TrafikaltGrunnkursInnlegg: 985
Hva må man se? Jeg trenger tips til å fullføre kolleksjonen. Krav: Fra 70-tallet, om 70-tallet. Gritty, realistisk og kjipe farger (ok, ikke sistnevnte).
The French Connection 1 og 2, Dirty Harry, Serpico, Taking of Pelham One Two Three
Grenseland: Le Circle Rouge (for mye skurkeperspektiv?), Death Wish (vigilante kanskje?)
Ja, hjelp meg. Dere som drar på quiz og greier.
(Innlegget ble redigert 10.02.12 21:25)
DavidFlynchInnlegg: 1427
(Innlegget ble redigert 10.02.12 21:45)
Supertzar_Innlegg: 1920
(Innlegget ble redigert 10.02.12 23:31)
Bortsett fra nevnte blasfemiske kommentar er det hyggelig med mange svar. Desverre er det en god del av filmene her som må vente til min "Essensielle filmer: 70-talls røverkrim"-tråd dukker opp.
(Innlegget ble redigert 11.02.12 02:00)
Assault on Precinct 13th
Første film ut, og helt annerledes enn det jeg forventet. Mer en horror av klasse B enn en streit spenningsthriller (som jeg mener å huske var stilen til remaken). De stumme, uttrykksløse bandene oppfører seg som spøkelser i en forlatt by, og når de endelig angriper minner gutta mest om en flokk zombier på jakt etter ferskt menneskekjøtt
Til tross for visse budsjettsmessige riper er Assault en frisk sjangerhybrid med en av de største "no, you didn't"-øyeblikkene jeg har sett på lang tid. Litt utenfor sjangerbeskrivelsen, så jeg plasserer Assault i "grenseland"-båsen.
(Innlegget ble redigert 14.02.12 22:38)
Jeg fortsetter min reise inn i denne fabelaktige pseudo-sjangeren, og landet på filmen som oppfant den moderne biljakten og som spikret Steve McQueen enda hardere fast på stjernehimmelen:
Bullitt (1968)
Tittelen er egentlig litt misvisende, for det er lite som minner om kulens fart i selve filmrytmen eller Steve McQueens dempete hovedrolle. Selv den siste jaktscenen til fots er filmet med stoisk ro, og er kjemisk fritt for pulsøkende tempomusikk og obligatoriske "stopp ham!"-rop. Denne smått europeiske stilen passer filmen glimrende, og gir den berømte bilscenen noen ekstra gir.
Og Bullitt var egentlig alt jeg var på jakt etter; realistisk, men stilfull krim hvor politiarbeidet ikke alltid foregår etter kodeksen. Et lite problem dukker likevel opp; den er desverre ikke fra 70-tallet. Så i "grenseland"-båsen med deg også.
(Innlegget ble redigert 16.02.12 23:33)
franzsigelInnlegg: 11893
TrafikaltGrunnkurs: Grenseland: Le Circle Rouge (for mye skurkeperspektiv?),
Franskmennene laget jo mye filmer i denne sjangeren (Policiers tror jeg franskmennene kaller den), og mye er fullt på høyde med det beste fra Hollywood.
"Un Flic" og "Flic Story" (begge med Alain Delon) er de første 70-tallsfilmene jeg kommer på i farten.
Litt mer tips på linken under
http://filmsdefrance.com/Best_Policiers.html
Ellers bør antagelig "In the heat of the night" nevnes selv om den er fra 1967. Strålende film som absolutt inspirerte politifilmene som fulgte siden. Ble vel laget noen oppfølgere til denne på 70-tallet, og selv om de ikke holdt like høy kvalitet er de verdt å få med seg...
(Innlegget ble redigert 18.02.12 13:29)
Kriteriene mine var sikkert litt uklare. Selv om det både er purk og røvere her, var The Onion Field mer et psykologisk drama og en kommentar på rettsvesenet enn den mer streite, rendyrkete purkethrilleren jeg jakter.
Dessuten burde jeg understreket viktigheten av det urbane miljøet; dette foregår jo i en løkåker (jeg trodde det var en stilig metafor for et eller annet).
(Innlegget ble redigert 22.02.12 23:41)