Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

UREALISTISK!!! (Jo nesbø - tørst (minispoiler))

NYTT TEMA
koseklatten
koseklattenInnlegg: 570
06.04.17 18:10

Det er så SYKT urealistisk at Oleg, som for 2 bøker siden var sprøytenarkoman og kriminell plutselig skal være mønsterelev på Politihøgskolen. Han hadde ikke blitt vurdert i søkerkøen en gang.

Dette ødela hele boken for meg.  

(Innlegget ble redigert 06.04.17 18:11)

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 49165
07.04.17 19:28

Ja, det var en unødvendig tabbe av Nesbø. Selvom det ikke var en tabbe, men særlig realistisk er det jo ikke, bortsett fra at det var nyttig for Bellmann for å få Harry tilbake.

Syns forresten fyllekula til Harry ble litt for snill.

dyratorium
dyratoriumInnlegg: 955
07.04.17 22:40
koseklatten: Dette ødela hele boken for meg.

Merkelig at en slik detalj kan ødelegge en bok for deg. Nesbø skriver bøker ment for underholdning og adspredelse. Da kan det vel ikke være så nøye med en urealistisk detalj. Selve genren ('kriminalromaner') er temmelig  urealistisk i seg selv. Det er bare en brøkdel så mye dramatikk i virkelighetens verden

madigan
madiganInnlegg: 9205
10.04.17 18:25

Jeg synes ''Tørst'' fortjener en 6'ser av seks mulige,Nesbø viser igjen hvordan han får taket på leseren,for å ta meg selv som et eksempel,klarte ikke å stoppe før boka var slutt,jeg har lydboka på CD (15 CD'r) og begynte på lørdag 08-04 2017,og var ferdig man 10-04-2017. bare hadt pauser på natta for å sove litt:))

franzsigel
franzsigelInnlegg: 14862
02.05.17 21:48
koseklatten: Det er så SYKT urealistisk at Oleg, som for 2 bøker siden var sprøytenarkoman og kriminell plutselig skal være mønsterelev på Politihøgskolen. Han hadde ikke blitt vurdert i søkerkøen en gang.

Dersom du synes akkurat DET var det mest urealistiske i denne boken, så må jeg si det er litt overraskende...

Forøvrig har vel ikke Nesbø noen gang vært blant de mest realistiske krimforfatterne (uten at det nødvendigvis er noe negativt).

Hole-bøkene er ikke "Police procedurals" og Nesbø er kanskje den av de moderne skandinaviske krimforfatterne som er minst påvirket av Sjöwall & Wahlöö's mer realistiske krimbøker.

Og spesielt i bøkene fra "Snømannen" og utover i serien forlater Nesbø virkeligheten for godt og forsvinner inn i et eget "Harry Hole's Nordic Noir"-univers, hvor skurkene blir mer tegneserieaktige, drapene mer groteske og hvor det gjelder å presse inn fleste mulig grøssende scener i snødekte skoger og lommelyktopplyste kjellere som antagelig vil gjøre seg veldig godt visuelt på film og tv-skjerm.

Men selv om jeg personlig mener Nesbø var på sitt beste mellom "Rødstrupe" og "Frelseren" så skriver han fortsatt både spennende og underholdende, og det er jo det viktigste.

Forøvrig er jo norgeshistoriens største forbryter nesten som hentet ut fra en dårlig tegneserie. Så virkeligheten er ikke alltid "realistisk" den heller...

Stenia
SteniaInnlegg: 2237
04.05.17 01:22
franzsigel: Og spesielt i bøkene fra "Snømannen" og utover i serien forlater Nesbø virkeligheten for godt

Jeg har bare lest Snømannen. Den var irriterende skrekk-aktig, ble mørkeredd, men måtte lese ferdig.

Når filmen kommer må jeg se den. For det med at noen lager en snømann for så å sette seg på den...?

Sarella
SarellaInnlegg: 8918
20.05.17 18:22
franzsigel: Og spesielt i bøkene fra "Snømannen" og utover i serien forlater Nesbø virkeligheten for godt og forsvinner inn i et eget "Harry Hole's Nordic Noir"-univers, hvor skurkene blir mer tegneserieaktige, drapene mer groteske og hvor det gjelder å presse inn fleste mulig grøssende scener i snødekte skoger og lommelyktopplyste kjellere som antagelig vil gjøre seg veldig godt visuelt på film og tv-skjerm.

Godt sagt. Det er jo unektelig underholdende, syns allikevel "Tørst" var litt over the topp også innenfor dette "universet".

SPOILER: Vel, hadde han nøyd seg med avsløringen av Smith under disputasen så hadde det vært greit. Men selvsagt, i ekte "amerikansk clishe-stil" legges det til nok et stunt hvor Smith får tak i revolveren (som selvsagt er ladd under en disputas ;)) og dreper Berntsen osv osv. En så totalt unødvendig avslutning. Boken falt for meg ned fra en svak femmer til en dårlig treer grunnet det der.

Vil legge til at jeg også begynner å bli litt smålei av dette Rakel-Oleg-Harry-opplegget, nesten så jeg håper de to førstnevnte blir tatt av dage snart. 

Klikk for å gå tilbake til toppen