Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

The Hunger Games

NYTT TEMA
swordfish
swordfishInnlegg: 4085
02.11.11 19:55

Jeg er litt lei av at alt skal være det nye Harry Potter det nye Twilight osv. Men på filmfestivalen i Haugesund la de gratis ut begynnelsen av boken The Hunger Games. Jeg var skeptisk men dette kan bli en meget god ungdomsfilm og kanskje serie. Noen som har leste hele boken? Dette er vel først og fremst for 15-16 åringer men tror faktisk dette kan funke bra for voksne også. Trailer:

http://www.youtube.com/watch?v=eAWODq_dMFI&NR=1

Filmen kommer i mars og er laget av mannen bak Pleasantville og Seabiscuit.

http://www.imdb.com/title/tt1392170/

Set in a future where the Capitol selects a boy and girl from the twelve districts to fight to the death on live television, Katniss Everdeen volunteers to take her younger sister's place for the latest match.

jippijai
jippijaiInnlegg: 2242
02.11.11 21:15

Leste alle tre bøkene i serien og likte de godt. Tror det er mange godt voksne som vil like dem, selv om ungdomsdramaet tiltar noe mer utover i serien. Er som alltid skeptisk når bok skal bli om til film, men gleder meg og håper på det beste.

tommy_cowan
tommy_cowanInnlegg: 30281
03.11.11 02:13

Litt usikker på om jeg skal se den. Jennifer Lawrence gjør vel at det skjer.

swordfish
03.11.11 08:33

Steven Soderbergh har visstnok filmet litt til den første filmen. Han er jo kompis med regissør Gary Ross så det lover jo bra. Det skader heller ikke at Stanley Tucci er med i denne filmen.

malacay3
malacay3Innlegg: 10507
03.11.11 22:56
swordfish: Set in a future where the Capitol selects a boy and girl from the twelve districts to fight to the death on live television, Katniss Everdeen volunteers to take her younger sister's place for the latest match.

Høres umiddelbart ut som en dårlig versjon av Battle Royale. Skeptisk.

Malacay

tommy_cowan
tommy_cowanInnlegg: 30281
03.11.11 23:33
swordfish: Det skader heller ikke at Stanley Tucci er med i denne filmen.

Jævlig undervurdert mann.

Ale-Jet
Ale-JetInnlegg: 2000
04.11.11 01:40
tommy_cowan: Jævlig undervurdert mann.

Enig. Skremmende god i The Lovely Bones.

swordfish
04.11.11 08:27

Stanley Tucci, Richard Jenkins, Chris Cooper og David Morse er alle gutter som nesten alltid er gode. Hvis de er med i noe er det en stor fare for at filmen er verdt å se.

Her er hele casten i The Hunger Games:

Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Stanley Tucci, Elisabeth Banks, Liam Hemsworth, Woody Harrelson, Toby Jones, Donald Sutherland, Wes Bentley og Lenny Kravitz.

Boken er litt som The Running Man men for et litt yngre publikum. Bra action men jeg likte også de politiske intrigene. Men jeg har bare lest begynnelsen av boken.

swordfish
14.11.11 13:18

Den nye traileren slippes visstnok om noen timer. Det er knyttet enorme forventninger til den. De tror den kan sette ny rekord for antall treff med denne traileren. Det betyer jo ikke at verken filmen eller traileren er spesielt bra men jeg er litt spent på denne. Folket kan bare poste traileren her hvis de finner den.

Ellers vil jeg anbefale Gary Ross (som regisserer The Hunger Games) sin første flm Pleasantville. Den er glimrende. Morsom, orginal og like bra som The Truman Show.

Lezah
LezahInnlegg: 52925
14.11.11 16:50

Flere av elevene mine leser disse og elsker dem, tror ikke de er klar over at en filmatisering er i gang. Nå kan jeg gjøre meg populær i morgen også, takker så meget :-)

bengtig
bengtigInnlegg: 1492
14.11.11 17:00
swordfish: Jeg er litt lei av at alt skal være det nye Harry Potter det nye Twilight osv.

Av det jeg har sett til nå, er mine forventninger til Hunger Games gått rett i dass. 

mcdermott
mcdermottInnlegg: 59996
14.11.11 21:19
swordfish: Den nye traileren slippes visstnok om noen timer
jippijai
14.11.11 21:59
mcdermott: --- Nå er den her
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=rXJ9Hm2SFlg

Dette så da slett ikke så horribelt ut. Vil definitivt ta en kikk på den når den kommer.

swordfish
15.11.11 08:15

Mange takk. Kun på slutten av traileren begynner selve spillet ser jeg. Håper ikke filmen er sånn at spillet begynner 5 min før slutt for "å tvinge oss" til å se nummer 2.

swordfish
15.11.11 10:57

Den ser absolutt ok ut men virker litt for glatt for min del. Jeg skjønner at dette er PG-13 og slik må det være, men hadde håpet på en litt røffere miljøskildring.

jippijai
15.11.11 13:23
swordfish: Mange takk. Kun på slutten av traileren begynner selve spillet ser jeg. Håper ikke filmen er sånn at spillet begynner 5 min før slutt for "å tvinge oss" til å se nummer 2.

Ettersom selve Lekene utgjør over halve boka tviler jeg sterkt på at du trenger å være bekymret for det. Dessuten synes jeg ikke det ville ha passet inn med neste film heller, med tanke på handlingen i boka der (uten at jeg skal spoile noe).

keyser1
keyser1Innlegg: 3950
26.11.11 15:58
swordfish: Noen som har leste hele boken? Dette er vel først og fremst for 15-16 åringer men tror faktisk dette kan funke bra for voksne også.

Akkurat pløyet gjennom trilogien. For sjangeren holder første bok meget høy standard overraskende lenge, men forfatterinnen roter seg etterhvert bort med balanseringsproblemer og lettvindte løsninger. Bok to og tre er desverre preget av hastverksarbeidsløsninger og dermed en myriade av fallgruver som hun spaserer rett inn i med begge beina godt plantet. Hun har heldigvis beholdt endel av det som var viktig for å holde interessen i første bok, men det er desverre så mye lengre mellom de gode scenene og løsningene...

Ideen er god og utførelsen mer enn god nok såpass lenge at man i alle fall ønsker å følge unge Katniss Everdeen til enden av linja. Desverre er mange av de sterkeste sidene av den første boka av den typen de sjelden klarer å adaptere til gode filmer, så eg har ikke akkurat store forventninger.

Jennifer er uansett ett så glimrende cast at eg nok ser samtlige filmer allikavel ;) Og det er meget mulig å filmatisere dette visuelt nydelig om de klarer å utnytte skogene.

swordfish
27.11.11 22:04

Takk for tilbakemeldinger om bøkene. Det dere sier tyder jo på at den første filmen kan være verdt å se hvis de har gjort det riktig.

jippijai
Aebriol
AebriolInnlegg: 14529
04.02.12 12:55

Veldig gode bøker, men bok 3 er preget av ett par lettvinte løsninger for å løse opp plottet riktig slik forfatteren ønsker.

Bok 1 er noe av det beste jeg har lest innen genren.

Og historien tror jeg passer veldig bra til film, så jeg tror det blir bra. 

keyser1
02.03.12 03:53
swordfish: Den ser absolutt ok ut men virker litt for glatt for min del. Jeg skjønner at dette er PG-13 og slik må det være, men hadde håpet på en litt røffere miljøskildring.

Bare noen uker igjen, og det meste tyder på en 100 millioners åpning (Twilight åpnet i 2008 på 69M til sammenligning).

Som trådstarter er eg noe skeptisk til PG-13. Vi snakker tross alt om 24 tenåringer som skal slakte hverandre ned til en gjenstår, og med PG-13 blir dette nok vel glatt utført på lerretet.

På den positive siden bør vel Jennifer's tur inn i A-list fame føre til at enda flere tar seg bryet med å se Winter's Bone, men derigjen; hvor mange av Twilight-fansen har vel egentlig sett eksempelvis Speak...?

WARP10CK
WARP10CKInnlegg: 545
02.03.12 10:00
keyser1: Som trådstarter er eg noe skeptisk til PG-13. Vi snakker tross alt om 24 tenåringer som skal slakte hverandre ned til en gjenstår, og med PG-13 blir dette nok vel glatt utført på lerretet.

Ja PG-13 betyr at dette kommer ikke til å bli så voldsomt som enkelte tror. Synes til tross for at konseptet er likt at det er rart at folk sammenligner denne filmen med battle royale.

mcdermott
17.03.12 12:00

--- Lovende start på Rotten Tomatoes.Snakk om premiere på rundt 4000 skjermer neste helg så her bør det bli store nummer

keyser1
17.03.12 18:31
mcdermott: Snakk om premiere på rundt 4000 skjermer neste helg så her bør det bli store nummer

Harry Potter 1 åpnet på $ 91M, siste i franscisen åpnet på rekordholdende $ 169M.

Twilight åpnet på $ 68M, de tre foreløbig siste på henholdsvis $ 142M, $ 64M og $ 138M.

LoTR: Fellowship åpnet på $ 47M, de to senere på henholdsvis $ 62M og $ 72M.

Som oftest bygger disse franschisene seg opp, selv med en fanbase i bunn fra bøkene. Om PG-13 er en mulighet for å miste litt på kvaliteten med Collins innhold, så er filmene avhengig av det stemplet for å kunne eksplodere som blockbustere i markedet de sikter mot. Som eg sa for ett par uker siden synes eg det lukter en $ 100M åpning (og personlig håper eg den slår Mars-åpnende Alice in Wonderland's $ 116M fra 2010), og det er i så tilfelle en særdeles god start for en slik franschise. Deretter begynner kvalitet og mouth-to-mouth å spille inn, men eg må innrømme eg ikke kan huske sist eg personlig gledet meg så mye til en ny film... Ganske snodig sjangeren tatt i betraktning.

Hitherto
HithertoInnlegg: 498
22.03.12 20:19

Har kjent til denne en stund takket være min evige favorittfilm - Battle Royale. Kommer nok til å se den i helgen, om ikke annet for å studere likhetene.

Har merket meg en masse forutsigbar drittslenging mellom de to fanbasene i det siste.

mcdermott
24.03.12 00:18

---Likte den.Brukte kanskje litt vel lang tid på opptakten til selve "leken"men derfra og ut så var det spenning.God ungdomsfilm det her

keyser1
24.03.12 11:08
keyser1: Som eg sa for ett par uker siden synes eg det lukter en $ 100M åpning (og personlig håper eg den slår Mars-åpnende Alice in Wonderland's $ 116M fra 2010), og det er i så tilfelle en særdeles god start for en slik franschise.

Vel. Kilder tilsier no en $ 66M fredagsåpning, og det estimeres inn til $ 138M for åpningshelga. Det er mao en estimat-buffer på hele $ 22M ned til Burton's Alice in Wonderland, og det meste tyder dermed på at The Hunger Games tar over tronen som største Mars-blockbuster noensinne.

Enda hyggeligere er det at Rotten Tomatoes har sanket inn 200 tomater; og hele 173 av dem er ferske og fine, hvilket gir en foreløbig 87% der. Publikum virker også fornøyde, uansett om man går etter RT's eller IMDB's stemmegivninger der. Ross og J-Law virker å ha lagt grunnlaget for nok en svært suksessfull (økonomisk i alle fall) adapsjons-franchise.

swordfish
24.03.12 14:31

Den ser ganske bra ut, men ikke så bra som den burde vært kanskje. Jeg skal uansett se den men synes den ser litt for enkel ut. Med et litt lavere budsjett kunne de sikkert tatt seg litt større friheter og vi kunne fått en helt rå film.

Lalapalala
LalapalalaInnlegg: 4668
24.03.12 14:40

De burde ha filma et annet sted enn der det var jordskjelv hvert 5. minutt.

jonas
jonasInnlegg: 24111
30.03.12 22:25

Vart stilt rundt denne. Så den på onsdag jeg. Syns det var et lovende premiss som ble bare halvveis gjennomført. Endel enkle og noen ulogiske løsninger. I slike filmer synes jeg det er et poeng at hovedpersonens strabaser fører til større samfunnsomveltninger, at handlingen har større mening enn å la den ene personen overleve. Var tendenser til å vise slikt i filmen men det ble aldri noe fres over det. Mulig de sparer dette til eventuelle oppfølgere. Jaja.

Ellers endel småplukk som trekker ned scoren. Jennifer Lawrence gjør da en temmelig monotom framtoning, stort sett stirrer hun forskrekket og forvirret i lufta uten noe nevneverdig mimikk. Rollefiguren hennes tar få aktive valg, hun er for det meste bare med på leken liksom.

Og så **********spoiler-alteren *************

**

*

Den dobbelt-tvisten angående spillets vinner var da direkte latterlig? Altså, det var jo sterke antydninger til opptøyer da hun negerjenta ble drept. Folk mistet håp og tro. Og så på slutten, da Katniss og Peeta har vunnet spillet endrer spillmakeren reglene for å få drept enda en? Dette ville da ført til enda større opprør?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg