1001 # 397 - The Nutty Professor (1963)
Regi: Jerry Lewis
Med: Jerry Lewis, Stella Stevens, Del Moore, Kathleen Freeman
For å forbedre sin sosiale omgang med mennesker lager den nerdete professoren Julius Kelp en legedrink som forvandler ham midlertidig til den ufordragelige kjekkasen Buddy Love.
Filmen er basert på Stevensons Dr. Jekyll & Mr. Hyde og er gitt en komisk vri. Og som mange filmer som er lagt til konservasjon i ettertid har den også påvirket andre kulturer. Den har bidratt med Alaskan Polar Bear Heater, en drink som er å finne på lister blant reelle drinker. Ikke verst for en "matvare" som inneholder vodka, rom, bitters, eddik, vermouth, gin, brandy, sitron og appelsin skall og scotch.
Jeg har så lenge jeg kan huske aldri hatt sansen for Lewis. Respekterer ham for sitt arbeid innen veldedighet og ser talentet hans faller i smak hos mange med relativt god forståelse. Lewis var stor i Frankrike også hos de intellektuelle, det er lett å forstå da den samme slapstickhumoren som en finner bl.a. hos Jaques Tati er å finne i de fleste hans filmer. Det jeg forstår enda mer er at han ikke ble så akseptert i hjemlandet. Infantil humor som er supermorsom hos barn blir bare frustrerende hos voksne, og attpåtil er det langt mellom humorsparkene og det gjør filmens kjedeligste momenter lange og en sann prøve for den mest tålmodige.
Lewis spiller nok en gang keitete gummiansikt som lærer leksa si at en er best slik en blir født, Stella Stevens er veldig søt og pen å se på. Mens Del Moore var den jeg likte best i hele filmen som den strenge rektoren Warfield. Kathleen Freeman er nok et kjent ansikt for Lewis tilhengere hvor hun her spiller en av sine standardroller som sekretær.
Filmen står pr i dag hos meg som en milepæl hvor den beviser franskmenns mentale tilstand til det verre. Det blir nok ingen Jerry Lewis maraton med det første,.
3/5
neste film : Blonde Cobra (1963)