Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Western Bøker

NYTT TEMA
morbor
morborInnlegg: 424
08.02.06 17:24
Er uforbedrelig Morgan Kane Fan(?!), men nå er det på tide å bevege seg videre. Noen anbefalinger innen western sjangeren?
monsanto2
monsanto2Innlegg: 3741
09.02.06 14:13
Prøv "Anything for Billy" av Larry McMurtry (han med "LOnesome Dove")
Her forteller jeg-personen om sitt møte med Billy the Kid, en ganske uortodoks sak med humor, varme og følelser.
Anbefales!

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd at det vil ta adskillige måneder å komme dit"
Spredo
SpredoInnlegg: 515
09.02.06 19:55
Kommer an på hva du vil ha for noe.

Norsk western idag er nesten ikke-eksisterende. Damm (tidligere Fredhøys) gir ut en dobbeltwestern hver måned, (men er alvorlig på "gal vei" og er ut til å måtte legge ned prosjektet tror jeg). Utgitt 150 dobbeltbøker så langt, alle er opptrykk av tidligere utgitte westernbøker fra 50-60 tallet. Mye klassisk western der.

Annet som fremdeles utgis på norsk er Louis L'Amour. Er vel inne i 2 opplag nå, og er "OK" lesing. Tradisjonell western (50-60 tallsstil).

Westernserien "Fargo" har også begynt å komme ut på nytt i dobbelt-versjon. Dersom du liker Morgan Kane kan du absolutt finne noe å like her også, selv om de fleste er enige om at Kane er bedre. Bøkene ble skrevet på samme tid som Kane-bøkene, og handlingen foregår rundt århundresskiftet. Mer "brutal" enn 50-60-tallsbøkene.

Om du har sans for humor i all volden og ikke har noe imot at bøkene er lest før kan det være en ide å oppsøke en bruktbokhandel og se hva som finnes av "Edge" eller "Adam Steel" av George G Gilman. Veldig brutal western fra 1970-tallet, men til forskjell fra mye annet som kom ut på den tiden er alle bøkene skrevet av EN forfatter.

Om du gir litt mer info om hva slags western du liker, om du leser engelsk/amerikansk osv skal jeg gi deg en litt mer utfyllende liste.

Spredo
Norges største ekspert på westernbøker og ganske stolt av det.

morbor
10.02.06 09:23
Engelsk/ amerikansk er ikke noe problem, heller en fordel.... Fargo har jeg forsøkt tidligere, men det funker liksom ikke noe særlig.
Når det gjelder min fascinasjon for Kane så kan det kort oppsummeres slik:

Mexico - ( El Coyote/ Coyoteros osv. Intressante skildringer av det korrupte Mexico, Masterson fremstiller jo mer eller mindre hele Mexico som en gjeng skitne banditter, men dog intressant lesning)

Indianerkrigene - Der ørnene dør er jo den kanskje beste Kane boka. I det meste av wetern litteratur/ film har det en egen evne til å være apachene som er de store stygge bandittene, som til stadighet sprer frykt og terror, men faktum er at om man leser historien fra "andre siden" så var egentlig Geronimo ( i sine yngre dager) en sann idealist.

Jegeren- ( Bøffelkrigen f.eks) Skildringer av de barske jakt/ jegermiljøene, der det selvfølgelig dukker opp noen banditter..
Spredo
SpredoInnlegg: 515
10.02.06 12:22
Skjønner din skepsis til Fargo, og jeg er helt enig i at de ikke kommer opp mot Morgan Kane. Problemet er at det er svært lite der ute som gjør det.

Det mest kompetente forum jeg vet om der ute er dette:

http://groups.yahoo.com/group/FrontierTimes/

Her får du kontakt med både lesere og forfattere av dagens westernbøker. Og gårdagens. Der vil du få hjelp til å finne lesbare bøker.

De tingene du lister opp som interessant med westernbøker er det desverre lite av på det norske markedet, også fra tidligere tid.
Bladkompaniet hadde en serie for noen år siden som kanskje kunne være verdt å se på. Av en Gordon J Sherifs(?? Det er noen år siden jeg så på de bøkene:) ). Det startet som en vanlig western-serie om en revolvermann, og fortsatte som en familiesaga.

Men stikk innom Yahoo-gruppen og gi lyd fra deg der. Om de ikke kan hjelpe deg tror jeg ikke det er noen andre som kan heller.
Jeg er han som signerer mine innlegg med HW, selv om det er lenge siden jeg sa noe der inne:)

Spredo
morbor
10.02.06 15:56
Takker for gode tips!
oeyvindkarlsen
oeyvindkarlsenInnlegg: 2
22.03.17 10:30

Hei alle

Ser denne samtalen er over 10 år gammel, men ettersom jeg faktisk nettopp selv har fullført en western e-bok må jeg tipse dere om den.

Romanen heter Jordgjøkens Dans, er en thriller med setting El Paso ca 1880 og historien spinner rundt beretningen om Dallas Stoudenmire. Jeg kan garantere en forrykende western-opplevelse med masse action og så historisk nøyaktighet en skjønnlitterær bok kan ha!

Boka kan kjøpes her til en relativt liten penge: https://ebok.no/ebok/jordgjokens-dans_oyvind-wingar-karlsen-2/

og har sin egen facebookside: https://www.facebook.com/jordgjok/

Sjekk den ut, jeg tror denne kan være midt i blinken.

Med vennlig hilsen

Øyvind W. Karlsen

oeyvindkarlsen
oeyvindkarlsenInnlegg: 2
22.03.17 10:31

Hei alle

Ser denne samtalen er over 10 år gammel, men ettersom jeg faktisk nettopp selv har fullført en western e-bok må jeg tipse dere om den.

Romanen heter Jordgjøkens Dans, er en thriller med setting El Paso ca 1880 og historien spinner rundt beretningen om Dallas Stoudenmire. Jeg kan garantere en forrykende western-opplevelse med masse action og så historisk nøyaktighet en skjønnlitterær bok kan ha!

Boka kan kjøpes her til en relativt liten penge: https://ebok.no/ebok/jordgjokens-dans_oyvind-wingar-karlsen-2/

og har sin egen facebookside: https://www.facebook.com/jordgjok/

Sjekk den ut, jeg tror denne kan være midt i blinken.

Med vennlig hilsen

Øyvind W. Karlsen

Maste
MasteInnlegg: 4
05.09.17 17:56

Prøv the Dark tower serien av Stephen King, særlig den første boken har en western, feel

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg