Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

*Nostalgi*

NYTT TEMA
GimleSag
GimleSagInnlegg: 2312
13.10.17 18:08

Nostalgi-tråden!

Kjeder du deg en trist og grå dag? Ta turen innom da vel!

Er ingenting som får meg i bedre humør enn en god dose nostalgi. The good ol' days, der gresset var på sitt grønneste og alt var mye, mye bedre og gøyere! Alt var best. Tror vi.

Så, hva er poenget med denne tråden spør du?
Jo! Absolutt alt som omhandler "før i tia" såklart! Om du vil dele et minne, fra da du og besten var ute og fluefisket ved hytta, eller den der sangen som tar deg rett tilbake til diskotek i 4. klasse, er opp til deg! Denne er en klassiker for eksempel.

Men siden dette tross alt er spill-forumet vil jeg tørre å påstå at hovedkjernen er...spill!
Her kan vi komme med minner og anbefalinger fra spillene som preget den tapte barndommen (eller voksenlivet); den første konsollen, hvor lenge du måtte spare for å få råd til de svindyre kassettene på Nintendo 64, eller om blemmene man fikk etter å sykle frem lyset som fikk det hersens spøkelset til å forsvinne virkelig var verdt det.

Idèen til denne tråden fikk jeg fra Heroes of Might and Magic 3-tråden, der flere (inkludert meg selv) ble inspirert til å dra frem den gode gamle klassikeren igjen, som faktisk resulterte i at jeg i morgen skal tilbringe lørdagen med min barndomskamerat - som jeg ser sjeldnere og sjeldnere - og spille Jones In the Fast Lane, Heroes 3, Worms World Party, osv. i samme rom. På samme PC, på samme stol. Nesten. Alt dette takket være nostalgi :-)

Så kom gjerne med forslag til gamle spill som knapt noen har hørt om, eller som alle har hørt om, fortell hvilken klassiker du spiller nå, sleng på en anmeldelse og kjør på med det neste spillet du har tenkt å investere pengene i!
Good Old Games er en fantastisk side og klient (ala Steam) der flere gamle klassikere ligger optimalisert for dagens datamaskiner!

PS: Krusedullene rundt tittelen er for å illustrere at det er en følelse som du trykker på for å få...

(Innlegget ble redigert 13.10.17 18:16)

GimleSag
13.10.17 18:34

Kan starte jeg. Fikk plutselig en dag her akutt behov for å lete fram Worms World Party igjen etter at vi spilte Worms: Battlegrounds forrige lørdag med en kompis med nue gøtt i koppen attåt. Fire stk, free-for-all. Overraskende underholdende. Alle har den ene kompisen som kun spiller Fifa, og han var den som var mest gira på flere kamper. Gikk hjem klokka 06 på morningen faktisk!

Ble minnet på at oppdragene man kan gjøre på World Party er max umulige, helt sykt faktisk haha. Men det er nok gøyest å spille på hot seat har jeg konkludert med.

Konklusjon - Worms World Party: Relativt kjedelig alene. Meget artig med venner. Fullt spillbart den dag i dag! Anbefalt, helst med flere. 

Installerte også ned Doom I - dette på Steam der man får Doom 1-3 i samme spill - og her snakker vi spill som aldri kommer til å lide av tidens tann! Det er utrolig sjeldent. Tror faktisk jeg kan få lillebroren min hekta selv om han har null forhold til det.
Masse hemmeligheter, herlig grafikk, deilig skytefølelse og dritfet musikk. Skal sies at å finne alle hemmelige rom er tilnærmet umulig uten juks.

Konklusjon: Sterkt anbefalt. Selv uten nostalgisk forhold til serien. 

trøndergutten
trønderguttenInnlegg: 7907
16.10.17 00:13

Et nostalgi-spill jeg spilte igjen for et par år siden er Red Alert 2. Det har faktisk holdt seg overraskende bra. I fjor sommer dro jeg også frem den gamle Nintendo 64en og spilte litt Banjo Kazooie (et spill jeg faktisk aldri har rundet). Dessverre ødela de gamle kontrollerne litt av spillopplevelsen, rett og slett fordi de var så slitt. 

Ellers har jeg både mini SNES classic og mini NES classic liggende uåpnet. Når jeg får bedre tid skal jeg begynne på de. Spesielt gleder jeg meg til de forskjellige Mario-spillene, Donkey Kong Country og Zelda: A link to the past. Har ikke spilt noe av dette på mange mange år. 

GimleSag
16.10.17 11:34
trøndergutten: mini SNES classic og mini NES classic

Kjøpte mini NES til min mor i bursdagspresang, og har selv fått prøvd den litt. Men må innrømme at der er det stort sett kun nostalgien som får meg til å prøve de ulike spillene... Er ikke lenge før jeg blir lei! Med unntak av Super Mario Bros 3., som er en tidløs klassiker. Er også kraftig imponert over hvor godt Kirby's Adventure holder seg på konsollen! Veldig bra grafikk og "flyt" (kommer ikke på et bedre ord) sammenlignet med resten av spillene! Skulle trodd det var til SNES'en. 

SNES classic derimot, forbedret vel egentlig alt til tilnærmet perfekt spillbarhet! Har ikke skaffet meg den pga. jeg ikke har hatt råd, men den kan jeg faktisk tenke meg uten nostalgiske årsaker. 

Håper N64 classic kommer etterhvert. Om de hadde klart å fått med Goldeneye også hadde det vært en legendarisk lansering...

trøndergutten
16.10.17 16:01
GimleSag: Håper N64 classic kommer etterhvert. Om de hadde klart å fått med Goldeneye også hadde det vært en legendarisk lansering...

Det håper jeg også, men det er sikkert et lite helvete å få det til, med tanke på rettigheter og slikt. Jeg er usikker på hvordan det er med Rare-spillene også, siden det er Microsoft som eier det selskapet nå, men siden de fikk ha med Donkey Kong Country på SNES classic, så ordner deg seg sikkert. 

GimleSag
16.10.17 19:06
trøndergutten: Donkey Kong Country på SNES classic

Tror det var noen andre "regler" med de Country-spillene siden de har vært på Virtual Console siden Wii! Men Donkey Kong 64, som jeg trodde var i samme bås som Goldeneye rent juridisk, dukket opp på Wii U sin Virtual Console for et par år siden. Så det lover bra!

trøndergutten
16.10.17 22:18
GimleSag: Så det lover bra!

Godt å høre. Da håper jeg de inkluderer alle av Donkey Kong 64, Banjo Kazooie, Zelda OOT, Golden Eye og Super Mario 64. Gjerne også 1080° Snowboarding og Pokemon Stadium. 

GimleSag
16.10.17 23:31
trøndergutten: Donkey Kong 64, Banjo Kazooie, Zelda OOT, Golden Eye og Super Mario 64. Gjerne også 1080° Snowboarding og Pokemon Stadium.

Kan skrive under på samtlige + Snowkids(?), Zelda MM, Pokémon Snap, Mario Party, Star Fox 64. Mye gull!

trøndergutten
17.10.17 00:41
GimleSag: Kan skrive under på samtlige + Snowkids(?), Zelda MM, Pokémon Snap, Mario Party, Star Fox 64. Mye gull!

Har bare spilt Pokemon Snap og Mario Party av disse, men jeg vil tro noen av disse kommer med også ja. 

trminator
trminatorInnlegg: 2802
18.10.17 21:52

Noen her som spilte WFM? (Windows Football Manager)

Hadde mange gode tider med det sammen med kompisene. En kunne spille med originale spillere, eller skrive inn egne navn på spillere du ville ha med, og så ble de randomisert i forhold til egenskaper. 

Bilde av kampsimulering:

Bilde av spillerstall:

Bilde av Premier League-tabellen:

Prøvde nylig å få det til å funke på min stasjonære. Etter å ha installert en DOS-emulator, for å finne ut at spillet krever Windows 3.1, og deretter ha installert en Windows 3.1-emulator inne i DOS-emulatoren, fikk jeg det til å funke med kampsimulering som gikk bare 10x fortere enn normalt. Mye man gjør for nostalgiens skyld. (Derfor jeg stadig vekk kommer inn på VGD en gang i blant også. :) 

trøndergutten
19.10.17 14:28
trminator: Windows Football Manager)

Det har jeg dessverre ikke spilt. Når kom det ut? Jeg begynte med CM2 med kun skandinaviske ligaer, og har siden den gang spilt CM/FM nesten hvert år. Husker jeg fikk det med i en pakke fra Boing-klubben. Var alltid Rosenborg. Aldri noen andre. 

GimleSag
20.10.17 13:51
trminator: Bilde av kampsimulering:

Hehe, se der ja! Var nok ikke den mest selvstendige i DOS-æraen, så fikk kun prøvd det som storebrødre til vennene mine hadde liggende.
Som Ski or Die og Sim City. Jones In The Fast Lane ligger faktisk på 123spill!
Utrolig artig, der man kan spille med (eller mot?) en venn på hot seat. 

K-dawg
K-dawgInnlegg: 1755
22.10.17 19:24

Apropos CM. Lurer på hvor mange timer jeg brukte på CM98. Kunne sitte i flere dager i strekk på det spillet.

trminator
trminatorInnlegg: 2802
22.10.17 22:57
trøndergutten: Når kom det ut?

Usikker på nøyaktig når det kom ut. Jeg lurer på om det var 91/92-sesongen som var begynnersesongen på den engelske eliteserien, og jeg vet Fyllingen var ett av lagene i den norske eliteserien, så det hjelper kanskje med å snevre inn mulighetene litt. 

freemasun
freemasunInnlegg: 3760
23.10.17 12:27
trminator: Noen her som spilte WFM? (Windows Football Manager)

Haha, dæven, DER ble jeg nostalgisk!

Jeg ramla over WFM ved en tilfeldighet for 10-12 år siden, og la ned usaklig mye tid i det. Kampsimuleringen gikk jo så fort, "scouting" og spillerkjøp var gøy, og noen av navnene var ganske festlige. Lurer på om jeg får til å kjøre det i dag...

Når det gjelder nostalgisk verdi så har jeg noen spill på hver enkelt konsoll som er mine go-to-spill hver gang jeg laster ned en emulator, kjøper meg noe med bakoverkompabilitet, eller får retro-følelsen på PC.

NES: Double Dragon, Popeye, Ninja Gaiden (eller Shadow Warrior som min cartridge het). Turtles. Skulle gjerne sagt Mario, men, jeg hadde SMB 1 og 3 back in the day, og spilte meg så JÆVLA lei. Og da jeg fikk SNES/Super Mario All-Star-bundle i bursdagsgave presterte jeg nærmest å bli litt snurt, fordi jeg var så forbanna lei Super Mario. På en tid det fantes langt bedre titler. Som...

SNES: Donkey Kong - 1 og 2. Pilotwings. Turtles in Time. Killer Instinct. Mega Man X. Og A Link to the Past. Kan nesten dette i blinde, og har mistet helt tellinga på hvor mange ganger jeg har kjøpt det. Det er nok den eneste tittelen jeg har kjøpt oftere enn Skyrim. Og Scarface (filmen. Spillet var endog gøyalt!).

Men de virkelig nostalgiske titlene har jeg på PC. Jeg har alltid sørget for å ha hatt Transport Tycoon installert på PCen. Jeg går liksom aldri lei. Og tror jeg må spille dette I DAG! Ellers en del andre spill i denne sjangeren. Pizza Tycoon, Rollercoaster Tycoon, Theme Park, og fantastiske Theme Hospital. Hvis man kunne regnet ut tiden jeg har brukt på disse spillene, ville jeg for alt i verden ikke ha fått vite den. Den er nok helt enorm. Sammen med Heroes 3. Det eneste spillet jeg har laget meg en plansje for. En oversikt over hva de forskjellige betegnelsen betydde i antall fiender. Hva var en horde, en pack, osv. Brukte ikke internett så mye de første gangene.

Janei, jeg må få i gang Transport Tycoon.

freemasun
23.10.17 12:32
trøndergutten: Et nostalgi-spill jeg spilte igjen for et par år siden er Red Alert 2.

Dette hadde 17 års-dag her forleden. Ble sittende og glane på Facebook. Det ble lagt ned vanvittig mye timer i dette, spesielt co-op. Det holder seg overraskende bra. Vel-balansert og deilig RTS. Selv om RA1 og C&C har høyere nostalgisk verdi, så er RA2 min favoritt fra denne serien. "Kirov reporting!"

GimleSag
23.10.17 13:11
freemasun: RA1

...hadde også denne. Ufattelig kul soundtrack.

freemasun
23.10.17 13:48
GimleSag: Ufattelig kul soundtrack.

Trengte ikke å åpne denne for å skjønne at det var Hell March. Selve soundtracket til Red Alert.

Enn denne?

Gunstein12
Gunstein12Innlegg: 7086
23.10.17 19:24
GimleSag: Her kan vi komme med minner

Musikken fra NES Bionic commando er nostalgiske perler for meg.

https://www.youtube.com/watch?v=0DdCulJ5uc4&t=1189s

Karankiz
KarankizInnlegg: 764
24.10.17 10:52
K-dawg: Apropos CM. Lurer på hvor mange timer jeg brukte på CM98. Kunne sitte i flere dager i strekk på det spillet

Det spillet jeg har brukt klart mest tid på sammen med WoW opp igjennom åra. Hadde en game med 32 sesonger med Real Madrid. Ble helt frelst av det spillet og spilt hver årgang siden den gang

GimleSag
24.10.17 11:59
Gunstein12: Musikken fra NES Bionic commando er nostalgiske perler for meg.

Mangle herlige, stimulerende toner fra 8bits-generasjonen selv om de er veldig begrenset! Wily's Castle vil alltid være min favoritttrack fra tiden, og da uten å ha noe som helst forhold til spillet.
Litt fyldigere denne versjonen (16bit)!

GimleSag
24.10.17 12:09
freemasun: Enn denne?

Denne har jeg aldri hørt? GTA i følge kommentarene?

Goldeneye 64 hadde noen sinnsykt fete soundtracks.

(Innlegget ble redigert 24.10.17 12:10)

GrinderX9
GrinderX9Innlegg: 1031
25.10.17 22:24

Ahh Transport Tycoon. Det er altid instalert hos meg også. For ett par år siden skulle jeg og 5 venner ha en liten fest, planen var øl og lang natt. Lang natt ble det, men lite øl, for I steden ble det til at vi spilte transport tycoon multiplayer (den open ttd)

Det minner meg også på ett annet godt mine. Spill på disketter! Husker vi bytta spill på barneskolen, hver dag var det bytte av store diskette esker. Spenningen var altid stor var sjansen var som regel 50-70% at en eller annen diskette var corrupt. Transport tycoon deluxe husker jeg kom på mange disketter og det tok noen forsøk før jeg endelig fikk det instalert. 

"LAN" med nullmodems kabler! haha det var noe styr.

BalderGalland
BalderGallandInnlegg: 587
06.11.17 13:25

Dungeon Keeper og Carmageddon 2 brukte jeg mye tid på på slutten av 90-tallet!

Citano
CitanoInnlegg: 355
06.11.17 18:56

Blizzard gav oss nostalgi på Blizzcon med annonseringen av World of Warcraft Classic.

Dette er altså egne World of Warcraft servere som kjører på hvordan spillet var ved oppstart i slutten av 2004 (Februar 2005 for oss i Europa). Det blir stas!

Så mange minner fra "vanilla" WoW. Første raidet man gjorde og hvordan det var å bekjempe sterke fiender og spillere på motsatt side sammen.

GimleSag
06.11.17 18:59
BalderGalland: Carmageddon 2 brukte jeg mye tid på på slutten av 90-tallet!

Ahh, Carmageddon! Tenk å fått til noe liknende konsept i dag, bare online multiplayer ala PlayerUnknown's Battleground. 

GrevMcJern
GrevMcJernInnlegg: 1765
07.11.17 22:42

Carmageddon 2 var et av mine favorittspill, by far. Det er noe urovekkende tilfredsstillende å pløye igjennom en folkemengde i en sportsbil med sagblader på støtfangeren og dele andre biler i to.

vidar
vidarInnlegg: 30526
17.11.17 23:11

Er det noen som husker hva dette spillet het? Man hadde en slags eagle eye over flere soldater, så skulle man instruere dem til å gjøre ting for å fullføre et mission. Person A sett en bombe her, person B løp ut og stjel en bil, person C sniper. Snakker vel rundt årtusenskiftet, på PC.

GimleSag
17.11.17 23:27
vidar: Er det noen som husker hva dette spillet het? Man hadde en slags eagle eye over flere soldater, så skulle man instruere dem til å gjøre ting for å fullføre et mission. Person A sett en bombe her, person B løp ut og stjel en bil, person C sniper. Snakker vel rundt årtusenskiftet, på PC.

Ohyes my friend. Commandos! Er temmelig sikker. Spilte det senest for en mnd siden. Fortsatt artig faktisk.

vidar
vidarInnlegg: 30526
17.11.17 23:45
GimleSag: Ohyes my friend. Commandos! Er temmelig sikker. Spilte det senest for en mnd siden. Fortsatt artig faktisk.

For et nydelig spill!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg