Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kingdoms of Amalur: Reckoning

NYTT TEMA
Amused99
Amused99Innlegg: 22556
29.09.11 10:03

Ser unektelig morsomt ut.

Kommende RPG under ledelse av Ken Rolston som var ´lead designer´ for The Elder Scrolls III: Morrowind og IV: Oblivion, men som vel er sagt å ha hatt friere tøyler med det første (og i mine øyne beste) enn det siste.

Hjemmeside.

Release: 2012.

lthilien
lthilienInnlegg: 6163
01.10.11 13:45

Vet ikke helt hva jeg skal forvente av dette spillet, men inntrykkene hittil har ikke akkurat fylt meg med tro på at dette skal vise seg som noe stort rollespill (mer som et noenlunde avansert actionspill). Personlig liker jeg ikke at det fremstår så overdrevet....

Når det er sagt skal jeg definitivt kjøpe det, og selv om jeg ikke ser klassikerpotensiale ala Skyrim så håper jeg det skal bli et av årets fem-seks beste spill.

Amused99
01.10.11 16:57

Har også inntrykk av at det er noe mer action-orientert enn rollespillorientert.

Det er jo også snakket om et item-system som kan minne om det man finner i Diablo.

Synes likevel det ser interessant ut. Håper de kan klare å skape en verden som føles levende, veldig mye står og faller på det. Har enda til gode å oppleve noe som minner om City of Khorinis fra Gothic 2 på akkurat det området.

Smatti
SmattiInnlegg: 8343
01.10.11 21:38
Amused99: Har også inntrykk av at det er noe mer action-orientert enn rollespillorientert.

Finnes det rene rollespill lenger?

Per_Rong
Per_RongInnlegg: 11067
01.10.11 22:11
Smatti: Finnes det rene rollespill lenger?

Kun indie-spill. Har hørt mye bra om Knights of the Chalice, som er et godt gammeldags AD&D-inspirert rollespill med party og turn based combat.

Amused99
08.11.11 08:50

Trailer som mer tar for seg historie, raser og mulige veivalg ift joinable factions.

Tror dette kan bli et finfint Skyrim-nachspiel.

Amused99
21.01.12 22:07

Demo ute på PS3. Noen som har testet?

Smatti
21.01.12 22:17
Amused99: Demo ute på PS3. Noen som har testet?

Jepp. Fikk følelsen av å spille WOW uten onlinemuligheter. Ikke helt overbevist. Veldig fokus på kamp, og er litt "redd" for at det blir en del grinding. De (få) questene jeg gjorde var relativt like: Finn noe for noen, sloss mot slemminger, gi fra deg hva du har funnet (eller ikke). Alternativet var: Finn noe sammen med noen, sloss mot slemminger, gi fra deg hva enn du har funnet (eller ikke).

Grafikken i demoen imponerte ikke, og jeg synes ikke kontrollene var spesielt annerledes enn et hack'n slash. Håpet ligger muligens i en god, og godt fortalt, historie.

Demoen var ikke spesielt lang.

IDK2407
IDK2407Innlegg: 2881
21.01.12 22:21

Ikke online ;( damnnnnnnnn

T-boy
T-boyInnlegg: 7542
22.01.12 06:46
Amused99: Demo ute på PS3. Noen som har testet?

Enig med han under deg.  Ikke så imponert over kampsystemet etter all hypen det hadde fått og det var kanskje litt i enkleste laget. Jeg gikk inn i den første byen og slo tilfeldigvis han som gav meg et quest. Da fikk jeg rundt 20-25 mann etter meg og slakta de relativt greit. Dette inkluderte mange vakter.

Det andre som irriterte meg var at man ikke hadde den friheten jeg trodde. For eksempel som i mange non-freeroam-spill kan man ikke hoppe over kanter som helt tydelig skal være mulig å hoppe over. Demoen var også stappfull av bugs. Forhåpentligvis var det ikke noen god pekepinn på hvordan spillet kommer til å bli når det er ferdig. Dette er et spill jeg har gledet meg til lenge nå og da er det skuffende med en slik demo.

Skal sies at selv om grafikken ikke var fantastisk, så er verden en skikkelig fargepaljett i forhold til Oblivion og sånn sett et frisk pust. Får se hvordan spillet scorer fremover for så å avgjøre om det er verdt å investere i.

(Innlegget ble redigert 22.01.12 06:47)

Amused99
24.01.12 15:43

Leser nå følgende:

Now if you’ve followed the game closely, the reason for these bugs becomes apparent. As stated openly on the Reckoning message boards, the “miracle” that allowed a demo to be released is that several months ago, the developers handed the code off to a third party. The main team worked on finishing and polishing the game, while the demo team used old code and worked it down to the size restrictions for Xbox Live and PSN. 38 Studios is adamant that these bugs have either been fixed in the main game or were caused by chopping up the code to make the demo.

Smatti
24.01.12 23:36
Amused99: Leser nå følgende: Now if you’ve followed the game closely, the reason for these bugs becomes apparent. As stated openly on the Reckoning message boards, the “miracle” that allowed a demo to be released is that several months ago, the developers handed the code off to a third party. The main team worked on finishing and polishing the game, while the demo team used old code and worked it down to the size restrictions for Xbox Live and PSN. 38 Studios is adamant that these bugs have either been fixed in the main game or were caused by chopping up the code to make the demo.

Da får man tro det blir morsommere å spille i fullversjon.

Amused99
01.02.12 22:42

Gamesradar lister opp 5 sider ved dette som de mener er bedre enn i Skyrim:

http://www.gamesradar.com/5-things-kingdoms-amalur-does-better-skyrim/

tooommm
tooommmInnlegg: 22783
04.02.12 10:32

IGN synes spillet er amazing, og flesker til med en 9'er: http://ps3.ign.com/articles/121/1216517p1.html

Spillet ser slett ikke verst ut, nesten så jeg vurderer å skaffe meg dette på release dato.

Amused99
04.02.12 11:08

Riktig så positiv. Utdrag:

Who said that epic and expansive fantasy RPGs had to have subpar gameplay? For as much as I absolutely adore games like Fallout 3, Mass Effect 2 and Skyrim, gameplay in those titles simply didn't live up to the amazing standards set by their superb settings, narratives and quest structures. In Fallout 3, VATS was simply an excuse for its inherently clumsy combat, and for as much awe as Skyrim instilled in me, in-game fighting is sloppy. Good news, then, that Kingdoms of Amalur: Reckoning has come along. 

Reckoning proves once and for all that great role-playing experiences don't have to sacrifice what matters most in any game -- gameplay -- while still remaining true to all of the minutiae that makes the best RPGs great. 

[...]

I'll come right out and say it: Kingdoms of Amalur: Reckoning will be discussed when Game of the Year 2012 rolls around. It has brought the conversation about what combat can be in the role-playing genre to the forefront and sets the bar exceptionally high for its future contemporaries in the genre. But don't let its competition-shaming gameplay lull you into think that that's all this game has to offer, because that's just gloss on an overall package that's bound to impress the RPG faithful.

Kingdoms of Amalur: Reckoning isn't the perfect game. Its random technical hiccups and inconsistent art style certainly holds it back from even higher levels of greatness. But no matter what you're looking for, whether it be amazing gameplay, immersive storytelling or perhaps a riveting new world to explore as you fully customize and re-customize your character at will, Reckoning has it all. And after I jump back into my own game to clean up all of the optional stuff I didn't do, I sense I'll want even more. And yes, so will you.

(Innlegget ble redigert 04.02.12 11:08)

JCDenton
JCDentonInnlegg: 3604
05.02.12 21:27

Hva er egentlig rollespill eller rpg ? Jeg syns demoen var bra og faktisk forhåndsbestilte det.

gaTb
gaTbInnlegg: 276
07.02.12 11:59

Day[9] og 38 Studios har satt i gang en streaming-event i i dag (USA-tid) som allerede har "tjuvstartet", anbefales for de som vurderer å kjøpe.

Hjemmeside: http://reckoning.amalur.com/dayofreckoning

Streamer: http://www.twitch.tv/team/reckoning

Amused99
07.02.12 14:18

Relativt positive tilbakemeldinger:

http://www.computerandvideogames.com/334790/kingdoms-of-amalur-reckoning-review-round-up/

Draciger
DracigerInnlegg: 9086
08.02.12 00:24

Jeg ligger så langt etter på spill allerede men denne frister utrolig mye...

MVBasten3
MVBasten3Innlegg: 7853
08.02.12 03:08

Så litt på slutten av Totalbiscuits 6 timers spilling, og han oppsummerte med at IGNs 9'er betyr at enten er de "korrupt" eller så har de absolutt ikke snøring om spill.

Han selv gav spillet 6 (eller 5 til 6) på en 1-10 skala, hvor 5 er middels. Altså litt over middels bra.

Plusser med spillet var combat systemet og en flott verden.

Minuser var kjedelige quests, at verden føltes tom fordi alle NPCs var totalt uinteressante, menysystemet er et makkverk og mange småting som irriterte han. Han følte også at på tross av at han spilte på hard var spillet svært lett de første 5-6 timene som han spilte.

Er selvfølgelig bare et førsteinntrykk han baserer det på, så ta det for det det er verdt.

(Innlegget ble redigert 08.02.12 03:08)

MVBasten3
10.02.12 03:46

Endte opp med å kjøpe spillet etter å ha hørt noen intervjuer med folkene bak under en marathon-stream på twitch.tv/day9tv, og må si jeg syns spillet er ganske underholdende så langt.

Er først og fremst combat som er fornøyelig, og er overrasket over hvor bra det funker med mus og tastatur, da denne typen spill (i mitt hode) ofte er først og fremst ment for console og ikke fungerer så godt på PC.

Ellers er skill og item-systemet bra, der det er nok dybde til å gi deg bra med customization.

Det er noe i at NPCene føles litt uinteressante, men storylinen virker å være ok frem til dit jeg har kommet. Ellers er det en del småting som kan irritere litt, men de er til å leve med.

Alt i alt vil jeg gitt spillet en 7 eller 7.5 av 10, og verdt pengene.

JCDenton
10.02.12 10:58

Syns det er et fantastisk spill, noe ala Deathspank bare uten humoren og litt mindre kaotisk kampsystem. Har noen forresten noen tips om hvordan jeg skal nedkjempe de svære Jotunkjempene ? (våpen, armor etc) (jeg spiller på Hard)

Bare et lite tips, dere som har kjøpt spillet, ta å spill litt på demoen også, for da får dere noen bonusting til å bruke i det fulle spillet....

(Innlegget ble redigert 10.02.12 11:00)

Warlord_XVII
Warlord_XVIIInnlegg: 1131
10.02.12 13:16
JCDenton: Har noen forresten noen tips om hvordan jeg skal nedkjempe de svære Jotunkjempene ? (våpen, armor etc) (jeg spiller på Hard)

De er ganske trege, og telegraferer angrepene sine i forkant. Gi dem noen slag, og rull/blitz unna. Så lenge timingen din er god, så er det ganske lett. Samme taktikk fungerer også mot troll.

JCDenton
10.02.12 14:19

Jo, 1 mot 1 men de foerste jeg treffer kommer i par, og da blir det strax vanskeligere. Troll har jeg ingen problemer med...

MVBasten3
12.02.12 06:52
JCDenton: Jo, 1 mot 1 men de foerste jeg treffer kommer i par, og da blir det strax vanskeligere. Troll har jeg ingen problemer med...

Jeg vet ikke hvilken char du bruker, men jeg tror du har to teknikker mot disse som er mest åpenbar. Har du et range attack så foretrekker jeg å bruke det, holde meg på avstand og dodge de "skuddene" deres når de slår hammeren sin i bakken, eller når de charger. Begge angrepene er veldig lett å se når kommer, og du må bare passe på å ikke dodge for tidlig.

Er du melee only kan det være litt vanskeligere, men du må i alle fall være forsiktig med å kjøre combos da de har relativt stor range på disse melee slagene sine, og vel ikke så ofte blir stunned av melee slag. Gå inn og slå, og ut igjen til de fullfører slagene sine, så inn igjen før de slår igjen. Så gjelder det å ikke bli utålmodig, i alle fall på hard, for du dør så sykt kjapt.

Det hele blir jævlig problematisk om du møter en pack med et par av disse + en wolf pack, som jeg gjorde (hvor kjempene var oransje, men muligens jeg var noe lavere level enn jeg burde når jeg var der). Wolves som tar fart og prøver å stunne deg mens kjempene puster deg i nakken, ja, jeg fikk meg et par spørsmål om jeg ville gå ned til normal når jeg fikk det for meg at dette skulle jeg klare. :)

Forøvrig er jeg vel rundt level 20 nå, og må si at hard har definitivt levd opp til navnet for min bow og faeblade rogue. Har dødd ganske mange ganger, men jeg tror jeg burde være flinkere til å bruke potions for buffs til vanskelige fighter, noe jeg aldri er flink til i rpgs. Det er tungt å la en minor potion of damage reduction gå før sistebossen i spillet, når den har vært med meg hele veien fra første delen av spillet. :)

Er det noe de skal ha ros for så er det vel at jeg syns de virker å ha gjort en god jobb med å få de fleste jobb-skills (blacksmithing osv) til å virke svært nyttige. Det har vel med at du alltid føler du ikke har komfortabelt mengde med gold, og skal du ha gjort noe du ikke selv kan gjøre så koster det som regel skjorta.

PS! House of Valor arenaen er en artig quest chain som jeg anbefaler (under faction om jeg husker rett) selv for de som fokuserer på main quests hovedsaklig. Litt avbrekk fra dialog og løping for intense arena fights er aldri å forakte. :)

JCDenton
12.02.12 21:19
MVBasten3: House of Valor arenaen er en artig quest chain som jeg anbefaler (under faction om jeg husker rett) selv for de som fokuserer på main quests hovedsaklig. Litt avbrekk fra dialog og løping for intense arena fights er aldri å forakte.

ADVARSEL, SPOILERS

ang jutonene, så kommer de etter deg i trange huler, ikke lett å dukke unna da ;-) Uansett jeg spiller en kvinnelig Almain med krigsmaling i ansiktet og jeg bruker helst de kasteringene, husker ikke hva de heter. Desuten bruker jeg rustningen som jeg fikk for å ha spillt demoen. Er vel på livå 15 eller noe slikt og i hovedstorien har jeg slakta den digre trollmora (husker ikke hva ho hette) og kommet meg til Adessa for å baksnakke mentoren til Fomorous Hughes. Har også kommet meg til House of Valor hvor jeg må velge hvem jeg skal slåss mot for å få rustningen....

Necrobear
NecrobearInnlegg: 326
13.02.12 12:35

Ser ut som Fable så eg står over.

lthilien
13.02.12 21:26

Har bare testet demoen, men forhåndskjøpte spillet... Hittil har jeg følgende opplevelser:

- Bonusen for å forhåndsbestille måtte jeg vente på til i dag.
- Den første DLC-pakken de lanserte er fortsatt ikke mulig å installere (fra Origin)
- De som har fått DLC-pakken til å virke melder at den skalerer til nivået karakteren din hadde da du kjøpte DLC-en. Dvs. at for de som kjøper den samtidig som de kjøper spillet, ev. før de har begynt å spille, så er den verdiløs. Selvsagt ikke noe Origin opplyser om.

Sjelden har lanseringen av et nytt spill vært så mislykket, og aldri har en DLC vært så meningsløs.

JCDenton
13.02.12 21:31

Hvor foråndsbestilte du ? Jeg bestilte PS3 versjonen hos CDON.COM og fikk koden samme dag som jeg fikk spillet i postkassa. Bonusen fra CDON:COM var et scepter (eller noe sånt) som gjør at alle blomster er synlige på lokalkartet...

lthilien
13.02.12 21:36
JCDenton: Hvor foråndsbestilte du ? Jeg bestilte PS3 versjonen hos CDON.COM og fikk koden samme dag som jeg fikk spillet i postkassa. Bonusen fra CDON:COM var et scepter (eller noe sånt) som gjør at alle blomster er synlige på lokalkartet...

Spaceworld...

Den bonusen har jeg nå uansett fått, men jeg registrer at svært mange har hatt problemer med å få den installert (på de offisielle sidene til Origin har de etter hvert lagt inn anbefalinger om at dette må gjøres via Origin - ikke in-game).

Den andre DLC-pakken får jeg altså ikke installert, og jeg ser at dette er et svært vanlig problem. Nå ser det dog ikke ut til å gjøre noe, jf. at den uansett synes å være helt meningsløs...

Klikk for å gå tilbake til toppen