Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Japansk film - Samletråd

NYTT TEMA
liverpo__ole
liverpo__oleInnlegg: 15380
30.06.12 23:37

Enkelt og greit: En samletråd hvor vi kan prate om det beste (og dårligste) japansk film har å by på.

- Personlig vil jeg bruke tråden til å skaffe meg tips til filmer jeg ennå ikke har sett. Har sett endel anime filmer, men for det meste ghibli. Noen som vet om noen bra? På live-action fronten har jeg sett litt samuraifilmer, men ellers ikke voldsomt mye å skryte av.

- Er det noen som vet om det kommer noen spennende japanske filmer på markedet i nær fremtid? Kom med info i denne tråden!

- Hvilke japanske filmer er dine favoritter? Har du noen favoritt-regissører/skuespillere? La oss diskutére!

(Innlegget ble redigert 30.06.12 23:38)

liverpo__ole
30.06.12 23:41

Kjøpte en ikke så veldig kjent film i dag, Briller. Eller Megane som den het på japansk.

Noen som har sett den? Den virket bra på coveret, har 7.2 på IMDb og kunne skilte med bra terningkast hos de norske avisene.

tommy_cowan
tommy_cowanInnlegg: 29027
01.07.12 00:05

Flotters!

Japans og koreansk samletråd!

Jizz in my pants!

liverpo__ole
01.07.12 00:15
tommy_cowan: Japans og koreansk samletråd!

Er jo bare å lage en samletråd for flere land dersom det skulle være ønskelig! (gjerne kjøre noen sammen...)

- Fransk
- Tysk
- Italiensk
- Spansk-talende
- Nordisk

osv :)

Odaiba
OdaibaInnlegg: 1288
01.07.12 20:45

En av mine favoritt-spillefilmer fra Japan er "Shall we dance"? En mann som ser en besnærende kvinne stå i et vindu hver gang han passerer med toget og begynner på danseskolen hun jobber på bare for å være nær henne.

Man får et interessant innblikk i den japanske kulturen også, og må si japanerne har et i hvert fall annerledes syn på hva som er vakre kvinner. Hun danseinstruktøren skal liksom være veldig vakker, men for meg er hun altfor tynn. Fra håndleddet og opp til skulderen hennes er det ikke mye forskjell på tykkelsen.

Nei, kona til hovedpersonen synes jeg var en mye flottere dame, hun så sunn og frisk ut.

Filmen er også ganske morsom til tider, jeg brølte av latter av en scene hvor en tykk mann på danseskolen danser først sjenert, så blir han skikkelig gira og slår seg løs. 

Ikke noe stygt språk, ingen sex og null vold. Anbefales for alle.

tommy_cowan
01.07.12 21:42
Odaiba: En av mine favoritt-spillefilmer fra Japan er "Shall we dance"? En mann som ser en besnærende kvinne stå i et vindu hver gang han passerer med toget og begynner på danseskolen hun jobber på bare for å være nær henne.

Finnes amerikansk re-make med Richard Gere tror jeg :p

liverpo__ole
01.07.12 22:08
tommy_cowan: Finnes amerikansk re-make med Richard Gere tror jeg :p

Den har jeg sett. Ante ikke at det var en remake av en japansk film i det hele tatt.

phb
phbInnlegg: 8430
02.07.12 00:47
liverpo__ole: - Er det noen som vet om det kommer noen spennende japanske filmer på markedet i nær fremtid? Kom med info i denne tråden!

http://thirdwindowfilms.com/¨

Sett Cold Fish? Mørk, dyster, jævlig. (Basert på en ekte historie...)

Charon
CharonInnlegg: 2024
02.07.12 15:43

Så Studio Ghibli siste tilvekst til filmverden the seacret world of Arrietty sammen med kona og den unge lovende. Elsker animasjonsfilmene dette studioet spyr ut.

Charon,

keyser1
keyser1Innlegg: 3718
02.07.12 16:11
Charon: Så Studio Ghibli siste tilvekst til filmverden the seacret world of Arrietty sammen med kona og den unge lovende. Elsker animasjonsfilmene dette studioet spyr ut.

No er vel strengt tatt From Up on Poppy Hill Studio Ghibli's siste, med sønn Goro Miyazaki i stolen for ett prosjekt blandt annet faren var innvolvert i på skribentsia.

liverpo__ole
04.07.12 10:28
phb: Sett Cold Fish? Mørk, dyster, jævlig. (Basert på en ekte historie...)

Ja, så den nylig faktisk. En av de drøyetse filmene jeg kan komme på å ha sett. Slutten tar jo helt av.

liverpo__ole
04.07.12 10:29
Charon: Så Studio Ghibli siste tilvekst til filmverden the seacret world of Arrietty sammen med kona og den unge lovende. Elsker animasjonsfilmene dette studioet spyr ut.

Ja, den var nydelig denne.

liverpo__ole
06.07.12 16:16

Noen som kan si meg om remaken av Hachiko: A Dog's Story fra 2009 med Richard Gere i hovedrollen er bra? Med hele 8.0 på IMDb regner jeg liksom med at de klarte å lykkes, selv om jeg er litt redd for at den får latterlig mange gode rates av oversentimentale dyreelskere (for dem er det mange av).

Likevel, historien er jo søtere enn druer. Blir sikkert underholdt, selv om den skulle suge ræv. Heldigvis er det Lasse Hallström som har regi, så endel kvalitet er det vel lov å forvente.

Dette er originalen.

(Innlegget ble redigert 06.07.12 16:18)

LANGEMANN-1968
LANGEMANN-1968Innlegg: 1733
06.07.12 18:19
liverpo__ole: Noen som kan si meg om remaken av Hachiko: A Dog's Story fra 2009 med Richard Gere i hovedrollen er bra?

jeg likte den godt. shall we dance så jeg på nrk for noen år siden, orginale japanske selvfølgelig.

liverpo__ole
06.07.12 20:11
LANGEMANN-1968: orginale japanske

Er Richard Gere en hemlig beundrer av japanske filmer siden han tydeligvis ikke gjør annet enn å spille i de amerikanske utgavene?

LANGEMANN-1968
06.07.12 20:57
liverpo__ole: Er Richard Gere en hemlig beundrer av japanske filmer siden han tydeligvis ikke gjør annet enn å spille i de amerikanske utgavene?

går der pengene er...?

phb
phbInnlegg: 8430
07.07.12 09:54

Den beste japanske hundefilmen er Antarctica.  Score av Vangelis(!)

(Innlegget ble redigert 07.07.12 09:54)

tommy_cowan
07.07.12 13:22
liverpo__ole: Noen som kan si meg om remaken av Hachiko: A Dog's Story fra 2009 med Richard Gere i hovedrollen er bra? Med hele 8.0 på IMDb regner jeg liksom med at de klarte å lykkes, selv om jeg er litt redd for at den får latterlig mange gode rates av oversentimentale dyreelskere (for dem er det mange av).

Jeg er ingen oversentimental dyreelsker, men ble ganske så rørt av denne.

liverpo__ole
07.07.12 14:40
tommy_cowan: men ble ganske så rørt av denne.

Godt å høre :)

Fabrebayor
FabrebayorInnlegg: 8267
07.07.12 21:33

Jeg har sett en del japanske filmer, både anime og live action.  Favoritten må nok bli 5 centimeters per second (byosoku go senchi).  Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sett den.

Ellers er det jo ingen som er bedre på skrekkfilm enn japanere:)  Kairo for eksempel er helt syk.  Ekstremt trykkende atmosfære.

liverpo__ole
08.07.12 21:40

Anbefaler alle å se Departures.

En vakker film som utforsker ritualene rundt begravelser i Japan med sin historie. Samtidig priker man borti fordommene som knyttes opp mot yrker som har død og lik som sitt daglige levebrød. Sjelden har vel døden, og dets siste farvel sett vakrere ut.

Jeg elsker hvordan musikk står sentralt i hostorien, og som brukes aktivt hele filmen gjennom, både som rent virkemiddel til å frembringe bestemte følelser, men også for å poengtere ulike elementer i den bitre historien om Daigos oppvekst. En film for alle som liker vakker musikk!

liverpo__ole
08.07.12 21:51

Noen som har lyst å sette opp en liste over de beste japanske filmene de har sett?

Del gjerne opp i anime og live-action, om det er ønskelig. Kunne trengt noen tips, spesielt på live-action fronten hvor jeg har sett altfor få, er for det meste anime jeg har utforsket til nå.

Charon
09.07.12 14:42
liverpo__ole: Anbefaler alle å se Departures.

Likte scenen der de feiret jul, og det ble spurt om noen ville føle seg støtt om en sang kristne julesanger :-)

Charon, 

Charon
12.07.12 10:49

Kjøpte denne godbiten fra Amazon, gleder meg til å få den i posten, selv om den nok blir dyr grunnet norske tollsatser.

http://www.amazon.co.uk/Late-Mizoguchi-1951-1956-Masters-Cinema/dp/B004GBB67U/ref=lh_ni_t

Men siden Sanshô-dayû og Ugetsu monogatari er to filmer jeg har lett lenge etter, samt at det var 6 andre spennende filmer i pakka, så måtte jeg bare slå til.

Charon,

liverpo__ole
12.07.12 11:14

Megane er en stillferdig, vakker og ikke minst en morsom film, som finner storhet i det små øyeblikkene. Det er en film om gleden ved å lage mat. Om det fine med stillheten. Om hvor flott det er å drikke Sapporo-øl på stranden. Fiske med føttene dinglende fra kaien. Lytte til bølgene som slår innover stranden. Det er kort og godt, en film om å være - om å eksistere og verdsette øyeblikket.

Anbefales om du vil ha en rolig film med lavt tempo, lyden av bølger, fuglekvitter og lyden av stillhet.

liverpo__ole
12.07.12 11:15
Charon: Kjøpte denne godbiten fra Amazon, gleder meg til å få den i posten, selv om den nok blir dyr grunnet norske tollsatser.
http://www.amazon.co.uk/Late-Mizoguchi-1951-1956-Masters-Cinema/dp/B004GBB67U/ref=lh_ni_t
Men siden Sanshô-dayû og Ugetsu monogatari er to filmer jeg har lett lenge etter, samt at det var 6 andre spennende filmer i pakka, så måtte jeg bare slå til.
Charon,

Snadder dette, selv om jeg selvsagt har verket sett eller hørt om vedkomne... Men NÅ har jeg jo det :)

LANGEMANN-1968
14.07.12 21:23

Hana Bi  4/6

fikk endelig sett denne på dvd. den har ligget og samlet støv i årevis..

må si jeg ble litt skuffet i forhold til forventningene, men en del bra voldsscener trekker selvfølgelig opp.

Mysterio19
Mysterio19Innlegg: 1425
15.07.12 15:20

Om det også omhandler koreansk film kan jeg også nevne Oldboy. Steike for en ekstrem slutt på den filmen har jeg aldri vært borti.

Hristo_Stoichkov
Hristo_StoichkovInnlegg: 723
16.07.12 04:49

Hvis du er gira på et par litt sprø filmer så kan jeg anbefalle Visitor Q av Takashi Miike, og Tampopo.

Førstnevnte kan være litt forstyrrende til tider, men samtidig ganske morsom og nesten litt rørende til tider. Handler om en familie som alle har sine perverse/syke sider, som de holder inni seg lar det bygge seg opp en ekkel og amper stemning. Men så en dag dukker plutselig Visitor Q opp, og de skjulte sidene til familien for sitt utspring gjennom han. Verdt å se, men du må se den med et åpent sinn, for å si det mildt.

Tampopo derimot er en utrolig sjarmerende film, med gode doser humor og rørende øyeblikk. Denne filmen handler ei dame som driver en ramen-bar, men har null peiling på hvordan man lager en god bolle med ramen. En dag mens hun blir trakasert av kundene, kommer en lastebilsjåfør og hans yngre kollega innom, og hjelper henne med driften av ramen-baren. Underveis i filmen følger du også en livsnyter, som bryter den fjerde veggen, og snakker direkte til seeren. Hvis du liker god mat og typisk japansk humor, da er dette kanskje noe for deg. Det her er kanskje min favorittfilm fra Japan.

(Innlegget ble redigert 16.07.12 04:49)

liverpo__ole
17.07.12 21:06
Mysterio19: koreansk film

(Innlegget ble redigert 17.07.12 21:07)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg