Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Asterix - Det store himmelfallet

NYTT TEMA
Geho
GehoInnlegg: 918
15.10.05 01:43
Nå har jeg akkurat lest Asterix nr 32, Det store himmelfallet, som kom ut i dag.

Konklusjon: Det desidert dårligste albumet laget om gallerne. Skammelig dårlig. Flaut dårlig.

La meg begynne med det som er bra. Streken til Uderzo er der fortsatt, like sikker som banken. En herlig strek! Fargene er også greie. Det er jo også hyggelig at han har laget albumet som en hyllest til Walt Disney, selv om det kanskje tar litt av.

Men så kommer det som ikke er fullt så bra. Som de fleste Asterix-kjennere er enige om, så burde Asterix ha blitt stoppet etter Goscinnys død. Alle albumene hvor Uderzo har stått for både tekst og tegning er mye mye dårligere. Men dette er virkelig krise!

Hvis du vil lese blekka, og ikke vite hva som skjer, stopp nå! Historien er den at den lille gallerlandsbyen får besøk av romvesener, såkalte Waltdisnaer, vil ha styrkedrikken. Jeg trenger vel ikke si noe mer. Det hele er bare så tragisk, at han tillater seg å synke så dypt. Det er bare trist...

Som ikke det skulle være nok, så blir jeg flau når jeg leser teksten. Om orginalmanuset er dårlig, så er oversettelsene pinlige. Så dårlige ordspill hele veien!

Nei, som sagt, trist.
brannkan
brannkanInnlegg: 1695
15.10.05 12:42
ja, har lest flere anmeldelser, har hørt det er skikkelig rævva.
walter
walterInnlegg: 2241
15.10.05 18:30
Slett ikke. Det er en pussig serie som egentlig handler om tegneserier i seg selv. Invasjonen fra rommet består av Disney-aktige figurer, Supermann-lignende skapninger, og deres fiender som er hentet fra manga-tradisjonen. Gallerne havner midt mellom disse.

Abumet er en kommentar til det nåværende tegneseriemarkedet i Europa, men er forbausende godmodig i tonen.

Ikke noe typisk Asterix-album, men hvis man tror det er "helt ræva", så betyr det bare at man enten leser svært lite tegneserier eller at man skjønner lite av det man leser.
Geho
GehoInnlegg: 918
16.10.05 15:36
walter skrev:
Ikke noe typisk Asterix-album, men hvis man tror det er "helt ræva", så betyr det bare at man enten leser svært lite tegneserier eller at man skjønner lite av det man leser.
----

Jeg skjønner jo at det er en kommentar til tegneseriemarkedet, men jeg syns det er totalt mislykket å plassere det i Asterix. Jeg leser veldig masse tegneserier, og har gjort det i mange år. Det jeg mener er problemet med dette albummet er at det bryter med alle konvensjonene til Asterix. Nå er det selvsagt ikke rett av meg å bestemme hva Asterix skal handle om, men jeg syns Uderzo bommer fullstendig. En slik type kommentar hadde funket i mange andre serier, men ikke i Asterix som tross alt har kommet ut med kun 32 album i løpet av 46 år. Det Uderzo prøver seg på nå er krampeaktig for å få Asterix til å leve videre.

Asterix har vært kjent for den gode historien. Det er ikke en god historie i det siste albumet.
walter
walterInnlegg: 2241
16.10.05 17:41
Det er ikke en god Asterix-historie, det kan vi enes om. Og Uderzo har aldri vært i nærheten av den historiefortelleren Goscinny var, verken kreativt eller teknisk.

Men jeg lurer faktisk på om ikke dette er en avslutning, snarere enn en gjenoppliving. Uderzo er temmelig gammel nå, og det ville ikke være så rart om han sluttet med et veldig annerledes album.

Uansett synes jeg både Latraviata og Damenes inntogsmarsj var mye verre enn dette.
BeatPoet
BeatPoetInnlegg: 25878
16.10.05 17:42
Kjøpte det selv.... Blei ganske skuffa ja, det er nesten ingenting av
den gamle Asterix-atmosfæren som jeg vokste opp med...

http://allpoetry.com/poets/Beatpoet
blindfolded
blindfoldedInnlegg: 209
19.10.05 00:26
Blei skuffa selv.. Som BeatPoet sier, ikke no god, gammel Asterix atmosfære..
Alt for mye StarWars for meg. Romvesener har ikke noe i Asterix å gjøre!

...::: blindfolded :::...
Mezteren
MezterenInnlegg: 269
21.10.05 12:52
Historien holdt omtrent samme kvalitet som en middels Donaldhistorie. Men synes at Det store himmelfallet er bedre en f.eks Damenes intogsmarsj og Obelix på galaien. Men synes ikke det finnes mange andre grunner for å kjøpe dette albumet enn for å ha en komplett Asterix-samling...
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg