Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

H.P. Lovecraft

NYTT TEMA
protus
protusInnlegg: 5225
22.05.17 22:29

Hva synes litteraturfolka om mannen ?

Hva slags historie er best ?

dyratorium
dyratoriumInnlegg: 955
23.05.17 21:40

Har bare et vagt minne om denne forfatteren fra mine yngre dager,  da jeg var en smule fascinert av grøssere, fantasy og science fiction. Synes å huske at han var en stor novellekunstner, selv om tematikken var mørke, ondskap, vanvidd og overnaturlige ting:) Lovecraft var nok en av mine favoritter sammen med novellene til Edgar Allan Poe.

protus
23.05.17 23:03

Noen som har videreutviklet sjangeren da ?

Folkflesk
FolkfleskInnlegg: 7556
23.05.17 23:09

Har 3 bind med en haug mer eller mindre korte historier. Noen av dem virker endog som de er avbrutt av forfatteren. Synes det er vanskelig å rangere historiene ettersom de ligner hverandre i både stil og innhold. Men "Call of Chtulu" er jo en litt lengre historie som starter som en slags kriminalroman og ender i et apokalyptisk helvete - slik mange av de andre historiene hans også gjør.

Nå er det noen år siden jeg leste Lovecraft, men planlegger å ta ham opp igjen. En fascinerende stemning og et fantastisk språk.

(Innlegget ble redigert 23.05.17 23:10)

dyratorium
dyratoriumInnlegg: 955
23.05.17 23:10

Det er det helt sikkert, men som sagt en av mine ungdoms-greier å lese slik litteratur. Har ikke fulgt med så jeg kan ikke hjelpe deg dessverre. Men det er noe med de gamle mestrene, "ikke lett å hoppe etter Wirkola" som en sier her på berget ..

NoobSaibot
NoobSaibotInnlegg: 8228
30.05.17 19:15
protus: Hva synes litteraturfolka om mannen ? Hva slags historie er best ?

Jeg hadde aldri lest noe av Lovecraft før jeg like godt ga meg i kast med denne samleutgaven for noen år siden, og jeg holder fortsatt på med den. Å kalle den en murstein vil være en underdrivelse; godt over tusen sider, alt på engelsk og med heller liten skrift. Vi snakker nok fortsatt noen år til før jeg er ferdig med den. Det er totalt 75 historier i boken, og jeg har i skrivende stund lest de 51 første. Jeg følger rekkefølgen slavisk, jeg tror historiene er sortert etter når de ble skrevet.

Det jeg har lest til nå har vært over forventningene mine. Rett og slett mange fantastiske historier, og jeg har allerede begynte å merke meg forfattere Lovecraft selv var inspirert av og forfattere han selv har inspirert. Dette er en sjanger jeg kommer til å bli værende i.

Mine fem favoritthistorier av Lovecraft av de jeg foreløpig har lest:

1. The Nameless City
2. The Doom That Came to Sarnath
3. Dagon
4. From Beyond
5. The Festival

Palimpsest
PalimpsestInnlegg: 4208
21.06.17 11:29

Jeg har en samlebok med ham som jeg lenge har tenkt på å skulle lese. Enn så lenge begrenser mitt kjennskap seg til en rekke tegneserie-noveller basert på hans historier. Syns de var bra, så har lyst til å lese mer.

protus
21.06.17 21:10

Er vel noen filmer basert på Lovecraft også, kan ikke komme på noen jeg har sett.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg