Burroughs |
02.12.06 13:42
BurroughsInnlegg: 526
Og det har han selvsagt fortjent. Av mer moderne navn har vi Jeff Smith kjent fra Bone. Men hva med mindre kjente med minst like geniale tegneserietegnere og -forfattere fra fortiden (og nåtiden for den saks skyld)? Av de jeg kjenner har vi Jack Cole (Plastic Man), Winsor McCay (Little Nemo) og Basil Wolverton. Noen flere?
I alle fall slipper man ikke opp for tegneseriemateriale i bokform etter at man er ferdig med Carl Barks, bare man er villig til å satse litt. Og skulle man foretrekke å holde seg til Disney en stund til, har vi jo albumene om Langbein som var og er langt bedre enn det meste som produseres av disney i dag.
phb |
02.12.06 13:45
phbInnlegg: 7769
Wally Wood er en av favorittene mine.
walter |
03.12.06 23:43
walterInnlegg: 2241
Langbein-albumene var ganske morsomme, hvis du tenker på de der Langbein "spiller" historiske skikkelser.
Ellers synes jeg spranget fra Carl Barks til Basil Wolverton er lovlig langt, og det er ikke mye kortere til McKay.
Sjekk ut Floyd Gottfredsons Mikke og Langbein først, iallfall.
Devoto |
04.12.06 13:58
DevotoInnlegg: 225
Floyd Gottfredson er etter min mening faktisk en vel så stor historieforteller som Barks, uten at det vel er særlig vits i å rangere disse. Men han fortjener i alle fall samme status. Seriene hans om Mikke og Langbein er ofte lange, mørke og hardkokte fortellinger, og virker veldig inspirert av klassiske (gangster)filmer fra 30- og 40-tallet. Atskillig lavere kose-faktor enn hos Barks, og dermed kanskje med noe mindre appell hos de aller største massene. De der Langbein-i-historisk-setting fikk jeg aldri helt foten for, men det står nå pent plasser i hylla. Og der blir de vel stående, tenker jeg.
hvete |
04.12.06 17:36
hveteInnlegg: 1938
Det stemmer kanskje som du sier at de er mørkere og mer 'hardkokte', men hvor blir det av samfunnskritikken, eh? Carl Barks er fortsatt den mest intelligente historiefortelleren som har jobbet for Disney.
Devoto |
05.12.06 07:24
DevotoInnlegg: 225
Samfunnskritikken til Barks var vel stort sett bare ordinær og ganske banale betraktninger om stort og smått. Noen veldig spissfindig systemkritikk er det vanskelig å finne, og dessuten: "Samfunnskritisk" er ikke nødvendigvis noe kvalitetsstempel i seg selv.
Barks var en stor historieforteller og en genial tegneseriekunstner. Poenget var vel heller at jeg synes Floyd G fortjener en plass helt der oppe, han også.
hvete |
05.12.06 08:52
hveteInnlegg: 1938
"Samfunnskritikken til Barks var vel stort sett bare ordinær og ganske banale betraktninger om stort og smått."
Så det er sagt: Jeg tenkte mindre på julehistorier om ghettoen i Andeby, og jeg tenkte mer på Skrue McDuck i seg selv.
Dex_Dexter |
05.12.06 10:59
Dex_DexterInnlegg: 1763
Gottfredson var for Mikke det Barks var for Donald. De var visst ganske gode venner også.
Burroughs |
05.12.06 14:16
Må tilstå at jeg ikke hadde hørt om Wally Wood, men utfra det jeg ser på nettet virker i alle fall tegningene hans meget lovende.
Og ja, det var Langbein i rollen som historiske skikkelser jeg tenkte på.
Er enig i at Wolverton ikke helt kan sammenlignes med Barks og McCay, men siden jeg var i det nostalgiske hjørnet og han er så godt som ukjent, pluss at de historiene jeg har lest er ganske lesverdige, så puttet jeg inn også ham.
Det var vel Floyd Gottfredson som lagde skikkelsen som den onde apen (som jeg ikke husker navnet på, men som hadde trekk fra både nazister og gale vitenskapsmenn hvis jeg husker rett) og Mikkes venn fra en annen dimensjon. I alle fall blir man tatt tilbake noen år i tid når man leser historiene hans. Moderne historier om Mikke Mus er som regel noe av det kjedeligste som kommer fra Disney etter min mening.
For min del var det uansett historiene i seg selv som jeg likte ved fortellingene til Carl Barks, ikke eventuell samfunsskritikk. Og de kortere fortellingene hans om Petter Smart synes jeg er noe undervurdert, men det er bare min mening.
walter |
05.12.06 19:59
walterInnlegg: 2241
Barks' Petter Smart var små hverdagsfilosofiske perler. Vittige, poengterte og av og til litt triste. Jeg er forøvrig enig i at Barks filosofi og budskap ikke alltid var fryktelig originale, men måten han integrerte idealene sine i historiene var i høy grad med på å gi dem sjel og mening.
Jeg vet hvilken figur du tenker på, men jeg tror denne dimensjonsturisten er av nyere dato. Var det ikke en tegner/forfatter som het Paul Murry, eller blander jeg sammen?
Nyere Mikke Mus er triste saker. En selvgod liten viktigper, er han blitt. Men sjekk ut Gottfredsons Rivalen (Mikke som sjalu elsker!) eller det første møtet med Spøkelseskladden. Film noir i tegneserieform!
Burroughs |
11.12.06 18:22
Har et vagt minne om at jeg leste noen av de historiene i en av Jeg-kjempebøkene en gang.
Det kan godt være at det var Paul Murry som lagde figuren.
guttemann |
03.05.10 19:36
Dusjdritern |
18.08.10 01:12
Szeryng |
02.11.09 21:50
MaximusX |
17.12.09 10:55
Oppsal-fotball |
20.04.10 22:07