Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

PS3 skaffer ikke IP-adresse

NYTT TEMA
TheUntouchable
TheUntouchableInnlegg: 5977
30.05.11 23:04

Nettet virker helt som det skal ellers i huset, men PS3-en har plutselig bestemt seg for å ikke klare å skaffe IP-adresse. Det er i hvert fall det som mislykkes når jeg prøver en forbindelsestest. Har ikke forandret noe på innstillingene siden sist gang det virket. Bruker kabel til PS3-en.

Har prøvd å slå av og på routeren og andre lette ting, men ikke noe resultat. Noen tips for hvordan jeg kan få det til å virke igjen?

Gringorilla
GringorillaInnlegg: 10198
30.05.11 23:10
TheUntouchable: Noen tips for hvordan jeg kan få det til å virke igjen?

Ville først prøvd å google feilmeldingen.

Jeg får av og til også prolemer med dette, men det løser seg ofte av seg selv etter et par timer.

Noe som jeg tror kan være probemet er at du ikke har åpnet porter i routeren som PS3 krever eller at internett-leverandøren din kan ha endret noen innstillinger i sin ende.

TheUntouchable
30.05.11 23:53
Gringorilla: Ville først prøvd å google feilmeldingen. Jeg får av og til også prolemer med dette, men det løser seg ofte av seg selv etter et par timer. Noe som jeg tror kan være probemet er at du ikke har åpnet porter i routeren som PS3 krever eller at internett-leverandøren din kan ha endret noen innstillinger i sin ende.

Googlet feilkoden "80130182", ser det er mange som har fått dette problemet helt plutselig, ja.

Tipset mange kommer med er å plugge ut ledninger fra routeren og slikt, og det har jeg allerede prøvd. Tror jeg heller får prøve å ha litt tålmodighet samtidig som jeg prøver litt andre mulig løsninger. Å koble til trådløst har ikke virket hittil, men etter det jeg leser kan det visst være løsningen å bytte fra kabel til trådløs eller motsatt.

Jeg er ikke den med mest peiling på sånne ting, så det siste du nevner er jeg nok ikke i stand til å endre på egen hånd. :)

(Innlegget ble redigert 30.05.11 23:54)

Gringorilla
GringorillaInnlegg: 10198
31.05.11 00:11
TheUntouchable: Jeg er ikke den med mest peiling på sånne ting, så det siste du nevner er jeg nok ikke i stand til å endre på egen hånd. :)

Det er ikke så vanskelig som du kanskje tror (eller som min lange forklaring får det til å virke).

Først må du finne ut hva adressen til routeren din er. Dette gjør du ved å skrive CMD i søkefeltet til startmenyen i Windows og trykke enter. Da skal det åpnes et svart vindu der du kan skrive "ipconfig /all". Da får du opp en liste over forskjellige IP-adresser. Let etter en som heter "wireless" eller "DNS-servere". Skriv denne adressen inn i en browser og trykk enter.

Nå får du spørsmål om brukernavn og passord. Dette er som regel blankt eller "admin" i hver av feltene. Det skal i alle fall stå i manualen til routeren om det ikke er noen av de. Om du fortsatt henger med, så skal du nå få opp routerens hovedmeny i browseren. Herfra leter du etter noe som kan minne om "ports", "porter" eller lignende, alt ettersom hviken router du bruker.

Ta et google-søk på hvilke porter som fungerer best til PS3. Dette skal være et tall med 4 siffer tror jeg. Tast alle disse portene inn i riktig felt i routeren og lagre innstillingene. Om alt gikk etter planen, så vil PS3en din fungere bedre på nett nå.

Men det er som sagt ikke nødvendigvis dette som er problemet. Anbefaler deg uansett å gjøre det, og du vil skjønne etterhvert som du prøver hvor lett det egentlig er. Jeg kan egentlig ikke så alt for mye om data selv, men man lærer av å prøve, og alt jeg kan har jeg lært av å prøve meg på ting som dette.

Lopic
LopicInnlegg: 3945
31.05.11 12:12
Gringorilla: Dette er som regel blankt eller "admin" i hver av feltene.

Er vel helst un: admin og pw: _blank_ ? Har vore det på alle mine routera i alle fall.

Altså:

Brukarnavn: admin
Passord:

Topguy
TopguyInnlegg: 7038
31.05.11 12:42
TheUntouchable: Jeg er ikke den med mest peiling på sånne ting, så det siste du nevner er jeg nok ikke i stand til å endre på egen hånd. :)

Det skal definitivt ikke være nødvendig å åpne noen porter for å få tildelt IP-adresse. Dette er det dhcp tjenesten i routeren som sørger for, og hvis dette fungerer på andre kablede maskiner så bør det fungere på PS3.

Alternativet er å sette ip-adressen manuelt på PS3 basert på informasjonen du får ifra ipconfig på en PC.

Et gjenganger trix jeg har hørt er å skru av støtte for mediaservere i PS3'n.

TheUntouchable
31.05.11 15:34
Topguy: Alternativet er å sette ip-adressen manuelt på PS3 basert på informasjonen du får ifra ipconfig på en PC.

Prøver på dette nå. Da jeg kjørte ipconfic fant jeg alt bortsett fra sekundær DNS, og skrev dette inn på PS3. Forskjellen nå er at PS3 klarer å skaffe IP-adresse, men klarer ikke å opprette internettforbindelse grunnet DNS-feil.

Mistenker at dette har noe med at jeg ikke skrev inn noe på under sekundær DNS. Har også prøvd å skrive det samme på sekundær DNS som den adressen som sto under "DNS-servere" - den adressen jeg brukte til primær DNS - men til ingen nytte. Så vet noen her hvordan jeg finner ut noe om min sekundære DNS?

Er forresten ikke helt sikker på om Standard gateway er det samme som Standard-Router, men jeg antok i hvert fall det. 

Jeg prøvde å endre på port-innstillingene, men da jeg kom til punktet hvor jeg skulle google hvilke porter som passet best til PS3 falt jeg av lasset, da jeg ikke skjønner hva folk snakker om i forhold til hva jeg egentlig skal endre på...

Finner forresten ingen måte å skru av mediaserverne på PS3, men når jeg roter med kabler og slikt her, står det til stadighet at de blir slått av.

(Innlegget ble redigert 31.05.11 15:35)

ps3fan
ps3fanInnlegg: 2
31.05.11 23:01

ja jeg og sliter med ip adresse til ps3,når jeg skal spille black ops så står det på nat type: info not avaible og jeg har prøvd cmd... og ip-adresse men det går ikke ant og fullføre det..

ps3fan
ps3fanInnlegg: 2
31.05.11 23:04

ja,det ordner seg etter et par timer,men det plager livet tå meg.... :(

Topguy
TopguyInnlegg: 7038
01.06.11 11:11
TheUntouchable: inner forresten ingen måte å skru av mediaserverne på PS3, men når jeg roter med kabler og slikt her, står det til stadighet at de blir slått av.

Settings > Network Settings > Media Server Connection

Her kan du slå av støtten for media servere.

Hvis du MÅ slå inn en secondary DNS så kan du bare bruke 8.8.8.8 f.eks. Det er Google sin offentlige DNS server. Men strengt tatt trenger du bare en.

TheUntouchable
01.06.11 13:59
Topguy: Settings > Network Settings > Media Server Connection Her kan du slå av støtten for media servere. Hvis du MÅ slå inn en secondary DNS så kan du bare bruke 8.8.8.8 f.eks. Det er Google sin offentlige DNS server. Men strengt tatt trenger du bare en.

Da har jeg prøvd det, men fortsatt står det at det er en DNS-feil.

Skal nevnes at jeg nå har klart å koble til trådløst, men det gir ikke nok hastighet, hender det lagger osv. siden PS3-en er et stykke fra routeren. Så jeg er ganske avhengig av å kunne bruke kabel.

ArcticWarfare9
ArcticWarfare9Innlegg: 1627
01.06.11 14:10

Har du prøvd å åpne portene dine da??

Sjekk ut www.portforward.com finn frem hvilken router-modell du har og følg oppskriften på portforward på hvordan du åpner portene.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg