Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

En novelle jeg har skrevet

NYTT TEMA
jeangabin
jeangabinInnlegg: 24130
13.02.17 00:29

Jeg skrev en gang for mange herrens år siden en liten novelle, ,og i dag har jeg lagt den ut på bloggen min. Selv om den er skrevet i første person, er jeg ganske ulik fortellerstemmen som person. Bare så det er sagt. Hadde vært fint om dere som forstår dere på bøker og slikt kunne ta en titt. 

https://interesting-online.com/2017/02/13/short-story-deception/

dyratorium
dyratoriumInnlegg: 955
13.02.17 20:40
jeangabin: Bare så det er sagt. Hadde vært fint om dere som forstår dere på bøker og slikt kunne ta en titt.

Jeg har lest din novelle, og selve historien var god nok den, men den halter i språkføringen. Hvorfor skriver du på engelsk? Du burde prøve å gi den norsk språkdrakt. 

(Innlegget ble redigert 13.02.17 20:40)

jeangabin
13.02.17 21:38

Jeg er engelsk

dyratorium
14.02.17 00:44
jeangabin: Jeg er engelsk

Mener du at engelsk er ditt morsmål? Hvordan skriver du så bra norsk da? Kan vel ikke være så freidig å spørre om din alder og hvor lenge du har bodd i Norge?

Håper du ikke tok deg nær av kritikken, jeg er en gammel mann og har bodd forskjellige steder i utlandet. Nå er jeg pensjonert og bor i Norge. Jeg har lest og leser (veldig) mye engelsk fagstoff og skjønnliteratur. Men er nok en smule kresen dessverre. 

(Innlegget ble redigert 14.02.17 00:45)

jeangabin
14.02.17 01:59

Den er jo skrevet muntlig i første person. Men du har rett jeg er bedre på norsk. Ordvalget er bedre. Men jeg skrev den på engelsk. Vel, det er noe jeg kan bedre på norsk ihvertfall. Jeg har jo bodd her mesteparten av livet. Jeg har et veldig nakent språk både på norsk og engelsk. Jeg ble opplært til at alt skal være så enkelt som mulig.  Setningene mine er korte, og det er greit på norsk. Men engelskmennnene vil gjerne ha litt syntax. Er du forfatter av noe slag?

dyratorium
14.02.17 21:40

Skriving er i større grad et håndverk enn mange andre kunstarter, der 'talent' teller mer. Det er kanskje derfor det det finnes så mange skrivekurs som mange forfatterspirer har hatt utbytte av i sin ambisjon om å få utgitt  en bok, og i heldigste fall kunne gjøre skrivingen til et levebrød. Jeg er i grunnen overrasket over hvor mange avdagens kjente forfattere som faktisk har deltatt på slike kurs.

Hvis en er som hovedpersonen i din novelle, en som kunne tenke seg å skrive populærlitteratur i stedet for å aspirere om å bli dikter med stor D., (tenker på låta "paperback writer" av The Beatles :) må en jo i tillegg til å beherske språket, også ha en ha en god fantasi. For de som ønsker underholdningslitteratur, krever nok en fengende og/eller spennende 'story'.

'Kunstlitteratur' derimot krever nok i tillegg desto mer talent, da blir en roman å sammenligne med en symfoni av Beethoven eller et oratorium av Bach. Det er få som mestrer noe slikt med ordets kraft, da blir skrivekunsten nærmest noe gudebenådet som en sier.

Nei, jeg er nok ingen forfatter, bare en beskjeden bokelsker, I mitt yrke skrev jeg riktignok noen rent faglige artikler, men det er noe helt annet. Nå nøyer jeg meg med dagboknotater på en usb-pinne. Den kan jo mine sønner etter min død sende til et forlag og høre om de egner seg som bok  :)

Har du forresten lest Celine? Hvis ikke, vil jeg anbefale denne.

Klikk for å gå tilbake til toppen