Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ibsen

NYTT TEMA
bjoro
bjoroInnlegg: 28305
28.11.14 23:37

Jeg er glad i litteratur, jeg leser mye. Og når jeg leser gode bøker er det som en film i hodet mitt. Jeg ikke bare leser handlingen, men ser den også. Kanskje litt som et teaterstykke?

Og jeg er faktisk glad i teater  også, og har i et par år snakket om, og ønsket meg å se et ibsenstykke. Peer Gynt er det jeg gleder meg til å se.

Men også regissører ser selvfølgelig stykket for seg i sitt hode når de leser stykket. Men de siste årene har de tatt for mye tran når de leser.

Operaen skal nå sette opp Peer Gynt, og med massemordsene, hvor Peer drømmer han  skyter alle ned.......

.........nei, det er ikke samme boka jeg har sett. Dropper operaen også denne gang.

Tidligere i år ble det satt opp en forestilling hvor PG var dramatisert som en Skavland-sending. Også den droppet jeg. Jeg ønsker meg faktisk klassisk teater. Ingen tolkninger for at skuespillet skal provosere . Disse moderne stykkene lager kun større avstand mellom skuespillerne/teaterstykket/regissører og publikum. Og jeg er rimelig sikker på at teatrene og operaen mister publikum.

klipp fra operaen presentasjon:

Femte bilde: Roma – i et slakteri

I slakteriet blir Anitra forferdet over at Peer vil eie et slikt sted. Peer derimot elsker det; hit kommer svake mennesker for å dø. Anitra skremmes av Peers forandring, og hun rømmer fra ham. Peer blir forbannet, alt hatet hans mot menneskene veller frem, og han viser sin drøm, sitt innerste begjær: å drepe alt og alle rundt seg! Midt blant ofrene står plutselig Solveig. Peer blir minnet på sin medmenneskelighet og avbryter skytingen. Han kollapser.

Frister en massemordsene i Peer Gynt deg til å gå i operaen?

(Innlegget ble redigert 29.11.14 20:12)

fisto
fistoInnlegg: 28816
28.11.14 23:54
bjoro: Tidligere i år ble det satt opp en forestilling hvor PG var dramatisert som en Skavland-sending. Også den droppet jeg. Jeg ønsker meg faktisk klassisk teater. Ingen tolkninger for at skuespillet skal provosere . Disse moderne stykkene lager kun større avstand mellom skuespillerne/teaterstykket/regissører og publikum. Og jeg er rimelig sikker på at teatrene og operaen mister publikum.

Er enig i mye av dette.
Det virker som om de som "ser Ibsen med nyskapende øyne" (Les. Fær å finn-på gjengen) fortsatt holder på. 
Motivet? Få ungdom på banen og miste de som er interessert i klassisk Ibsen? 
Vet ikke. 

JudasT
JudasTInnlegg: 5258
29.11.14 01:32
bjoro: Frister en massemordsene i Peer Gynt deg til å gå i operaen?

Nei.
Ibsen, med sine detaljerte sceneanvisninger, burde vært forskånet fra slike "forbedringer". Regissøren burde ha valget: følg boka eller skriv et nytt, eget skuespill.
Hvilke andre kunstnere enn skuespillforfattere må finne seg i at kunstverkene deres vandaliseres hver gang de framføres?

birkelo
birkeloInnlegg: 10306
29.11.14 03:12

Kanskje det allerede er så sært at folk flest skyr det som pesten. Trenger mynt i kassen og besøkende om man skal holde på med teater i et lite land å vettu.

sanila
sanilaInnlegg: 34058
29.11.14 07:18

Jeg ville også langt foretrekke originalen. 

Det er ganske symptomatisk og leve på andres job, navn eller gjerninger.

Fastfood. 

Men man ser ofte også, at der blir slått ned med hard kritikk,  når noen tenker nye tanker, der ikke passer gamle gjengen.. 

Det kunne også være noe av grunnen. 

Mange skribenter maler, har ikke akkurat vært populær er av sin samtid. 

(Innlegget ble redigert 29.11.14 07:19)

bjoro
01.12.14 15:39
sanila: Jeg ville også langt foretrekke originalen.  Det er ganske symptomatisk og leve på andres job, navn eller gjerninger. Fastfood.  Men man ser ofte også, at der blir slått ned med hard kritikk,  når noen tenker nye tanker, der ikke passer gamle gjengen..  Det kunne også være noe av grunnen.  Mange skribenter maler, har ikke akkurat vært populær er av sin samtid.

Litt usikker på hva du mener

sanila
01.12.14 15:45

Svar  bjro. 

Det er helt OK. For min del.

(Innlegget ble redigert 01.12.14 15:45)

orbixx
orbixxInnlegg: 3614
01.12.14 23:34

Det er ingen tvil om at navnet Ibsen kan kalles et solid merkevare, som kan friste nye forfattere til å komme med visse variasjoner av hans verker.  Det er greit nok for meg.

Men når Peer Gynt blir framstilt som en massemorder, mener jeg at forfatteren eller operaen går for langt for å få oppmerksomhet.

Hva blir det neste; at "Et dukkehjem" av Ibsen egentlig var et horehus?

Sukk...

sanila
02.12.14 08:50

Etterhvert kan det henne noen skriver en fortelling der ikke er et dukke hjem, ej heller et horehus.

Ikke et glansbilde, ej heller et ragnarok

(Innlegget ble redigert 02.12.14 08:53)

bennyen
bennyenInnlegg: 11699
17.12.14 22:15
bjoro: Jeg ønsker meg faktisk klassisk teater

Årets julegave til  deg måtte virkelig bli Peer Gynt på Gålå.

Jeg var der for første  gang i år, det var fantastisk, en klassisk oppførelse med en strålende imponerende Mads Ousdal, og med de flotteste kulisser i Gålåvannet....Vi var veldig heldige med været, men kom i snakk med et par som hadde vært der i silregn og de syntes det var like flott da.

Je g kan ikke få anbefalt det nok, håper jeg får anledning til å ta turen til sommeren igjen :)

bjoro
18.12.14 15:36
bennyen: Peer Gynt på Gålå.

Var der for et par never år tilbake. Og den gang var alt bra.

Tar nok gjerne turen igjen dersom det passer.

Script
ScriptInnlegg: 3118
22.09.16 14:08

Ibsen-festivalen er den norske versjonen av Donald Trump, sammenhengen er ikke metaforisk men reell, begge fenomenens fremtredelsesform skyldes at soial kontroll og regler ikke lenger følges. Wahl påviste i går at på vitenskapelig basis er økologisk landbruk i grunnen noe tull, men kommer de til å høre på ham? Aldri i livet. De vil også skjønne noe sætlig , markere en identitet med en dyp innsikt, vitenskap er for besværlig, så går de snarveier og blir økologiske eller åndelige. De lager sammenhenger av tilfeldige sammentreff, og finner årsaker som er helt unødvendige og mystifiserende. Så får de en aura av dypsinn.

Hvor er den egne sansen deres lokalisert? Som kjent er kroppens åpninger til for sansene, og regner vi med kjønnsåpningen som uttrykk for berøringen, blir det bare en igjen til de åndeliges sans. I tarmen er det da også lokalisert nerveceller, her er vel da sanseorganet de bruker, - ikke rart tarm og åndelighet går i hop.

Script
22.09.16 14:16

Men det var Ibsen-festivalen. Hele etterkrigsdtiden er styrt av en synkende soosial jkontroll. Svenskene avviklet Ni til for del for du i -64, og dermed var 1800-tallet avviklet, sies det. Så har du hippie-bevegelsen  og Akp, som underminertede intellektuelle autoriteter, på 80-tallet slår en brottsjø av nytt  igjennom på en rekke forskjellige felter innen humaniora, postmodernismen er bare en blant mange. Karnevalismen en annen, opplæøser kontrollen. På90-tallet er en viss generasjon sjeleglad for Eias loppgjør med stivnede sosialdemokratiske(?) foresytillinger. Også Carlo Halvorlsen og Otto's bad taste, dyktige folk som alltid er på jakt etter det smakløse. Radioen blir viktig med Espen Thoresen, det morsomste i v erden er p å være grov, denne tradisjonen lever jo stadig.

Script
22.09.16 14:27

Funksjonalismen handler om deler som danner en helhet, slik at helheten avhenger av hver enkelt del, tenk på en kropp eller en motor. I gamle dager var det funksjonelle dikterens hoveddyd, De måtte av og til "kill my darlings" for å underkaste seg helheten, skrive effektivt, økonomisk. Det er lite å stryke hos Ibsen, hans drama blir gjerne sammenlignet med arkitektur fordi de er i overordentlig stor grad funksjonelle. Det funskjonelle stiller store krav til dikteren fordi det må det du skriver må føyes inn i en større helhet. Tåler du ikke dette, begynner du å rope på frihet, slik Knausgård gjør, hans romaner er i overordentlig grad dysfunksjonelle. De henger ikke i hop, og det er i praksis umulig å lage et tett drama av dem. Begynner man å stryke hos Knausgård, vel - går fort det hele med, det er Knausgårds versjon av holismen.

Script
22.09.16 14:37

Regiteatret er det dysfunksjonelle satt i system, den ordende Ibsen brukes som kommersiell branding og glasur over et demonstrativt dysfunksjonell teater, noe mer anti-Ibsensk kan vanskelelig tenkes. Her gjør man hva man lyster, man følger ingen regler, tvert motsatt hele Ibsens modus. Trump følger ikke reglene, han sier hva han lyster, og det hele gir et tanketomt , kaotisk inntrykk, liksom Ibsen-festivalens idealer.

Script
22.09.16 14:50

For samfunet har minskingen  av den  sosiale kontrollen til dels vært en suksess, feks har homofile og transpersoner blitt akseptert, men dette er typisk nok på lystnivået, om jeg ikke tar feil her nå? På kulturnivået har det virket motsatt, anything goes har blitt slagordet også der, med de ørkesløse, usublimerte mursteinene med private bekjennelser og tåpelige betraktinger om tåpelige ting. Nylig på en kustutstilling var en rekke skjorter hengt opp på en snor. Kunsteren tar i virkelighetern livet av gjenstandene ved å ta funksjonen av dem, disse skjortene skal tørke i sol og bris som kjærtegner dem, for å komme til sin rett. I Denne kunsten med å utstille husmorting minner 50-tallet, som også Knausgård gjør når han liksom skal  forundre seg over kjøkkenredskaper og desslike, hele prosjektet er dødfødt, og disse tingene er i virkeligheten zombier (for å snakke i n a Bloms språk), som appellerer til folk som er mellom søvn og våken( for igjen å gjengi Blom kunstoppleveklser). Liksom Knausgård er Blom et og postmodernismen et uttrykk for 50-tallets postivisme og behavourisme, med sin stimulus-respons teori, vi skal gå på kunstutstilling for - ikke primært å se på verket - ,men for å oppleve verket, respondere på det, fx bli provosert av detVekten ligger på oss,  ikke på kunstv erket. Her er sammenhengen  mellom den utrolige grovheten i deler av den offentlige samtalen, ohg fraværet av kvalitet i kunsten, det sofistikerte, innviklede, dype, kvaliteten  appellerer ikke først og fremst til en stimulus, så rått og stygt og amerikansk dette begrepet er. Rocka.

(Innlegget ble redigert 22.09.16 15:06)

Script
22.09.16 15:26

Så det politiske, UD gir støtte in utlandet kun til postmoderne, regiteater. Man har vel en forestilling om at å bryte regler og norner slik man gjør i regiteatret skal oppmuntre til fri tenkning. Anvendt homeopati. For de fleste i et diktaturland er alternarivet diktatur eller kaos, UDs kaosteater styrker i virkelighjeten diktaturet. Det indre kaos er ingenting å stå etter for en opposisjonell. Tror man at lystens frihet frigjør fra diktaturet? Det er motsatt.For hva er de diktatorene for? Den selvkontrollerte opposisjonelle som skjønner hvordan ting virkelig foregår og fungerer er farligere enn noe annet.

Script
22.09.16 16:10

Poenget mitt er: Det farligste for enhver diktator er Marx-typen: Han gikk hver dag fra morgen til kveld og leste og skrev på British library. Det er dette to og musti en person som er en diktaturets største fiende, ikke fraværet av regelstyrt atferd.

Script
24.09.16 03:14

Skuffende Emanuelsen i Morgenbladet, både innhold og stil er uten edge. Han var en jeg håpet på, men er tydelig fanget av  den litterære Oslo-kulturen, som nivellerer enhver dikter. Ibsen snakket i Peer Gynt om begavelsene som kommer fra bygdene, og den sosiologiske forklaringen er at periferien tror at sentrum har mye større greie på ting enn den egentlig har, og dermed overgår sentrum begrensede innsikt. Dette gjelder i aller høyeste grad i dag. Skal du skrive noe av kvalitet, må du sky Oslo-miljøet, med alle dets debatter og litterære styringsmekanismer inn i det banale.

En annen vi håper på er hun som skrev om en blokk i Drammen, nettopp fordi hun erkjenner plumphetene og dumhetene som kjennetegner skrivekursene. Forfatterne bør merke seg at forlagene liker og styrker fravær av litterær kvalitet.

Dette har forfatteren av noe med fugler å gjøre tatt konskvensern av, og skyr det toskete litterære miljøert i Oslo.  Til mureren i Folkeopplysningen: Hun har skrevet en sjarmerende og vittig bok om selvhjelp som faktisk kan fungere..

Script
24.09.16 03:47

Engang skrev jeg om at Eriksomn alltid har skjermlua på, men i NRK vat fire av de fremste politiske kommentatorene samlet. Det var en de ville fremheve; Etikson.

Det er i en viss lokal avis nå en debatt om hvorfor trøn dere er så middelmådig. Se nå på Erikson, han vil oppdra folk til folkesdkikk, en kommentator i en annen lokal avis, ønsket at nå må Oslo-folk bli vaksne.

Min filosof er Hobbes, og mennesken e er ulver mot hverandre om ikke Staten og skatten drives in, byråkratiet er den vesentligeste sivilasasjonsfaktor. Erikson hadde en enestående sjanse til å lære og forstå hvordan avanstert tenkning omsettesx i praksis, men valgte middelmådigheten

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 49601
24.09.16 14:40

Har det blitt en blogg dette?

(Innlegget ble redigert 24.09.16 14:41)

Script
24.09.16 15:07

Ja, jeg skrev kritisk nå om  det underholdningsindustrielle kompleks, og det ble slette av Vgs redaksjon, så jeg må vel opprette en blogg.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 49601
25.09.16 12:11
Script: Ja, jeg skrev kritisk nå om  det underholdningsindustrielle kompleks, og det ble slette av Vgs redaksjon, så jeg må vel opprette en blogg.

Kan hende det er et bedre format for deg, du har mye som skal ut.

Når det gjelder denne tråden, så var det litt pussig å lese Morgenbladets kommentar om Ibsenfestivalen, der står det uthevet;

Det er noe krampaktig over denne insisteringen på å koble Ibsen til alt.

Noe som på en måte er ganske passende for dine bidrag, de er vel litt i ytterkanten av tema.

(Innlegget ble redigert 25.09.16 12:12)

Script
28.09.16 22:50

Ja, hadde ingen god dag. Leste Emanuelsen om igjen, og han skriver da visst godt og fornuftig nok.

Script
03.10.16 18:15

- Kunne Aristoteles utviklet sin logikk dersom han var meksikaner(dvs snakket et meksikansk urspråk)?

Da ville ikke Aristoteles vært Aristoteles, svarte professor Sløgedal meg, ganske slående.

Noe lignende er tilfellet med Ibsen-festivalen, hvor mye kan man endre Ibsen uten at det ikke lenger er ham. Hovedsaken hos Ibsen er motsetningen mellom Schein und Sein, det dybdebores under en tilsynelatende fasade.( Skrål og rot  og dumheter (jf virkelighetslitteratuten)) er Ibsen totalt fremmed.

På sine eldre dager fikk han besøk av en ung norsk dramatiker som ville drøfte et nytt dramautkast  med ham. -  Ja, Ibsen ville se planen, disposijonen for dramaet.  Men nei, denslags mente dramaspiren var unødvendig. Da ble dikteren harm, som det står, og kastet ut den vordende dramatiker.

Overgangen fra realisme/naturalisme til nyromantikk minner om situasjonen i dag. Autoriteter og sosial kotroll undermineres på 80-tallet, det irrasjonelle, anti-humane og anti-kulturelle dyrker frem: "Blodets hvisken og Benpibernes Bøn" foregriper slagmarkene under 2. verdenskrig.

Trump beskylder nå Clinton for utroskap, og ber oss se sex-video med en miss Universe, det ekstremt intime  og aggressive er hans domene: Virkelighetslitteratur er Trump forkledt som noe seriøst.

(Innlegget ble redigert 03.10.16 18:27)

Script
25.05.17 07:43

Det er stor likhet mellom Knausgård og Trump, nøkkelbgrepene for begge er "ærlig og åpen". Fra dem flyter merkelig nok en rekke negative egenskaper.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg