Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Quiz i selskap, hvor mye tid på hvert spørsmål?

NYTT TEMA
Chefnoir
ChefnoirInnlegg: 11
09.12.13 23:24

Hei, jeg skal ha et quiz i et bursdagsselskap. Spørsmålene er kunnskapspørsmål, med en middels til lettere vanskelighetsgrad, med julespørsmål innimellom. Eksempler:

- hvor mange vinger har en bie?

- navn på norsk stjerneduo som produserer for mange internasjonale artister

- hvor startet tradisjonen med juletre?

- antall planeter i solsystemet

Spørsmålene blir presentert på storskjerm, med en interaktiv klokke, og "flashy" layout. Dette er i et festlig lag, musikk blir kjørt hele tiden.

Jeg tenker å kjøre 1 minutts tenketid på hvert spørsmål, fra og med det blir presentert. Er det for mye? Jeg tviler på at flerparten driver med quiz på fritiden, samtidig er spørsmålene relativt lette. Vil ikke at folk skal sitte og vente på neste spørsmål.

Planen er å kjøre 8 spørsmål, musikk-medley, 8 nye spørsmål, 1 gåte og filmklipp-medley. Det hele varer kanskje i 22 minutter.

På gåten tenkte jeg halvannet minutt. Den er slik:

En mann står på et gatehjørne og ser på et bilde av en mann. En dame kommer bort til mannen og spør hvem bildet forestiller. Mannen svarer: "Jeg har verken brødre eller søstre, men denne mannens far er min fars sønn." Hvem er mannen på bildet?

(Innlegget ble redigert 09.12.13 23:26)

Sparklebrus3
Sparklebrus3Innlegg: 4109
20.02.14 03:00
Chefnoir: - antall planeter i solsystemet

8 eller 12. Etter hva du definerer som en planet. Tar du med Pluto må du også ta med Sedna, Eris og Ceres. 

Evt er tallet da ennå høyere. 

Men siden disse små drittplanetene ikke regnes som planeter, er tallet 8. 

De gamle sumererne mente forøvrig det var 12. Interessant nok. 

Andropov
AndropovInnlegg: 32930
06.03.14 20:16
Chefnoir: - hvor mange vinger har en bie? - navn på norsk stjerneduo som produserer for mange internasjonale artister - hvor startet tradisjonen med juletre? - antall planeter i solsystemet

Hvordan "gikk" quizen.

Utrolig artige quiz-spørsmål dette. Hva var premyen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg