Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mass Effect: Andromeda

NYTT TEMA
LaCangura
LaCanguraInnlegg: 54698
26.04.17 18:18

Jeg er en stor fan av Mass Effect serien. Har spilt triologien veldig mange ganger, så jeg frem til dette nye spillet. Jeg hadde ikke superhøye forventninger da det tross alt skulle foregå i en annen galakse og med helt nye karakterer. Likevel var det Bioware sitt produkt.

Har spilt igjennom Andromeda en gang nå. Jeg må si meg skuffet. Jeg har ikke lyst til å spille det en gang til, noe som var helt uhørt når det kom til forgjengerne. Historien er langt dårligere. Forholdet mellom hovedpersonen og de andre NPCs er ikke i nærheten av det vi kan forvente. Jeg brydde meg ikke om lagkameratene mine. Mange av dem var skikkelig slitsomme, på en veldig dårlig måte, slik som Pee Bee og Liam.

Når det kom til oppdragene så var det altfor få hovedoppdrag. Mesteparten av tiden befinner du deg i nomaden. Ingen har vel spilt Mass Effect og sagt at det beste med spillet var å kjøre rundt i bilen?! Det ble veldig mange små oppdrag og assignments hvor du drar fra den ene planeten til den andre konstant. Å være Pathfinder var ikke i nærheten like spennende som å være en Spectre.

Det positive med spillet er at skytingen og slossingen er bra. Det er gøy å bruke mange forskjellige powers og her har du tilgang på alle. Gøy å drepe store dyr ved å slå til dem. Grafikken er flott. Jeg liker at de forskjellige verdene ser såpass forskjellig ut. Jeg likte også mysteriet rundt SAM og faren.

Karakter 6,5/10

mjordan23
mjordan23Innlegg: 16840
26.04.17 18:48

Har avventet spillet enn så lenge pga den tekniske tilstanden, men planlegger å begynne å spille mot sommeren når patchingen er ferdig og kanskje ett tilbud på spillet dukker opp. Har bestandig likt Mass Effect-serien, så har ikke lyst å gå glipp av spillet til tross for litt over middels anmeldelser. 

Diomedes
DiomedesInnlegg: 177
29.04.17 05:35
LaCangura: Jeg er en stor fan av Mass Effect serien. Har spilt triologien veldig mange ganger, så jeg frem til dette nye spillet. Jeg hadde ikke superhøye forventninger da det tross alt skulle foregå i en annen galakse og med helt nye karakterer. Likevel var det Bioware sitt produkt. Har spilt igjennom Andromeda en gang nå. Jeg må si meg skuffet. Jeg har ikke lyst til å spille det en gang til, noe som var helt uhørt når det kom til forgjengerne. Historien er langt dårligere. Forholdet mellom hovedpersonen og de andre NPCs er ikke i nærheten av det vi kan forvente. Jeg brydde meg ikke om lagkameratene mine. Mange av dem var skikkelig slitsomme, på en veldig dårlig måte, slik som Pee Bee og Liam. Når det kom til oppdragene så var det altfor få hovedoppdrag. Mesteparten av tiden befinner du deg i nomaden. Ingen har vel spilt Mass Effect og sagt at det beste med spillet var å kjøre rundt i bilen?! Det ble veldig mange små oppdrag og assignments hvor du drar fra den ene planeten til den andre konstant. Å være Pathfinder var ikke i nærheten like spennende som å være en Spectre. Det positive med spillet er at skytingen og slossingen er bra. Det er gøy å bruke mange forskjellige powers og her har du tilgang på alle. Gøy å drepe store dyr ved å slå til dem. Grafikken er flott. Jeg liker at de forskjellige verdene ser såpass forskjellig ut. Jeg likte også mysteriet rundt SAM og faren.

Som deg var jeg også fan av Mass Effect-serien, og særlig Mass Effect 2 er et av de aller beste spillene jeg noensinne har vært borti. Jeg var litt skuffet over 3'eren og avslutningen på trilogien, men stolte såpass på Bioware at jeg betalte 100 kroner for en forhåndsbestilling av Andromeda på Platekompaniet. Etter at den ene middelmådige anmeldelsen etter den andre rullet inn opp mot release, begynte jeg imidlertid å angre grovt på forhåndsbestillingen, og status pr. dags dato er at jeg fremdeles har lappen liggende hjemme på benken.

Dessverre virker det som om EA virkelig har surret til en flott mulighet til å lage et fantastisk spill ved å pushe en release og satse på at Mass Effect-navnet skulle være nok til å cashe inn. Det fungerte nesten på meg, men med den konkurransen som er på spillmarkedet i 2017 er det lite som tyder på at jeg kommer til å kjøpe det med det første, til tross for at jeg allerede har betalt 100 av de ca 500 kronene det koster. Jeg begynte i stedet på en ny gjennomgang av the Witcher III, før jeg nå har gått løs på Breath of the Wild. Disse to spillene står som soleklare nr. 1 og nr. 2 på topp for meg når det gjelder nyere spill, og Mass Effect Andromeda hadde alle muligheter til å være der oppe, men er altså etter alle solemerker ikke i nærheten.

(Innlegget ble redigert 29.04.17 05:36)

LaCangura
29.04.17 14:34
Diomedes: Dessverre virker det som om EA virkelig har surret til en flott mulighet til å lage et fantastisk spill ved å pushe en release og satse på at Mass Effect-navnet skulle være nok til å cashe inn.

Ja, det virket veldig uferdig. Og da tenker jeg ikke bare på de tekniske problemene. Hele handlingen virket halvferdig.

LaCangura
29.04.17 14:36
Diomedes: Jeg var litt skuffet over 3'eren og avslutningen på trilogien

Hehe, ja de fleste var skuffet over den. Jeg derimot syntes avslutningen var god. Nettopp fordi den ikke ble overforklarende eller lykkelig. Mer realistisk med tanke på alt som stod på spill.

Diomedes
29.04.17 18:51
LaCangura: Ja, det virket veldig uferdig. Og da tenker jeg ikke bare på de tekniske problemene. Hele handlingen virket halvferdig.

Det virker som om de har bommet særdeles grovt på prioriteringene her. Suksessen til Mass Effect-trilogien handlet jo nettopp om at handlingen var givende og engasjerende, der valgene man tok hadde en seriøs konsekvens, samt at karakterene var interessante, verdt å bli kjent med og man brydde seg om hvordan det gikk med dem.

Den nye vinklingen er lovende, med en ny galakse som åpner for utforsking av det ukjente, og slik jeg forstår det er dette en god side ved Andromeda. Problemet blir når dette går på bekostning av selve sjelen til Mass Effect-serien.

At man har vært nødt til å prioritere er i seg selv et problem, da toppspillene på dagens marked treffer på så godt som alle punkter. The Witcher III har interessante karakterer, fantastisk grafikk, en engasjerende historie, bra kampsystem, diger og interessant verden, gode sideoppdrag, etc. Man kan si at CD Project Red har satt standarden ekstremt høyt, men når et lite firma som dem kan lage et så fantastisk spill er det faktisk litt deilig å se at de store selskapene går på en smell når de ikke er i nærheten av å levere det samme. Synd at det skal gå utover en så god serie som Mass Effect, men forhåpentligvis får det EA og Bioware til å ta seg i nakken og levere bedre neste gang. 

LaCangura
29.04.17 20:18
Diomedes: Det virker som om de har bommet særdeles grovt på prioriteringene her. Suksessen til Mass Effect-trilogien handlet jo nettopp om at handlingen var givende og engasjerende, der valgene man tok hadde en seriøs konsekvens, samt at karakterene var interessante, verdt å bli kjent med og man brydde seg om hvordan det gikk med dem. Den nye vinklingen er lovende, med en ny galakse som åpner for utforsking av det ukjente, og slik jeg forstår det er dette en god side ved Andromeda. Problemet blir når dette går på bekostning av selve sjelen til Mass Effect-serien.

Ja. Veldig få interessante karakterer. Det er ingen Garrus, Thali eller Liara. Vi har med en Krogan som er den definitivt mest likende karakteren, mens de andre kunne jeg ikke brydd meg mindre om. I tillegg må du gjøre mange små sideoppdrag for dem. Men selv i deres lojalitets oppdrag blir de bare statister.

Den nye vinklingen kunne definitivt gitt mange flotte muligheter. Dessverre føltes det mer som om du bare gjør småoppdrag mens du hopper mellom den ene planeten og den andre. Og vær forberedt på myyyye ladetid. 

Diomedes
29.04.17 20:40
LaCangura: Og vær forberedt på myyyye ladetid.

Som sagt tror jeg at jeg styrer unna. For det første skal jeg ta meg god tid med Breath of the Wild, deretter tenker jeg at Horizon Zero Dawn er verdt tiden min over Andromeda, før Red Dead Redemption kommer til høsten. Kan se ut som om vi må vente på Cyberpunk 2077 før vi får et godt spill i sci-fi-sjangeren, så veldig trist at Mass Effect: Andromeda skuffet. 

Mirage
MirageInnlegg: 19451
29.04.17 23:27

Jeg vurderte Andromeda en stund, men droppet det etter de negative anmeldelsene. Mulig jeg prøver det en gang i fremtiden for en billigere pris.

mjordan23
mjordan23Innlegg: 16840
06.07.17 10:11
Mirage: Mulig jeg prøver det en gang i fremtiden for en billigere pris.

Syns absolutt det er verdt pengene slik situasjonen er nå. De fleste av problemene er patchet og det er ikke spesielt mye bugs lengre. Kanskje er spillet totalt sett ikke like bra som foregående, men timene drar ganske for av gårde når jeg setter med ned for å spille. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg