Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tuppen og Lillemor

NYTT TEMA
MrOlav
MrOlavInnlegg: 1992
13.04.02 23:12
Ja, jeg vet at dette var blader som var beregnet på jenter, men jeg kjøpte dem likevel. Men det gjaldt kun de eksemplarene som inneholdt fantastiske historier. Synes disse bladene har fått altfor liten oppmerksomhet.
Eventyr i universet, grøsserhistorier, merkelige vesener, fortellinger om magi og alternative verdener samt historier om sprø vitenskapelige eksperimenter er temaet i flere av utgavene.
Når man går på barneskolen og er interessert i tegneserier og fantasi, var Tuppen og Lillemor (to forskjellige blader for de som ikke skulle være klar over det) midt i blinken, sammen med litt mer guttete alternativer som Tenåringstitanene (en skam at så få nummer kom ut), Dracula og Superserien etc.
Disse kunne man drømme seg bort i når man hadde behov for litt virkelighetsflukt. Egentlig litt ergerlig at en i dag ikke får samme utbyttet av å lese dem som den gang. Det er en av ulempene ved å bli voksen.

Kunne jo nevnt andre barneblader som Bobo og Pellefant osv, men syntes Tuppen og Lillemor fortjente litt omtale.
Storeulv
StoreulvInnlegg: 263
14.04.02 08:30
Joda, det erbestandig en ulempe med å bli voksen. Men det får man ta med på kjøpet. Tuppen og lillemor,ja. Det vekker minner. Husker jeg leste en del av de som guttunge. Søstrene mine brukte å kjøpe de. Pussig nok så er de blant det vanskeligste å få tak i på bruktmarkedet i dag. Det er sjelden at det dukker oop i bruktbutikkene. Enda mer sjelden er faktisk hjerterevyen. De få eksemplarene
som dukker opp er så sundleste at de ikke er verdt å kjøpe.
Jeg antar at det skyldes at de ikke ble tatt vare på. Det var jo typisk jente blader, og jenter og tegneseriesamling, det har liksom aldri vært noe forhold,der.
Altså, det er ikke for å fornærme dere jenter som samler på tegneserier, det er brae en obsevasjon som er gjort opp i gjennom årene. Å samle på tegneserier har (desverre) vært et emne som har vært knyttet til gutter, mens jenter samlet glansbilder. Kanskje har det noe med oss gutter å gjøre? Hvem vet?

Storeulv
svikhild
svikhildInnlegg: 85
15.04.02 03:42
Bladet "Tuppen" og bladet "Lillemor" ruler/rulte
aud67
aud67Innlegg: 370
15.04.02 10:17
Minner Minner..... Eg leverte alle bladene mine til en brukthandel, og i dag angrer eg bitert. Har to søskenbarn som også likte bladene, men da var bladet allerede gått ut av produksjon. og hvis blikk kunne drepe.... når de fikk vite hva eg hadde gjort med mine, så hadde eg vært dau som ei sild nå.

Denne helga var eg en tur rundt på loppemarkeder. En hobby eg har. Kom over 60 eksemplarer av serien + 2 av albumene. Kjøpte dem og pakket dem pent vekk. Om noen år kommer tanteungen min i den aldern da ho kan lese dem.

MrOlav
MrOlavInnlegg: 1992
23.07.02 04:06
Betryggende å se at flere enn jeg hadde sansen for dem. Det skulle være mer enn nok stoff blant disse utgivelsene til at man kan lage en TV-serie om dem, noe a-la R.L. Stine sine grøsserhistorier, bare at her ville det dreie som om temaer som omhandlet alt mellom himmel og jord. Jeg er overbevist om at den ville bli populær blant de yngste.
Av en eller annen grunn står det null og niks om hvem som har skrevet og tegnet dem, eller noe som helst, annet enn at de er trykket i Italia. Noe som er litt synd, ettersom jeg aldri har likt at tegneserier av noe slag er kildeløse.
AlohaJoe
AlohaJoeInnlegg: 456
26.07.02 13:05
"MrOlav skrev:
Betryggende å se at flere enn jeg hadde sansen for dem. Det skulle være mer enn nok stoff blant disse utgivelsene til at man kan lage en TV-serie om dem, noe a-la R.L. Stine sine grøsserhistorier, bare at her ville det dreie som om temaer som omhandlet alt mellom himmel og jord. Jeg er overbevist om at den ville bli populær blant de yngste.
Av en eller annen grunn står det null og niks om hvem som har skrevet og tegnet dem, eller noe som helst, annet enn at de er trykket i Italia. Noe som er litt synd, ettersom jeg aldri har likt at tegneserier av noe slag er kildeløse."

Vel, jeg kan iallfall fortelle deg hvem som hadde all oversettelse av Kampserien og Hjerterevyen, samt spredde utgaver av Tuppen, Lillemor, Spion 13 og På Vingene, i 1984-1985. Det var meg. Jeg jobbet som frilans oversetter for SE-Bladene i den tiden. Min første jobb var oversettelsen av Tuppen Årshefte 1984, men avanserte raskt til oversettelse av deres flaggskip-titler innen krig og kjærlighet. Jeg aner heller ikke hvem som skrev og tegnet disse, jeg fikk alltid ett eksempler av bladet uten perm i posten, og oversatte fra engelsk. Alt jeg kan si er at tegnestilen i Hjerterevyen indikerer at tegneren/tegnerne var fra Filippinene; dette var en svært utbredt stil blant tegnere derfra.

A-Joe
lisbeth999
lisbeth999Innlegg: 1
21.07.10 10:07

Hei, jeg ryddet i boden igår og fant ut at jeg skal selge mine tuppen og lillemor blader. Jeg elsket de når jeg var lita og klarte ikke å kaste de og jeg har en svær kasse. Jeg har nå en sønn på 5 år og han kommer ikke til å bli interessert i å lese de. Har dere noen forslag hvor jeg skal legge de ut?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg