Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Har noen av dere følt det samme?

NYTT TEMA
Headeraser
HeaderaserInnlegg: 402
18.01.12 00:55

Rundt juletid og i januar hadde jeg et par dager der jeg hadde skikkelig problemer med å sove, hvor jeg kunne stå opp fem ganger iløpet av natta, og med vivide drømmer. Dette ble etterfulgt med noe som føltes som dotter i ørene og en slags depressiv følelse over meg, + at jeg følte meg sliten. Det rare er at broren min hadde det samme, kort tid etter meg. I stad søkte jeg rundt på i nysgjerrighet, og kom til et forum hvor dritmange hadde følt det samme.  Syntes det nesten var litt creepy sammentreff.

Så er det noen av dere som opplevde det samme?  

Sr_Flamingo
Sr_FlamingoInnlegg: 11166
18.01.12 02:21

Vil vel alltid være mange mennesker der ute som sliter med søvn eller depressive følelser. Så at noen på et forum "tilfeldigvis" føler det samme på et gitt tidspunkt trenger ikke bety så mye. 

Det sagt hadde faktisk jeg selv også lettere "generell angst" rundt månedsskiftet januar/desember, noe som gjorde at jeg slet noe helt forjævlig med å sove. Så det du tar opp her er jo litt interessant. 

(Innlegget ble redigert 18.01.12 02:30)

Headeraser
18.01.12 02:44
Sr_Flamingo: Det sagt hadde faktisk jeg selv også lettere "generell angst" rundt månedsskiftet januar/desember, noe som gjorde at jeg slet noe helt forjævlig med å sove. Så det du tar opp her er jo litt interessant.

Det er akkurat derfor jeg lager denne tråden. Synes det er rart at så mange har hatt det på samme tidsrom. Ikke bare fra venner, men når jeg ser mange fra resten av verden også hadde det, så må det vel være en grunnt til det? :S freaky i alle fall..

Naresa
NaresaInnlegg: 1411
18.01.12 08:07

Har ikke merket noe spesielt. Jeg sover utrolig godt. 

Kul_Djevel
Kul_DjevelInnlegg: 28806
18.01.12 08:56
Headeraser: Rundt juletid og i januar hadde jeg et par dager der jeg hadde skikkelig problemer med å sove

Nå er det slik at rundt høytider generellt, så kan mennesker oppleve ulike former for depresjoner. Det er en kjent sak innefor psykiatrien at høytider som jul, påske og lignende kan fremkalle slike tilstander og at det er en økning av slike problemer nettopp rundt høytider.

Om det har vært en økning som er unormal høy denne julen som var, skal jeg ikke uttale meg om, fordi det vet jeg ingenting om. Det var bare en mulig forklaring :)

Headeraser
18.01.12 14:55

Ja, det er en mulig forklaring. Og jeg skal ikke se bort fra det, men depresjon er jo en ting, og det er ganske fair. Hadde det bare vært det, så hadde jeg ikke tenkt så mye på det. Men jeg hadde skikkelig problemer med å sove et par dager på rad, og da kunne jeg våkne fem ganger om natta og det er veldig ulikt meg, siden jeg er den mest søvnglade personen som finnes. Jeg våkner aldri opp om natta til vanlig, og da mener jeg aldri. Og den følelsen at det var noe inni ørene som kunne minnes om vann, syntes jeg også var spesielt. Jeg tenkte ikke så mye over dette, før broren min nevnte det samme. Og da begynte jeg å søke litt på det og fant ut at mange hadde det samme. Synes det er et rart sammentreff at folk over hele verden hadde det samme.

magicdragon
magicdragonInnlegg: 645
18.01.12 17:50
Headeraser: kom til et forum hvor dritmange hadde følt det samme.

Kanksje ikke så rart, siden ATS er et av de største konspi forumene på nettet

Naresa
18.01.12 17:52
magicdragon: Kanksje ikke så rart, siden ATS er et av de største konspi forumene på nettet

1 kt'er føler noe = alle andre kt'er føler det samme? Eller?

Headeraser
18.01.12 19:00
magicdragon: Kanksje ikke så rart, siden ATS er et av de største konspi forumene på nettet

Jo, det er rart. Fordi det er ikke en konspirasjon at jeg, pluss andre bekjente hadde disse symptomene jeg nevnte. At flere i verden skriver det samme jeg hadde,  er veldig merkelig for meg. Jeg snakker ikke om det er aliens eller noe annet som står bak. Er bare interessert om det er flere som hadde disse symptomene rundt juletid og januar.

magicdragon
18.01.12 19:20
Headeraser: o, det er rart. Fordi det er ikke en konspirasjon at jeg, pluss andre bekjente hadde disse symptomene jeg nevnte. At flere i verden skriver det samme jeg hadde,  er veldig merkelig for meg. Jeg snakker ikke om det er aliens eller noe annet som står bak. Er bare interessert om det er flere som hadde disse symptomene rundt juletid og januar.

Det jeg mener er at ATS har veldig mange brukere, så når en bruker lager en post om at han har hatt en merklig følelse/sovet dårlig etc, så er det stor sansynelighet for at andre brukere som har følt det samme svarer på gitt post.

Så hvis f.eks 20 personer svarer at de har hatt samme opplevelse, av kanskje 1000 (eller mer) personer som har lest posten, så er det  relativt sett ikke det så veldig mange, siden sjansen for at flere folk i en stor gruppe opplever søvntrøbbel samtidig er relativt høy

(Innlegget ble redigert 18.01.12 19:21)

magicdragon
18.01.12 19:21
Naresa: 1 kt'er føler noe = alle andre kt'er føler det samme? Eller?

Se oppklaring i posten over.

freewill
freewillInnlegg: 2019
18.01.12 19:24

Har dere følt slike "ringe" lyder i ørene, noen ganger i begge, noe ganger bare i det ene? Disse kommer i forskjellige frekvenser, og det er flere rundt meg som føler det samme. Og dette er ikke slike mini tinituser da det ikke skjer etter masse bråk.

Naresa
18.01.12 19:43
freewill: Har dere følt slike "ringe" lyder i ørene, noen ganger i begge, noe ganger bare i det ene? Disse kommer i forskjellige frekvenser, og det er flere rundt meg som føler det samme. Og dette er ikke slike mini tinituser da det ikke skjer etter masse bråk.

Ja.. Fikk det her om dagen.. Men bare i venstre øre. Kjørte bil da jeg fikk det. 

(Innlegget ble redigert 18.01.12 19:44)

Naresa
18.01.12 19:46

Det som er litt morsomt er at jeg og mormi drømte at vi så 2 måner på himmelen. Etter noen dager fant jeg en 'alternativ' facebook side der 3-4stk hadde drømt om 2 måner på himmelen, i samme tidsrom som meg og mormi :D 

(Innlegget ble redigert 18.01.12 19:47)

Headeraser
18.01.12 20:04
freewill: Har dere følt slike "ringe" lyder i ørene, noen ganger i begge, noe ganger bare i det ene? Disse kommer i forskjellige frekvenser, og det er flere rundt meg som føler det samme. Og dette er ikke slike mini tinituser da det ikke skjer etter masse bråk.

Ja, jeg la godt merke til det i går da jeg skulle sove i går!. Rart. Du hadde ingen av de andre tingene jeg nevnte? Det merkeligste var etter rundt første januar, så hadde jeg noe som føltes som dotter i ørene, eller trykk som man får når man kjører bil på forskjellige høyder. Hadde dette i to dager, så ble det borte. Samme periode da jeg sto opp flere ganger om natta og svettet etter fucka realistiske drømmer. Det har ikke noe forbindelse med månen, eller andre astronomiske greier? :s

Berlioz
BerliozInnlegg: 5410
18.01.12 20:12
Headeraser: Rundt juletid og i januar hadde jeg et par dager der jeg hadde skikkelig problemer med å sove, hvor jeg kunne stå opp fem ganger iløpet av natta, og med vivide drømmer. Dette ble etterfulgt med noe som føltes som dotter i ørene og en slags depressiv følelse over meg, + at jeg følte meg sliten. Det rare er at broren min hadde det samme, kort tid etter meg. I stad søkte jeg rundt på i nysgjerrighet, og kom til et forum hvor dritmange hadde følt det samme.  Syntes det nesten var litt creepy sammentreff. Så er det noen av dere som opplevde det samme?

Ikke uvanlig å ha det slik i Januar, den tyngste måneden for mange. Lange mørke og kalde dager, og lant til sommeren... Mange som da blir slik du her beskriver, og forklaringen er nok så enkel.. 

Headeraser
18.01.12 20:24

Jeg har aldri hatt det sånn før. Er heller ikke deppa til vanlig, er ikke deppa nå heller. Det var bare i en kort periode over noen få dager. Det aleine er helt greit. Hadde det bare vært en deppa periode, så hadde jeg ikke tenkt så mye på det. Men når jeg ser flere enn meg har hatt dette trykkgreiene i ørene, at jeg våknet opp fem ganger om nettene. Og ringing i ørene(som jeg trodde jeg var alene om), er veldig rart for meg. Det er ikke noe jeg har hatt tidligere. Depresjon forkarer ikke det for meg.

Da broren min klagde til meg at han våknet flere ganger om natta og sov maks to timer, så tenkte "woah! jeg har også hatt det samme". Det han teoriserer om er at det kan ha hatt noe med fullmåne å gjøre?

freewill
freewillInnlegg: 2019
18.01.12 20:30
Headeraser: Ja, jeg la godt merke til det i går da jeg skulle sove i går!. Rart. Du hadde ingen av de andre tingene jeg nevnte? Det merkeligste var etter rundt første januar, så hadde jeg noe som føltes som dotter i ørene, eller trykk som man får når man kjører bil på forskjellige høyder. Hadde dette i to dager, så ble det borte. Samme periode da jeg sto opp flere ganger om natta og svettet etter fucka realistiske drømmer. Det har ikke noe forbindelse med månen, eller andre astronomiske greier? :s

La oss bare si at du kommer nok til å se rare ting fremover, og før du sovner, se hva som skjer.....;)

Berlioz
18.01.12 20:31
Headeraser: Jeg har aldri hatt det sånn før. Er heller ikke deppa til vanlig, er ikke deppa nå heller. Det var bare i en kort periode over noen få dager.

Det er jo det som er VANLIG. Om det går utover dette i tid, blir det kalt depresjon og sykemelding er aktuelt. Det å bli deppa i januar, og sove dårlig er ikke uvanlig. Det at dere er brødre tyder jo kanskje på at dere er like på dette området, ikke så rart egentlig ettersom dere jo deler en god del gener! 

Headeraser
18.01.12 20:46

Vi er ganske forskjellige som det går an å få blitt! gidder ikke snakke om mitt personlige liv, men det er fakta. vi er ikke like:P. Ja, depresjon. Greit! det forklarer at jeg var deppa..okei! I got it. Men jeg har aldri hatt søvnproblemer på knyttet til dette. Det jeg opplevde var ikke vanlig. Det var sånn jeg våknet fem ganger iløpet av noen få timer søvn. Jeg sov kanskje til sammen to timer og var lys våken. Det har aldri skjedd meg før, okey? Aldri vært vanlig for meg. Men, greit det kan være en forklaring. Your guess is as good as mine. Men, det øregreiene jeg snakket om. Er det depresjon og? Du kommer til å svare at jeg knytter to ting opp mot hverandre til en enhet som egentlig ikke er der. Ja, det er jeg fullstendig enig i, det kan være grunnen. At det ringer i ørene kan være et resultat at det trykkgreiene i ørene. Hva det er, er jeg ikke peiling på. Men jeg er ikke aleine om å ha ekstremt dårlig søvn, smådeppa og ørepiss. Så det er vel ikke så rart jeg begynner å lure, når det er så mange som hadde de eksakte symptomene som meg? Det er jo ikke sånn at det snør og er mørkt og jævlig resten av verden rundt denne tida og. Så jeg bare spør, og depresjon aleine er ikke god nok forklaring på det, for meg. Fullmånegreiene gir nesten mer mening. Du veit ikke, jeg veit ikke. ingen veit hva det er. Blir bare teorier. Jeg var bare ut etter å finne flere som hadde det samme

Berlioz
18.01.12 21:25
Headeraser: rsonlige liv, men det er fakta. vi er ikke like:P. Ja, depresjon. Greit! det forklarer at jeg var deppa..okei! I got it. Men jeg har aldri hatt søvnproblemer på knyttet til dette

Nei, jeg sier ikke du er depresiv, jeg sier du var deppa. For å være depresiv er det en del kriterier som må være oppfylt, og å føle seg nedfor noen dager er ikke en depresjon, det er mennesklig! Forsøvidt er jo depresjon også mennesklig, men en tilstand som er skadelig for mennesker, å være depra er en normal følelse som er naturlig og går over av seg selv etter en liten periode. 

Headeraser
18.01.12 21:34
Berlioz: Nei, jeg sier ikke du er depresiv, jeg sier du var deppa. For å være depresiv er det en del kriterier som må være oppfylt, og å føle seg nedfor noen dager er ikke en depresjon, det er mennesklig! Forsøvidt er jo depresjon også mennesklig, men en tilstand som er skadelig for mennesker, å være depra er en normal følelse som er naturlig og går over av seg selv etter en liten periode.

Jeg forstår! Men jeg tror ikke "depresjon" står bak de symptomene jeg har nevnt. Jeg har hatt deppa tider før, og da sov jeg ekstra mye. Ville nesten ikke ut av senga. Den perioden jeg snakker om, hadde jeg utrolig realistiske drømmer og våknet tusen ganger, dynket i svette, og søvnen var bare et par timer. Men som jeg sier, kan det være flere ting som skjedde som jeg knyter sammen til en tråd. Men poenget er at jeg synes det ekstremt rart at flere har hatt akkurat det samme, og lurer på om det er flere som opplevde det, i Norge i alle fall.

Berlioz
18.01.12 22:06
Headeraser: Jeg forstår! Men jeg tror ikke "depresjon" står bak de symptomene jeg har nevnt. Jeg har hatt deppa tider før, og da sov jeg ekstra mye

Jeg tror ikke det er depresjon heller, jeg tror det er vanlig "deppa", slik som svært mange er i januar måned. En grunn til at vi reiser mye til syden i disse tider! 

Villalad_
Villalad_Innlegg: 973
18.01.12 22:26

Hjernen din produserer noe som heter melotonin (en såkalt neurotransmitter) som sløver ned cellene dine å gjør deg søvnig.

Produksjon av melotonin i hjernen skjer i store deler av året i ca. samme syklus. Litt variabelt ut ifra aktivitetsnivå, inntak av koffein osv såklart. Men normalt sett og for de fleste vil sollyset være en stor faktor i hvordan denne syklusen fungerer. (litt produksjon kl. 21, mer kl. 22, enda mer kl. 23 osv).

Vinterdepresjon er linket til melotonin pga at mangelen på sollys og tidligere mørke på kvelden ødelegger syklusen din. I fasen der hjernen og kroppen forsøker å omstabilisere seg etter den nye syklusen vil/kan det påvirke (eller skape skev) produksjon av melotonin og andre neurotransmittere. Deriblandt serotonin og dopamin som er knyttet imot lykkefølelse, ro og glede. 

Søvn kan bli ustabil i forhold til hva som er vanlig. Noen sover mer, noen sover mindre. Ingen fasit, men poenget er at det blir ustabilt eller unormalt.

Long story short. Man skal aldri si aldri, skjønner jo at du mener dette kan passe inn i noe "annet og spennende". Men det eksisterer alltså en annerkjent forklaring fra før :)

Øret vet jeg ikke though.

(Innlegget ble redigert 18.01.12 22:36)

supersexychriS
supersexychriSInnlegg: 1837
18.01.12 22:30

Vet ikke helt hva du mener, men jeg har alltid hørt lyder som plutslig kommer når jeg skal legge meg. Skarpe lyder som varer i 1 sekund, kansje ikke det engang. Det er som tinius, er bare jeg som hører det, men mye skarpere og klarere og varer som sagt i underkant av 1 sekund, pleier som regel å skvette da det skjer. Er heller ikke hver natt, men en gang iblant

onlyterje
onlyterjeInnlegg: 3541
18.01.12 22:35
Headeraser: Rundt juletid og i januar hadde jeg et par dager der jeg hadde skikkelig problemer med å sove, hvor jeg kunne stå opp fem ganger iløpet av natta

Kan være 2012 syndrom, altså vi skal alle gjennomgå gen-forandringer og dette medfører en del forstyrrelser i kroppen. Noen av symptomer er søvnløshet, leddsmerter, øresus og div andre problemer.

Jeg har også merket meg om mange sliter med dette, mange føler seg slitne og trøtte. Men om dette henger sammen med tiden vi er inne i vet jeg ikke. Men uansett jeg finner dette interessant.

Jeg er helt sikker på at mange skeptikere også opplever ting om dagen som de ikke har opplevd tidligere. Uansett tror ikke de ville innrømmet dette uansett.

Er det noen som synes tiden går fortere?

Villalad_
Villalad_Innlegg: 973
18.01.12 22:43

Jeg er ikke av typen som drar på meg benektelsesbrillene for ofte. Ved å ikke være åpen for nye ideer vil man bare stå stille i samme plass for alltid.

Meeeen... hvordan og hvem har stilt diagnosen og hvem har kommet frem til symptomene på 2012 syndromet? For en uvitende kunne jo disse også vært 2011, 2010, 2009 syndromer da de er ganske vanlige/generiske ;)

Er forøvrig kjent med teorien om at kosmisk stråling forandrer vårt DNA.

(Innlegget ble redigert 18.01.12 22:45)

Kul_Djevel
Kul_DjevelInnlegg: 28806
18.01.12 23:19
onlyterje: Er det noen som synes tiden går fortere?

Jeg synes tiden går fortere.

Jeg gjorde litt research nå etter å ha lest tråden til Headeraser og spurt litt rundt. Han er ikke den eneste som har hatt en tid med vivide drømmer og søvnløshet. Jeg hadde selv litt problemer med søvn i Desember og det er litt rart, fordi jeg har også et godt sovehjerte. Det er ikke slik at jeg pleier å være stresset eller depressiv i forbindelse med høytider heller, da jeg har et heller avslappet forhold til det hele.

Nå sover jeg imidlertid normalt igjen :)

Headeraser
19.01.12 01:06
Villalad_: ong story short. Man skal aldri si aldri, skjønner jo at du mener dette kan passe inn i noe "annet og spennende". Men det eksisterer alltså en annerkjent forklaring fra før :)
Øret vet jeg ikke though.

Ganske god forklaring du nevnte. Det kan godt stemme det kan være grunnen, fordi jeg har ingen anelse. Men da jeg hadde søvnmangel så var det som om hjernen ikke ville sove, og drømmene var veldig realistiske noe som fikk meg til å våkne. Nesten som faila lucid dreaming. Og øregreiene er et mysterium, ja. Hmm. sprøe greier, jeg trodde ikke på 2012, og tror fortsatt ikke på at det vil skje noe, men etter jeg leste flere andre hadde akkurat det samme som meg, så spiller hjernen et puss på om det kan ligge noe der. Jeg tror ikke det, men jeg klarer ikke utelukke det selv om jeg vil. Haha.

slayerized
slayerizedInnlegg: 2948
19.01.12 01:15

Vinterdepresjon? 

Klikk for å gå tilbake til toppen