Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tegneseriebutikker

NYTT TEMA
Kulumuli
KulumuliInnlegg: 3558
30.07.14 21:29

Kunne faktisk tenkt meg å dra til København for å dra på tegneseriesafari. Vil tro det er større utvalg der. Og selvfølgelig også Belgia og Frankrike, men jeg kan ikke fransk.

Finnes jo sjapper i Norge også, spesielt i Oslo, men det er lite utvalg i forhold til hva jeg vet finnes. Jeg er vel mer glad i Belgisk-Fransk enn den amerikanske tegneseriefloraen, selv om sistnevnte også har mye bra.

Man kan jo kjøpe mye på nett, men man får også andre og nye impulser hvis man blar litt i en butikk.

Synes ikke det gjør så mye å lese en serie på dansk eller engelsk kontra norsk. Jeg har også kjøpt danske utgaver av serier som finnes på norsk fordi de norske er mindre tilgjengelige.

Komunista
KomunistaInnlegg: 8667
11.08.14 13:58
Kulumuli: Kunne faktisk tenkt meg å dra til København for å dra på tegneseriesafari. Vil tro det er større utvalg der. Og selvfølgelig også Belgia og Frankrike, men jeg kan ikke fransk. Finnes jo sjapper i Norge også, spesielt i Oslo, men det er lite utvalg i forhold til hva jeg vet finnes. Jeg er vel mer glad i Belgisk-Fransk enn den amerikanske tegneseriefloraen, selv om sistnevnte også har mye bra. Man kan jo kjøpe mye på nett, men man får også andre og nye impulser hvis man blar litt i en butikk. Synes ikke det gjør så mye å lese en serie på dansk eller engelsk kontra norsk. Jeg har også kjøpt danske utgaver av serier som finnes på norsk fordi de norske er mindre tilgjengelige.

Mye bra i Køben, og i Stockholm for den saks skyld.

Jeg anbefaler imidlertid alle å benytte Tronsmo, hvis man har anledning.

Et kulturforetak som fortjener all støtte.

Og de skaffer alt du ønsker deg.

Kulumuli
12.08.14 00:23
Komunista: Jeg anbefaler imidlertid alle å benytte Tronsmo, hvis man har anledning.

Har kjøpt mye bra på Tronsmo da jeg bodde i Oslo. Men jeg håper at det finnes mye mer i Køben, både nytt og brukt. Og at det hadde vært fint å kombinere reisen med litt vinyl-shopping. 

Komunista
12.08.14 14:02
Kulumuli: Men jeg håper at det finnes mye mer i Køben, både nytt og brukt.
Kulumuli
21.08.14 16:20

Foruten Moebius ønsker jeg å få tak i mer av Linda & Valentin, Dani Futuro, Philippe Druillet, Gotlib, Mandryka, F'murr og andre jeg ikke kommer på i farten. 

Av musikk er det Amon Duul ii, Gentle Giant, King Crimson, Van der Graaf, Quicksilver, Pentangle, Bert Jansch og nok en gang andre jeg ikke kommer på i farten. 

Det er så mye jeg vil ha at jeg tror jeg kan forsvare en tur. 

Komunista
31.08.14 10:30
Kulumuli: Det er så mye jeg vil ha at jeg tror jeg kan forsvare en tur.

Høres slik ut, selv om man alltid kommer hjem med et arkiveringsproblem.

En hver seriøs samler bør absolutt ha Moebius komplett, fra Blueberry via Le Garage Hermétique til Inkalen. Og alt annet han hadde en finger med, som f eks filmen The Fifth Element.

Selv var jeg så heldig å få med meg utstillingen Fondation Cartier pour l'Art Contemporain presented the exhibition MOEBIUS-TRANSE-FORME, i Paris i 2010.  Kjøpte utstillingsplakaten, men droppet katalogen, angrer rått på det selvfølgelig. I dag er katalogen vanskelig å få tak i.

At Gir influerte mange er tydelig, dette sa Hayao Miyazaki:

Through Arzach, which dates from 1975, I believe. I only read it in 1980, and it was a big shock. Not only for me. All manga authors were shaken by this work. Unfortunately, when I discovered it, I already had a consolidated style so I couldn't use its influence to enrich my drawing. Even today, I think it has an awesome sense of space. I directed Nausicaä under Moebius's influence

Ellers er jeg i gang med å komplettere Linda & Valentin, via Tronsmo. Danske Cobolt gir ut en nydelig serie, med hardcover og tre album i hver bok.

Spennende å få høre hva du ender opp med.  Gamle Heavy Metal fra 70 - 80-tallet er jo snadder.

(Innlegget ble redigert 31.08.14 10:32)

TopOfTheWorld
TopOfTheWorldInnlegg: 1153
29.04.15 15:50

Outland er jo ganske greit. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg