Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Flere norske klassikere på vei på DVD

NYTT TEMA
DjangoKill
DjangoKillInnlegg: 1282
19.09.09 14:00

Dette er utgivelsene som NFD lanserer 14. oktober:
Landstrykere (DVD, Norske klassikere)
Fant (DVD, Norske klassikere) Gategutter (DVD, Norske

klassikere)
Ungen (musical) (DVD, Norske klassikere)
Ungen (DVD, Norske klassikere)
Markus og Diana (DVD, Norske klassikere)
En håndfull tid (DVD, Norske klassikere)
An-Margitt (DVD, Norske klassikere)
De dødes tjern (DVD, Norske klassikere) Herren og hans tjenere (DVD, Norske klassikere)
Nattseilere (DVD, Norske klassikere)
Faneflukt (DVD, Norske klassikere)
Lukket avdeling (DVD, Norske klassikere)
Skraphandlere (DVD, Norske klassikere)
Voldtekt (DVD, Norske klassikere)
Den hemmelighetsfulle leiligheten (DVD, Norske klassikere)
Andrine og Kjell (DVD, Norske klassikere)
Frida – med hjertet i hånden (DVD, men ikke merket Norske klassikere)
Høyere enn himmelen (DVD, men ikke merket Norske klassikere)
Evas øye (DVD, men ikke merket Norske klassikere)

http://www.release.no/artikkel.asp?ID=5916

Ja, jeg gleder meg.

(Innlegget ble redigert 19.09.09 14:01)

Dex74
Dex74Innlegg: 13192
19.09.09 14:09

Når kommer Himmel og Helvete?

Er jo gitt ut på VHS i serien "Norske Klassikere"...skuffende.

CinemaMaestro
CinemaMaestroInnlegg: 3250
19.09.09 14:44

Norske Klassikere-serien på DVD så langt har vært bortimot en skandale sett i forhold til titlene Nordisk Film har tilgjenglig. Av politisk korrekte grunner, har det vært viktig å prioritere kvinnelige regissører ved utgivelsene av klassiske norske filmer og det har resultert i at bortimot hele regikatalogen til Edith Carlmar ufortjent har fått utgivelser og dermed prioritet over andre langt viktigere titler. Carlmar gjorde èn film som vil bli husket i etterkant; Fjolls til fjells. Dermed har de historisk sett viktigste, beste og mest innflytelsesrike norske filmene gang på gang blitt satt på vent fordi Nordisk Film og Norsk Filminstitutt absolutt må drive kjønnskvoteringstøvet sitt. Det neste nå blir vel at hele katalogen til Anja Breien får førsteprioritet, med Hustruer-trilogien i første rekke.
De norske klassikerne jeg vil se på DVD, er det fåtall norske stumfilmer som fortsatt eksisterer og som på død og liv må digitaliseres (Fante-Anne, Kaksen på øverland, Pan, Kristine Valdresdatter, Markens Grøde, Baldevins brylupp, Farende folk, Himmeluret, Glomdalsbruden, Fjeldeventyret, Troll-elgen, Cafè X, m.fl. - noen av disse eksisterer vel og merke ikke lengre). I tillegg representerer 30- og tidlig 40-tallets filmer fra de innflytelsesrike norske gullårene: To levende og en død, Gjest Baardsen, Fant (ENDELIG), Tørres Snørtevold, Tyrsil-Knut, Fantegutten, Gullfjellet, De vergeløse, Eli Sjursdotter, En herre med bart, syndere i sommersol, etc... Det er det som utgjør kjernen av de essensielle filmene som absolutt må få prioritet.
Det har blitt litt dreis på sakene den siste tiden, nå med Fant, Ungen, Nødlanding, Shetlandsgjengen, De dødes tjern, Blodveien (som forøvrig anbefales), Andrine og Kjell, pluss ett par til, men Norske Klassikere-serien ble aldri slik den var hauset opp til å bli. Vel og merke er ikke Nordisk Film alene skylden i dette, de er ikke alle titlene de har rettighetene til, og jeg mener NFI bør ta ansvar for de mest signifikante norske filmene som ikke ser lyset av en DVDutgivelse i nærmeste fremtid. Det var først for ett år siden vi omsider fikk den første norske lydfilmen, Den store barnedåpen, utgitt på DVD av NFI.

Det er så frustrerende at de virkelige norske klassikerne knapt er tilgjenglige i eget land.

Kieran
KieranInnlegg: 11337
19.09.09 14:56
Dex74: Når kommer Himmel og Helvete?

Jepp, savner den. Samt Hotel St. Pauli

Mindy_4
Mindy_4Innlegg: 882
19.09.09 21:54

Savner "Vi gifter oss" på den lista. Den er så vidt jeg vet ikke gitt ut tidligere på dvd, bare på vhs.

africanus
africanusInnlegg: 380
20.09.09 15:08

Det er provoserende å se hvor sent ute vi er med å få utgitt ting. Hvor er Kronprinsen? Brun Bitter? Oss? Sabeltigerens sønn? Papirfuglen? Kosmetikkrevolusjonen? Øye for øye vil jeg også gjerne se. Misery Harbour var vel på dvd en stund, men forsvant temmelig raskt. Det er en hel masse som mangler.

Skulle også gjerne sett de norske seriene Aksjemordet og Nr. 13 på dvd. Hele Fredrikssons Fabrikk er vel heller ikke ute.

Gudfaren
GudfarenInnlegg: 34886
20.09.09 19:34

Vet du når den Senja filmen kommer med Helge Jordal.. husker ikke tittelen!

hattori
hattoriInnlegg: 1318
21.09.09 09:11

Det er vel Nattseilere det, og den står på lista.

Gudfaren
21.09.09 10:20
hattori: Det er vel Nattseilere det, og den står på lista.

Er du sikker? Jeg mente den het noe med Senja! menmen kan godt være at du har rett.

hattori
21.09.09 12:09

Jeg er sikker på at Helge Jordal har spilt inn Nattseilere, og at handlingen er fra Senja, men det kan selvfølgelig være en annen lignende film også!

Gudfaren
21.09.09 13:19
hattori: Jeg er sikker på at Helge Jordal har spilt inn Nattseilere, og at handlingen er fra Senja, men det kan selvfølgelig være en annen lignende film også!

Nei du har helt sikkert rett!
Den gikk på tv i påska (?) og da fikk jeg sett det for sent.
Denne skal jeg ha.

(det er om ei jente som "smugles" med i en båt?)

hattori
21.09.09 13:29

Stemmer det! Husker egentlig ingenting av denne, så må vel kjøpes her også.

http://www.imdb.com/title/tt0089671/

Gudfaren
21.09.09 13:32
hattori: Stemmer det! Husker egentlig ingenting av denne, så må vel kjøpes her også. http://www.imdb.com/title/tt0089671/

Flott. Takk skal du ha!

Langhaara
LanghaaraInnlegg: 2696
21.09.09 21:21

Fint at flere norske filmer blir utgitt. Men jeg frykter at kvaliteten på utgivelsene er begredelige greier. Dvs de ikke er remastret og restaurert og null ekstramatriale som er tradisjon fra Nordisk Film (med unntak av Olsenbanden-filmene).

DjangoKill
DjangoKillInnlegg: 1282
15.10.09 20:01

Jeg kan bekrefte at hvertfall Gategutter og Den hemmelighetsfulle leiligheten er restaurerte. Lyden er veldig god. Bildet er fjernet for riper og andre skader som har kommet på filmrullene i løpet av tiden som har gått men bildet har ikke samme standard som andre utenlandske filmer. Det har dog noe med selve filmen, utstyret etc å gjøre, og ikke med restaureringen. Jeg vil si de har gjort en god jobb.

(Innlegget ble redigert 15.10.09 20:03)

DavidFlynch
DavidFlynchInnlegg: 1421
07.02.12 12:16

Fikk en mail av nordisk distribusjon.

18/04 kommer vi med følgende filmer:

Brent jord

Elskere

Hurra for Andersens

Skjær i sjøen

Operasjon sjøsprøyt

Det er ikke planlagt noen andre utgivelser senere i år.

DavidFlynch
07.02.12 12:30

Ikke akkuratt mange filmer som kommer.

Dimethyltryptamine
DimethyltryptamineInnlegg: 480
07.02.12 16:19
Dex74: Himmel og Helvete?

Hehe, den teiteste propaganda filmen ever. Verre enn Reefer madness ;)

LANGEMANN-1968
LANGEMANN-1968Innlegg: 608
07.02.12 16:28
DavidFlynch: Skjær i sjøen

er vel ikke noe håp om å få se solfrid heier på blå stråle ?

blackpete
blackpeteInnlegg: 1664
07.02.12 23:14

Bare gammel drit, jo. Hvorfor ingenting etter 60-tallet?

vadefugl
vadefuglInnlegg: 26678
08.02.12 03:09

hvor mange nick har djangokill og hvilket har han nå?

DavidFlynch
08.02.12 11:11
vadefugl: hvor mange nick har djangokill og hvilket har han nå?

Vadefugl, det er meg her, retask.

Ellers vil jeg bare legge til at det finnes to norske klassikere tilgjengelig på DVD som ikke er gitt ut i samarbeid med NFI eller Nordisk film.

Flukten fra Dakar (1951) kan kjøpes gjennom Sjøfartsfilm.

Kampen om Tungtvannet kan kjøpes hos hjemmefrontsmuseet. Begge filmene koster 200.

(Innlegget ble redigert 08.02.12 11:12)

PompøsOgUtdatert
PompøsOgUtdatertInnlegg: 1951
10.02.12 20:48
blackpete: Bare gammel drit, jo. Hvorfor ingenting etter 60-tallet?

Så du mener at norsk film på sytti og åttitallet er full av høydepunkt?

DavidFlynch
10.02.12 20:54
PompøsOgUtdatert: Så du mener at norsk film på sytti og åttitallet er full av høydepunkt?

Haha, tenkte det samme.

PompøsOgUtdatert
10.02.12 21:02
DavidFlynch: Haha, tenkte det samme.

Det skal jo nevnes at min frykt og hat mot "realistisk film" i stor grad er et resultat av de to tiårenes norske filmproduksjon :)

blackpete
12.02.12 02:37
PompøsOgUtdatert: Så du mener at norsk film på sytti og åttitallet er full av høydepunkt?

Nei. Men mer underholdende, siden "håndverket" er betraktelig bedre.

DavidFlynch
12.02.12 14:34
blackpete: Nei. Men mer underholdende, siden "håndverket" er betraktelig bedre.

Er du seriøs? Håndvterket er selvfølgelig mye mer utviklet, siden det er lenger frem i tid, men bedre? Har du sett noen av Titus Vibe Muller, Tancred Ibsen, Arne Skouen, Erik Løchen eller Edith Carlmars filmer?

Synes norske filmer fra 30, 40 og 50-tallet holder en ganske god kunstnerisk og teknisk standard sammenlignet med filmer fra resten av verden. Norsk film anno 1970-1990 = not good enough.

(Innlegget ble redigert 12.02.12 14:35)

PompøsOgUtdatert
12.02.12 14:37
blackpete: Nei. Men mer underholdende, siden "håndverket" er betraktelig bedre.

Nå synes jeg du er like virkelighetsfjern når det gjelder film som Onar Åm er om politikk og ideologi :) Norsk film å sytti og åttitallet er med få unntak en forbrytelse mot virkeligheten, og det tragikomiske overspillet og krampeaktive manuset som preget filmene fra den perioden klarer ikke jeg å se som godt håndtverk på noen som helst måte. Også overrasket over at du av alle forsvarer slikt sosialistisk makkverk. 

blackpete
12.02.12 21:12

Hei, hei. Merk at jeg skriver underholdende, og ikke bra. For eksempel Olsenbanden eller Lasse & Geir.

blackpete
12.02.12 21:15
DavidFlynch: Er du seriøs?

Ja. Jeg ser mye norsk film, men det er veldig ofte av andre grunner enn jeg ser andre filmer.

Siste innlegg