Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Remake eller soga om de udødelige BD-heltene

NYTT TEMA
Komunista
KomunistaInnlegg: 8525
14.09.17 10:12

Fra tid til annen kommer filmer i remake, med vekslende hell.  Nå senest Stephen King's It.

I tegneserieverdenen er dette en sjeldenere foreteelse,  når tegneren og eller forfatteren dør hender det at man av ulike grunner (gjerne økonomiske) forsøker å spinne videre på konseptet, f eks slik vi ser med Asterix. Nye hefter kommer fra tid til annen med ny kunsnerisk besetning.
Jeg skal her sette fokus på et par tre norske utgaver av slike fortsettelser som jeg personlig har sans for.

På et av mine besøk på Tronsmo

ramlet jeg over Mannen som skjøt Lucky Luke.  Albumet er gitt nr. 76 i sagaen om LL, så den er tydeligvis autorisert av copyright innehaverene.  Streken og stemningen kan sier å være influert av Gir og hans Blueberry, dvs man har beveget seg et lite stykke vekk fra den opprinnelige LL og det som var en litt barnsligere vinkling.

Stor underholdning for oss som trodde vi hadde sett det siste av LL.

Blod på tann for meg,  lo and behold, jeg finner at Sprint presenteres i noe av den samme oppdaterte versjonen, med Frank Pé og Zidrou som med hhv tegning/historie & manus i album nr 1.  Album nr 2 er tegnet/fortalt av hhv Olivier Schwarts/Yann.  Slik sett fortsetter Sprint-tradisjonen med et utall tegnere og forfattere.

Serien er på norsk kalt Sprint Spesial, og er så langt kommet med to nummer:

Nr 1: Sprint - Borneos Blikk (La Luminière de Borneo)

Nr. 2: Sprint - Operasjon Flaggermus (Le Groom Vert-de-gris)

Stilen er i begge disse albumene oppgradert litt fra den tidligere stilen med slapstick og humor, til et litt mer voksen stil.  Sikkert for å tekkes og å fange tidligere fans.

Jeg er fortsatt en fan, etter disse to albuemene.  Og mer kommer, tydeligvis.

Fremtiden er lys.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg