Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vigdis Hjort; Arv og miljø

NYTT TEMA
joplina
joplinaInnlegg: 59450
28.08.17 21:11

For denne boken (utgitt 2016) ble hun nominert til Nordisk råds litteraturpris tidligere i år.

Hun tar et oppgjør med sin familie i romans form....alt fra incest/overgrep i barndommen til arveoppgjør og isfronter mellom foreldre og søsken.

Var ikke måte på superlativer når boken kom ut...ikke måte på skryt...tema var viktig og hun skrev sååå bra.

Jeg styrte unna den gang...har aldri  skjønt gleden i å vaske familiers skitne undertøy offentlig....ei heller i  romans form.

Men så for en tid tilbake sprakk nyheten om at Vigdis Hjort's søster  Helga Hjort (jurist) hadde tatt bladet fra munnen og skrevet en svars-bok  - også den i romans form.  

For hvordan ellers kunne forsvare seg eller få et ord med i laget når en etablert forfatter velger å henge ut sin egen familie og gjengir nærmest ordrett mail- og sms-korrespondanse samt telefonsamtaler mellom familiemedlemmer - mens det skjules bak fiktive navn og kalles "roman"...

- Må si jeg ble nysgjerrig da.  Så jeg kjøpte Vigdis Hjort's Arv og miljø - og har bestillt Helga Hjort's Fri vilje.

Jeg har lest Arv og miljø nå..ble ferdig i går...og sitter rimelig "tom" tilbake.

- Joda...Vigdis Hjort henger ut sin familie fra perm til perm...men hun gjør det på en sytete, selvsentrert jeg-er-det-evige-offer-måte  - og dessverre fullstendig uten flyt for leseropplevelsen. Aldri lest en forfatter som skriver så tungvint og bakvent.

En setning kunne tilsynelatende ha hvor mange kommategn som helst , der kun innledning og avslutning hang sammen - og alt i mellom  hadde lite eller ingenting med saken å gjøre.

Jeg leser ofte på sengen...men med den boka ga jeg opp. Den stakkato skrivinga egnet seg absolutt ikke til sengelektyre...blir for tungvint hvis man skal måtte analysere annenhver  komma-komma-komma-setning før man kommer seg videre.

Merkelige individer (kunstnertyper/frie sjeler) ble dratt med gjennom boka og skulle liksom fungere som sannhetsvitner på hvor dårlig og infam Vigdis Hjort's familie var....  Ikke at disse noensinne så ut å ha møtt familien eller hatt noe med familien å gjøre - samt at de selve jevnlig så ut å være i  emosjonell oppløsning  eller på rødvinsfylla.

Nei..jeg likte ikke den boken - kort oppsummert.

Men snart kommer Helga Hjort's bok i posten - så jeg skal lese den også.  Hoppes ved gud at hun har bedre flyt i skrivinga enn sin forfattersøster.

Syns det står respekt av at hun skriver en bok som tilsvar. Når man blir hengt ut i en bok som understrekes å være en "roman"  skrevet av en anerkjent forfatter så står man egentlig uten noen som helst mulighet til å forsvare seg. Folk leser og tror akkurat hva de vil....og de som kjenner de involverte vil ha uendelig med "kaffebrød" som sladder og spekulasjon  å velte seg i. Tilbake står de uthengte familiemedlemmene og har fortsatt ikke noe de skulle hatt sagt....for det var jo bare en roman. En anerkjent sådan...nominert til litteraturprisen og greier og greier....

Syns derfor at det står respekt av juristsøsteren som kvesser pennen og fyrer løs. Slettest ikke alle ville klart noe slikt.

Jeg håper bare - som alerede sagt - at hun skriver med bedre flyt enn Vigdis Hjort...for Arv og miljø var et slit å tråkle seg gjennom....

Noen andre som har lest Arv og miljø...og kanskje også Fri vilje..?

Og i tilfelle - hva syntes dere om den/de ?

Stenia
SteniaInnlegg: 2300
30.08.17 02:29
joplina: Noen andre som har lest Arv og miljø...og kanskje også Fri vilje..?

Jeg leser Arv og miljø for tiden, er litt over halvveis. Kanskje jeg ikke gidder å lese Fri vilje (den er jo ikke skrevet av en forfatter).

Men jeg har lest mye av Vigdis Hjort, og grunnen til det er jo måten hun skriver på.

joplina
30.08.17 09:16
Stenia: Jeg leser Arv og miljø for tiden, er litt over halvveis. Kanskje jeg ikke gidder å lese Fri vilje (den er jo ikke skrevet av en forfatter). Men jeg har lest mye av Vigdis Hjort, og grunnen til det er jo måten hun skriver på.

Hvis du  velger å ikke lese Fri vilje, så har du jo bare den ene siden av saken - i romans form . Vel vitende om at det er flere sider av saken og at en av disse også er satt mellom permer.

Tenker at det må vel føles "halvgjort" (halvHjort ).

Vedrørende skrivestilen så syns jeg Arv og miljø var slett. Hvis det er typisk Vigdis Hjort å skrive slik - så ble det første og siste gang jeg leste henne  - og da holder jeg tema/innhold utenfor.

Stenia
30.08.17 19:15
joplina: Hvis du velger å ikke lese Fri vilje, så har du jo bare den ene siden av saken - i romans form . Vel vitende om at det er flere sider av saken og at en av disse også er satt mellom permer. Tenker at det må vel føles "halvgjort" (halvHjort ). Vedrørende skrivestilen så syns jeg Arv og miljø var slett. Hvis det er typisk Vigdis Hjort å skrive slik - så ble det første og siste gang jeg leste henne - og da holder jeg tema/innhold utenfor.

Jeg kjenner ikke familien, så er ikke så interessant for meg hva som er sant eller usant i den sammenheng. Det er en roman som jeg liker.

Det er ikke alt jeg har lest av Hjort. Hun produserer mye.

(Innlegget ble redigert 30.08.17 19:17)

joplina
31.08.17 22:40
Stenia: Det er en roman som jeg liker.

Fikk boka av Helga Hjort i posten i dag.

Jeg snudde boka og leste det som sto skrevet på baksiden med en gang.  Stedsnavn og personnavn er forandret - men hvis jeg siterer det som står på baksiden så er jeg sikker på at du gjenkjenner hele persongalleriet :

"Jeg kjente igjen alt som ble beskrevet i anmeldelsene. Hyttene på Toffelsø og kranglingen om testamentet og om takstene, sykehusinnleggelsen til mamma, pappas fall i trappen, Veras tale på revisorkontoret ; hver eneste episode anmelderne hentet ut av romanen for å ramme inn beskrivelsen av Veras litterære verk, var hentet fra vårt liv, mitt liv.   Men jeg kjente ikke igjen pappa som hatet alle kvinner - alle unntatt Vera, som han syntes var uimotståelig. Eller mamma som hadde visst om overgrepene, men bare snudde ryggen til fordi hun var mer opptatt av fasade. Jeg kjente ikke igjen  Even som var som et såret barn heller, Ingvill som spilte offentlig godhetsperson, meg selv som hatet storesøsteren min, eller Vera som bare var et offer."

Bladde litt i boka og leste litt her og der....ser til min store glede at Helga Hjort skriver i en lesevennlig og god rytme....blir en glede å lese.

Si fra hvis du velger å lese den du også...ville vært interessant å høre hva du syntes om den

Stenia
01.09.17 01:41
joplina: Bladde litt i boka og leste litt her og der....ser til min store glede at Helga Hjort skriver i en lesevennlig og god rytme....blir en glede å lese.

Jeg har fått med meg den offentlige debatten, og at Helga fikk terningkast fire.

Uansett er ikke det en bok jeg kommer til å gå løs på med det første. Det er så mye jeg vil lese først :)

joplina
05.09.17 09:30

Boken var god den. Beraktelig bedre enn Arv og miljø - både i stil, innhold og fremførelse.

Skjønner allikevel terningskastet - for  det er klart at en etablert forfatter er lettere å plassere høyt (og tilegne litterære friheter og valg av stil og form - for slikt er liksom "bevisst" og har en dypere "mening" og slikt gir "tyngde" )   enn en førstegangsforfatter som prøver seg frem med  stil og form og som ikke tilegnes noen "bevisste" valg, "dypere meninger" eller tyngde som sådan.

Stenia
08.09.17 00:39
joplina: en førstegangsforfatter

Helga er ikke det man kaller en debutant. Hun skriver denne boken som svar på sin søsters roman. Det har hun sagt i intervjuer. Så jeg tviler på at det kommer flere bøker fra den kanten.

joplina
08.09.17 10:04
Stenia: Helga er ikke det man kaller en debutant. Hun skriver denne boken som svar på sin søsters roman. Det har hun sagt i intervjuer. Så jeg tviler på at det kommer flere bøker fra den kanten.

Ehh...å skrive en bok for første gang og faktisk få den utgitt må vel kalles for en debut  -   og således gjøre forfatteren til en debutant.

At det er et svar på noe som allerede er utgitt av en etablert forfatter forandrer da ikke på det.

Stenia
09.09.17 01:34
joplina: Ehh...å skrive en bok for første gang og faktisk få den utgitt må vel kalles for en debut - og således gjøre forfatteren til en debutant.

Javel daah.

joplina
20.09.17 08:47

Hmm...ser ut som det tar av i media nå

1. Brøt med familien for 30 år siden

2. Handler ikke om å ta noen 

3. Vigdis Hjort fikk alkoholforbud

Oppklarende på mange måter.

Syns det vitner om dårlig vurderingsevne å bevisst henge ut egen familie men understreke at det er en "roman" - samtidig som privat korrespondanse innom familie brukes for hva det er verdt.

Skjønner jo nå at den dårlige vurderingsevnen  kan ha blitt sterkt påvirket av hva forfatter har tyllet i seg - og åpenbart fortsatt tyller i seg (av hennes egne uttalelser å dømme)

Når den dårlige vurderingseven allikvel førte til utgivelsen av Arv og miljø - så skulle Vigdis Hjort stoppet der. Ignorert roman-tilsvaret i boks form.

Det er alltid flere sider ved en sak...med Arv og miljø og Fri vilje så har begge sider "sagt sitt"-

- Men hva skjer..

Jo..nå kommer del 3  i form av «Vigdis, del for del» skrevet av Kaja Schjerven Mollerin , der Vigdis Hjort selvsagt driver å uttaler seg om søsterens bok og hvordan søsterens bok bærer preg av "å ta storesøster" og at hun ikke kjenner seg igjen i søsterens bok og at hun syns oppveksten ble malt langt mer idyllisk enn hun husker den - ja hun syns og mener en hel masse om søsterens bok.....

Dette vitner om dårligere vurderingsevne enn jeg trodde noen anerkjent og etablert forfatter kunne ha..... Hvorfor elter hun videre istedet for å la det ligge når begge sider sagt sitt..?

Uforståelig for meg.

For egen del, for forfatterskap og for tidligere oppnådd anerkjennesle så burde hun seriøst finne korkene på flaskene nå

Tempus
TempusInnlegg: 2116
22.09.17 00:36

Har lest Arv og miljø. Det ble jo spekulert i om det var fakta eller fiksjon. Lillesøster Helga fjerner enhver tvil, og jeg syntes at det var et dumt trekk. Nå er det slik at mange store kunstnere hadde vanskeligheter med å korke flaska.For å nevne noen: Andre Bjerke, Jens Bjørneboe og Ambjørnsen. Jeg syntes at du har en litt nedverdigende tone vedrørende Vigdis. Jeg vil anbefale deg å lese alle hennes bøker som er meget bra.

joplina
22.09.17 08:25
Tempus: Har lest Arv og miljø. Det ble jo spekulert i om det var fakta eller fiksjon. Lillesøster Helga fjerner enhver tvil, og jeg syntes at det var et dumt trekk. Nå er det slik at mange store kunstnere hadde vanskeligheter med å korke flaska.For å nevne noen: Andre Bjerke, Jens Bjørneboe og Ambjørnsen. Jeg syntes at du har en litt nedverdigende tone vedrørende Vigdis. Jeg vil anbefale deg å lese alle hennes bøker som er meget bra.

Jeg syns det står respekt av søsteren Helga Hjorts' motsvar  i romans form.

Tror ikke non kan tenke seg hvor forsvarsløse og utleverte en familie kan oppleve seg å være når et familiemedlem som er en anerkjent og feiret  forfatter  bruker hendelser i familien, faktisk korrespondanse, reelle familiefeider og dårlige forhold innad i familien som materiale for en "roman" - og gjør det med en ensidighet der kun forfatterens meninger kommer til syne.

Familien VET at forfatteren ikke akkurat har gått stille i dørene om sin familie, familieforholdene eller det faktum at hun ikke har kontakt med dem...familien VET at det er mange,mange,mange som allerede kjenner forfatterens syn på egen familie - og det UTEN at det  ligger mellom to permer og lanseres som forfatterens nye og til dels  selvbiografiske roman.....

- Men så kommer altså boken - romanen - der alt brettes ut.

Og du kaller det  "et dumt trekk" at familien skulle ha behov for å ta til motmæle eller vise en annen side av saken....?

- Hadde det vært "et smart trekk" å la forfatterens uthenging i romans form stå uimotsagt...?  Hvorfor i tilfelle..?

Hva tror du familien egentlig er....?  Roboter uten følelser  og uten behov for å nyansere eller forsvare seg på noen måte..??

Eller skulle de bare ikke bry seg fordi det er viktigere at de "spiller på lag" med familiemedlemmet som er forfatter slik at hennes renommé   som forfatter ikke  oppleves som tvilsomt eller hennes bok/tema ikke berøres av noe som ligner kritikk...?

- Neida..jeg regner med at du mener at Helga Hjort ikke skulle skrevet et motsvar i romans form , men heller bare latt folk og lesere spekulere i hvorvidt alt Vigdis Hjort skriver i Arv og Miljø er sant eller ikke.......  Men det  er umenneskelig  å forvente.

Burde være enkelt nok for alle å tenke seg til hvis  de selve ble skulle erfare det samme...at et søsken hengte ut HELE familien , men i særdeleshet hengte ut mor og far  med anklager om seksuelt misbruk og personbeskrivelser som  kort og godt var meget stygge.  Som om du eller jeg eller andre bare ville trekke pusten dypt  og "la det ligge"..... slik at spekulasjonene fikk leve sitt eget liv og forfatteren ikke ble motsagt men fortsatt ensidig kunne hylles for et nytt litterært verk....

Som sagt - jeg syns det står respekt av at Helge Hjort  skrev Fri vilje....for det får faktisk være grenser for kunstnerlig frihet  - når selv privat korrespondanse (mailer og sms) brukes på en slik måte som Vigdis Hjort valgte å gjøre.

Og jeg bryr meg i grunn katta om hvor glade i sjenk anerkjente forfattere er eller har vært - så lenge skjenken ikke tåkelegger vurderingene når det kommer til å henge ut  andre eller sin egen familie på det groveste  mens det presiseres at det er "en roman".   Når sjenken tåkelegger vurderingsevnen så syns jeg det er helt på sin plass å påpeke det også.

Tempus
TempusInnlegg: 2116
26.09.17 21:33

Familien Hjort følte seg nok truffet.Vigdis har holdt tett i alle år om dette vanskelige familieforholdet, men vært svært åpen om sin hang til vin. Tror muligens at Knausgård har vært til inspirasjon, da han har brukt alt som er av familie og venner i "Min kamp" bøkene. Har tenkt å lese Helga sin versjon også etterhvert, men nå er jeg opptatt med "Uroens bok" av Pessoa. Vi talas åt:)

joplina
27.09.17 05:13

Kanskje følte de seg ikke så truffet som de følte seg (urettmessig) rammet...   Rammet av et familiemedlem som er en feiret og anerkjent forfatter - og hvordan forsvare seg mot slikt....?        Hvis de andre i søskenflokken aldri opplevde eller erfarte noe lignende som Forfatter Storesøster smurte ut mellom to permer  - og heller ikke oppfattet sine foreldre som forkastelige mennesker -  så hvorfor skulle/burde de  ikke tydeliggjøre det i boks form som tilsvar...?  Hva mener du er det dumme trekket til søsteren Helga oppi dette?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg