Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Spill-tips

NYTT TEMA
easy_target
easy_targetInnlegg: 33
29.01.12 17:05

Noen som vet om et bra spill som innebærer:
- "Verdensherredømme-stil".
- "Risk" i avansert utgave.
Et spill som har noe med verden å gjøre, litt som Civilization.

Vanskelig å forklare men..

Gringorilla
GringorillaInnlegg: 8226
29.01.12 17:09
easy_target: - "Verdensherredømme-stil".- "Risk" i avansert utgave.Et spill som har noe med verden å gjøre, litt som Civilization.
Vanskelig å forklare men..

Hvorfor ikke bare spille Civilization?

Kan ellers anbefale Empire Earth-serien, men den er litt gammel. Eneste RTS jeg liker. Er vanligvis mer fan av TPS, slik som Civ.

Jeg liker også Black & White 1 og 2, men også disse er litt gamle. 

rune89
rune89Innlegg: 4063
29.01.12 17:10

Her bør vel total war serien være obligatorisk for deg :)

easy_target
29.01.12 17:16
Gringorilla: Hvorfor ikke bare spille Civilization? Kan ellers anbefale Empire Earth-serien, men den er litt gammel. Eneste RTS jeg liker. Er vanligvis mer fan av TPS, slik som Civ. Jeg liker også Black & White 1 og 2, men også disse er litt gamle.

Har Civilization V ved siden av meg her, men CD-koden er brukt på en annen bruker så jeg kommer meg ikke inn på... Utrolig synd.

easy_target
29.01.12 17:17
rune89: Her bør vel total war serien være obligatorisk for deg :)

Har sett broren mitt spilt det, og selv prøvd demoen. Men den krigføringen var ikke helt etter min smak, selv om det virket kult. :)

Men jeg liker helst å være den late kommandaten som bestemmer alt fra kontoret hjemme. Om du forstår. :)

Per_Rong
Per_RongInnlegg: 11070
29.01.12 17:18

Axis&Allies har med verdensherredømme å gjøre og kan beskrives som "Risk i avansert utgave".
Det er mitt favoritt-brettspill, men har ikke prøvd dataspillene.

_-T-_
_-T-_Innlegg: 527
29.01.12 17:20
Gringorilla: Kan ellers anbefale Empire Earth-serien, men den er litt gammel.

Empire Earth var en gedigen skuffelse. Det gikk alt for fort opp i tidsaldrene. Hvor var realismen i at det kom romskip for å angripe de som sto å hugget gull med steinhakker?

Skal man først spille et slikt spill er det AoE/AoM som gjelder. AoE II: Conquerors er faktisk like underholdende idag, som det var for 12 år siden. Ikke minst på grunn av at det er tusenvis som spiller det online fremdeles. Det er faktisk flere som spiller det ekte (som jeg vil kalle det) Age of Empires, enn som spiller det helt nye AoE: Online (som forøvrig var dømt til å bli en flopp, men det er en helt annen diskusjon).

easy_target
29.01.12 17:23
_-T-_: Empire Earth var en gedigen skuffelse. Det gikk alt for fort opp i tidsaldrene. Hvor var realismen i at det kom romskip for å angripe de som sto å hugget gull med steinhakker? Skal man først spille et slikt spill er det AoE/AoM som gjelder. AoE II: Conquerors er faktisk like underholdende idag, som det var for 12 år siden. Ikke minst på grunn av at det er tusenvis som spiller det online fremdeles. Det er faktisk flere som spiller det ekte (som jeg vil kalle det) Age of Empires, enn som spiller det helt nye AoE: Online (som forøvrig var dømt til å bli en flopp, men det er en helt annen diskusjon).

Men jeg vil ha mer kontroll. Å ha rollen som en mann som styrer landet sitt. Skal ikke være særlig pirkete.

Elsker AoE forresten. :)

erndos
erndosInnlegg: 748
29.01.12 20:48

hva med europa universalis eller heart of iron(ww2) ?

rune89
rune89Innlegg: 4063
29.01.12 20:49

Kanskje "anno" serien er noe for deg. Jeg har aldri prøvd det selv, men mener at det er hovedsakelig "kontorarbeid", å ikke så mye krig og slag du må utkjempe :)

http://pc.ign.com/objects/105/105153.html 

http://www.gamespot.com/dawn-of-discovery/

http://www.gamespot.com/1701-a-d/reviews/1701-ad-review-6161273/

Jeg sitter på iPad, så får ikke laget linker :)

(Innlegget ble redigert 29.01.12 20:54)

Gringorilla
GringorillaInnlegg: 8226
29.01.12 21:48
_-T-_: Hvor var realismen i at det kom romskip for å angripe de som sto å hugget gull med steinhakker?

Realismen? For det første skjer jo dette (nesten) i dag. Vi har da flere sivilisasjoner på jorda som enda ikke har begynt med mekanikk engang, mens andre sivilisasjoner har vært på månen for 2 generasjoner siden.

Og for det andre, hvem i all verden spiller spill for realismens skyld? Spill skal være moro. 

_-T-_
_-T-_Innlegg: 527
30.01.12 01:03
Gringorilla: Og for det andre, hvem i all verden spiller spill for realismens skyld? Spill skal være moro.

Akkurat det eksempelet var mest for å illustrere poenget jeg dro i setningen rett før. Det finnes ulike typer av realisme i spill, noen er ikke så viktige, mens andre nærmest ødelegger spillet, og det varierer fra setting til setting, og fra sjanger til sjanger.

Age of Empires I og II var, og fremdeles er, noen av de beste strategispillene noensinne. Det er derfor litt urettferdig å sammenligne andre spill med det, for de er dømt til å tape nesten uansett.

Empire Earth var 1 av 3 senere forsøk på å forbedre Age of Empires. Alle har dessverre mislykkes i større eller mindre grad. At ikke en eller annen i Microsoft kommer opp med ideen om å lage et "nytt" AoE2 er for meg en gåte.

Venny139
Venny139Innlegg: 6961
30.01.12 11:44

For å sitere en vis mann som en gang sa:

"Er man ute etter realisme , så legg fra deg kontrollene og dra ut i verden. Er du ute etter underholdning , så spill Castlevania eller andre gode spill som du selv liker."
(Venny139)

Forøvrig , det eneste strategi spillet som falt i smak hos meg er et fotball manager spill. Soccermanager.com er den soleklare favoritten blant både fotball manager spill og strategispill generelt.

Eneste som er å prikke på her i forbindelse med trådstarter sine ønsker , er at dette spillet ikke handler om å ta over verden.

Necrobear
NecrobearInnlegg: 224
30.01.12 12:10

Det nærmaste eg kommer strategi som eg liker er Heroes of Might and Magic. Har berre spelt gode gamle II og III, og spelar dei fortsatt den dag i dag. Det er fantasy da, og du slåss med heltar, som alle har ein hær med alt frå bønder og soldater til dragar og lynkastande kjemper. Turn-based sjakk-liknande combat.

r0manc
r0mancInnlegg: 98
30.01.12 12:40

Jeg vil anbefale følgende tre serier; Europa Universalis, Anno 1xxx og Tropico.

Siste innlegg