Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Særemne om Jo Nesbøs krimbøker om Harry Hole

NYTT TEMA
pia123
pia123Innlegg: 1
06.12.16 09:03

Hei :)

Jeg har særemne i Norsk vg3 om Harry Hole i Krimbøkene til Jo Nesbø. Jeg lurer på hva som har gjort bøkene om Harry så populære, og om det er noe vi Nordmenn kjenner oss spesielt igjen i når de kommer til personligheten hans. Har dere noen synspunkter om dette? 

Takk for hjelpen! :)

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 49163
08.12.16 10:59

Nordmenn generelt kjenner seg vel ikke så godt igjen i denne selvdestruktive, alkoholiserte ensomme ulven, jeg håper da ikke det.

Men Harry er en god karakter i denne settingen, folk liker politimenn som er dyktige i jobben sin, fanger morderen, men samtidig er alt annet enn perfekte rent privat. Gir også rom for en del moralske dilemmaer, noe Nesbø ikke benytter seg så veldig mye av.

Bøkene er populære fordi de er godt skrevet, og med god og spennende handling. Folk elsker krim, og god, norsk krim er populært.

Er imidlertid glad jeg ikke skal skrive særemne om dette, det er tross alt bare krim, uten noen særlig dypere mening. Vanskelig å skrive noe lengre og dypere om dette, syns nå jeg.

Men lykke til!

KnutMagnar
KnutMagnarInnlegg: 629
23.12.16 14:14

For eit keisamt emne.. Du bør fokusera på kvifor så mange nordmenn liker desse oppskrytte bøkene. Korleis lurer han folk til å tru at dette er litteratur på høgt nivå? Kva er det han speler på, som den ordinære nordmann som knapt hev lese noko som helst anna fell for?

jonas
jonasInnlegg: 27598
03.01.17 18:20
KnutMagnar: For eit keisamt emne..

Jepp. Som jeg har sagt før, hadde jeg vært norsklærer på VGS ville jeg innført Nesbø-forbud i særemne-tider.

Klikk for å gå tilbake til toppen