Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

The Unexplained - podcast

NYTT TEMA
Norrytonius
NorrytoniusInnlegg: 157
23.09.17 22:52
pekåve: Det skal enormt med innsats for nettopp å bygge dette enorme komplekset med så finslepne tilpasninger høyt der opp i fjellet

Ja, ikke sant! Se på for eksempel på Pumapunku. Det er helt vilt hvor presist tilskjært de stenene er. Og så var det vel også noe om at den typen sten eksisterer ikke i området og må derfor ha blitt fraktet over store avstander for å havne der. Det er svære steiner!!

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 42415
24.09.17 14:00
pekåve: Faktisk klarer jeg ikke med min logiske sans å kunne se at mennesker gjorde dette. Derfor blir stedet interessant ut i fra et utenomjordisk argument.

Det slår deg ikke at det kan være andre, langt mer sannsynlige forklaringer - som du ikke klarer å komme på?

Du skjønner - det er ikke slik at fordi du ikke er i stand til å komme på hvordan man eksempelvis regner ut kvadratroten av 178,2 og det viser seg at det i et bygg er enkelte mål som er temmelig nøyaktig tilnærmingsverdien av 178,2 (f. eks. i cm - eller i tommer; prinsippet er akkurat det samme) - så blir det dermed interessant "ut i fra et utenomjordisk argument". Det kan være så enkelt som at du (eller jeg, for all del) ikke forstår hvordan man regner ut kvadratroten av 178,2, og dermed feilaktig slutter at da kan ingen andre det, heller. Æ'kke slik, vet du.

Mvh

BE

BlackEagle
24.09.17 14:06
Norrytonius: Ja, ikke sant! Se på for eksempel på Pumapunku. Det er helt vilt hvor presist tilskjært de stenene er. Og så var det vel også noe om at den typen sten eksisterer ikke i området og må derfor ha blitt fraktet over store avstander for å havne der. Det er svære steiner!!

Æ'kke no' nytt det, vet du.

Den av obeliskene ("Kleopatras nåler" - for øvrig misvisende navn) som står i London er f. eks. hentet langt sør i Egypt, og noen av steinene i Stonehenge har vel også reist litt.

At de har reist lang, betyr at de har reist langt - ikke en dritt mer.

Mvh

BE

kjedelig

(Innlegget ble redigert 24.09.17 14:06)

Norrytonius
24.09.17 16:15
BlackEagle: Æ'kke no' nytt det, vet du. Den av obeliskene ("Kleopatras nåler" - for øvrig misvisende navn) som står i London er f. eks. hentet langt sør i Egypt, og noen av steinene i Stonehenge har vel også reist litt. At de har reist lang, betyr at de har reist langt - ikke en dritt mer. Mvh BE kjedelig

Du er så arrogant i din retorikk. At de har reist langt betyr mer enn "dritt":)

- Noen har flyttet dem, vi vet ikke hvem.

- Deres størrelse impliserer at vi må ha teknologi som gjør at de kan fraktes over disse store avstandene og opp disse høydemeterne. Noen påstår menneskene ikke hadde det da de ble flyttet. 

Norrytonius
24.09.17 16:16
BlackEagle: Det slår deg ikke at det kan være andre, langt mer sannsynlige forklaringer - som du ikke klarer å komme på?

Har du noen tanker selv?

Norrytonius
24.09.17 16:18
BlackEagle: Æ'kke no' nytt det, vet du.

Den dagen jeg har noe "nytt", som ikke jeg har lest/hørt andre steder av noen som er glupere enn meg selv så skal dere få kjøpe boka mi. Inntil videre så kommer jeg til å diskutere andres teorier

BlackEagle
24.09.17 20:58
Norrytonius: At de har reist langt betyr mer enn "dritt"

Om du husker å ta på det brillene før du leser, vil du kanskje oppdage at jeg har ikke sagt et kvekk om hva en lang reise betyr - jeg skrev:

"ikke en dritt mer" -

og legg merke til det siste ordet ovenfor (som for sikkerhets skyld er understreket).

Mvh

BE

P. S. Nok et velment råd: Ikke kjøp briller på Felleskjøpet - de sterkeste de har der, er sveisebriller - men de er lite egnet til å lese med. Prøv Brilleland, SpecSavers eller liknende.

BlackEagle
24.09.17 20:58
Norrytonius: Du er så arrogant i din retorikk

Mange takk!

:o)

Mvh

BE

BlackEagle
24.09.17 20:59
Norrytonius: Har du noen tanker selv?

Det kan jeg eventuelt komme tilbake til - om pkv svarer.

Mvh

BE

BlackEagle
24.09.17 21:01
Norrytonius: Inntil videre så kommer jeg til å diskutere andres teorier

Fint det, Norry. Pass da på at det er teorier du diskuterer(nok et velment råd).

Mvh

BE

pekåve
pekåveInnlegg: 1043
24.09.17 22:32
BlackEagle: Det slår deg ikke at det kan være andre, langt mer sannsynlige forklaringer - som du ikke klarer å komme på?
Du skjønner - det er ikke slik at fordi du ikke er i stand til å komme på hvordan man eksempelvis regner ut kvadratroten av 178,2 og det viser seg at det i et bygg er enkelte mål som er temmelig nøyaktig tilnærmingsverdien av 178,2 (f. eks. i cm - eller i tommer; prinsippet er akkurat det samme) - så blir det dermed interessant "ut i fra et utenomjordisk argument". Det kan være så enkelt som at du (eller jeg, for all del) ikke forstår hvordan man regner ut kvadratroten av 178,2, og dermed feilaktig slutter at da kan ingen andre det, heller. Æ'kke slik, vet du.

Du argumenterer med sannsynlighetsberegninger. Hadde jeg vært arbeidsleder der nede i søramerika, så hadde jeg ikke tvunget mine arbeidsledere opp på toppen av en fjellrygg for å bygge noe slikt. Hvor lang tid måtte jeg ha brukt på dette? Hugge stein og tilpasse, transportere og plassere, frakte mat opp til arbeiderne osv...... Dette ville jeg ha gjort lenger nede i området hvor ting hadde blitt mye mer lettvint i forhold til resten av et normalt samfunn.

Likeså med pyramidene i Egypt; jeg hadde ikke giddet å jobbe så mye bare for å begrave meg selv i en slik pyramide hvis jeg var enehersker i området. Forskere har regnet med at det ble brukt 30 år på å bygge bare Keopspyramiden. Hva om jeg kom til makten i en alder av 25 år? Da ville jeg ha vært 55 år når pyramiden var ferdig. På den tiden levde man gjennomsnittlig bare rundt 40 år. Hvor skulle mitt lik ha blitt oppbevart i 15 år før bygget var ferdig?  Det er så mye ulogisk her at normale teorier bare er å kast over bord. Jeg tenker heller alternativt etter svar...

pekåve
pekåveInnlegg: 1043
24.09.17 22:37
BlackEagle: Det kan jeg eventuelt komme tilbake til - om pkv svarer.

Ja - ja. Du holder no ihvertfall en slags debatt i gang, men på din egen måte. Du tviler på den alternative tankegangen som både jeg og Norry fremfører. Men hvilke motargumenter har du?  Det er hunden tute meg lite.  Hva med å tilføre noe med litt kjøtt på beina, som svar.

Norrytonius
25.09.17 08:27
BlackEagle: "ikke en dritt mer" -

Hallo, har du i det hele tatt lest hva du skrev? "Ikke en dritt mer enn et de har reist langt" Jo, det betyr mer enn det. Man kan ikke diskutere hvis du skal holde på sånn. 

ærlig talt ørnen; oppførselen din er på barnehagestadiet...

Norrytonius
25.09.17 08:28
BlackEagle: Det kan jeg eventuelt komme tilbake til - om pkv svarer.

Dette er også barnehageopplegg. Anbefaler deg å treffe voksne mennesker med jevne mellomrom slik at du ikke blir så sær.

Norrytonius
25.09.17 08:30
BlackEagle: Fint det, Norry. Pass da på at det er teorier du diskuterer

Jeg aner ikke hva du rabler om her. Ikke bryr jeg meg heller. Husk at alt i dosetten ikke skal tas samtidig.

Norrytonius
25.09.17 08:47
pekåve: Likeså med pyramidene i Egypt

Så er det selfølgelig et annet aspekt at de står vendt helt fullstendig akkurat mot nord. Hvilket verktøy hadde menneske for å gjøre dette så nøyaktig? Her må gjerne ørnen trå til å oppklare dette for meg

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7307
25.09.17 09:00
Norrytonius: Så er det selfølgelig et annet aspekt at de står vendt helt fullstendig akkurat mot nord. Hvilket verktøy hadde menneske for å gjøre dette så nøyaktig? Her må gjerne ørnen trå til å oppklare dette for meg

Bokstavelig talt ti sekunder med Google gir eit mulig svar.

Kanskje ein ide å foreta eit enkelt nettsøk før du prøver å skapa inntrykk av at noe er umulig?

Elles står ikkje pyramidane "fullstendig akkurat" mot nord. Det er eit avvik på 2' 28''. Veldig lite, men større enn "fullstendig akkurat".

Norrytonius
25.09.17 09:54
InnocentBystander: Kanskje ein ide å foreta eit enkelt nettsøk før du prøver å skapa inntrykk av at noe er umulig?

Hvor har jeg sagt at det er umulig? Jeg vil gjerne se kildene dine på hvordan det er gjort fordi vitenskapsfolk greier ikke å forklare dette. Og da forventer jeg mer en bare hva denne Otto Neugebauer spekulerer i.

avviket er 1/10 av en grad. Det er ikke noe å snakke om. 

(Innlegget ble redigert 25.09.17 09:57)

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7307
25.09.17 10:23
Norrytonius: Jeg vil gjerne se kildene dine på hvordan det er gjort fordi vitenskapsfolk greier ikke å forklare dette. Og da forventer jeg mer en bare hva denne Otto Neugebauer spekulerer i.

I såfall ville det vera greit å få ei liste over kilder og forklaringar som ikkje tilfredstiller dine krav, slik at vi kan unngå å gi deg forklaringar du alt har avvist.

Norrytonius
25.09.17 10:42
InnocentBystander: I såfall ville det vera greit å få ei liste over kilder og forklaringar som ikkje tilfredstiller dine krav, slik at vi kan unngå å gi deg forklaringar du alt har avvist.

Det var ikke for å være vanskelig... Det er bare urimeligheten i det som blir sagt. For å ta dette kort. Noen mener at de som bygde pyramidene siktet imellom to stjerner for å få denne plasseringen. Den forklaringen er en av flere dustete forklaringer vitenskapen tilbyr. Dette blir da tipping da man ikke har kilder som sier noe om dette. Dessuten så faller forklaringen på sin egen urimelighet når man tenker på hvor nøyaktig mot nord pyramidene peker.

BlackEagle
25.09.17 11:46
Norrytonius: Dette er også barnehageopplegg. Anbefaler deg å treffe voksne mennesker

Mener du at pkv ikke er voksen?

Det er vel en heller kraftig undervurdering av pkv.

Eller mener du at det er DU som ikke er voksen?

Vel, jeg kan jo ikke vite om du er voksen, ettersom jeg ikke har noen klare indikasjoner på at du er det.

Mvh

BE

BlackEagle
25.09.17 11:53
Norrytonius: Dessuten så faller forklaringen på sin egen urimelighet når man tenker på hvor nøyaktig mot nord pyramidene peker.

...og hvordan finner man nord når man ikke har kompass?

Jo, man kikker mot stjernene...

Mvh

BE

BlackEagle
25.09.17 11:56
Norrytonius: Jeg aner ikke hva du rabler om her.

(om at du burde huske på at det er teorier du diskuterer)

Å, du kan da skjønne at det kan du ta med ro. Jeg hadde ikke forventet at du skulle skjønne det, skjønner du.

:o)

Kjærlig hilsen

BE

BlackEagle
25.09.17 12:01
Norrytonius: Hallo, har du i det hele tatt lest hva du skrev? "Ikke en dritt mer enn et de har reist langt" Jo, det betyr mer enn det. Man kan ikke diskutere hvis du skal holde på sånn

Vel, da får du nesten fortelle meg hva det betyr mer enn at steinene har reist langt at de har reist langt. DIN påstand ("Jo, det betyr mer enn det") - DIN bevisbyrde. Jeg bare skriver som jeg skriver ("Ikke en dritt mer") fordi jeg ikke har noen kunnskap som tilsier at det virkelig betyr mer. Så vær så god - opplys den kunnskapsløse:

Mvh

BE

BlackEagle
25.09.17 12:03
Norrytonius: ærlig talt ørnen; oppførselen din er på barnehagestadiet

Jeg hører du sier det, og det får meg til å føle meg beroliget. Da er det en statistisk overvekt for at jeg er mentalt sunn og frisk, i det minste.

Hva sa du? Nei, langt i fra. Jeg  har overhodet ikke uttalt meg om din mentale tilstand - kun om min egen.

Mvh

BE

BlackEagle
25.09.17 12:07
pekåve: Du argumenterer med sannsynlighetsberegninger.

Nei, du tar feil.

Jeg har derimot stilt deg et spørsmål ("Det slår deg ikke at det kan være andre, langt mer sannsynlige forklaringer - som du ikke klarer å komme på?") som du ikke har besvart. 

Mvh

BE

BlackEagle
25.09.17 12:15
pekåve: Likeså med pyramidene i Egypt; jeg hadde ikke giddet å jobbe så mye bare for å begrave meg selv i en slik pyramide hvis jeg var enehersker i området. Forskere har regnet med at det ble brukt 30 år på å bygge bare Keopspyramiden. Hva om jeg kom til makten i en alder av 25 år? Da ville jeg ha vært 55 år når pyramiden var ferdig. På den tiden levde man gjennomsnittlig bare rundt 40 år. Hvor skulle mitt lik ha blitt oppbevart i 15 år før bygget var ferdig?  Det er så mye ulogisk her at normale teorier bare er å kast over bord. Jeg tenker heller alternativt etter svar...

Du skriver bl. a.: "Det er så mye ulogisk her at normale teorier bare er å kast over bord.".  Nå har ikke du angitt hva du anser som "normale teorier", men det kan vi komme tilbake til. Det er ditt utsagn om noe "ulogisk" som virker litt merkelig. 

Gjennomsnittlig levealder rundt 40 år: I Norge i dag har vi en gjennomsnittlig levealder på et sted mellom 75 og 85 år, skulle jeg anta (samt at det er noen kjønnsforskjeller her, men de er neppe viktige i denne omgang). Hvor lenge var Ramses 2. konge i Egyptens land, forresten - kanskje han ble konge før han i det hele tatt var påtenkt?

Jeg regner uten videre med at det er MANGE mennesker i Norge som blir en god del MER enn 85 år.

Det ulogiske består da hovedsakelig av at du plutselig gjør gjennomsnittet av mange ulike verdier til én fast verdi.

Nå vet ikke jeg hvor godt du kjenner til gjennomsnittsberegning, men det kan være en idé å ta en kikk i matteboka fra ungdomsskolen.

For øvrig så kjenner jeg heller ikke til at du noensinne har vært farao i Egypt - ei heller bekjent deg til noen egyptisk religion.

Mvh

BE

(Innlegget ble redigert 25.09.17 12:20)

Norrytonius
25.09.17 13:21
BlackEagle: Mener du at pkv ikke er voksen?

Jeg mener at du ikke er det. Aldri uttalt meg om pekåve

Norrytonius
25.09.17 13:21
BlackEagle: ...og hvordan finner man nord når man ikke har kompass? Jo, man kikker mot stjernene...

Ikveld kan du gå ut å legge en planke rett nord. Helt sikker på at du ikke engang greier det så nøyaktig med kompass engang

Norrytonius
25.09.17 13:23
BlackEagle: Vel, da får du nesten fortelle meg hva det betyr mer enn at steinene har reist langt at de har reist langt. DIN påstand ("Jo, det betyr mer enn det") - DIN bevisbyrde. Jeg bare skriver som jeg skriver ("Ikke en dritt mer") fordi jeg ikke har noen kunnskap som tilsier at det virkelig betyr mer. Så vær så god - opplys den kunnskapsløse:

i mitt svar så ga jeg deg to ting som jeg kom på på under et sekund. Men igjen, anbefaler at du leser innleggene du svarer på

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg