Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Donald Duck for voksne

NYTT TEMA
Trond-D
Trond-DInnlegg: 302
09.06.09 08:49

Leste i Adressa at Donald bladene nå skal lages for voksne.
Alt for lite Donald blader selges, og nå vil man selge til målgruppen "voksne".
Det er bare det at det er for mange voksne som ikke tør innrømme at de leser Donald.
Man synes at det er barnslig.
Man leser det i smug.
Det blir nesten som å smugrøyke.
For det er ingen snart som tør å innrømme at de tar seg en sig heller nå.
Alt er blitt farlig.
Men jeg trodde at Donald var for alle jeg.
Man trenger ikke å forandre innhold for å få voksne til å lese.

(Innlegget ble redigert 09.06.09 08:50)

FuriousStyles
FuriousStylesInnlegg: 1329
09.06.09 09:26

Et månedsblad med Donald for voksne, er noe jeg ønsker velkommen.

Håper bare de trykker de virkelig gode historiene (I hovedsak Barks og Rosa). Har tro på at dette kan bli bra jeg.

Fazio
FazioInnlegg: 7107
09.06.09 09:27

Er litt skeptisk til om dette vil funke

bucher
bucherInnlegg: 4470
09.06.09 09:40
Trond-D: Leste i Adressa at Donald bladene nå skal lages for voksne.
Alt for lite Donald blader selges, og nå vil man selge til målgruppen "voksne".

He  he morsomt. Donald holder som det er, trenger ingen voksenutgave. Beste tegneserie ever.

Kom vel i 46 eller 47 og holder enda koken.

Artig å ha visst hvor mange av den oppvoksende garde som vet at tidligere, spesielt blandt sjøfolk, ble Donald Duck heftene populært kalt for "Maskinist-tidende" En god beskrivelse..... 

Sobchak
SobchakInnlegg: 8553
09.06.09 09:42
FuriousStyles: Håper bare de trykker de virkelig gode historiene (I hovedsak Barks og Rosa). Har tro på at dette kan bli bra jeg.

Carl Barks lager av naturlige grunner ikke serier lenger, og Don Rosa kommer ikke med en ny serie i måneden han heller.
Det er vel begrenset, iallefall for min del, hvor mange ganger jeg gidder å betale for de samme historiene.

JODDEMM
JODDEMMInnlegg: 6381
09.06.09 10:01

Donald Duck begynner også å bli voksen:

75 år i dag :) Kvakkulerer :)

FuriousStyles
FuriousStylesInnlegg: 1329
09.06.09 11:55
Sobchak: Carl Barks lager av naturlige grunner ikke serier lenger, og Don Rosa kommer ikke med en ny serie i måneden han heller.
Det er vel begrenset, iallefall for min del, hvor mange ganger jeg gidder å betale for de samme historiene.

Er jo fulstendig klar over det. Men tror uansett at det kan være et marked for å gi ut disse historiene igjen. Ikke alle som har råd til å kjøpe The Carl Barks Library eller Hall of fame - serien med Don Rosa.

Men når jeg tenker meg om, så er det vel for meg personlig ikke så mye spennende å hente i et Donald for voksne, siden jeg har lest det meste av klassikerne fra før.

Uansett må jeg vel sjekke ut hvordan dette bladet blir, før jeg kan ta en endelig avgjørelse om det er noe jeg vil bruke penger på.

Vanos_1986
Vanos_1986Innlegg: 2282
09.06.09 21:21

Jeg er selv snart 22 og et halvt år, og har nesten alltid lest Donald og kommer mest sannsynelig til å alltid fortsette med det.

Selv synes jeg ikke det er barnslig i det heletatt, og klassikere laget av Don Rosa, Carl Barks, Marco Rota, Al Taliaferro, Vicar++++ er mesterverk som er like givende å lese gang etter gang etter gang etter gang, og jeg går aldri lei av dem.

Kun historier av slik kvalitet hadde vært fantastisk å samlet i et blad og fått utgitt i tillegg til "vanlig" Donald.

Historiene kunne gjerne vært tatt utifra virkelige hendelser (som enkelte av Don Rosa sine faktisk er), myter, legender og lignende bare "omskrevet" og "redigert" til Donald og resten av gjengen. Og språket og fortellerstilen kunne gjerne vært litt mer komplisert og tegningene enda mer detaljert. Slik som Don Rosa har stilen sin. Slike historier hadde vært gull verdt å fått samlet i ett blad:)

For de som ikke liker dette kan vanlig Donald være ett alternativ:-)

Jeg ønsker ihvertfall et Donald mer beregnet for voksne hjertlig velkommen. Enkelte historier skrevet av William van Horn og slike skapere som ofte er i dagens Donald blir for kjedelig, litt barnslig og sært for meg.

(Innlegget ble redigert 09.06.09 21:36)

Kårefix
KårefixInnlegg: 3338
09.06.09 22:20

Det som hadde vært greit var om resirkulerte noen av Barks-, Don Rosa- eller van Horn-historiene på engelsk.

Mindy_4
Mindy_4Innlegg: 882
11.06.09 00:05

Et Donald-blad for voksne ønsker jeg velkommen. Jeg kjøper Donald nesten hver uke, men er lei av at det alltid følger med plastikk-leker som havner i søpla.

Er litt usikker på hvilken profil bladet bør ha for at det skal appelere til voksne. Det er veldig fint med repriser av klassikere, men det lages jo mange nye gode historier som det er dumt å gå glipp av fordi man tror at det bare er Barks, Don Rosa og Rota som kan lage gode historier. Mange historier som lages nå får sikkert klassiker-status for den yngre generasjon. Tror en blanding av gammelt, nyere og nytt er det beste. Tror også de bør satse kun på historier om Donald, og utelate Mikke Mus-historier osv. Generelt synes jeg at de historiene hvor manus og tegninger lages av én person har mer særpreg og større klassiker-potensiale enn de som er resultat av samarbeid.

RogLogg
RogLoggInnlegg: 1231
11.06.09 00:10

Å hva så. Jeg leser Donald og det er ikke pga at han mangler bukse. Jeg liker humoren og Donald har jeg lest siden jeg var barn og jeg syns spez Carl Barks sine tegninger og historier er gøyale.

La oss få Donald, for det er barnselig å kjøpe Donald med masse plastleker som følger med... Savner heftene med Donald og generelt Tegneserier i sin helhet. Er ikke mange tegnserier i dag å kjøpe på narvesen etc...

man må nærmest skru tiden tilbake på 70 og 80 tallet for da var det mange tegneserier man kunne få lest.

Donald er for barn men også for Voksne :-)

Man blir for kjedelig skal en være for voksen i livet, man må ha noe av barnet i seg om det så er med en Gakk Gakk!

Kvakk Kvakk

(Innlegget ble redigert 11.06.09 00:13)

turisfratyr
turisfratyrInnlegg: 616
11.06.09 13:07

Donald er da voksent nok fra før. Da jeg var rundt 7-8 år og hadde lært å lese hadde jeg problemer med å skjønne hva mange av historiene handlet om. 

Mange Donaldhistorier tar opp ganske "voksne" temaer som f.eks samfunnsøkonomi og astrofysikk. Dette gjelder nok spesielt de italienske historiene i Donald Pocket.

Ugress
UgressInnlegg: 7088
12.06.09 23:34
Mindy_4: Et Donald-blad for voksne ønsker jeg velkommen. Jeg kjøper Donald nesten hver uke, men er lei av at det alltid følger med plastikk-leker som havner i søpla.

Gjør som meg: bli abonnement og kryss av på "ønsker ikke plastikkleke" (eller hva avkrysningsalternativet var). Nå slipper jeg å irritere meg over skrotet som følger med Donald Duck & co nå til dags. Før i tida, da var det bedre, da var det klistermerker, "klipp ut og lag din egen kaninmaske" og diverse andre gøyale ting som fulgte med. Akk... det var tider det.

poto
potoInnlegg: 14516
14.06.09 13:29

Nå har ikke jeg lest Donald på en stund, men mitt intrykk er at bladet er for ujevnt. Det hadde kanskje vært bedre om det hadde blitt en månedsblad, eller kom maks annenhver uke.
Selvom inntektene ville gått ned da:p

Men ja takk. Gi meg gjerne et Donald blad for voksne

feiekost
feiekostInnlegg: 3318
20.06.09 01:21

Jeg har lest Donald siden jeg var 6 år, og leser det den dag i dag. Men jeg ønsker ikke et voksen blad velkommen.

Donald skal være som det er.

Hilde_Mattilde
Hilde_MattildeInnlegg: 2399
20.06.09 01:38
feiekost: Donald skal være som det er.

Men det kommer det til å være og. Eller?

Sånn jeg har skjønt det er dette en utgave som kommer en gang pr mnd i tillegg til den vanlige donaldutgaven. Eller tar jeg feil?

-Chiana-
-Chiana-Innlegg: 154
21.06.09 23:03

Donald passer for alle, men ukebladet fikk et temmelig barnslig image etter omleggingen for drøyt ti år siden. Layouten, det redaksjonelle innholdet og skrotet som følger med er åpenbart rettet for dem mellom ca 5 og 13 år.

Et alternativt blad med en mer stilren layout, redaksjonelt innhold med mer "voksen" humor, fakta om tegnere, karakterer etc, samt bedre bortfiltrering av svake historier er veldig velkomment for min del.

For ordens skyld er det riktig som det sies ovenfor at dette blir et alternativ til det vanlige bladet. Ikke en erstatning.

Ugress
UgressInnlegg: 7088
21.06.09 23:07
Hilde_Mattilde: Sånn jeg har skjønt det er dette en utgave som kommer en gang pr mnd i tillegg til den vanlige donaldutgaven. Eller tar jeg feil?

Stemmer det, jeg har allerede tegnet det ekstra abonnementet :)

Longva91
Longva91Innlegg: 2960
25.06.09 16:34

Fikk nettopp nytt nummer i posten, og det inneholdt kun 50 SIDER?!?!?

Jeg har ingen interesse i å betale mer for å få Donald Duck for voksne, og abonnerer ikke på dette. Nå har Egmont Serieforlag funnet ut hvordan de skal tjene mer penger, og kutter ned 15 sider i det "vanlige" Donald bladet, men prisen er den samme (32,90!).

Jeg har abonnert på Donald i 11 år nå, men vurderer å si det opp fordi prisen er 1,10,- fra å være økt 100% siden 1998 og at vi nå MISTER 15 sider uten at det blir billigere.

Skal sende e-post til Egmont snarest og finne ut hva i helv*** de driver med.

Kreegan
KreeganInnlegg: 135
15.07.09 16:25
Trond-D: Det er bare det at det er for mange voksne som ikke tør innrømme at de leser Donald.
Man synes at det er barnslig.

Skammer noen folk seg fordi de leser Donald? Det høres litt...teit ut. Av og til ser jeg på barne-tv for å kunne le av alle tullingene der, og snakke dritt om dagens barne-tv. Jeg skammer meg ikke av det heller: :P

DannyCool
DannyCoolInnlegg: 591
20.08.09 20:45

Hva er forskjellen egentlig?

Donald duck for "Voksne" er bare tidligere utgitte tegneserier? (Ala Barks, Rosa & Co?)

Wavy
WavyInnlegg: 10925
31.08.09 11:46

Tipper Donald for voksne betyr mindre leker, oppgaver, vitser og denslags. Voksne er vel også litt mer kvalitetsbevisste i forhold til stil og sånn, men synes kanskje konseptet er litt vagt. 

Siste innlegg