Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Essensielle filmer: 70-talls purkekrim

NYTT TEMA
TrafikaltGrunnkurs
TrafikaltGrunnkursInnlegg: 985
10.02.12 21:24

Hva man se? Jeg trenger tips til å fullføre kolleksjonen. Krav: Fra 70-tallet, om 70-tallet. Gritty, realistisk og kjipe farger (ok, ikke sistnevnte).

The French Connection 1 og 2, Dirty Harry, Serpico, Taking of Pelham One Two Three

Grenseland: Le Circle Rouge (for mye skurkeperspektiv?), Death Wish (vigilante kanskje?)

Ja, hjelp meg. Dere som drar på quiz og greier.

(Innlegget ble redigert 10.02.12 21:25)

tommy_cowan
tommy_cowanInnlegg: 24463
10.02.12 21:43

- Sitting Target
- Dog Day Afternoon
- Assault on Precinct 13
- Bullitt
- The Onion Field
- Across 110th Street
- The Seven Ups

visse bommer kanskje litt på alle kriteriene, men er gritty nok i det minste.

DavidFlynch
DavidFlynchInnlegg: 1427
DavidFlynch
10.02.12 21:45

Le Samouraï, den beste av de alle.

PompøsOgUtdatert
PompøsOgUtdatertInnlegg: 1951
10.02.12 22:10
tommy_cowan: - Assault on Precinct 13

Den bommer nok ganske bra på hva han leter etter, MEN det er en veldig bra film som jeg uansett anbefaler på det sterkeste. Det er en slik film jeg ser på som starten på åttitallet heller enn syttitallet rent stilmessig, både når det gjelder soundtrack og selve filmen. 

Supertzar_
Supertzar_Innlegg: 1920
Supertzar_
liverpo__ole
liverpo__oleInnlegg: 11634
10.02.12 23:50
TrafikaltGrunnkurs: The French Connection 1

Jeg forsto virkelig ikke hva som var så bra med denne. Treg og kjedelig.

liverpo__ole
10.02.12 23:51
DavidFlynch: Le Samouraï, den beste av de alle.

Men den er ikke fra 70-tallet.

Supertzar_
10.02.12 23:54

Alle disse er basert på bøker av Joseph Wambaugh, som jobbet i LAPD før han ble forfatter.

The New Centurions

The Blue Knight

The Choirboys

The Onion Field

Har bare sett den siste av disse... 

magnusbk
magnusbkInnlegg: 1747
10.02.12 23:57

Det er vel ikke helt det du leter etter, men drister meg til å nevne Chinatown. Ypperlig film.

Supertzar_
11.02.12 00:13

Tidlig 80-tall, men muligens litt 70-tallsfølelse...

Fort Apache the Bronx

Ellers bød jo 70-tallet på italienske Giallo-filmer og Blaxploitation-filmer.

DavidFlynch
11.02.12 00:36
Supertzar_: Ellers bød jo 70-tallet på italienske Giallo-filmer og Blaxploitation-filmer.

Italia hadde en egen krimsjanger som tok over for spaghetti-western sjanger som omhandlet politiet og mafiaen. Fikk denne boksen i posten i dag.

TrafikaltGrunnkurs
11.02.12 01:56
liverpo__ole: Jeg forsto virkelig ikke hva som var så bra med denne. Treg og kjedelig.

Hadde du sagt dette under en eller annen klein VGD-sammenkomst ville jeg rasende reist meg ved bordet og skapt en skikkelig scene. Spørsmålet er heller: hva er det ikke å elske med The French Connection? En grusomt god, og ikke minst definerende og standardsettende 70-tallsfilm som vasser i cinematiske gulløyeblikk.

TrafikaltGrunnkurs
11.02.12 01:59

Bortsett fra nevnte blasfemiske kommentar er det hyggelig med mange svar. Desverre er det en god del av filmene her som må vente til min "Essensielle filmer: 70-talls røverkrim"-tråd dukker opp.

(Innlegget ble redigert 11.02.12 02:00)

TrafikaltGrunnkurs
14.02.12 22:35

Assault on Precinct 13th

Første film ut, og helt annerledes enn det jeg forventet. Mer en horror av klasse B enn en streit spenningsthriller (som jeg mener å huske var stilen til remaken). De stumme, uttrykksløse bandene oppfører seg som spøkelser i en forlatt by, og når de endelig angriper minner gutta mest om en flokk zombier på jakt etter ferskt menneskekjøtt

Til tross for visse budsjettsmessige riper er Assault en frisk sjangerhybrid med en av de største "no, you didn't"-øyeblikkene jeg har sett på lang tid. Litt utenfor sjangerbeskrivelsen, så jeg plasserer Assault i "grenseland"-båsen.

(Innlegget ble redigert 14.02.12 22:38)

TrafikaltGrunnkurs
16.02.12 23:32

Jeg fortsetter min reise inn i denne fabelaktige pseudo-sjangeren, og landet på filmen som oppfant den moderne biljakten og som spikret Steve McQueen enda hardere fast på stjernehimmelen:

Bullitt (1968)

Tittelen er egentlig litt misvisende, for det er lite som minner om kulens fart i selve filmrytmen eller Steve McQueens dempete hovedrolle. Selv den siste jaktscenen til fots er filmet med stoisk ro, og er kjemisk fritt for pulsøkende tempomusikk og obligatoriske "stopp ham!"-rop. Denne smått europeiske stilen passer filmen glimrende, og gir den berømte bilscenen noen ekstra gir.

Og Bullitt var egentlig alt jeg var på jakt etter; realistisk, men stilfull krim hvor politiarbeidet ikke alltid foregår etter kodeksen. Et lite problem dukker likevel opp; den er desverre ikke fra 70-tallet. Så i "grenseland"-båsen med deg også.

(Innlegget ble redigert 16.02.12 23:33)

TrafikaltGrunnkurs
18.02.12 12:51

Sikkert ikke mange som bryr seg, men som en alkoholisert forfatter som forsøker å fullføre det siste kapittelet fortsetter jeg stødig fremover:

The Seven-Ups - 1973

En slags pseudo-oppfølger til The French Connection, hvor Roy Scheider blir oppgradert til hovedperson og tøff purkefaen. En god, men litt rotete film som det i de første 30/45 minuttene er litt vanskelig å følge. Hvem som er hvem og hvor som er hva er lenge litt uklart, og her må det infofattige manuset ta mye av skylda.

Men det tar seg opp i andre akt, og filmen fyller alle mine strenge kritererier. Dessuten; hva er det med denne perioden og råne etter hverandre i kjøretøy? The Seven Ups må ha en av filmhistoriens mest undervurderte biljakter, for denne råkjøringen i New Yorks gater er helt der oppe med Bullitt og TFC.

Om ikke helt essensiell, så er TSU en mer enn akseptabel film for fans av sjangeren.

franzsigel
franzsigelInnlegg: 11893
18.02.12 13:24
TrafikaltGrunnkurs: Grenseland: Le Circle Rouge (for mye skurkeperspektiv?),

Franskmennene laget jo mye filmer i denne sjangeren (Policiers tror jeg franskmennene kaller den), og mye er fullt på høyde med det beste fra Hollywood.

"Un Flic" og "Flic Story" (begge med Alain Delon) er de første 70-tallsfilmene jeg kommer på i farten.

Litt mer tips på linken under

http://filmsdefrance.com/Best_Policiers.html

Ellers bør antagelig "In the heat of the night" nevnes selv om den er fra 1967. Strålende film som absolutt inspirerte politifilmene som fulgte siden. Ble vel laget noen oppfølgere til denne på 70-tallet, og selv om de ikke holdt like høy kvalitet er de verdt å få med seg...

(Innlegget ble redigert 18.02.12 13:29)

franzsigel
franzsigelInnlegg: 11893
18.02.12 13:26
DavidFlynch: Italia hadde en egen krimsjanger som tok over for spaghetti-western sjanger som omhandlet politiet og mafiaen. Fikk denne boksen i posten i dag.

Har vurdert den boksen der selv. Skriv gjerne et par ord om disse filmene når du har fått sett de.

TrafikaltGrunnkurs
18.02.12 13:37
franzsigel: Ellers bør antagelig "In the heat of the night" nevnes selv om den er fra 1967. Strålende film som absolutt inspirerte politifilmene som fulgte siden

Den er veldig god. Litt i grenseland tematisk og tidsmessig, men absolutt verdt å nevne.

Skal ta en titt på policiers'ene hvis de ikke er for harde å grave frem.

jeangabin
jeangabinInnlegg: 3037
18.02.12 13:41
TrafikaltGrunnkurs: Den er veldig god. Litt i grenseland tematisk og tidsmessig, men absolutt verdt å nevne. Skal ta en titt på policiers'ene hvis de ikke er for harde å grave frem

Jeg husker denne 

http://www.amazon.com/Fear-Over-City-Jean-Paul-Belmondo/dp/B00004VY29/ref=sr_1_3?s=movies-tv&ie=UTF8&qid=1329568728&sr=1-3

Ække sikker på om den er så god at du bør kjøpe den dog. 

tommy_cowan
18.02.12 13:42
franzsigel: Ellers bør antagelig "In the heat of the night" nevnes selv om den er fra 1967. Strålende film som absolutt inspirerte politifilmene som fulgte siden.

Knallfilm, men det er jo alle filmer som Warren Oates er med i!

TrafikaltGrunnkurs
18.02.12 18:28
jeangabin: Ække sikker på om den er så god at du bør kjøpe den dog.

Litt stiv pris, men jeg noterer det ned på min SPLITTER NYE iPHONE.

Keep em comin'. Slik planlagt sjangertitting er den ultimate måten å se film på.

TrafikaltGrunnkurs
22.02.12 23:13

The Onion Field

Virkelig ikke det jeg var på jakt etter så anmeldelse utgår, men en ting; James Woods altså.

tommy_cowan
22.02.12 23:18
TrafikaltGrunnkurs: Virkelig ikke det jeg var på jakt etter

Høh?

Bad guys, purker, 70-tall (ok, handlingen er fra 63), realistisk, mørkt og jævlig :D

TrafikaltGrunnkurs
22.02.12 23:40

Kriteriene mine var sikkert litt uklare. Selv om det både er purk og røvere her, var The Onion Field mer et psykologisk drama og en kommentar på rettsvesenet enn den mer streite, rendyrkete purkethrilleren jeg jakter.

Dessuten burde jeg understreket viktigheten av det urbane miljøet; dette foregår jo i en løkåker (jeg trodde det var en stilig metafor for et eller annet).

(Innlegget ble redigert 22.02.12 23:41)

liverpo__ole
23.02.12 18:52
TrafikaltGrunnkurs: Hadde du sagt dette under en eller annen klein VGD-sammenkomst ville jeg rasende reist meg ved bordet og skapt en skikkelig scene. Spørsmålet er heller: hva er det ikke å elske med The French Connection? En grusomt god, og ikke minst definerende og standardsettende 70-tallsfilm som vasser i cinematiske gulløyeblikk.

Hehe, vel, kan liste opp litt over hva jeg ikke likte med filmen:

- Karakteren til Gene Hackman
- Fargene. Grått og traust (i tillegg var blu-rayen av lav kvalitet)
- Historien var så som så

Håpet vel egentlig på litt mer spenning, og eneste scene jeg likte godt var bilscenen under togbanen.

Men jeg tar kanskje litt i når jeg kaller den "dårlig", men jeg kjdedet meg egentlig ganske mye.

Tror jeg må ha et gjensyn med den, for ser nå at jeg ikke klarer å komme med noen skikkelige argumenter for hvorfor jeg mener det jeg mener, hehe :)

tommy_cowan
23.02.12 18:54
liverpo__ole: Fargene. Grått og traust

Hva er du snakker om nå? :p

At det er grått og traust bør da ikke være noe negativt.....

liverpo__ole
23.02.12 19:15
tommy_cowan: Hva er du snakker om nå? :p At det er grått og traust bør da ikke være noe negativt.....

Ikke nødvendigvis, men her følte jeg at det var det, uten å klare å begrunne det. Husker bare det var det jeg tenkte når jeg så den.

Siste innlegg