Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

No Man's Sky

NYTT TEMA
Northridge
NorthridgeInnlegg: 3695
23.01.15 15:58

Lager nå en egen tråd for dette der vi kan dele nyheter, diskusjon og annet som måtte passe.

Trailer

Intervju

Jeg er ganske spent på hva dette spillet greier å gjøre. Det er fortsatt mye som er uklart rundt selve gameplayet, men ideene så langt virker veldig gode.

Bongis
BongisInnlegg: 8645
23.01.15 20:56

Er også spent. Det virker lovende. Et av årets nyutgivelser jeg gleder meg mest til.

Northridge
18.06.15 20:48

Postet i Steam-tråden også, men det passer nok bedre her.

NMS kommer til PC: http://store.steampowered.com/app/275850

(Innlegget ble redigert 18.06.15 20:49)

Yxeflens
YxeflensInnlegg: 7102
19.06.15 00:08

Stjålet fra IGN:

No Man’s Sky does not have a traditional story with cutscenes and a predefined hero.

Like Minecraft and Terraria, the player creates and defines their own experience.

Planets are planet sized. You can spend days exploring just one world, experiencing its day and night cycles while walking its surface or flying through the sky in your spaceship (or jet pack)

Once you discover a planet, you can change its randomly generated name to whatever you want. The same goes for any creatures you find on its surface.

Although you're free to do what you want in No Man's Sky, there are consequences for your actions. If you kill too many creatures or deplete a planet's valuable resources, your “wanted” level will go up, and the planet’s “Sentinels” will come after you.

If you pick a fight in space, the space police will come after you. And if you pick a fight with them, prepare to take on the military.

Almost everything in the game can be upgraded: shields, ships, weapons, and even your spacesuit.

There are three basic gameplays styles: exploring, trading, and fighting.

If you die in the game, you'll lose any information you did not save to "The Atlus", a giant computer that records your progress and can be accessed via a planet's beacons.

You can literally craft items on an atomic level by using blueprints you find in the game.

Even when the game "ends" (i.e.making it to the center of the galaxy) you can continue to explore worlds for as long as you want.

You can share your discoveries online by uploading information to The Atlus, which will allow friends to see everything you've discovered in the game.

(Innlegget ble redigert 19.06.15 00:11)

JCDenton
JCDentonInnlegg: 5559
19.06.15 01:47

Det spillet høres kjedelig ut. Det er only so much utforsking man kan gjøre før det blir trøttsomt...

Northridge
19.06.15 07:31

Explore, trade and fight

Gringorilla
GringorillaInnlegg: 12677
19.06.15 12:35
JCDenton: Det er only so much utforsking man kan gjøre før det blir trøttsomt...

Enig på akkurat dette punktet, og jeg var veldig skeptisk til spillet i starten (virket for godt til å være sant, så jeg forventet en nedtur à la Spore).

Men etter den korte videoen på E3, i tillegg til opplysningene som Yxeflens kommer med her, så er jeg veldig nysgjerrig igjen. Med trading slengt på toppen av alt føler jeg virkelig dette kan bli Firefly The Game, om det gjøres riktig.

Noe jeg håper på er at man får en god oversikt over hvilke planeter man har besøkt, så man enkelt kan finne tilbake til disse, og at man kan bygge en form for base på en eller flere av dem. Og for å bygge baser må man enten trade eller kapre andre sine skip for å få deler/byggematerialer og slikt.

JCDenton
20.06.15 23:40
Gringorilla: Noe jeg håper på er at man får en god oversikt over hvilke planeter man har besøkt, så man enkelt kan finne tilbake til disse, og at man kan bygge en form for base på en eller flere av dem. Og for å bygge baser må man enten trade eller kapre andre sine skip for å få deler/byggematerialer og slikt

Jo, men hvorfor ? Hva er belønningen for å bygge baser og hva skal man bruke de til ? Konseptet minner forresten om Elite på gode gamle Commodore 64 (uten at jeg fikk spilt det i sin tid)

Gringorilla
21.06.15 02:10
JCDenton: Jo, men hvorfor ? Hva er belønningen for å bygge baser og hva skal man bruke de til ?

Holde fiender unna stæsjet ditt vel.

Hvorfor skal man bygge base i Rust?

Hvorfor skal man skyte andre i CoD?

Man må jo ingen av delene.

Lopic
LopicInnlegg: 4446
21.06.15 20:13

Hmmm. Trur eg gledar meg til detta. Ser ut til og vera ulikt alt anna eg har prøvd.

Northridge
Yxeflens
29.07.16 09:59

Heh, spillet slippes 9. august. Så vidt jeg kan forstå er det ganske snart, det.

Yxeflens
01.08.16 23:19
JCDenton: Skal ha rundet No Mans Sky allerede.

"Rundet". Er vel strengt tatt opp til en selv hvor langt dette spillet er.

solimor
solimorInnlegg: 2769
02.08.16 16:22
Yxeflens: "Rundet". Er vel strengt tatt opp til en selv hvor langt dette spillet er.

er vel ganske åpent spill men spill har vel et mål som da kan nås på ca 30 timer... men en kan vel gjøre mye mer vist en ønsker..

Yxeflens
02.08.16 18:19
solimor: er vel ganske åpent spill men spill har vel et mål som da kan nås på ca 30 timer... men en kan vel gjøre mye mer vist en ønsker..

Jepp, man kan ta korteste vei til målet, eller velge å aldri komme dit.

WhySoSerious
WhySoSeriousInnlegg: 12912
02.08.16 21:22

Sånn det virker nå så er ikke dette noe i nærheten av det jeg håpet det skulle være. Heldigvis har jeg aldri rukket å bygge opp noe særlig hype. Må huske at de tross alt bare er 15 ansatte i studioet som mekker dette, og det eneste de tidligere har produsert er Joe Danger. Som selvfølgelig var morsomt, men ja. Folk som forventer uendelig timer gameplay blir nok skuffet.

Jeg sjekker det ut når prisen ikke er så stiv, et indie spill burde ikke koste så mye.

Yxeflens
03.08.16 11:48
WhySoSerious: Jeg sjekker det ut når prisen ikke er så stiv, et indie spill burde ikke koste så mye.

Dette er glisbart. Antall ansatte har da ingen sammenheng med prisen på spill.

lthilien
lthilienInnlegg: 8745
03.08.16 12:26
Yxeflens: Dette er glisbart. Antall ansatte har da ingen sammenheng med prisen på spill.

Hvorfor ikke?

Logisk sett er det da en nær sammenheng mellom hhv. investering og kvalitet.

Det er åpenbart noen unntak, men for den enkelte forbruker tilsier et relativt ukjent selskap med få ansatte at det er en betydelig risiko for at produktet ikke er verdt prisen.  For meg er det slik at kjøper jeg et Elder Scrolls-spill, eller neste Dishonored, så vet jeg hva jeg får. Da er det også uproblematisk å bruke 800 på det (snakker her om pris for spill + pris for DLC). Samme gjelder om det kommer et nytt Dragon Age.

Mount & Blade og Minecraft, to av de beste indiespillene som er laget, kostet under halvparten. The Forest koster bare 100 kroner. ARK 200 kroner og Subnautica 140 kroner. Kunne også nevnt Stardew Valley, Grim Dawn, State of Decay mv.

No Mans Sky? Prisen er en konsekvens av hypen rundt det. Et typisk indiespill må prises lavt for å generere etterspørsel, men NMS har fått mye "gratis" (anførselstegn fordi de leverer noe som er konseptuelt interessant, og derav genererer interesse). Det er hittil ikke noe som dokumenterer at kvaliteten er i samsvar med prisen.

Jeg hoppet på Kingdom Come Delieverance til om lag samme pris, men pga en relativt åpen utviklingsprosess hadde jeg en klar idé om hva jeg ville få.

Yxeflens
03.08.16 14:43
lthilien: Det er åpenbart noen unntak, men for den enkelte forbruker tilsier et relativt ukjent selskap med få ansatte at det er en betydelig risiko for at produktet ikke er verdt prisen.

Innholdet definerer verdien, ikke hvem og hvor mange som har jobbet med produktet.

"Det er hittil ikke noe som dokumenterer at kvaliteten er i samsvar med prisen."

Utdyp gjerne, for alt jeg ser er synsing. Hva måler vi opp mot her? Assassin's Creed? Fifa? Cod?

"Jeg hoppet på Kingdom Come Delieverance til om lag samme pris, men pga en relativt åpen utviklingsprosess hadde jeg en klar idé om hva jeg ville få."

Du klarer ikke å finne ut av hva NMS er?

lthilien
lthilienInnlegg: 8745
03.08.16 15:04
Yxeflens: Utdyp gjerne, for alt jeg ser er synsing. Hva måler vi opp mot her?

Det betyr ikke noe mer enn at fordi produktet ikke er sluppet enda, og fordi utviklerne ikke har en "track record" å henvise til, så er det pt. usikkert om spillet vil være verdt pengene.

Hadde det eksistert flust av omtaler, fra folk som har spilt spillet mye og som jeg visste hva stod for, ville det vært annerledes. Om én måned vil ting endre seg, den ene eller andre veien. Jeg håper jo selvsagt at vi her snakker om kvalitet og stor spillinnovasjon, men enn så lenge tillater jeg meg å tvile - i hvert fall tilstrekkelig til at det er uaktuelt å forhåndsbestille.

Og jo, jeg vet godt hva NMS er, men jeg vet ikke hvor bra det er. Man kan eksempelvis få Subnautica, Pulsar Lost Colony og Rebel Galaxy samlet for samme pris som NMS - tre indiespill som har fått strålende omtale. Hva gjelder KCD har det fått masser av omtale fra nettsteder og personer jeg har tillit til, og da er det også lettere for meg å hoppe på.

For øvrig vil det normalt være en sterk sammenheng mellom hvor mye ressurser det er brukt på et produkt og hvor bra produktet er. Åpenbart er det noen som finner konsepter og/eller løsninger som gjør at vi får unntak fra hovedregelen.

(Innlegget ble redigert 03.08.16 15:05)

Yxeflens
03.08.16 15:19
lthilien: Og jo, jeg vet godt hva NMS er, men jeg vet ikke hvor bra det er.

Kvalitet er jo rent subjektivt uansett, så det er vanskelig å måle den før man har prøvd. Jeg liker det jeg har sett av spillet, og jeg er faktisk redd for at kampsystemet skal ta for stor plass og ødelegge utforskningen.

Jeg liker alt jeg har sett, men jeg vet heller ikke om det er morsomt å spille.

"For øvrig vil det normalt være en sterk sammenheng mellom hvor mye ressurser det er brukt på et produkt og hvor bra produktet er."

I fotball, kanskje, men vi ser jo gang på gang at det ikke alt for ofte gjør seg gjeldende i kulturmediene (film,spill, musikk osv).

"i hvert fall tilstrekkelig til at det er uaktuelt å forhåndsbestille."

Og slik bør det være i forhold til alle titler. "Alt" ser kult ut om dagen, men det er svært få spill som leverer.

kimkong_8
kimkong_8Innlegg: 16336
03.08.16 16:25

I det siste så syns jeg faktisk det at jo mindre penger som er lagt i spillet, jo bedre er det. Nesten alt som kommer ut fra store utviklere er samlebånd-piss med dlc tilgjengelig 6 mnd før spiller kommer ut, det er også mye uferdige spill med mye bugs.

Når det gjelder indie så har det vært magisk høyt nivå i de siste årene.

Ang tråden, er det noen som har planer om å kjøpe spillet? Jeg digger konseptet men litt usikker på hvor mye tid jeg vil legge i å surre rundt uten å egentlig ha noe mening eller end game.

Yxeflens
03.08.16 16:36
kimkong_8: Ang tråden, er det noen som har planer om å kjøpe spillet? Jeg digger konseptet men litt usikker på hvor mye tid jeg vil legge i å surre rundt uten å egentlig ha noe mening eller end game.

Jeg kommer til å prøve, så da må jeg vel kjøpe. Håper det er et spill som holder en stund, men også kan spilles i korte omganger (om man vil).

JCDenton
03.08.16 18:02
kimkong_8: Ang tråden, er det noen som har planer om å kjøpe spillet?

Setter meg på gjerdet til jeg ser hva det faktisk handler om, og vet hvor repetivt utforskninga blir. Har litt på følesen at det blir litt likt Watch Dogs, dvs en masse hype, men et medicore til dårlig spill..

GrinderX9
GrinderX9Innlegg: 1024
03.08.16 18:47

Jeg hopper på om det er VR støtte. Om ikke står jeg nok over for denne gang.

Gringorilla
03.08.16 20:30
GrinderX9: Jeg hopper på om det er VR støtte. Om ikke står jeg nok over for denne gang.

Det skal få VR-støtte, men usikker på om dette er fra release.

Gringorilla
03.08.16 20:31
Yxeflens: Håper det er et spill som holder en stund, men også kan spilles i korte omganger (om man vil).

Veldig enig der.

Jeg er drittlei spill som Destiny og Division, der man blir helt ute av det dersom man er borte en liten periode.

bigboss420
bigboss420Innlegg: 3049
04.08.16 00:26
kimkong_8: Ang tråden, er det noen som har planer om å kjøpe spillet? Jeg digger konseptet men litt usikker på hvor mye tid jeg vil legge i å surre rundt uten å egentlig ha noe mening eller end game.

Tror jeg leste et sted at spillet har en form for end game, skal ta rundt 30 timer.

Edit:

https://www.vg247.com/2016/08/01/no-mans-sky-leaker-claims-game-can-be-finished-in-30-hours/

(Innlegget ble redigert 04.08.16 00:29)

kimkong_8
kimkong_8Innlegg: 16336
04.08.16 23:27

Hmm, ikke akkurat det jeg ønsket meg men... 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg