Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Forslag på hva jeg har sett?

NYTT TEMA
Tbog
TbogInnlegg: 1673
14.01.18 12:29

For noen uker siden så jeg noe som for meg fremstår som en UFO.  Nå tror ikke jeg at jorden er besøkt av aliens fra andre planeter. Tvert i mot så tviler jeg på at det er liv andre plasser i universet som er uavhengig av oss. Nei, jeg er ikke religiøs. 

Så over til det jeg har sett. Klokken var rundt 13.00 på østlandet. Jeg ser et sterkt lys på himmelen. Nesten som et vindu som reflekterer solen. Av og til kan solen treffe vindu på et hus og gi en skarp refleksjon. 

Solen er jo lav på denne tiden, så jeg tenkte at solen traff et fly, og ble reflektert tilbake. Det blinket 3-4 ganger, men jeg reagerte på at jeg ikke kunne se flyet mellom blinkene. Fikk inntrykk av at det beveget seg, og den begynte å falle eller stige. Jeg husker faktisk ikke. Dette syntes jeg var så rart at jeg kjørte til siden, og tenkte jeg skulle sikre meg at når flyet kom ut av vinkelen med solen, så kunne jeg se flyet. Derimot ble jeg ganske overrasket da jeg ikke kunne se noenting på himmelen etter det siste blinket. Alt tok kanske 30 sekunder. 

Noen forslag til hva det var?

KansjeD
KansjeDInnlegg: 7520
14.01.18 13:12

Det kan vel ha vært en drone eller et modellfly, som fløy "noe" høyere enn tillatt.

Tbog
14.01.18 14:17

Jeg tenkte det samme, men burde ikke jeg kunne se den når solen ikke gjenspeilte seg i den? Det er kanskje mulig at noe som reflekterer kan være veldig synlig når den skinner, men tilnærmet usynelig når det ikke er gjennskinn i den lenger? 

KansjeD
14.01.18 14:30

"Jeg tenkte det samme, men burde ikke jeg kunne se den når solen ikke gjenspeilte seg i den? Det er kanskje mulig at noe som reflekterer kan være veldig synlig når den skinner, men tilnærmet usynelig når det ikke er gjennskinn i den lenger? "

Mange droner/modellfly er laget av hvit plast, eller hvitt isoporlignende stoff, og da blir de svært vanskelig å se mot himmelen, når ikke solen reflekteres i kameralinsen eller noe annen reflekterende overflate på modellen. Jeg er droneflyver på hobbybasis, og selv når den er i få hundre meters høyde er den vanskelig å se. Senter av dronen er tross alt bare 20 cm i diameter, med seks "armer" stikkende ut. Det er ikke mye å fokusere blikket på når avstanden øker.

Et vanlig fly i 40.000 fots høyde kan forresten også være vanskelig å se.

(Innlegget ble redigert 14.01.18 14:35)

Tbog
15.01.18 10:29

Ja, det er i alle fall mye mer sannsynlig enn aliens! :) Vanlig med droner med blanke reflekterende flater? Lyset virker for meg sterkere enn jeg i utgangspunktet ville forventet av en hvit plastikkflate. Men med en sølvlignende overflate som reflekterer solen, ville ikke det overrasket meg så mye. 

KansjeD
15.01.18 10:57
Tbog: Vanlig med droner med blanke reflekterende flater? Lyset virker for meg sterkere enn jeg i utgangspunktet ville forventet av en hvit plastikkflate. Men med en sølvlignende overflate som reflekterer solen, ville ikke det overrasket meg så mye.

Nei, det er vel ikke så mannge reflekterende flater på en drone. Men det kan jo f.eks. være siden på et action-kamera. Det er ellers ofte fine flater på en gimbal(kamerastabilisator), og de er ofte av metall også. De fleste droner er laget av plast, og det vil nok ikke reflektere lyset som et speil eller en metallflate.

Men modellfly av isoporlignende stoff, trekkes ofte med blank gjennomsiktig film, (ikke ulik plastfolien vi alle har på kjøkkenet, bare noe tykkere). Det gjør at flyet blir mer solid, og det vil da også bli mange store BLANKE flater på det.

Kan det kansje ha vært en satelitt? De kan lyse VELDIG skarp i flere minutter, mens de sakte roterer, for så ikke vises mer i det hele tatt. Det har jeg sett flere ganger... De vil også flytte seg SAAAAAAAAKTE over himmelen.

(Innlegget ble redigert 15.01.18 11:00)

Norrytonius
NorrytoniusInnlegg: 383
15.01.18 13:41
Tbog: Nå tror ikke jeg at jorden er besøkt av aliens fra andre planeter.

Hvorfor i alle dager poster du dette innlegget i dette forumet da? Ville da virkelig tro det måtte ha vært bedre å spørre inne på et aviatorforum eller kanskje droneforum? Man kunne nesten tro at du er mer åpen for en utenomjordisk forklaring enn du vil ha det til :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg