Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan vil du huske Wii U? (2012-2017)

NYTT TEMA
SpillRune
SpillRuneInnlegg: 2481
08.08.17 01:01

Wii U ble lansert i november 2012. Litt over 4 år senere rullet siste konsoll ut fra fabrikkene. Jeg vil vite hva DU vil huske best fra Wii U. Når og hvorfor kjøpte du den? Hva er dine favorittspill?

Selv så husker jeg godt lanseringen. Jeg jobbet i det som da var en av landets største spillbutikker, og vi hadde ganske mange konsoller tilgjengelig, 3 versjoner:

Premium Pack (32GB) inkludert ZombiU og Pro Controller, svart
Premium Pack (32GB) inkludert NintendoLand, svart
Basic Pack (8GB), hvit

30 spill var tilgjengelig dag 1, inkludert 6 eShop-eksklusive spill.

De 10 spillene jeg kommer til å huske Wii U best for er:

1. Super Mario Maker. Tidenes beste level-creator. Utrolig morsomt og inspirerende.

2. Mario Kart 8. Beste Mario Kart noensinne, fantastisk i både singelplayer og online. (Denne har jeg også gode minner om fordi vi hadde en stor utstilling i butikken med Mario og Luigi-gokarter og mye trafikk og oppmerksomhet.)

3. Pikmin 3. Et av tidenes beste spill. Elsker det.

4. Splatoon. Helt ny IP som overrasket alle. Moroa fortsetter på Switch :)

5. Donkey Kong Country: Tropical Freeze. Fantastisk musikk og gameplay. Kan være i overkant utfordrende til tider, men sannsynligvis beste 2D-plattformspill noensinne.

6. LEGO City Undercover. "LEGO GTA". Langt i fra perfekt, men veldig morsomt. Beste LEGO-spillet, sjukt mye å gjøre. Eksklusivt til Wii U inntil i år.

7. Bayonetta 2. Største eksklusive spill fra tredjepartsutvikler. Må spilles.

8. Assassin's Creed IV: Black Flag. Hadde dette på flere konsoller. Wii U-versjonen ble min favoritt pga spillmulighetene på GamePad'en. Også mitt favorittspill i AC-serien.

9. The Legend of Zelda: Wind Waker HD. Vi måtte vente lenge på et helt nytt Zelda-spill, men ventingen ble absolutt kortere pga denne fantastiske HD-versjonen.

10. Need For Speed: Most Wanted U. Spillutviklerne var Nintendo-fans og ville ha dette på Wii U. Eneste reelle valg på konsollen for bilspill, har fått mange gode timer med dette.

Amiibo ble også lansert til Wii U, og siden jeg bestemte meg for å samle samtlige figurer har dette naturlig nok også blitt en stor del av hva jeg husker med konsollen.

Kontrollerene. Wii U var på mange måte definert av GamePad-kontrolleren. En videreføring av dualscreen-oppsettet fra DS + muligheten til å spille KUN på kontrolleren (off-TV) åpnet for mange muligheter. I tillegg fantes Wii U Pro Controller + full støtte for alle Wii-kontrollere, inkludert Nunchuk, Classic og Classic Pro. Må også si at jeg var en stor fan av valget av å flytte begge analogstikkene øverst (motsatt av PlayStation). soleklart beste løsning for dualstick-kontroll i min mening, og noe av det som gjør Pro Controlleren til min favorittkontroller.

Liv etter døden?
Wii U kommer sannsynligvis til å stå tilkoblet til TV'en hos meg lenge. Hovedgrunnene til det er at den er 100% kompatibel med Wii-spill, og siden Wii ikke har HDMI, så har jeg migrert alle Wii og Wii Virtual Console-kjøp til Wii U. Switch har foreløpig heller ingen Virtual Console, så derfor forblir Wii U hovedkonsollen for mange retrospill.

Jeg synes det er synd Wii U ikke ble en større suksess, den hadde mange veldig gode spill og hadde fortjent mye bedre, men jeg er også glad for hvordan Switch har begynt, og ser ut til å få mye bedre utviklerstøtte. Håper flest mulig av Wii U's klassikere får nytt liv på Switch. Neste spill på planen MÅ være Super Mario Maker.

Kjør debatt! :P

(Innlegget ble redigert 08.08.17 01:11)

Mirage
MirageInnlegg: 19441
08.08.17 01:42

Jeg vil huske Wii U som en konsoll som jeg aldri brydde meg om, og derfor aldri kjøpte. Switch har et Pokémon-spill annonsert, og bare der klarte de å øke sannsynligheten for kjøp. Stort sett bare det og Mario Kart jeg bryr meg om fra Nintendo.

Gringorilla
GringorillaInnlegg: 12669
08.08.17 09:36

Jeg vil huske den som en maskin som hadde gjort det knallgodt med en navneendring og bedre online-funksjonalitet. Om den hadde kommet et år senere hadde det også hjulpet.

SpillRune
09.08.17 00:51

Hvis Super Mario Maker hadde vært lanseringstittel, Minecraft hadde kommet tidligere og EA hadde støttet med årlig, fullverdig FIFA.. Så hadde situasjonen vært en helt annen. Helt uavhengig av navnet.. Men det skjedde ikke.

Jeg synes uansett konsollen var fantastisk, elsket mulighetene med dualscreen. Hvis du ikke har spilt Pikmin 3 med Wii Remote og Nunchuk + GamePad ved siden av, så har du gått glipp av noe veldig spesielt.

Har heller ikke nevnt spill som Super Mario 3D World, New Super Mario Bros. U, Wonderful 101, Super Smash Bros for Wii U, Rayman Legends, Xenoblade Chonicles X, Hyrule Warriors, Yoshi's Woolly World, Captain Toad, Pokkén Tournament og det forholdsvis nye Paper Mario Color Splash har blitt nesten totalt oversett, veldig bra spill.

Tror Wii U kan få en boost på bruktmarkedet om noen år, når alle de som droppet konsollen begynner å oppdage spillene. Forutsatt at alt ikke blir portert til Switch selvfølgelig :P

Gringorilla
GringorillaInnlegg: 12669
09.08.17 09:41
SpillRune: Jeg synes uansett konsollen var fantastisk, elsket mulighetene med dualscreen.

Her er jeg enig.

GimleSag
GimleSagInnlegg: 1851
14.08.17 11:40

Mine beste minner må være:
Super Mario 3D World 
Super Smash Bros U 
Ellers ble den for det meste brukt til å runde Super Mario World (SNES) og Ocarina of Time noen ganger med kompiser.
Samt Super Mario 64. 

Solgte den for ca tre uker siden, for 3000,- med så og si alt av eksklusive titler fra Nintendo. Ser på det som en grei investering alt i alt, men nå blir det all-in på Switch!
Super Mario Maker fikk jeg aldri prøvd, men det kommer garantert på Switch går jeg ut fra.

SpillRune
14.08.17 19:30

Håper det, men det kan være en utfordring med hvordan spillet skal fungere i docked mode. Mye av suksessfaktoren til WiiU-versjonen var muligheten til å designe på GamePaden og spille på TVen, sømløst.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg