Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Directors Cut/Extended Edition filmer.

NYTT TEMA
LSP-4445
LSP-4445Innlegg: 1023
31.05.15 11:24

Finnes jo mange av disse ettervært.....noen favoritter....eller store skuffelser?

Min favoritt er uten tvil Terminator2......den lengste utgaven.

Største skuffelse jeg kan komme på i farten er siste Rambo filmen der Directors cut utgaven i spilletid var lengre men samtidig så var mange av volds scenen klippet ned eller fjernet.

Stracqualursi
StracqualursiInnlegg: 2263
31.05.15 13:02

Extended-versjonen av "Den Gode, den Onde og den Grusomme" er den versjonen man skal se.

LANGEMANN-1968
LANGEMANN-1968Innlegg: 7042
31.05.15 13:29
Stracqualursi: Extended-versjonen av "Den Gode, den Onde og den Grusomme" er den versjonen man skal se.

Clint Eastwood er 85 år i dag! hipp hipp..

Nabo
NaboInnlegg: 11686
LSP-4445
01.06.15 01:53
Nabo: Das Boot.

Yep,har den på blu-ray :)
Kunne tenkt meg langversjonen av Der Untergang men tror den kun er tilgjengelig på dvd.
Ellers bestilte jeg Commando  Directors Cut blu-ray sist uke.
Bare må ha den  :)
Ikke sett "Den Gode, den Onde og den Grusomme" siden 80 tallet og visste heller ikke at det fant en langversjon av den.

Nabo
01.06.15 08:13
LSP-4445: Ikke sett "Den Gode, den Onde og den Grusomme" siden 80 tallet og visste heller ikke at det fant en langversjon av den.

Den kan anbefales, det er mange scener med der som er ut fyllende for handlingen og som gjør Clint til litt mindre helt, enn i filmversjonen fra 66.

Eli Wallach Har en større rolle i den lange versjonen og det er med å gi filmen en bedre flyt. For de som ikke vet det, så var den filmen forbudt i Norge fra den var laget i 66 til den ble frigitt i 82, først da kunne en se den på kino i Norge.

MKej
MKejInnlegg: 11
01.06.15 14:45

Best DC: Kingdom Of Heaven (2005)

Værste DC: Cinema Paradiso (1988) 

(Innlegget ble redigert 01.06.15 14:46)

JMAFC
JMAFCInnlegg: 4478
01.06.15 14:48
Nabo: Das Boot.

Har denne på Blu-Ray, men har fortsatt ikke sett den. Føler 3 og en halv time er for langt, har sjelden tid/ork til det.

Nabo
01.06.15 15:13
JMAFC: Har denne på Blu-Ray, men har fortsatt ikke sett den. Føler 3 og en halv time er for langt, har sjelden tid/ork til det.

Jeg forstår hvordan du føler det, jeg har omtrent sluttet å se film, nettopp fordi de er for lange, og jeg klarer ikke finne filmer som engasjerer meg slik at jeg bryr meg med å se dem.

Likevel, alt er ikke trist og leit det er 3 filmhistorier totalt som jeg liker å se, og kan se om igjen etter en viss tid. Det er etter utgivelsesår : Dollar filmene, Gudfaren triologien og Das Boot.

Ta deg tid til ubåten, det er en usedvanlig god film på veldig mange plan, og den kan ikke bli for lang når du først har satt deg til rette for å se den.

JMAFC
01.06.15 16:00
Nabo: Ta deg tid til ubåten, det er en usedvanlig god film på veldig mange plan, og den kan ikke bli for lang når du først har satt deg til rette for å se den.

Elsker de andre filmene som du nevner der, så får nesten stole på deg :)

(Innlegget ble redigert 01.06.15 16:00)

Nabo
01.06.15 16:09
JMAFC: Elsker de andre filmene som du nevner der, så får nesten stole på deg :)

Gjør det i dette tilfellet og jeg kan garantere deg at det vil ikke bli siste gang du ser den filmen.

Filmmusikken er ikke helt der oppe med Dollar eller Gudfaren, likevel det er ikke dårlig musikk og du vil ta den til deg også.

Jonaz
JonazInnlegg: 11944
01.06.15 16:10

Jeg tar extended utgave av Apokalypse Nå hvilken som helst dag i uka.

Frank.N.Steen
Frank.N.SteenInnlegg: 654
01.06.15 16:34
LSP-4445: Ellers bestilte jeg Commando  Directors Cut blu-ray sist uke.
Bare må ha den  :)

Skal kjøpe denne jeg og, selv om jeg har Directors Cut fra 2007 og minst 4 utgaver på VHS, men en av mine favoritter samt at jeg ser frem til kommentarsporet til regissør Mark L. Lester.

Av de mange forskjellige directors cut utgavene står 1992 Directors Cut av Blade Runner som en bauta i samlingen.

Når det gjelder skuffelser virker det som mange er enige i at The Warriors 2005 Directors Cut er blant de absolutt verste, men har ellers hatt få negative opplevelser med forlengede filmutgaver.

Ellers vet jeg ikke om Star Wars trilogien (1977-1983) utgitt på DVD anno 2004/05 kan regnes som fullverdige Directors Cut utgaver men Lucas rota det dessverre til.

Jeg ikke hadde sett Return of the Jedi siden kino re-utgivelsen i 1997 og fikk meg en negativ overraskelse av å se det uttrykksløse trynet til Haden Christensen fremfor Sebastian Shaw i sluttscenen, og måtte se scenen på nytt for å se at jeg ikke tok feil. 

Stracqualursi
01.06.15 16:38
Jonaz: Jeg tar extended utgave av Apokalypse Nå hvilken som helst dag i uka.

Det finnes det vel allerede?

Denne.

LANGEMANN-1968
LANGEMANN-1968Innlegg: 7042
01.06.15 18:04
Jonaz: Jeg tar extended utgave av Apokalypse Nå hvilken som helst dag i uka.

Jeg kaster den i søpla..

Jonaz
JonazInnlegg: 11944
01.06.15 19:09
Stracqualursi: Det finnes det vel allerede?

Ja, og den er bedre enn original-versjon, synes jeg.

PotetFlak
PotetFlakInnlegg: 424
04.06.15 14:22

Sett mange DC filmer opp gjennom årene og i de fleste tilfeller så savner jeg info om hvilke klipp som er nye eller som er forlenget.
Beste hadde vært om det hadde vært mulig å velge en undertekst fil som forklarte underveis :)
Forstyrrende første gangen man ser en film men gode filmer ser jeg flere ganger.

MortenOveJohnsen
MortenOveJohnsenInnlegg: 650
05.06.15 09:53

Noen av de beste utgavene gjennom tidene må vel være de utvidede utgavene av Lord of The Rings. Deretter holder jeg kjært av Kingdom of Heaven. Den ga filmen ny mening og dybde. 

Yngvaldo
YngvaldoInnlegg: 1564
05.06.15 11:43
MortenOveJohnsen: Noen av de beste utgavene gjennom tidene må vel være de utvidede utgavene av Lord of The Rings.

Enig, de ligger helt der oppe når vi snakker om Extended versjoner.

En annen jeg vil nevne er Leon, Jeg er bare så sjeleglad for at jeg så directors cut´n først, originalen synes jeg nesten er en tam affære. 

LSP-4445
05.06.15 15:32
MortenOveJohnsen: Noen av de beste utgavene gjennom tidene må vel være de utvidede utgavene av Lord of The Rings.

Helt enig her....men bryr meg minimalt om EE versjonene av Hobbit filmene.

MrMire
MrMireInnlegg: 258
08.06.15 15:09
PotetFlak: i de fleste tilfeller så savner jeg info om hvilke klipp som er nye eller som er forlenget.

http://www.movie-censorship.com/
http://www.schnittberichte.com/

Du finner helt sikkert ikke alle filmer du vil sjekke ut scenene til. Men en del finner man nok på disse sidene.

(Innlegget ble redigert 08.06.15 15:09)

Dex74
Dex74Innlegg: 18832
01.07.15 09:35

To som er glemt...eller kanskje de er i linkene?

Superman 2 - The Richard Donner Cut!
Dances With Wolves

(Innlegget ble redigert 01.07.15 09:37)

Stracqualursi
01.07.15 14:09
Nabo: Den kan anbefales, det er mange scener med der som er ut fyllende for handlingen og som gjør Clint til litt mindre helt, enn i filmversjonen fra 66.

Og, ikke minst, så får man ENDELIG vite hvordan det kommer seg at Angel Eyes plutselig er i hæren og akkurat der som Clint og Tuco havner. 

I øvrig så synes jeg extended-versjonene er de versjonene man skal se av The Hobbit.

MoreTEN
MoreTENInnlegg: 20132
01.07.15 16:15

Blade Runner Dir.Cut er en av mine favoritter. Ikke minst fordi den har en funksjon, og presenterer en nesten helt ny film. Her er det helt klart at studio stod bak, det var press og mye "hat" for resultatet der ble sluppet. 

Andre Dir.Cut og Ext. er bare melkekuer, spesielt Ridley Scott, som tydeligvis har litt for mye på hjertet. James Cameron er en annen ext.cut fanboy, men min andre favoritt må bli Aliens. 

Aliens versjonen har et par scener jeg kanskje er litt miss, da de som viser Newt og familien. Jeg liker litt mystikk, vi trenger ikke se/vite alt. Men endel annet er knall, spesielt scenen hvor robotvåpen kutter ned Aliens på vei mot dem. Til ingen nytte. 

Men Kingdom of Heaven? I utgangspunktet en altfor lang film, dette hjelper fint lite. Kill your darlings, Scott. Close Enc. of the 3rd Kind? Nei, det trenger vi ikke. Perfekt som den er! Star Wars-triologien? Så ille at det ble krig mellom Lucas og fansen. Imponerende, Lucas!

Ellers er det jo en masse dumme komedier som får ext.cut, unrated cut og annet vås kun for å melke kua. 

LSP-4445
02.07.15 07:52
MoreTEN: James Cameron er en annen ext.cut fanboy, men min andre favoritt må bli Aliens.
Aliens versjonen har et par scener jeg kanskje er litt miss, da de som viser Newt og familien. Jeg liker litt mystikk, vi trenger ikke se/vite alt. Men endel annet er knall, spesielt scenen hvor robotvåpen kutter ned Aliens på vei mot dem. Til ingen nytte.

Aliens var den første filmen jeg så i såkalt directors cut/extended cut.
Var vel mere uvanlig å utgi filmer på denne måten på den tiden.
Å se en favoritt film i forlenget utgave er alltid digg og jeg har ingenting i mot å kjøpe sånne utgaver
Som kjent så er det mange filmer som har masse deleted scenes som ekstra matriale men da gjerne i dårligere kvalitet med tidskode osv.
Titanic utgivelsene har ingen "langversjon" av filmen men masse deleted scenes er inkludert i samme kvalitet som selve filmen.
Nesten rart det ikke finnes noe bootleg med disse scenene inkludert i den vanlige kino versjonen.........

Hitherto
HithertoInnlegg: 931
02.07.15 23:32
LSP-4445: noen favoritter....eller store skuffelser?

Mange jeg ikke har sett og mange jeg har sett som jeg ikke har vært klar over var DC-utgaver.

Beste må være Aliens. De tilføyelsene som var med i DC bidro i stor grad til å klargjøre karakteren til Ripley (og forholdet til Newt, ettersom forholdet til egen datter aldri ble noe av). Som for brukeren over meg var dette også første gang jeg fattet interesse for ideen bak DC-utgivelser.

Likte også Blade Runner godt. Ikke verst for en directors cut som er kortere enn originalen. For min del fungerer den best med ekskluderingen av Fords slitsomme voiceover og den kryptiske enhjørning-scenen.

Den største skuffelsen er Apocalypse Now: Redux. Originalen fungerer utmerket fordi det er slik en grim og håpløs nedstigning i helvete hvor galskapen eskalerer i takt med at de nærmer seg Kurtz & Co. De største tilføyelsene i DC bidro bare til å ødelegge denne flyten totalt. Sekvensen fra den franske gummiplantasjen var ubrukelig - utvilsomt svakeste scene i hele filmen.

For meg ødela Redux illusjonen jeg hadde om at mer materiale og lengre film alltid var bedre. Kill your darlings please.

JMAFC
29.07.15 19:45
Nabo: Das Boot. Ta deg tid til ubåten, det er en usedvanlig god film på veldig mange plan, og den kan ikke bli for lang når du først har satt deg til rette for å se den.

Så denne i dag, og selv om den var utrolig lang var det en fantastisk film. Topp 5 krigsfilm uten tvil. Stjernene i filmen var uten tvil en fantastisk performance fra Jürgen Prochnow og perfekt regissering fra Wolfgang Petersen!

Nabo
29.07.15 20:28
JMAFC: Så denne i dag, og selv om den var utrolig lang var det en fantastisk film. Topp 5 krigsfilm uten tvil. Stjernene i filmen var uten tvil en fantastisk performance fra Jürgen Prochnow og perfekt regissering fra Wolfgang Petersen!

Velkommen i klubben som har sett den, gratulerer.

Nå vil det ikke gå så lenge til før du har lyst å se den om igjen, gjerne i sammen med noen venner og da vil legge merke til saker og detaljer som en ikke så første gangen en så filmen. Hvis en leser litt så er filmen basert på en miniserie som eksisterer.

Die Karbolmädchen, und die Telefonisten, de kan du tenke på neste gang du skal gjennom Gibraltar.

JMAFC
29.07.15 23:36
Nabo: Nå vil det ikke gå så lenge til før du har lyst å se den om igjen, gjerne i sammen med noen venner og da vil legge merke til saker og detaljer som en ikke så første gangen en så filmen. Hvis en leser litt så er filmen basert på en miniserie som eksisterer.

Hehe, har nok ikke mange venner som gidder å se en tysk film på 3 og en halv time ;)

Nabo
29.07.15 23:59
JMAFC: Hehe, har nok ikke mange venner som gidder å se en tysk film på 3 og en halv time ;)

Vel vel det er bedre med dårlige venner enn ingen venner, det synes jeg er merkelig at de ikke vil se en tysk film som handler om en del av krigen slik den oppfattes av de tyskere som er med i filmen.

Det er en av styrkene med filmen å se den med tysk lydspor, noen ser den med engelsk lydspor og det blir helt feil når tale og munnbevegelser er usynkrone.

Hvis du husker scenen der de er på sjappen før de går til sjøs, så er han ene som spiller u-båtkaptein skikkelig full i virkeligheten under opptakene.

Likte du musikken til filmen ?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg