Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hysteriske tegneseriesamlere!

NYTT TEMA
kpt_hoppefrosk
kpt_hoppefroskInnlegg: 2876
24.01.10 15:50

Før jeg starter vil jeg bare si at jeg har vært en hysterisk tegneseriesamler selv da jeg var yngre. Fikk panikk hvis noen nærmet seg tegneseriene mine, eller tok på dem. Hvis det ble en liten brett i papiret, var dagen min/livet mitt ødelagt. Var til og med så redd for å ødelegge tegneseriene mine at jeg holdt fingrene unna selv, så det var en del av dem jeg ikke fikk lest... når jeg tenker tilbake på det i dag, klarer jeg såvidt å holde latteren tilbake.

En ting jeg ikke vet om jeg skal le eller grine av, er at det finnes voksne mennesker i dag som holder på akkurat på samme måte som det jeg gjorde da jeg var en liten drittunge. De leser ikke engang tegneseriene de kjøper, men forsegler dem i plast og oppbevarer dem i hylla. Og hvis de i det hele tatt leser en tegneserie, bruker de hansker/pinsett for å bla i den. Hvis noen her har lest det første nummeret av Simpsons-tegneserien på norsk, så er det en liten historie som heter "samleren" på de siste sidene. Husker dere den? Vel, der har dere de hysteriske tegneseriesamlerne jeg snakker om.

Sier selvsagt ikke at det er noe galt i det å samle på tegneserier og behandle dem med forsiktighet, men grunnen til at tegneserier blir laget er jo for at man skal ha glede av historiene som blir fortalt på sidene... ikke for at en nevrotisk samler skal få høyt blodtrykk og hjerteinfarkt der han sliter febrilsk med å stappe det nyeste nummeret av Donald Duck i en plastpose, uten å brette kantene på forsiden eller rive opp sidene.

Tegneserier kan være verdifull kunst, men først og fremst er det bare underholdning.

JimNasium
JimNasiumInnlegg: 526
24.01.10 15:58

Jeg er/var også en stor tegneseriesamler (da jeg flytta hjemmefra måtte jeg la alt stå hos foreldrene mine, da samboeren ikke ville at jeg skulle ha dem med da vi flytta sammen). Har ca 6000 tegneserier tenker jeg, så det er vel egentlig forståelig, da det tar veldig mye plass.

Men jeg kjenner meg igjen av mye av det du skriver om, jeg var også slik at jeg oppbevarte mange av tegneseriene i plast, permer og andre ting. Det var nok spesielt det mest sjeldne tingene som jeg la i plast, men jeg var veldig forsiktig med alle bladene, og det var veldig mange jeg aldri leste, men som havnet rett i plast og skulle spares som samleobjekt. Når jeg tenker på det nå så er det jo litt spesielt, men en skal jo ta vare på det og bytte/selge senere, når man får tak i et penere eksemplar eller en enda mer sjelden sak.

Det er moro, men det kan kanskje bli litt sært.

GrevMcJern
GrevMcJernInnlegg: 1767
23.07.10 15:32

Jeg hadde en relativt stor samling da jeg var mindre. Var nabo med en som jobba i en bruktbutikk, så hvis jeg klipte gressplenen hans fikk jeg f.eks velge meg ut noen i hyllene hans.

Husker at jeg satt på gulvet i kjelleren og så nøye igjennom alle årgangene. Manglet jeg noen så skrev jeg dem ned og sjekka avisen og andre oppslag om at noen solgte tegneserier. Den lista ble lang som et vondt år da jeg var ferdig. Det gjaldt årgangene fra 71-85 og 97-03. Fikk tak ialle bladene tilslutt etter å ha brukt "litt" for mye penger på det.

Gadd ikke skaffe årgangene 86-96 - ble litt lei rett og slett. Innbundene bøker inntreserte meg mer. F.eks "de Komplette årgangene". Da bestefaren min døde, arvet jeg mange Donald-bøker fra han, samt noen samleobjekter. I 2006 ble jeg mer opptatt av skolen, så samlingen ble satt bort på loftet. Har ikke vært der på 2 år nå... Lurer på åssen bladene ser ut...

Uansett, når jeg blir ferdig med skolegangen kommer jeg kanskje til å begynne å samle igjen. Men da er det vel familie og unger osv som gjelder.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg