Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

sven hazel

NYTT TEMA
jhks
jhksInnlegg: 146
02.11.05 22:38
vet noen om bøkene hans er fra virkeligheten på ordentlig?
og når jeg leser i straffebataljonen at de ikke liker nordmannen fordi han er frvillig så burde de jo ikke likt sven hazel heller for han meldte seg jo frivillig han og han er jo dansk?
Poke
PokeInnlegg: 7556
03.11.05 00:29
Bøkene hans er basert på virkelige opplevelser, ja!

Du finner mer info om Sven Hazel hvis du søker på nettet.
Lezah
LezahInnlegg: 59974
03.11.05 14:21
Dersom du leser alle bøkene, og har noenlunde peil på historie, så finner du ut at det ikke går an at alle bøkene er baser på virkeligheten. Så greit er det.

Det er avgjort; toppen av fethet er nådd med denne signaturen.
-Hazel-
lemmy
lemmyInnlegg: 431
03.11.05 14:24
He he, de er "basert på virkelige hendelser" i den forstand at de er diktet ut fra en virkelig hendelse, dvs andre verdenskrig. Det er vel allment kjent at Sven Hazel var både kriminell og landsforræder, og han at han aldri var i nærheten f.eks østfronten (der de fleste av bøkene utspiller seg). Det hevdes sågar at det var hans kone som skrev mesteparten av bøkene.

Bøkene er rent oppspinn, men jeg har med flittighet lest samtlige 4-5 ganger, og synes fortsatt de er god krigsunderholdning - en passe blanding humor, død og historie.

Sjekk gjerne http://home.tiscali.dk/haaest/Hassel-Hazel/Texts/Dansk/00-indhold.htm

Heil Hollywood,

Lemmy
Poke
PokeInnlegg: 7556
03.11.05 17:21
Takk for linken. Visste at han var landsforræder, men ikke noe mer enn det. Det var visst to stykker som ble tiltalt og dømt, og Hazel slapp ut etter 5 år (siden han var en dyktig forteller?)...

Det var interessant lesestoff, så dette skal studeres nærmere (det var mye man ikke visste her)..
jhks
03.11.05 22:46
jeg vil ikke akkurat si at den internett siden er noe bevis for at hazel er fake..
lemmy
lemmyInnlegg: 431
04.11.05 09:38
Nei, det er ikke akkurat blant de mest pålitelige kildene jeg har sett... Likevel, at "Sven Hazel" er en skrønefant, anser jeg for bevis hinsides enhver tvil. Og igjen: Dette gjør slett ikke bøkene hans mindre fascinerende.

Min første bok var forøvrig "GPU-fengselet", som jeg leste som 11-12-åring. Slikt setter spor... Tror Haugen bok fortsatt selger hele serien samlet for en billig penge, her bør det handles, folkens!

Heil Hollywood,

Lemmy
librsk
librskInnlegg: 2260
05.11.05 02:10
har aldri lagt merke til dette forumet før nå!
kbgtim
kbgtimInnlegg: 1423
07.11.05 12:41
"jhks skrev:
vet noen om bøkene hans er fra virkeligheten på ordentlig?
og når jeg leser i straffebataljonen at de ikke liker nordmannen fordi han er frvillig så burde de jo ikke likt sven hazel heller for han meldte seg jo frivillig han og han er jo dansk?"

Nordmannen meldte seg frivillig til SS, mens Sven meldte seg til hæren. Dessuten er Sven en av de gamle gutta, mens nordmannen er en fersking. I Militæret har det mye å si.
jhks
08.11.05 17:38
hva så om han meldte seg til ss, sven hazel var jo like frivillig og ss bestod ikke bare av de offiserene som satt på wanseekonferensen. ss wiking var jo en ren kamporganisasjon som skulle sloss i finland
kbgtim
kbgtimInnlegg: 1423
08.11.05 19:49
Sven Hazel vervet seg før krigen brøt ut, hovedsaklig pga arbeidsløshet og nød. "Professor" vervet seg til eliteavdelingen til den fremmedemakten som okkuperte hans hjemland. Dette gjør "Professor" til en bevisst landsforræder, og Hazel til en "ubevisst". Sven Hazel melde seg frivillig til den tyske hæren, mens "Professor" meldte seg til den tyske krigen. Dette tror jeg er en av årsakene til at Sven Hazel fremstiller dem annerledes.

Et annet moment er jo at Sven er fortelleren i bøkene, og det ville ikke blitt det samme dersom Sven var et mobbeoffer, ville det?

Videre er Sven et rutinert medlem av gjengen , mens Professor er en nykomling.
cosinus
cosinusInnlegg: 33
09.11.05 18:45
Kanskje denne kan være nyttig:
http://www.bbc.co.uk/dna/h2g2/A379406

Det virker som om Erik Haaest påstander om Hazel er mer fantastiske enn Hazels egne.

;)
jhks
09.11.05 23:19
han meldte seg ikke til den tyske krigen men til den finske! mange nordmenn også svensker så naturligvis på den russiske fremrykningen som en trussel.
og at han er lansforræder for at han meldte seg til tysk tjeneste er ikke noe mer enn en påstand
TheYId
TheYIdInnlegg: 1574
18.02.08 04:55
Da var denne geniale bokserien med Porta, Lillebror, Gamle og de andre bestilt! 398,- for alle 14 bøkene er jo gitt for pengene. :)
Vox_populi
Vox_populiInnlegg: 902
01.03.08 19:28
lemmy skrev:
He he, de er "basert på virkelige hendelser" i den forstand at de er diktet ut fra en virkelig hendelse, dvs andre verdenskrig. Det er vel allment kjent at Sven Hazel var både kriminell og landsforræder, og han at han aldri var i nærheten f.eks østfronten (der de fleste av bøkene utspiller seg). Det hevdes sågar at det var hans kone som skrev mesteparten av bøkene.

Bøkene er rent oppspinn, men jeg har med flittighet lest samtlige 4-5 ganger, og synes fortsatt de er god krigsunderholdning - en passe blanding humor, død og historie.

Sjekk gjerne http://home.tiscali.dk/haaest/Hassel-Hazel/Texts/Dansk/00-indhold.htm

Heil Hollywood,

Lemmy

---------------------

ja, jeg har også lest sven hazel og levde lenge i den villfarelsen at det var sant. men som lemmy sier: mannen var en bløffmaker, nazist og landsforæder.
Vox_populi
Vox_populiInnlegg: 902
01.03.08 19:31
det er laget en film om døden på larveføtter. filmen er fra 80-tallet. elendig film forøvrig.
Wingtor
WingtorInnlegg: 2435
02.03.08 20:41
Vet ikke hvor mye som er ren fiksjon og hvor mye som er rent oppspinn i Hazels bøker, men god underholdning synes jg det er okkesom. Blir plukket fram fra bokhylla og lest med jevne mellomrom disse bøkene.
Klikk for å gå tilbake til toppen