Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Regler for spillforumet

NYTT TEMA
runefol
runefolInnlegg: 2166
04.12.08 17:04

Det aller meste av regler for hvordan man skal oppføre seg her er dekket av de normale VGD-reglene. Men for å presisere et par punkter slik at det ikke er noen uklarheter, gjelder også følgende når man diskuterer på spillforumet:

1. Diskusjon rundt piratkopiering av spill er ikke tillatt. Det inkluderer å spørre om CD-key, fortelle at man har lastet ned et spill, spørre hvor man kan laste ned et spill og lignende.

2. Såkalte «fanboy»-innlegg er ikke tillatt. I grove trekk kan man si at dersom man a) ikke har prøvd spillet som diskuteres, b) ikke liker genren spillet er i og/eller c) ikke LIKER konsollen spillet har kommet ut på, har man heller ingen naturlig rett til å uttale seg om saken.

...og i tillegg vil jeg understreke en regel til, som det syndes for mye mot her inne:

3. Respekter hverandres meninger. Det er fullt mulig - og i utgangspunktet positivt - å være uenige om noe, men det at noen andre mener noe annet enn deg betyr ikke automatisk at du har rett og han/hun har feil.

Jeg mottar forøvrig gjerne innspill til presiseringer av regler eller lignende i denne tråden - tanken er å ha den klistret på toppen av spillforumet og det er mulig å redigere reglene dersom det er hensiktsmessig.

(Innlegget ble redigert 05.12.08 16:11)

ErikJm
ErikJmInnlegg: 15353
04.12.08 17:06

Tommel opp Rune! Bra at dere slår ned på at folk klager på spill som de ikke en gang har prøvd.

MrManUtd
MrManUtdInnlegg: 28141
04.12.08 17:09
runefol: fortelle at man har lastet ned et spill

Denne blir for dum synes jeg. Greit at man ikke skal lenke til hvor man kan laste ned spill, men at man ikke kan nevne at man har lastet ned og testet et spill - og forteller litt om spillet (en liten anmeldelse om du vil) - blir teit.

Blir litt som om at man ikke kan fortelle at man kjørte litt for fort en dag. Eller fortelle at man spilte poker i helga.

Vahlley
VahlleyInnlegg: 65854
04.12.08 17:17
runefol: fortelle at man har lastet ned et spill

Helt enig med MrManUtd: Denne er altfor altfor streng!

runefol
04.12.08 17:18
MrManUtd: Denne blir for dum synes jeg.

Det er fullt mulig å snakke om et spill man har lastet ned uten å si AT man har lastet det ned. Jeg er fullstendig klar over at piratkopiering er utbredt, men det har for det første ingen hensikt å si man har piratkopiert spillet det snakkes om, og for det andre vil jeg ikke være med på noen normalisering av piratkopiering.

Jeg tror ikke dette er noen kontroversiell regel dersom man bare tenker over saken :)

ErikJm
ErikJmInnlegg: 15353
04.12.08 17:25

Er det virkelig noen som har et behov for å fortelle at man har lastet ned et spill ulovlig? Du kan jo bare si at du har kjøpt spillet, så slipper vi problemer.

Justice 96
Justice 96Innlegg: 25865
04.12.08 19:16

På tide det kom en tråd som dette.

(Innlegget ble redigert 04.12.08 19:17)

IthiIien
IthiIienInnlegg: 22823
04.12.08 19:28
ErikJm: Er det virkelig noen som har et behov for å fortelle at man har lastet ned et spill ulovlig? Du kan jo bare si at du har kjøpt spillet, så slipper vi problemer.

Enig!

Det er en ting at VGD ikke ønsker å tilrettelegge for piratkopiering, men noe ganske annet å forby diskusjon rundt temaet. Det ene er et legalitetsspørsmål, det andre blir noe av den samme meningsundertrykkelsen som tråden i utgangspunktet "forbyr".

Og let's face it; dette er et marked med betydelig grad av beslutningsusikkerhet (hvem har ikke kjøpt et drittspill eller ti?), og piratkopiering er ikke nødvendigvis så stor synd som det gjøres til.

Fiskeboller
FiskebollerInnlegg: 138
04.12.08 19:40

Bra jobba Rune. Håper spesielt at vi ungår "fanboy" diskusjoner framover. Har vært altfor mange av dem.

Gilmour_Legend
Gilmour_LegendInnlegg: 2608
04.12.08 23:58
runefol: 2. Såkalte «fanboy»-innlegg er ikke tillatt. I grove trekk kan man si at dersom man a) ikke har prøvd spillet som diskuteres, b) ikke har konsollen spillet som diskuteres har kommet ut på, c) ikke liker genren spillet er i og/eller d) ikke LIKER konsollen spillet har kommet ut på, har man heller ingen naturlig rett til å uttale seg om saken.

Nei, dette føyer seg jo pent inn i den eldgamle russiske diktaturstilen vgd har sett seg nødt til å innføre mer og mer de siste årene. Spennet av struping og diktering av hva,hvor og når man kan få uttale seg er i stadig endring. Nyeste tilskuddet på stammen er altså at man ikke er berettighet til å uttale seg fordi man _ikke har konsollen_ et gitt spill er kommet ut på. Rett og slett fantastisk, jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte så ufattelig ynkelig er dette.

Gilmour

Mifune
MifuneInnlegg: 12287
05.12.08 00:57
runefol: 2. Såkalte «fanboy»-innlegg er ikke tillatt. I grove trekk kan man si at dersom man a) ikke har prøvd spillet som diskuteres, b) ikke har konsollen spillet som diskuteres har kommet ut på, c) ikke liker genren spillet er i og/eller d) ikke LIKER konsollen spillet har kommet ut på, har man heller ingen naturlig rett til å uttale seg om saken.

men vi har jo latt oss underholde av det Gilmour_Legend skriver om konsollen sin ? Han må nesten få lov til å fortsette..

EmGe
EmGeInnlegg: 703
05.12.08 02:50

Godt at det kommer noen slike regler på plass. Er lei av å se alle "fanboi" diskusjonene på forumet. Det er helt forståelige regler. Og de som ikke liker det kan finne seg et annet forum og leke på etter min mening.

(Innlegget ble redigert 05.12.08 02:51)

Justice 96
Justice 96Innlegg: 25865
05.12.08 08:19
EmGe: Og de som ikke liker det kan finne seg et annet forum og leke på etter min mening.

Enig. Så lenge det finnes klovner her inne som ikke forbedrer seg samme hvor mange ganger de blir kastet ut/får advarsler, da er det greit med ekstratiltak mot disse.

(Innlegget ble redigert 05.12.08 08:27)

Bloodgulch
BloodgulchInnlegg: 387
05.12.08 09:38
Gilmour_Legend: Nei, dette føyer seg jo pent inn i den eldgamle russiske diktaturstilen vgd har sett seg nødt til å innføre mer og mer de siste årene. Spennet av struping og diktering av hva,hvor og når man kan få uttale seg er i stadig endring. Nyeste tilskuddet på stammen er altså at man ikke er berettighet til å uttale seg fordi man _ikke har konsollen_ et gitt spill er kommet ut på. Rett og slett fantastisk, jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte så ufattelig ynkelig er dette.

Flotte regler!

Grunnen til disse tilleggsreglene er vel fordi Rune vil heve nivået på spillforumet.

Man har ingenting konstruktivt å bidra med dersom du uttaler deg positivt eller negativt om spill du ikke har spilt.

Som Rune sier; "uenigheter er i utgangspunktet bra" men ikke hvis den ene parten ikke engang har grunnlag for å uttale seg om saken. Det er ingen troverdighet, hvis du skjønner. Og innlegget blir meningsløst.

(Innlegget ble redigert 05.12.08 09:39)

Fiskeboller
FiskebollerInnlegg: 138
05.12.08 09:45
Bloodgulch: lotte regler! Grunnen til disse tilleggsreglene er vel fordi Rune vil heve nivået på spillforumet. Man har ingenting konstruktivt å bidra med dersom du uttaler deg positivt eller negativt om spill du ikke har spilt. Som Rune sier; "uenigheter er i utgangspunktet bra" men ikke hvis den ene parten ikke engang har grunnlag for å uttale seg om saken. Det er ingen troverdighet, hvis du skjønner. Og innlegget blir meningsløst.

Jepp.

står 100% bak den.

Tror vel egentlig at det bunner litt ut i at enkelte har et markringsbehov, og ikke bryr seg så mye om debatten i seg selv. Slike er bare ødelegende, det gjelder forsåvidt ikke bare spill forumet.

Gringorilla
GringorillaInnlegg: 12374
05.12.08 10:32
Mifune: men vi har jo latt oss underholde av det Gilmour_Legend skriver om konsollen sin ? Han må nesten få lov til å fortsette..

Haha, så veldig enig. Gilmour er uten tvil en fanboy, men på mange måter synes jeg han er en fin fanboy. Men SolidSnake f.eks. kommer med enkelte motbydeligheter, spesielt mot BigBoss, så jeg synes likevel regelen burde eksistere. Rune får evt. ta det litt på skjønn om folk går for langt.

(Dette var forøvrig ingen uthengning, bare observasjoner)

fable
fableInnlegg: 562
05.12.08 12:44
runefol: b) ikke har konsollen spillet som diskuteres har kommet ut på,

Akkurat denne er jeg ikke helt enig i, da det er fullt mulig å spille et spille fra start til slutt hos en kamerat. Jeg skjønner hva du mener, men synes ikke det kommer så godt frem av akkurat den setningen der.

Ellers, flotte regler. Jeg er lei av disse fanboiinnleggene, håper at dette kanskje kan bidra til at det blir mindre av det. Jeg liker så mye bedre å ha saklige diskusjoner rundt temaer.

Gilmour_Legend
05.12.08 14:32
Bloodgulch: Flotte regler! Grunnen til disse tilleggsreglene er vel fordi Rune vil heve nivået på spillforumet. Man har ingenting konstruktivt å bidra med dersom du uttaler deg positivt eller negativt om spill du ikke har spilt. Som Rune sier; "uenigheter er i utgangspunktet bra" men ikke hvis den ene parten ikke engang har grunnlag for å uttale seg om saken. Det er ingen troverdighet, hvis du skjønner. Og innlegget blir meningsløst.

Nei,reglene er som et gammelt oppkok av gamle diktaturtilstander fra gamle Sovjet, og i så måte er de tilnærmet en total skandale. Man hever ikke nivået på et forum ved å begynne med aktiv struping av folk som ikke har den aktuelle _konsollen_, eller andre kriterier man ikke oppfyller for å oppnå rett til å uttale seg.  Hva skal andre forum begynne med av regler? Kanskje at man er nødt til selv og ha barn for å få uttale seg på barn og foreldre forumet? Når man legger grunn en slik sensur i forhold til når,hvordan og hvor man kan få skrive innlegg så er det utvilsomt et brudd på ytringsfriheten man etter sigende etterstreber i Norge.

Personlig syns jeg det er en meget skremmende vei vgd tar når de er så desperate at de må ty til slike diktaturholdninger som man viser med disse nye reglene. Det forteller om et lederskap totalt sluppet opp for kreativitet og evne til å sette pris på mangfold i meningsytringer. Her vil man helt åpenbart kun ha et koseforum(chattekanal) istedet for et friskt debattforum med god takhøyde for mangfold.

Gilmour

runefol
05.12.08 14:56
Gilmour_Legend: Personlig syns jeg det er en meget skremmende vei vgd tar når de er så desperate at de må ty til slike diktaturholdninger som man viser med disse nye reglene. Det forteller om et lederskap totalt sluppet opp for kreativitet og evne til å sette pris på mangfold i meningsytringer. Her vil man helt åpenbart kun ha et koseforum(chattekanal) istedet for et friskt debattforum med god takhøyde for mangfold.

Dette er ikke noe forsøk på å strupe meningsytringer av den ene eller andre art, det er et forsøk på å få bukt med hersketeknikker, irrelevante avsporinger, ubegrunnet argumentasjon, personangrep og alle andre meningsytringer som bunner ut i fanboy-holdninger.

Jeg forventer derimot på ingen måte at du skal se forskjellen.

Gilmour_Legend
05.12.08 15:04
runefol: Dette er ikke noe forsøk på å strupe meningsytringer av den ene eller andre art, det er et forsøk på å få bukt med hersketeknikker, irrelevante avsporinger, ubegrunnet argumentasjon, personangrep og alle andre meningsytringer som bunner ut i fanboy-holdninger. Jeg forventer derimot på ingen måte at du skal se forskjellen.

Nettopp, fordi det ikke er noen forskjell, det ene følger det andre. Selvom du eller andre i MOD teamet ikke bevisst _forsøker_ å strupe folk fra å ytre seg på en gitt måte, så er det faktisk konsekvensene av disse nye "flotte" reglene du så gladelig har frontet i denne tråden. Som ventet(oppskriftsmessig så det holder) har alle de kjedelige grå musene som syter og klager fortere enn svint når noen våger seg utpå med noe annet med koseprat i deres tråder ,støttet disse nye reglene uten å så mye som _tenke_ en kritisk tanke.

Men hva blir det neste kriteriet for at man skal få den store æren av å kunne uttale seg om et gitt tema.? Man må altså eie den riktige konsollen, det har du kategorisk slått fast i åpningsinnlegget. Må man også ha barn selv for å uttale seg på barn og foreldreforumet? Det er skremmende at det fremstår som du og resten av MOD teamet ikke evner å se hvilken farlig vei dere begir dere ut på.

GIlmour

runefol
05.12.08 15:17
Gilmour_Legend: Må man også ha barn selv for å uttale seg på barn og foreldreforumet?

Nei, men man bør helst ikke være formann i foreningen Barn Suger heller. Aktive motstandere av en spesiell konsoll sørger for stadige avsporinger av debatten på et grunnlag som ikke har noe med logikk og fakta å gjøre. Man trenger ikke være diktator eller Sovjet-stat for å ønske et OK diskusjonsklima.

Gilmour_Legend
05.12.08 15:22
runefol: Nei, men man bør helst ikke være formann i foreningen Barn Suger heller. Aktive motstandere av en spesiell konsoll sørger for stadige avsporinger av debatten på et grunnlag som ikke har noe med logikk og fakta å gjøre. Man trenger ikke være diktator eller Sovjet-stat for å ønske et OK diskusjonsklima.

Det er ikke vedkommende som er formann i Barn Suger som eventuelt skaper det dårlige diskusjonsklimaet, det er alle de andre rundt som ikke evner holde seg til sak. Jeg har full forståelse for at du og andre (meg selv inkludert skulle det være noen tvil) ønsker et Ok eller til og med godt diskusjonsklima. Problemet er at dere desperat og ikke så rent krampeaktig forsøker å nå dette målet ved å strupe og diktere debattanter når,hvor og hvordan de skal få lov å uttale seg. Og nedsette et sett kriterier man pent må oppfylle for å få rettigheten til å uttale seg i en gitt sak er en skremmende vei å gå. Men dere har åpenbart uten å mukke begynt å løpe nedover denne veien. Mangfold og god takhøyde bør være en helt naturlig målsetning på vgd, og slik dere nå nedsetter strupende kriterier så går dere stikk motsatt vei.

Gilmour

Smatti
SmattiInnlegg: 8343
05.12.08 15:31
Gilmour_Legend: Nettopp, fordi det ikke er noen forskjell, det ene følger det andre. Selvom du eller andre i MOD teamet ikke bevisst _forsøker_ å strupe folk fra å ytre seg på en gitt måte, så er det faktisk konsekvensene av disse nye "flotte" reglene du så gladelig har frontet i denne tråden. Som ventet(oppskriftsmessig så det holder) har alle de kjedelige grå musene som syter og klager fortere enn svint når noen våger seg utpå med noe annet med koseprat i deres tråder ,støttet disse nye reglene uten å så mye som _tenke_ en kritisk tanke.   Men hva blir det neste kriteriet for at man skal få den store æren av å kunne uttale seg om et gitt tema.? Man må altså eie den riktige konsollen, det har du kategorisk slått fast i åpningsinnlegget. Må man også ha barn selv for å uttale seg på barn og foreldreforumet? Det er skremmende at det fremstår som du og resten av MOD teamet ikke evner å se hvilken farlig vei dere begir dere ut på.

Skulle vel mene at du har bidratt godt til at disse reglene nå ble spikret , Gilmour. Og at du nå er i mot innføringen av dem er ingen overraskelse for meg.

Uansett: Det er ikke rart om vg tar tak i dette. Antagelig blir taket for kritikk rettet mot spesifike spill betraktelig høyere nå som ingen kan "ta" deg personlig for det lenger. Diskusjonene her på spillforumet har (nesten) uten unntak blitt avsporet av fanboypiss. Faktisk har nivået vært så lavt som "den som sier noen er dumme, den er dum den". For min del vil jeg bli mye mer aktiv her inne om disse reglene overholdes. Man blir rett og slett dritlei av folk som mener noe uten å vite noe som helst (sett utifra f.eks spill man ikke har spilt).

Det handler vitterlig ikke om kosediskusjoner. Men om du mener at man skal kunne uttale seg om spill man ikke har spilt, og kanskje aldri får spilt, så er det vel ikke akkurat en ærlig diskusjon? Å basere seg på hva man tror er ikke bra for debatten. 1. håndserfaring burde være et kriterie.

Forøvrig, så er en kritisk tanke noe helt annet enn å mene at halve verden er utsatt for massesuggesjon bare fordi de liker samme spill (og det tilfeldigvis er på "feil" konsoll).

Smatti
05.12.08 15:33
Gilmour_Legend: Det er ikke vedkommende som er formann i Barn Suger som eventuelt skaper det dårlige diskusjonsklimaet, det er alle de andre rundt som ikke evner holde seg til sak.

Hehehe... nei , det blir sikkert produktivt å diskutere barneoppdragelse med en som hater barn.

Gilmour_Legend
05.12.08 15:37
Smatti: Det handler vitterlig ikke om kosediskusjoner. Men om du mener at man skal kunne uttale seg om spill man ikke har spilt, og kanskje aldri får spilt, så er det vel ikke akkurat en ærlig diskusjon? Å basere seg på hva man tror er ikke bra for debatten. 1. håndserfaring burde være et kriterie. Forøvrig, så er en kritisk tanke noe helt annet enn å mene at halve verden er utsatt for massesuggesjon bare fordi de liker samme spill (og det tilfeldigvis er på "feil" konsoll).

Hold tunga rett i munnen før du angriper meg nå ok? Dette du her sier i feil på flere punkter. Jeg tok for det første tak i dette med at man _må eie den riktige konsollen_ for å få uttale seg i en gitt sak. Dette betyr faktisk at man sensurerer 360 eiere fra å ytre seg i ps3 saker og ps3 eiere fra å ytre seg i 360 saker. Selvsagt reneste galskap,men slik ønsker man det altså. Jeg har i min kritikk i denne tråden ikke nevnt _noe_ om spill man ikke har selv har spilt.

Videre så ser jeg at du enda ikke har lagt vekk LBP saken. Jeg har aldri uttalt meg om innholdet i spillet, bare så det er slått fast _en gang for alle_ Jeg har reflektert og ytret meg rundt den enorme hypen som beviselig har herjet rundt dette spillet og om grunnene til hvorfor dette gjør meg skeptisk. Jeg har heller aldri hevdet (eller ment) at "halve verden" er hjernevasket av massesuggesjon, det er dine ord. Slutt å gjøre dine ord om til mine. Alt jeg har gjort er å ha etter mitt skjønn et sunt kritisk vinkling på den tidvis sinnsyke hypen som har vært i forhold til LBP. Og hvis det skulle være noen tvil: Det er jeg i mine fulle rett til, det er reflekterende betraktninger som er like legitime som noen andres.

Gilmour

Gilmour_Legend
05.12.08 15:38
Smatti: Hehehe... nei , det blir sikkert produktivt å diskutere barneoppdragelse med en som hater barn.

Hvorvidt det er _produktivt_ eller ikke er et jævla fett. Det åpenbare poenget som jeg forsøker å få frem her er at man kan ikke nekte formannen i "barn suger" fra å uttale seg i barnediskusjoner. Da struper man folk og legger til grunn diktaturholdninger man må årevis tilbake i tid for å finne maken til.

Gilmour

Plutoo
PlutooInnlegg: 7585
05.12.08 15:41
runefol: Det aller meste av regler for hvordan man skal oppføre seg her er dekket av de normale VGD-reglene. Men for å presisere et par punkter slik at det ikke er noen uklarheter, gjelder også følgende når man diskuterer på spillforumet: 1. Diskusjon rundt piratkopiering av spill er ikke tillatt. Det inkluderer å spørre om CD-key, fortelle at man har lastet ned et spill, spørre hvor man kan laste ned et spill og lignende. 2. Såkalte «fanboy»-innlegg er ikke tillatt. I grove trekk kan man si at dersom man a) ikke har prøvd spillet som diskuteres, b) ikke har konsollen spillet som diskuteres har kommet ut på, c) ikke liker genren spillet er i og/eller d) ikke LIKER konsollen spillet har kommet ut på, har man heller ingen naturlig rett til å uttale seg om saken. ...og i tillegg vil jeg understreke en regel til, som det syndes for mye mot her inne: 3. Respekter hverandres meninger. Det er fullt mulig - og i utgangspunktet positivt - å være uenige om noe, men det at noen andre mener noe annet enn deg betyr ikke automatisk at du har rett og han/hun har feil. Jeg mottar forøvrig gjerne innspill til presiseringer av regler eller lignende i denne tråden - tanken er å ha den klistret på toppen av spillforumet og det er mulig å redigere reglene dersom det er hensiktsmessig.

Godt intiativ Rune!! kosta på deg en tommel for dette!

Smatti
05.12.08 15:43
Gilmour_Legend: Hold tunga rett i munnen før du angriper meg nå ok? Dette du her sier i feil på flere punkter. Jeg tok for det første tak i dette med at man _må eie den riktige konsollen_ for å få uttale seg i en gitt sak. Dette betyr faktisk at man sensurerer 360 eiere fra å ytre seg i ps3 saker og ps3 eiere fra å ytre seg i 360 saker. Selvsagt reneste galskap,men slik ønsker man det altså. Jeg har i min kritikk i denne tråden ikke nevnt _noe_ om spill man ikke har selv har spilt.

Det var vel mer en betraktning enn et angrep.

Samme det. Tviler på at de mente helt konsekvent at du ikke kan kritisere et spill på Ps3 selv om du ikke eier konsollen. Jeg eier både 360 og PS3, men spiller Wii hos en kompis titt og ofte, så jeg forbeholder meg retten til å kritisere spillene jeg spiller der, om jeg vil. Tviler på at du blir halshugd av den grunn.

Det er ikke alt man kan ta helt bokstavelig.

Forresten, jeg tenkte ikke spesifikt på LBP-saken.

Smatti
05.12.08 15:47
Gilmour_Legend: Hvorvidt det er _produktivt_ eller ikke er et jævla fett. Det åpenbare poenget som jeg forsøker å få frem her er at man kan ikke nekte formannen i "barn suger" fra å uttale seg i barnediskusjoner. Da struper man folk og legger til grunn diktaturholdninger man må årevis tilbake i tid for å finne maken til.

Dette har ingenting med diktatur o.l å gjøre. Det blir bare en håpløs digresjon.

(Innlegget ble redigert 05.12.08 15:47)

Gilmour_Legend
05.12.08 15:51
Smatti: Dette har ingenting med diktatur o.l å gjøre. Det blir bare en håpløs digresjon.

Jo, når man etter din bok regelrett skal nekte lederen i "barn suger" fra å uttale seg i diskusjoner om barn fordi han har et negativt syn på barn så er det diktering og struping. I et fritt samfunn med ytringsfrihet så setter man ikke slike kriterier som må oppfylles for at man skal kunne ytre sin mening. Dette er holdninger man må årevis tilbake i tid for å finne maken til, derav mitt eksempel med gamle Sovjetunionen.

Gilmour

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg