Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norsk gjennombrudd i Hollywood?

NYTT TEMA
jeangabin
jeangabinInnlegg: 24134
19.09.15 09:24

http://norskfilm.montages.no/

Denne uka på bloggen ser jeg litt nærmere på alle nordmennene som har reist til Hollywood, og spør om vi når står foran et norsk gjennombrudd i drømmenes by? Hva mener dere?

svankmajor
svankmajorInnlegg: 1825
19.09.15 10:08

Det er sikkert ikke ille at norsk film og norske regissører får muligheter i utlandet. 

Slik jeg forstår det, jeangabin, så ser du det som det største som kan skje norsk film at vi får masse regissører til Hollywood som gjør stor suksess der med gjerne store episke filmer, for å så komme tilbake til Norge og gjøre store episke filmer her? 

jeangabin
19.09.15 10:53

Vel, jeg tror ihvertfall at det er bra at man får laget film i utlandet. En del av problemet med norsk film er at det lages så få filmer at hver regissør ikke får nok praksis. Om man lager fem filmer i usa og fem i norge, så har man plutselig laget ti filmer. Det betyr at kvaliteten går opp, tror jeg.

svankmajor
19.09.15 11:07
jeangabin: Vel, jeg tror ihvertfall at det er bra at man får laget film i utlandet. En del av problemet med norsk film er at det lages så få filmer at hver regissør ikke får nok praksis. Om man lager fem filmer i usa og fem i norge, så har man plutselig laget ti filmer. Det betyr at kvaliteten går opp, tror jeg.

Jeg er usikker på om regissører får lagd flere filmer bare fordi de lager filmer i USA. De kan jo ikke være to steder samtidig? Zwart lagde vel filmer i Hollywood en periode, så kom han hjem en periode og lagde de Lange Flate Ballær filmene. Han lagde vel ikke filmer simulatant både i Norge og USA?

Man kan jo våge påstanden at produksjonskvaliteten på filmer i Hollywood er bedre enn i Norge, i alle fall at de har ting i systemet norske filmarbeidere kan lære av. Jeg tror ikke det skader nødvendigvis, men det er kanskje litt enkelt å tro alt blir bra. Jeg tror heller det kommer an på hvem man får jobbe med i Hollywood, i så fall. 

Vi har jo hatt norske regissører i Hollywood tidligere, uten at det har gjort dem til trollmenn senere. Erik Skjoldberg sin beste film er disktabelt enda den han gjorde før han fikk lage film i Hollywood. 

jeangabin
19.09.15 12:15
svankmajor: Vi har jo hatt norske regissører i Hollywood tidligere, uten at det har gjort dem til trollmenn senere. Erik Skjoldberg sin beste film er disktabelt enda den han gjorde før han fikk lage film i Hollywood.

Jeg tror uansett det er en nyttig erfaring å ta med seg. Dessuten er det jo ikke bare regissørene som får erfaring, men også skuespillere, klippere osv . Det er et stort problem i Norge at regissører lager for få spillefilmer. 

Amerikanske filmer er fortsatt litt bedre enn de norske. 

Det jeg skule ønske var at vi hadde en mulighet for å bedre manusforfatterne, for det tror jeg hadde hjulpet mye. 

jeangabin
19.09.15 12:16
svankmajor: Jeg er usikker på om regissører får lagd flere filmer

På mandag skal jeg se bustenskjold filmen med leif juster. Jeg skal skrive om den på bloggen. Jeg gleder meg litt til den. Har alltid likt juster :) 

svankmajor
19.09.15 13:14
jeangabin: Det jeg skule ønske var at vi hadde en mulighet for å bedre manusforfatterne, for det tror jeg hadde hjulpet mye.

Filmskoler og ellers masse uavhengige kurs og seminarer øvrig har ofte eksterne forelesere.

Interessant med Bustenskjold. Hvor fikk du fatt på den egentlig? Ser du den via et bibliotek?

jeangabin
19.09.15 13:53

Jeg ser den på mitt lokale bibliotek. Jeg har bestilt douglas, op med hodet og bustenskjold. Ja, jeg driver jo som kjent siden www.kreativskriving.com. Vet det finnes en del kurs. 

Manusforfattere har jo det problemet at det koster en masse penger å filme teksten. Det vil si at det er høyst sannsynlig at arbeidet er forjeves. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg