Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lesebrett vs. papirbok

NYTT TEMA
kansas00
kansas00Innlegg: 19131
10.03.17 17:17

Hvorfor slår ikke lesebrett an i Norge ? Var en tur på en bokhandel tidligere denne  uka for å finne en bursdagsgave og registrerte at det var mammutsalg og tykt med folk rundt hyllene/bordene.. Ser også generelt sett at folk på buss, tog etc leser bok i det "gamle" formatet. Synes mangelen på utvikling på dette her feltet er underlig med tanke på hvor fort annet lesestoff på papirformator har forsvunnet. Er jo knapt  noen som leser aviser eller blader i offentlighet lenger. Er det virkelig sånn at den fysiske boka er så god å holde i at folk ikke vil bli kvitt den ? Ser ikke akkurat så "hendig" ut å drasse rundt på siste "mursteinen" til Follett.... men som sagt.. Ola Nordmann liker det..

(Innlegget ble redigert 10.03.17 17:18)

franzsigel
franzsigelInnlegg: 14939
14.03.17 10:38
kansas00: Synes mangelen på utvikling på dette her feltet er underlig med tanke på hvor fort annet lesestoff på papirformator har forsvunnet

Det er strengt tatt ikke noe norsk fenomen - lesebrettene har vel stagnert på de fleste markeder

Papirboka er et ganske kjekt og hendig format, og de færreste bøker er like tykke som mursteinene til Follett.

I tillegg har digitale format et par utfordringer:

1) Folk har nok dingser, og ser ikke vitsen i å kjøpe og drasse rundt på en Kindle i tillegg til mobiltelefon og nettbrett.

2) Selv om mobiltelefon/iPad hadde hatt like god skjerm som en Kindle, så er det ganske distraherende å lese på slike dingser. Man kommer ikke gjennom 800 sider med Follet, når det stadig popper opp facebook-varsler...

3) Pris! Folk foretrekker nettaviser fordi de er gratis og enkelt tilgjengelige, og ikke nødvendigvis fordi man misliker papirformatet. I valget mellom en gratis papir-avis og samme avis tilgjengelig som en gratis PDF-fil, tipper jeg 9 av 10 fortsatt velger papiravisen.

Og e-bøker i Norge har ikke vært noe spesielt prisgunstig alternativ (om man ikke tyr til piratkopiering da).

Å betale 200-300 kroner for en e-bok føles ikke som value for Money, i forhold til en bok som i alle fall kan plasseres i bokhyllen etterpå.

4) Norske forlag og bokhandlere har vel fortsatt ikke omfavnet e-bøker 100%. Og det er fortsatt litt for mange proprietære løsninger ute og går selv internasjonalt.

Selv liker jeg imidlertid godt Kindle'en min (selv om jeg ikke er like begeistret for Amazons løsninger som jeg var i starten). Men synes den er mest praktisk på reisefot, framfor hjemme i stua...

(Innlegget ble redigert 14.03.17 10:42)

kansas00
15.03.17 17:08

Uansett størrelsesmessig så vil det aldri bli hendig i forhold til en kindle. Vil alltid ta mer plass og vil alltid kreve mer av deg når du leser den. Eksempelvis på mange bøker må du lese med to hender for at den ikke skal klappe sammen. Kanskje den største bakdelen etter mitt syn er nå at du ikke får bestemme noe selv med papirbok. Tekststørelse og linjeavstand er noe som kan by meg midt i mot dersom dette ikke er "korrekt". Med en kindle har du mulighet til å justere noe her. Det har man ikke med en papirbok.

I forhold til argumentet om at folk ikke vil ha med seg flere dingser, så vil jo en bok like mye være en enhet som det et lesebrett er det. Så i så måtte drasser du ikke med deg flere enheter. Bare at lesebrettet er mindre. Nå leser vel de fleste bøkene sine i hjemmet uansett, og er vel hygelig å kunne bruke dyr kvadratmeterplass til andre ting enn bøker. Papirbøker er heller ikke særlig prisgunsitg med mindre man plukker med seg noe på mamut eller det som står i stativet ved inngangen til butikken.. Er vel fort minst 200kr nå bare for en pocketbok (om ikke mer).

Veit ikke om det ligger noe nostalgi i papirboka, litt som det gjør det i LP-plata. Uansett utviklina er snodig når man sammenligner med andre ting som har gått over på nye former/standarder.

(Innlegget ble redigert 15.03.17 17:15)

Marchionni
MarchionniInnlegg: 6732
15.03.17 20:53
franzsigel: Å betale 200-300 kroner for en e-bok føles ikke som value for Money, i forhold til en bok som i alle fall kan plasseres i bokhyllen etterpå.

Jeg vet ikke hva slags bøker du leser, men jeg har sjelden betalt mer enn $15 for en bok til min Kindle. (Bortsett fra faglitteratur, som jo er mye dyrere på papir også)

Er for øvrig veldig fornøyd med produktet. Jeg leser gjerne i flere bøker samtidig, og da er en gull verdt. I tillegg er jo ordbokfunksjonen veldig praktisk. Etter min mening er iPad et mye mer unødvendig produkt, som jeg aldri helt har forstått hva brukes til. Annet enn at små barn spiller på den på flyreiser.

franzsigel
18.03.17 18:48
Marchionni: Jeg vet ikke hva slags bøker du leser, men jeg har sjelden betalt mer enn $15 for en bok til min Kindle. (Bortsett fra faglitteratur, som jo er mye dyrere på papir også)

Siden det var snakk om hvorfor ebøker ikke slår an i Norge, var eksempelet en norskspråklig bok i norsk ebutikk.

I dette tilfellet Jon Michelets siste krigsseilerbok, som pr idag koster kr 262,- på bokkilden (tilbudspris - ordinær pris er 299,-)

Til sammenligning koster samme bok innbundet kr 363,- og den vil koste 149,- når den omsider kommer ut som paperback.

(Innlegget ble redigert 18.03.17 18:49)

franzsigel
27.04.17 12:27

Tydeligvis ikke et norsk fenomen - fra dagens The Guardian:

figures published today by the Publishing Association show that sales of consumer ebooks have dropped by 17%, while sales of physical books are up 8%. Consumer spending on books was up £89m across the board last year, compared with 2015. So why is the physical book winning through?

(Innlegget ble redigert 27.04.17 12:30)

franzsigel
missChance
missChanceInnlegg: 46109
27.04.17 12:33
franzsigel: Papirboka er et ganske kjekt og hendig format, og de færreste bøker er like tykke som mursteinene til Follett.

Dessuten er mange av oss lesehester glade i å ha den fysiske boken. Jeg liker å ha fulle bokhyller, og å kunne ta ut en bok og se på den, lese baksideteksten og bli fristet til å lese på nytt.

En annen ting er at herregud, så deilig det er å slappe av foran noe annet enn en skjerm!

franzsigel
27.04.17 12:40
missChance: En annen ting er at herregud, så deilig det er å slappe av foran noe annet enn en skjerm!

Et godt poeng. Folk bruker allerede plenty av timer til å kikke på ymse skjermer, så da er det nok mange som føler at papirbøker er en god avveksling...

Og ja - bokhyller fortsatt både et meget trivelig møbel og et aldri så lite statussymbol (det er mange av oss som lar oss mer "imponere" av bøkene og platene du har i hylla, enn bilen du har stående i garasjen)...

(Innlegget ble redigert 27.04.17 12:40)

missChance
27.04.17 13:02
franzsigel: Og ja - bokhyller fortsatt både et meget trivelig møbel og et aldri så lite statussymbol (det er mange av oss som lar oss mer "imponere" av bøkene og platene du har i hylla, enn bilen du har stående i garasjen)...

Hvis meg hva du leser (og hvor mange bokhyller du har!), og jeg kan si deg hvem du er ... :D 

Og tykke bøker - det betyr jo bare mer å glede seg over! 

Bortsett fra hvis det er Forbrytelse og straff og et par andre!

(Innlegget ble redigert 27.04.17 13:03)

missChance
27.04.17 13:33

Hvordan er det mulig ...? Hvis? 

VIS!!!

vif_support
vif_supportInnlegg: 4277
02.05.17 15:01
kansas00: Hvorfor slår ikke lesebrett an i Norge ?

Kan bare snakke for meg selv. Jeg sitter hele arbeidsdagen foran datamaskiner, og jeg bruker mye av fritiden på pc/pad/mob. Når jeg skal lese en bok er det rett og slett ikke aktuelt å bruke mer tid på "skjerm"

(Jeg sparer ikke på bøker når de er lest. Dem går videre til loppeinnsamlingene på skolene i nabolaget)

Tempus
TempusInnlegg: 2362
21.05.17 01:49

Mye godt lesestoff mellom to permer:)) 

stravinskij
stravinskijInnlegg: 4
12.07.17 10:03

Har tenkt en del på kindle, men mest for reisebruk (og er jo ærlig talt på ferie maks én gang i året), og kanskje også for pendleturen til skolen. Men, prisen er det som stopper meg. Det å kjøpe selve lesebrettet er greit nok, men så kommer prisen på bøkene i tillegg (da jeg låner alle bøkene mine på biblioteket vil det å skulle kjøpe hver bok i stedet utgjøre en ganske så stor sum). Og så synes jeg det er slitsomt å lese på skjermer, gjør det nok som det er i skolesammenheng.

kansas00
12.07.17 17:52
stravinskij: Og så synes jeg det er slitsomt å lese på skjermer, gjør det nok som det er i skolesammenheng.

Synes faktisk ikke kindle paperwhite er så ille å lese på. Matt overflate med lite reflekser og muligheter for å justere lyset. Kan forstå at noen synes det er slitsom dersom de f.eks bruke et vanlig nettbrett med kindle-app til å lese. Setter uansett pris på muligheten til å kunne justere både linjeavstand, og fontstørelse. Det får du aldri gjort i en bok i papirformat. Synes en del bøker, spesielt de som man gjerne kjøper i pocketformat, kan ha en tendens til å være for kompakt både på linjeavstand og font. Mulig et tegn på at man begynner å bli skikkelig gammel.

franzsigel
17.07.17 17:30
stravinskij: Det å kjøpe selve lesebrettet er greit nok, men så kommer prisen på bøkene i tillegg (da jeg låner alle bøkene mine på biblioteket vil det å skulle kjøpe hver bok i stedet utgjøre en ganske så stor sum)

Nå kan man vel faktisk låne bøker på bibliotek til lesebrett. Og så har jeg hørt rykter om det som heter piratkopiering.

Men enig i at pris er en svært viktig faktor. Betalingvilligheten for en pocketbok er i alle fall hos meg betydelig større enn for en lesebrett-fil. Tror prisene må ned i "internasjonalt nivå" på 20-30 kroner for at det skal være interessant å kjøpe så alt for mange nettbrett-bøker.

Komunista
KomunistaInnlegg: 8657
25.07.17 10:20
kansas00: Hvorfor slår ikke lesebrett an i Norge ? Var en tur på en bokhandel tidligere denne uka for å finne en bursdagsgave og registrerte at det var mammutsalg og tykt med folk rundt hyllene/bordene.. Ser også generelt sett at folk på buss, tog etc leser bok i det "gamle" formatet. Synes mangelen på utvikling på dette her feltet er underlig med tanke på hvor fort annet lesestoff på papirformator har forsvunnet. Er jo knapt noen som leser aviser eller blader i offentlighet lenger. Er det virkelig sånn at den fysiske boka er så god å holde i at folk ikke vil bli kvitt den ? Ser ikke akkurat så "hendig" ut å drasse rundt på siste "mursteinen" til Follett.... men som sagt.. Ola Nordmann liker det..

Personlig ser jeg ingen motsetning mellom lesestoff i trykt format og ebøker.

Som leser og samler siden barnsben sliter jeg med et arkivproblem. Et rom er fylt med bøker, i doble rader i hyllene.  Det flyter over.

Fremdeles er det mye interessant å hente i trykt format, mitt seneste prosjekt er Nansens bøker fra hans arbeide i Sovjetunionen etter 1. verdenskrig.  Helge Ingstads samlede er også et gapende hull i min samling.  Dette er bøker jeg vil ha i trykt format.

Som Kindle-eier siden oktober 2009, kan jeg bekrefte at eboken er et komplement til og ikke en erstatning for trykte bøker.  Mye populærlitteratur er enkel å få tak i.  Bøker som aldri vil bli solgt i Norge kan bestilles og leveres med et par tastetrykk.

Når det er sagt, så har vel ebokens popularitet når det gjelder norsk litteratur noe med prisnivået å gjøre.

Toppselgerene på NYT Best Sellers ligger prismessig mellom 15 og 20 USD.

Norske ebøker aner jeg ikke prisen på, men det aner meg at de koster for meget.

Så ja, den fysiske boken er god å holde i, men det går ikke en dag uten et pause med min kjære Kindle Paperwhite.

Jaauda
JaaudaInnlegg: 19769
25.07.17 10:51

Jeg tror det er flere årsaker til at e-bøkene ikke har slått an. Den viktigste er at forlagene ikke satser på e-bøker. Det skyldes nok at bransjen er konservativ, regulert og fordi forlagene eier bokhandlene.  De er redde for å tape penger dersom markedet for bokhandler reduseres kraftig.

Dersom e-bøker skal slå igjennom må prisen reduseres og det må fokuseres på fordelene ved e-bøker. Man kan tenke seg at neste Nesbø-bok ikke kom ut i papirutgave, bare på brett. Andelen eboklesere ville stige kraftig, men forlagene satser ikke på dette. 

Bransjen er også så gjennomregulert at det er vanskelig for innovative konkurrenter å slå igjennom. 

Når det er sagt er det for meg overraskende at papirutgaver holder såpass stand. Også studentene på universiteter kjøper i stor grad bøker og kompendier på papir. 

Selv leser jeg det meste på min telefon via kindleapp og andre lignende løsninger. Trives godt med det. Liker tilgjengeligheten og muligheten til å slå opp ord direkte i ordbøker. 

Trives imidlertid også i bokhandler. Liker å rusle rundt og kikke. Litt synd hvis de blir borte.

kansas00
25.07.17 11:22

Leser også papirbøker.. så la det ikke være noen tvil om at man bare trenger en av delene. Synes eksempelvis dersom man skal lære seg noe.. Et språk f.eks så fungerer ikke noe annet enn papir. Synes også bøker på norsk går greit å kjøpe i papirformat da man som regel har en bokhandel eller annet som selger dette innen rimelig avstand. Skal man derimot ha noe på et utenlandsk språk så betyr jo det fort bestilling.. Da kan det ta litt tid.. Da er det ofte kjekkere med en kindle hvor du får den med en gang og i tillegg har tilgang på innebygd ordbok etc. Har merket at selv med mye eksponering for engelsk, så er det enda mange ord og uttrykk man må slå opp fra ende til annen. 

I forhold til det økonomiske så burde nok prisen på kindlebøker vært mye lavere.. ser jo at mange ganger koster det jo så og si like mye som å betille den i papir.. Uansett vil bruke kvadratmederne i boligen på andre ting. Er virkelig store fylte bokhyller så fint ?

(Innlegget ble redigert 25.07.17 11:23)

Komunista
KomunistaInnlegg: 8657
25.07.17 11:28
kansas00: Er virkelig store fylte bokhyller så fint ?

Ikke fint, hvis du mener "fint" som i snobbete.

Snarere nødvendig, spør du meg.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg