Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ikke mer tid til tull

NYTT TEMA
NoobSaibot
NoobSaibotInnlegg: 8222
12.11.16 18:49

Det slår meg at jeg har altfor lite tid til å lese alle bøkene jeg vil lese i dette livet. Statistikken viser at jeg leser cirka 10 bøker i året. Jeg er i skrivende stund 29 år og har forhåpentligvis rundt 50 år igjen å leve. Det vil si at jeg kan lese cirka 500 bøker til før jeg dør. Og det er en ganske deprimerende tanke. For hvor mye er egentlig 500 bøker? Er ikke det bare som en bokhylle på biblioteket?

Erkjennelsen av dette gjør at jeg må bli flinkere til å prioritere hvilke bøker jeg skal lese. Jeg må begynne å lese alle de bøkene jeg alltid har villet lese. Det første skrittet på den veien kommer til å bli at jeg rydder ut alt tull i min egen boksamling og kvitter meg med det. Da jeg først begynte å kjøpe bøker kjøpte jeg alt mulig som siden har blitt liggende urørt i både hyller og kasser. Mye av dette har jeg egentlig ikke interesse av å lese i dag ettersom både smak og interesser til en viss grad har endret seg. Jeg har fortalt meg selv at "når jeg har brukt penger på disse bøkene og drasset dem rundt med meg i flere år skal jeg i det minste jaggu lese dem også, så ikke alt har vært forgjeves". Vel, den tanken må ut av vinduet sammen med bøkene. Jeg må bare erkjenne feilen og ta de nøvendige grepene snarest mulig.

Det andre skrittet blir å legge bort pliktfølelser. Når jeg tidligere har fått bøker i gave av venner og familie har jeg sett på det som en plikt å lese dem av respekt for de som kjøpte dem til meg. Nå kan jeg ikke tenke sånn lenger. Bøker jeg får i gave som jeg ser ikke interesserer meg må fra nå av gis videre til andre, eventuelt byttes til noe som jeg vil lese i utgangspunktet.

Det tredje skrittet blir å ikke vente på å få tak i bøkene jeg vil lese. Hvis jeg leter etter en bok men ikke finner den er det slutt på å vente på at den skal dukke opp på auksjoner, antikvariater og lignende. Så godt det lar seg gjøre vil bøkene bli søkt opp på nettet og lest som PDF-fil (jeg har hatt overraskende stort hell med å finne gamle/sjeldne/kontroversielle bøker på den måten).

Det fjerde skrittet blir å slutte å bruke unnskyldninger for å lese tullebøker. Fra nå av når jeg skal på ferie blir det slutt på å si "jeg vil bare lese noe lett på stranden". Fra nå av blir det faktisk Kafka på stranden. Annet har jeg ikke tid til.

Det femte skrittet blir å bli flinkere til å bruke dødtid til å lese. Skal dama ut på trappa og røyke i fem minutter? Fram med boka i fem minutter! Må jeg bruke ti minutter på å brune kjøttdeigen til fredagstacoen? Fram med boka mens det putrer i pannen! Dette vil gjerne gjelde fagbøker jeg vil lese og annet som ikke krever at jeg lever meg inn i en handling. Jeg liker ikke å lese romaner i små rykk og napp.

Kanskje blir det enda flere skritt. Men det blir det første skrittet først. Min egen boksamling skal slankes drastisk. Mye av det jeg har rasket med meg på Mammut-salg, loppemarked og nettauksjoner det siste tiåret skal doneres ulest til nærmeste Fretex. Tidligere trodde jeg at jeg hadde all verdens tid til å lese disse bøkene, men et enkelt regnestykke med utgangspunkt i statistikk og forventet levealder har fått meg til å vite bedre. Nå har jeg ikke tid til tull lenger.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 49163
13.11.16 21:17
NoobSaibot: Det slår meg at jeg har altfor lite tid til å lese alle bøkene jeg vil lese i dette livet. Statistikken viser at jeg leser cirka 10 bøker i året. Jeg er i skrivende stund 29 år og har forhåpentligvis rundt 50 år igjen å leve. Det vil si at jeg kan lese cirka 500 bøker til før jeg dør.

Første skritt burde være å lese mer, når du nå har denne interessen for litteratur, 10 bøker i året er ikke voldsomt mye.

En løsning kan være å rangere bøkene, slik at bøker du finner mindre viktig, men har lyst til å lese, er bøker du kan høre som lydbok, da kan du kjøre bil og "lese" samtidig.

Og så regner jeg ikke med at du kommer til å være i full jobb til du blir 80, da bør du fint kunne doble eller tredoble antall bøker de siste 15 årene. 

Med små grep bør du fint kunne tredoble antallet bøker, og da ser det straks litt lysere ut.

Lykke til!

(Innlegget ble redigert 13.11.16 21:40)

franzsigel
franzsigelInnlegg: 14862
15.11.16 13:09
NoobSaibot: Det andre skrittet blir å legge bort pliktfølelser

Men blir ikke det å lese Kafka på stranden også en slags plikt?

Du har egentlig et poeng. For noen år siden var tilgangen på bøker (og filmer, TV-serier, musikk etc) ofte den knappe faktoren.

Etter at all verdens litteratur, musikk og film kun er et tastetrykk unna (og ofte billig eller gratis) så er det egentlig ingen grunn til å bruke tid på middelmådig underholdning lenger.

Samtidig så risikerer man å gå glipp av noen positive overraskelser dersom man skal kvalitets-vurdere alle ting litt for grundig på forhånd.

Og kanskje trenger man også litt inntak av middelmådig litteratur for å ordentlig sette pris på de virkelige klassikerne?

Ellers støtter jeg forslaget om både mer lesetid og ikke minst lydbøker.

NoobSaibot
15.11.16 20:27
KingKongHalvor: Første skritt burde være å lese mer, når du nå har denne interessen for litteratur, 10 bøker i året er ikke voldsomt mye. En løsning kan være å rangere bøkene, slik at bøker du finner mindre viktig, men har lyst til å lese, er bøker du kan høre som lydbok, da kan du kjøre bil og "lese" samtidig. Og så regner jeg ikke med at du kommer til å være i full jobb til du blir 80, da bør du fint kunne doble eller tredoble antall bøker de siste 15 årene.  Med små grep bør du fint kunne tredoble antallet bøker, og da ser det straks litt lysere ut. Lykke til!

Du sier noe der. Jeg leser tregt og det er en del av problemet. Lydbøker, tja... Jeg har egentlig aldri gitt det en sjanse. Blir det en fullverdig leseropplevelse av det, på linje med å lese selv? Jeg går ofte rundt i huset med trådløse hodetelefoner på ørene og hører på musikk, så jeg har jo muligheter til å bytte ut noe av musikken med lydbøker i så fall.

På mine eldre dager kan jeg sikkert få lest flere bøker enn jeg gjør nå, og det vil jo få opp antallet. Men samtidig er jeg foreløpig barnløs og klarer fortsatt ikke å lese så mye jeg vil... Tenk hvis jeg snart står til knærne i bleieskift! Da blir det vel plutselig veldig mye mindre tid til bøker og antall leste per år fremover synker til én eller to ;)

NoobSaibot
15.11.16 20:43
franzsigel: Men blir ikke det å lese Kafka på stranden også en slags plikt? Du har egentlig et poeng. For noen år siden var tilgangen på bøker (og filmer, TV-serier, musikk etc) ofte den knappe faktoren. Etter at all verdens litteratur, musikk og film kun er et tastetrykk unna (og ofte billig eller gratis) så er det egentlig ingen grunn til å bruke tid på middelmådig underholdning lenger. Samtidig så risikerer man å gå glipp av noen positive overraskelser dersom man skal kvalitets-vurdere alle ting litt for grundig på forhånd. Og kanskje trenger man også litt inntak av middelmådig litteratur for å ordentlig sette pris på de virkelige klassikerne? Ellers støtter jeg forslaget om både mer lesetid og ikke minst lydbøker.

Det blir ikke Kafka på stranden av Haruki Murakami, men Franz Kafka selv. Jeg har en utgave av Prosessen stående i bokhylla og har lest de 2-3 første sidene i den flere ganger. Jeg liker begynnelsen godt og jeg har alltid hatt lyst til å lese videre, men jeg har alltid holdt på å lese andre bøker når jeg har sniktittet på den, så det har ikke blitt noe av foreløpig. Så å skulle lese den på stranden blir ingen plikt!

Jeg har for øvrig funnet ut at å lese mange bøker samtidig IKKE er veien å gå for å få lest flere bøker. Det blir bare rot. Jeg holder på med tre for øyeblikket, og når jeg er ferdig med dem blir det aldri tre samtidig igjen. Maks to, hvorav maks én av dem skal være roman.

Men du har nok et godt poeng om at man fort kan gå glipp av positive overraskelser hvis man bare skal lese det "alle" går god for.

Det med inntak av middelmådig litteratur for å sette pris på klassikerne tror jeg vil ordne seg selv. Det har vært noen bøker av det folk kaller klassikere og anerkjente titler som jeg har blitt skuffet over og heller kjedet meg mens jeg har lest. Og sånn vil det nok fortsette å være fra tid til annen. Da er det ekstra godt hver gang man leser noe som virkelig treffer.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 49163
15.11.16 20:49
NoobSaibot: Tenk hvis jeg snart står til knærne i bleieskift! Da blir det vel plutselig veldig mye mindre tid til bøker og antall leste per år fremover synker til én eller to ;)

Det kjenner jeg meg godt igjen i. Hadde en periode på nesten 10 år hvor jeg ikke fikk lest noe særlig. Aldri tid til å sette seg ned og lese, og når man endelig fikk lagt seg så var det kanskje en side lest før man falt i søvn.

Men lydbøker er absolutt noe å tenke på, jeg bruker det veldig mye. På det meste var jeg oppe i over 200 bøker i året, nå har jeg roet ned betraktelig, ligger på under halvparten nå, er grenser for hvor mye man klarer å fordøye også.

Så er det dette som franzsigel over her nevner, at variasjon kan være bra. Tror det blir veldig krevende om du bare skal gå for høyverdig litteratur hele tiden. Masse bra krim og skjønnlitteratur av den lettere sorten som gjør seg veldig bra på lydbok, så kan du heller gjemme perlene til "ordentlig" lesning.

RedRover
RedRoverInnlegg: 765
17.11.16 23:41
NoobSaibot: Det vil si at jeg kan lese cirka 500 bøker til før jeg dør. Og det er en ganske deprimerende tanke.

Det der er enormt deprimerende faktisk. 

Men som andre sier, 10 bøker i året er temmelig lite. Litt handler kanskje om prioriteringer? Les en bok i stedet for å se på TV eller surfe på nettet. Når man blir eldre får man vel også bedre tid. Evt. barn er store og man flyr vel neppe ut på byen ofte, så man får god tid til å lese. 

Les det du liker og har lyst til å lese, ikke hva andre sier du bør lese. Mange klassikere er gode bøker, men mange er også temmelig dårlige og kun for de spesielt interesserte. Selv leser jeg masse krim, selv om det av "ekspertene" ikke regnes som såkalt bra litteratur. 

Når det gjelder prioritering av bøker har jeg blitt flink til å gi opp bøker som jeg ikke liker. Har jeg lest noen kapitler/halve boka og finner ut at dette rett og slett er dårlige greier, slutter jeg nå å lese i den, mens jeg før følte at jeg måtte lese den ferdig samme hva. Når du sier at du har lest de første 2-3 sidene i en bok flere ganger uten å ha kommet videre, er det kanskje flere grunner enn at du bare er opptatt med noe annet?

For min del går det helt greit å bruke dødtid til å lese romaner, og jeg tror det mest er en vanesak som alle kan venne seg til etter noen forsøk. Hvis du først venner deg til å lese fagbøker på denne måten, er det verdt å prøve romaner etterpå.

NoobSaibot
28.11.16 23:34
RedRover: Det der er enormt deprimerende faktisk.  Men som andre sier, 10 bøker i året er temmelig lite. Litt handler kanskje om prioriteringer? Les en bok i stedet for å se på TV eller surfe på nettet. Når man blir eldre får man vel også bedre tid. Evt. barn er store og man flyr vel neppe ut på byen ofte, så man får god tid til å lese.  Les det du liker og har lyst til å lese, ikke hva andre sier du bør lese. Mange klassikere er gode bøker, men mange er også temmelig dårlige og kun for de spesielt interesserte. Selv leser jeg masse krim, selv om det av "ekspertene" ikke regnes som såkalt bra litteratur.  Når det gjelder prioritering av bøker har jeg blitt flink til å gi opp bøker som jeg ikke liker. Har jeg lest noen kapitler/halve boka og finner ut at dette rett og slett er dårlige greier, slutter jeg nå å lese i den, mens jeg før følte at jeg måtte lese den ferdig samme hva. Når du sier at du har lest de første 2-3 sidene i en bok flere ganger uten å ha kommet videre, er det kanskje flere grunner enn at du bare er opptatt med noe annet? For min del går det helt greit å bruke dødtid til å lese romaner, og jeg tror det mest er en vanesak som alle kan venne seg til etter noen forsøk. Hvis du først venner deg til å lese fagbøker på denne måten, er det verdt å prøve romaner etterpå.

Jeg tror du har et godt tips når det gjelder det å gi opp bøker som ikke engasjerer! Det kan jo være enda et skritt på veien til å få lest mer av det jeg liker. Jeg har hovedsakelig, i likhet med deg, tenkt at jeg må lese ferdig bøkene jeg har begynt på selv om jeg har kjedet meg de første par hundre sidene. Hvis ikke har jo alle de leste sidene vært "forgjeves". Men man får jo ikke tilbake bortkastet tid ved å kaste bort enda mer tid.

Dette med å lese de første par sidene i bøker var et triks jeg plukket opp av en kompis. Jeg hadde faktisk aldri gjort det før. Jeg hadde alltid bare lest bakpå coveret for å se hva boken handlet om. Nå gjør jeg det først, for så å lese den første siden. At jeg ikke har kommet videre i de fleste av dem har å gjøre med at jeg sniktitter i dem mens jeg allerede leser en annen bok jeg skal bli ferdig med først, og når jeg skal begynne på en ny blir det gjerne litt vilkårlig hvilken det blir ettersom jeg har så mange på "leselisten".

Jeg var for øvrig på Fretex i dag for å donere bøker og redusere boksamlingen min som jeg skrev om i åpningsinnlegget. Jeg glemte dessverre å telle hvor mange bøker det ble, men det var seks stappfulle bæreposer. Tipper det var over 100 bøker, de fleste av dem uleste.

dyratorium
dyratoriumInnlegg: 955
30.11.16 00:46
NoobSaibot: Statistikken viser at jeg leser cirka 10 bøker i året.

Dette er et utrolig lite antall. Du har tydeligvis andre ting i livet du prioriterer framfor lesing og litteratur. Ut fra ditt innlegg høres det ut som du er en planlegger-sjel. Og hvis du mener det er viktig å få lest en bestemt mengde bøker i løpet av livet, synes jeg dette er en lite konstruktiv plan. Sats mer på kvalitet  En utvider sinnet og lærer mye om menneskelivet hvis en leser de rette romanene.

Som en typisk lesehest har jeg lest utrolig mange bøker i løpet av mer enn 60 år. Jeg har kommet over mange perler, bøker jeg setter høyt. Disse har jeg lest om igjen, mange av dem flere ganger, med like stort, om ikke bedre utbytte enn den første gangen. Jeg har aldri følt at det er viktig å få med meg 'mest mulig', sånn rent kvantitativt. Utrolig ofte har jeg lagt vekk bøker etter noen sider fordi jeg ikke har likt dem. Det er dumt å bruke tid på dårlige bøker, eller bøker en ikke liker.

Med en ny bok av en ukjent forfatter i hånden, bør en bla litt i den og lese litt her og der, og eventuelt benytte "s.69 testen". Den er ikke så ueffen.

Ellers bør en få med seg anmeldelser i media. NRK P2 har et daglig program, "Kulturhuset" det det er mye bokomtaler og litteraturstoff. 

https://radio.nrk.no/serie/kulturhuset-hovedsending

NoobSaibot
11.12.16 20:59
dyratorium: Dette er et utrolig lite antall. Du har tydeligvis andre ting i livet du prioriterer framfor lesing og litteratur. Ut fra ditt innlegg høres det ut som du er en planlegger-sjel. Og hvis du mener det er viktig å få lest en bestemt mengde bøker i løpet av livet, synes jeg dette er en lite konstruktiv plan. Sats mer på kvalitet  En utvider sinnet og lærer mye om menneskelivet hvis en leser de rette romanene. Som en typisk lesehest har jeg lest utrolig mange bøker i løpet av mer enn 60 år. Jeg har kommet over mange perler, bøker jeg setter høyt. Disse har jeg lest om igjen, mange av dem flere ganger, med like stort, om ikke bedre utbytte enn den første gangen. Jeg har aldri følt at det er viktig å få med meg 'mest mulig', sånn rent kvantitativt. Utrolig ofte har jeg lagt vekk bøker etter noen sider fordi jeg ikke har likt dem. Det er dumt å bruke tid på dårlige bøker, eller bøker en ikke liker. Med en ny bok av en ukjent forfatter i hånden, bør en bla litt i den og lese litt her og der, og eventuelt benytte "s.69 testen". Den er ikke så ueffen. Ellers bør en få med seg anmeldelser i media. NRK P2 har et daglig program, "Kulturhuset" det det er mye bokomtaler og litteraturstoff.  https://radio.nrk.no/serie/kulturhuset-hovedsending

Ja, 10 bøker i året er altfor få, spesielt tatt målsetningen i betraktning. Du har nok rett i at jeg er en planleggersjel. Jeg går i hvert fall mer analytisk til verks enn jeg velger å gå for slump og magefølelse. Jeg begynner å få en viss tanke over hvilke bøker jeg vil lese og hvilke bøker jeg ikke (lengre) har tid til.

Lese bøker om igjen har jeg gjort i noen tilfeller, men det begynner å spøke for det framover... Faktum er jo at for hver gang jeg leser samme bok på nytt må jeg gi avkall på en annen bok jeg dermed aldri vil få lest.

"Side-69-testen"?? Den har jeg aldri hørt om før... Og for meg høres det bare tullete ut. Hvorfor akkurat den siden, liksom? Men jeg skal for all del begynne å prøve den. Da blir den nye metoden å først lese bakpå coveret av boken, så lese den første siden og så lese side 69. Da bør interessen min for boken være vekket!

Takk for tipset om Kulturhuset.

dyratorium
dyratoriumInnlegg: 955
11.12.16 22:43
NoobSaibot: å først lese bakpå coveret av boken

Det som står bakpå coveret av boken kan nok si litt om handlingen i den. Men en bør ha i tankene at det som står er reklame. Teksten er skrevet med den intensjon å selge boken.

Klikk for å gå tilbake til toppen