RD34VO/ref=sr_1_5?s=digital-text&ie=UTF8&qid=1389189165&sr=1-5&keywords=anne+bishop

http://www.amazon.com/Magic-Bites-Kate-Daniels-Book-ebook/dp/B000SEH16E/ref=la_B001RXSCKY_1_4?s=books&ie=UTF8&qid=1389189256&sr=1-4

http://www.amazon.com/Hidden-City-House-Wars-Book-ebook/dp/B001QWDRVK/ref=sr_1_2?s=books&ie=UTF8&qid=1389189431&sr=1-2&keywords=the+hidden+city

Og kanskje spesielt denne av Brandon Sanderson:
http://www.amazon.com/Emperors-Soul-Brandon-Sanderson-ebook/dp/B009P3N1GI/ref=la_B001IGFHW6_1_8?s=books&ie=UTF8&qid=1389189546&sr=1-8

Har du lest noe av David Gemmell? Han er vel anerkjent som den beste innen subgenren "Heroic Fantasy".

(Innlegget ble redigert 08.01.14 15:00)

ibracadabra
08.01.14 16:01

Har av en eller annen grunn utsatt Malazan-serien, hører dog mye skryt, så må ta den for meg i nær framtid. Brandon Sanderson er også en forfatter jeg ikke har lest noe av, selv om han er kanskje den mest populære forfatteren av dem alle for tiden.

David Gemmell har jeg lest litt av. Leste 1 & 2 av Draenei Saga, men likte klart best førsteboka "Legend". Druss var en herlig karakter. I og med at man ikke trenger å lese de i rekkefølge tenkte jeg å ta for meg Waylander, ettersom jeg hører den også er steinbra.

Aebriol
08.01.14 17:50

Personlig ville jeg foretrekke å lese Gemmell kronologisk:

http://gemmellaward.com/page/david-gemmell-chronological-order

Det sagt så er kanskje hans beste bøker (etter min mening) Legend, Wolf in Shadow, Waylander og Morningstar. 

Malazan serien er veldig tung å komme inn i, første boken er spesielt tung. Men den er også ekstremt god.  Den er også mye, mye mer kompleks enn alle andre bøker som er nevnt i denne tråden. 

(Innlegget ble redigert 08.01.14 17:51)

NoobSaibot
NoobSaibotInnlegg: 8228
08.01.14 18:50

Den eneste fantasyboken jeg har lest er Jonathan Strange & herr Norrell av Susanna Clarke. En fuckings murstein, men det er vel de fleste fantasyromaner.

Aebriol
09.01.14 04:19
NoobSaibot: Den eneste fantasyboken jeg har lest er Jonathan Strange & herr Norrell av Susanna Clarke. En fuckings murstein, men det er vel de fleste fantasyromaner.

Kommer jo an på, det er vel normal variasjon som i de fleste genre. Personlig likte jeg den boken, men den er ganske atypisk for genren så ikke noe spesielt godt eksempel.

Så vidt jeg vet leser du bøker, og ikke på lesebrett, men hvis du har tilgang til lesebrett vil jeg si at The Emperors Soul linket tidligere er ett mer typisk eksempel på fantasy, og kun 120 sider ca. 

mashadar2
mashadar2Innlegg: 14363
11.01.14 00:01
Aebriol: Ellers skal selvsagt den mest episke av alle episke serier nevnes - Malazan Book of the Fallen :)

Så absolutt. Helt klart den beste fantasyserien jeg har lest.

Men den krever sin leser. Selv falt jeg av lasset etter bok 8 første gangen, for så å legge serien til side og starte på nytt et drøyt år senere. Da stod jeg løpet helt ut. Utrolig hvor mange aha-opplevelser jeg fikk underveis ved andre gjennomlesning.

ibracadabra
17.01.14 02:59
Aebriol: Malazan serien er veldig tung å komme inn i, første boken er spesielt tung. Men den er også ekstremt god.  Den er også mye, mye mer kompleks enn alle andre bøker som er nevnt i denne tråden.

Har begynt på Malazan serien nå. Virker bra så langt, dog mye informasjon som må tas inn.

imalund
imalundInnlegg: 252
21.01.14 16:45
Aebriol: andre bøker som er nevnt i denne tråden.

en serie som ikke er nevnt er jo; terry pratchett - the discworld, og douglas adams - the hitch hiker's guide to the galaxy.

men disse er kanskje litt på siden

Aebriol
22.01.14 08:49
imalund: men disse er kanskje litt på siden

Jeg vil personlig mene at Hitchhikers er science fiction.

Og Discworld er ikke nevnt av meg av en god grunn: jeg likte den aldri :) Men hvis noen liker den så står det jo dem fritt å anbefale den.  

Goblin_9
Goblin_9Innlegg: 22038
22.01.14 11:59
Aebriol: Jeg vil personlig mene at Hitchhikers er science fiction. Og Discworld er ikke nevnt av meg av en god grunn: jeg likte den aldri :) Men hvis noen liker den så står det jo dem fritt å anbefale den.

Klart Hitchhikers er sci/fi, ikke fantasy.
Ringworld var forresten bra, diskworld - vel - flat?

imalund
22.01.14 14:50

den første sci/ fi jeg leste het; når klodene sprenges, skulle gjerne lest den igjen i voksen alder - men finner den ikke noe sted. leste den ca 1967

Aebriol
22.01.14 18:24
imalund: den første sci/ fi jeg leste het; når klodene sprenges, skulle gjerne lest den igjen i voksen alder - men finner den ikke noe sted. leste den ca 1967
Aebriol
23.01.14 08:16

Hvis det er riktig bok så er den ganske enkel å få tak i på engelsk.

imalund
23.01.14 10:36
Aebriol: riktig bok

der var den !! tusen takk :-) !

hvis du vet det ; kan den bestilles  og hvor? 

kjempeglad for hjelpen  :-D

Aebriol
23.01.14 14:22
imalund: hvis du vet det ; kan den bestilles og hvor?

http://www.amazon.com/Worlds-Collide-Bison-Frontiers-Imagination/dp/0803298145/ref=sr_1_1_title_0_main?s=books&ie=UTF8&qid=1390483162&sr=1-1&keywords=when+worlds+collide

Hvis du kan lese kindle formatet finnes den i elektronisk format:

http://www.amazon.com/When-Worlds-Collide-Edwin-Balmer-ebook/dp/B00AJ1ZO7O/ref=sr_1_4?s=digital-text&ie=UTF8&1390483217&sr=1-4&keywords=when+worlds+collide

Ellers er det normalt slik at en bokhandel ofte kan sjekke om de kan bestille den for deg når man har riktig tittel og forfatter, men det tar ofte tid og det er lettere å bestille fra amazon.com

Jeg har bestilt mange bøker derfra før, også gjennom resellers, og det har pleid å fungere helt fint. Selv om jeg nå stort sett kun leser på kindle formatet og har forlatt fysiske bøker.

Hvis du er i oslo skulle det ikke overraske meg om Outland har den. Dette er en av de store klassikerne innen genren.

http://www.outland.no/section.cfm?path=1

(Innlegget ble redigert 23.01.14 14:26)

Myshkin
MyshkinInnlegg: 6274
23.01.14 21:11

Selv leser jeg The Dresden Files for øyeblikket. Scorer høyt på underholdning.

Jeg både leser selv og hører James Marsters på lydbok. Skuespilleren har for øvrig grodd inn i rollen som Harry Dresden.

Aebriol
24.01.14 09:15
Myshkin: Selv leser jeg The Dresden Files for øyeblikket. Scorer høyt på underholdning

Jeg likte også veldig godt hans andre serie, så anbefaler den også. Furies of Calderon.

Wendolin
WendolinInnlegg: 4781
24.01.14 15:53

Her er det tydeligvis mye snadder å hente for en gammal elsker av fantasy.  Det er vel noe som kan leses og forstås av en som nærmer seg de seksti også, håper jeg.

Har notert meg The Thousands Names og Malazan serien.  Malazan høres ut som et demonnavn, men det gjenstår å finne ut.

Takk for spennende lesetips.

Aebriol
24.01.14 23:05
Wendolin: Her er det tydeligvis mye snadder å hente for en gammal elsker av fantasy.  Det er vel noe som kan leses og forstås av en som nærmer seg de seksti også, håper jeg.

Min far som nærmer seg 70 har lest og kost seg med mye som er nevnt i denne tråden :)

Krullfurufinn
KrullfurufinnInnlegg: 405
03.02.14 01:04
Myshkin: Selv leser jeg The Dresden Files for øyeblikket. Scorer høyt på underholdning. Jeg både leser selv og hører James Marsters på lydbok. Skuespilleren har for øvrig grodd inn i rollen som Harry Dresden.

Satte meg nettopp ned med Storm Front selv. Har tenkt å lese Dresden en stund, men har bare ikke kommet så langt. Virker som grei underholdning som kan leses rimelig kjapt. Første bok virker noe amatørmessig så langt, men så er det jo også en første bok.

Marsters har jeg sansen for, men det spørs om det blir med god, gammeldags lesing.. blir så jækla fort distrahert om jeg setter på en lydbok, heh.

ChrisV
ChrisVInnlegg: 1
25.02.14 12:49

Her var det mye nytt, og mye som må prøves.

Vil forøvrig anbefale Riftwar Cycle serien av Raymond E. Feist.

Lang serie med bøker, men jeg koste meg med de. 

Vil si at bøkene han skrev selv, er en del bedre enn de som han skrev i samarbeid med andre.

Første bok i serien:

http://en.wikipedia.org/wiki/Magician

bengtig
bengtigInnlegg: 1506
25.02.14 22:45
mashadar2: Men den krever sin leser. Selv falt jeg av lasset etter bok 8 første gangen, for så å legge serien til side og starte på nytt et drøyt år senere. Da stod jeg løpet helt ut. Utrolig hvor mange aha-opplevelser jeg fikk underveis ved andre gjennomlesning.

Sitter på siste bok as we speak. Dommen min på serien er at den absolutt er på toppsjiktet, men fra Toll The Hound og utover ble hele greia jævlig kjedelig. Grunnen er ganske enkelt at storyen har null flyt, bare masse kjedelige "nye" guder og bi-personer vi har så å si null kjennskap eller bånd til, og jeg føler ikke at serien er på vei mot en slutt. Gløden i fortellermåten er også falt ut, og vi fulger monotont, avsnitt etter avsnitt, disse gudene som er på vei mot et klimaks jeg føler ikke kommer til å være et verdig klimaks.

Serien begynte knallbra, med den mest fantastiske verdenen og det dypeste plottet jeg har opplevd noensinne, for så å ende opp monotont og kjedelig. Jeg ønsker bare at greia skal slutte, noe som er ekstremt trist når en tenker på den første halvdelen av serien...

Aebriol
26.02.14 08:46
bengtig: men fra Toll The Hound og utover ble hele greia jævlig kjedelig

Ganske enig i dette. Personlig er det bok 2-6 jeg syntes er helt fantastiske.

mashadar2
mashadar2Innlegg: 14363
26.02.14 17:47
bengtig: Dommen min på serien er at den absolutt er på toppsjiktet, men fra Toll The Hound og utover ble hele greia jævlig kjedelig.

Jeg tror mange sliter med Toll the Hounds ved første gjennomlesning fordi den skiller seg ganske mye ut i tone/fortellermåte fra de andre bøkene, og den er kanskje ikke helt som folk forventer. Første gang jeg leste serien syntes jeg Toll the Hounds var traurig, men fikk en helt annen opplevelse andre gang, og jeg vil nå rangere den som en av seriens beste. Særlig avslutningen er kanskje den beste i hele serien.

Skal være enig i at bok 9 og 10 ikke er blant de aller beste i serien, men jeg vil langt i fra si at de er kjedelige eller dårlige. Synes det er masse interessante plott her, selv om jeg ikke helt skjønte slutten på serien.  Igjen tror jeg dette er et resultat av at Erikson aldri skriver helt som man vil forvente.

Nå har jeg begynt på Kharkanas-trilogien, som tar for seg forhistorien til de ulike Tiste-rasene. Kun en bok har kommet ut foreløpig, den andre skal komme til høsten.

bengtig
27.02.14 12:31
mashadar2: Skal være enig i at bok 9 og 10 ikke er blant de aller beste i serien, men jeg vil langt i fra si at de er kjedelige eller dårlige. Synes det er masse interessante plott her, selv om jeg ikke helt skjønte slutten på serien.  Igjen tror jeg dette er et resultat av at Erikson aldri skriver helt som man vil forvente.

Plottet er interessant, men de nye personene er endimensjonale og kjedelige. Det blir rett og slett følelsen av "ørrh, lest detta før fem ganger i samme serien."

En annen ting som for meg er et problem med Malazan, er egentlig mer smak og behag: Jeg liker at man virkelig blir kjent med personene man følger. Derfor foretrekker jeg bøker som First Law, Black Company og Game of Thrones. Her sliter Eriksson kraftig: Det er rett og slett for mye fokus på plottet, og interessante karakterer blir hele veien glemt bort, eller bare aldri utforsket. Ved de siste bøkene, kunne jeg ikke brydd meg mindre om de nye personene (satt på spissen). Det blir bare for langdrygt. Jeg har møtt mye mer interessant personer tidligere i serien. Og gudene er jo rett og slett kjedelige.

Toll The Hounds Har et par virkelig gode momenter, og slutten er hjerterivende og knallgod. Men her ble det for mye jabbing og for lite skikkelig dialog, og ingenting gikk framover.

bengtig
27.02.14 12:45
Aebriol: Ganske enig i dette. Personlig er det bok 2-6 jeg syntes er helt fantastiske.

Personlig vil jeg også legge til bok1, boka hvor vi blir m(b)est kjent med personene, og selv om plottet ikke er skikkelig framstilt her, får vi lett følelsen av at noe mye større er på gang enn det vi "ser".

Biscan2
Biscan2Innlegg: 15860
27.02.14 12:53

Kan også nevne Gentlemen Bastards-serien av Scott Lynch. 

bengtig
01.03.14 17:11
Biscan2: Kan også nevne Gentlemen Bastards-serien av Scott Lynch.

Ja, detta er hva jeg kaller god lesning :) Og til tross for drøy forskjell på stilen mellom bok 1 og 2, liker jeg dem begge veldig godt. Noen peiling på når Republic of Thieves kommer?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg