Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dunkirk - Christopher Nolan

NYTT TEMA
bernt007
bernt007Innlegg: 21468
17.07.17 22:16

Nolan lager gode filmer, men ser ut til å truffet innertieren med Dunkirk. Blir unisont hyllet blant store og små anmelderbladene i USA og UK nå som embargoen er hevet. Denne skal ses på kino.

LapinKuIta
LapinKuItaInnlegg: 441
17.07.17 23:10

Nolan tilbake i virkelig storform ser det ut til. Gleder meg til anmeldelser av James Berardinelli og Peter Travers.

GreySerpent
GreySerpentInnlegg: 3673
17.07.17 23:11
LapinKuIta: Nolan tilbake i virkelig storform ser det ut til.

Har han vært borte?

GimleSag
GimleSagInnlegg: 1855
17.07.17 23:39

Har gruet meg litt til kritikkene av denne filmen, men dette ser da ekstremt lovende ut. 

LapinKuIta
17.07.17 23:42

Kanskje ikke borte, men Interstellar og The Dark Knight Rises splittet publikum og kritikere litt mer enn Nolans største suksesser.

GreySerpent
17.07.17 23:53
LapinKuIta: Kanskje ikke borte, men Interstellar og The Dark Knight Rises splittet publikum og kritikere litt mer enn Nolans største suksesser.

Ok, ser poenget. ;)

Bml-93
Bml-93Innlegg: 346
18.07.17 12:17

Dette ser jo veldig positivt ut.

Blir å se den i natt på Colosseum. Gleder meg!

KPatSkont
KPatSkontInnlegg: 1
18.07.17 17:55

Absolutt mye bra, her er vår anmeldelse
https://www.youtube.com/watch?v=WUuVq4APbsA

KnutMagnar
KnutMagnarInnlegg: 629
18.07.17 21:29

Ser at Dagbladet vurderer filmen som om lag like god som Max Manus. Men det er jo før ein tek omsyn til norsk film-tillegget på to auge på terningen, så Dunkirk er forhåpentleg ein god del betre.

Vahlley
VahlleyInnlegg: 66058
20.07.17 19:11

Filmen skuffer meg både som krigsfilm og thriller. OK fotografering og klipping. Ellers uengasjerende. Nei, Nolan bør vende tilbake til den sjangeren han behersker best: mindfuck-filmer. 

trøndergutten
trønderguttenInnlegg: 7074
21.07.17 00:26
Vahlley: Filmen skuffer meg både som krigsfilm og thriller.

Hmm...alle anmeldelsene jeg har lest så langt har vært veldig positive. Jeg gleder meg i alle fall veldig til å se den. 

Bml-93
Bml-93Innlegg: 346
21.07.17 00:36

Synes personlig at den er et visuelt mesterverk. Bryter med den konvensjonelle krigsfilmen og er like intens som en tikkende bombe gjennom hele filmen. Ble sliten.

bigwin
bigwinInnlegg: 875
21.07.17 07:32

Helt glimrende visuelt sett denne filmen - et mesterverk.  Alt i alt en vanvittig bra filmopplevelse for egen del!

Eddie.x
Eddie.xInnlegg: 786
22.07.17 00:45

Skjønner ikke hypen av denne. Visuelt blabla, dette var tynn suppe. Får ikke noe kjennskap til noen av karakterene, og blir likegyldig til alt som skjer med dem. Veldig skuffende greier fra Nolan. 6/10. 

Mysterio19
Mysterio19Innlegg: 2233
22.07.17 00:49

Strålende film med gode rolletolkninger og enestående visuell presentasjon. 8.5/10

LapinKuIta
22.07.17 01:05

En rotten tomat fra Armond White. Dette blir bra.

Lordtema
LordtemaInnlegg: 1869
22.07.17 07:03
Eddie.x: Skjønner ikke hypen av denne. Visuelt blabla, dette var tynn suppe. Får ikke noe kjennskap til noen av karakterene, og blir likegyldig til alt som skjer med dem. Veldig skuffende greier fra Nolan. 6/10.

Det er jo det som er hele poenget, det er ikke noen "helter" , historien deres er uinteressant da de er en av mange og således "expendable" Det var noe av det jeg digget mest med filmen rett og slett , at det var ikke noe fokus på en enkelt skjebne , og du følte aldri det var noe plot armour ute og gikk !

granateple
granatepleInnlegg: 778
22.07.17 09:33
Mysterio19: Strålende film med gode rolletolkninger og enestående visuell presentasjon. 8.5/10

Njaaa, vet ikke helt.....

Audiovisuelt er dette noe av det feteste jeg har sett, men....

Det kunne vært så vanvittig mye bedre, det var til en hver tid helt fram til evakueringen tok slutt 100 000-150 000 mann på en strand som bare ble mindre og mindre, i filmen står ett par hundre mann hist og pist.

Over byen og havnen var himmelen så fylt av røyk at i lange perioder kunne ikke L.W. bombe stranden, og de som gjorde det ble møtt av intenst luftskyts, her var himmelen blå og ikke en båt(pussig nok lå alle båtene i filmen til ankers) skjøt med luftvernet sitt.

Det var tysk kanon ild over hele dunkirk under stort sett hele evakueringen, i filmen var det stille og fredelig untatt ved to-tre fly angrep

At unge Hardy i tillegg både hadde amunisjon for ett par minutters skyting(i virkeligheten ca 6-8 sekunder) og klarte å skyte ned en ju 87 etter han hadde fløyet ett par minutt uten motor bidro til å ødelegge litt av realismen for meg, og da ble jeg sittende å irritere meg over det.

Men for en som ikke er ww2 nerd som meg er det bare å komme seg på kino, men er man var for lyd kan det være ok med ett par ørepropper.....

Bakkus
BakkusInnlegg: 357
22.07.17 18:30
Eddie.x: Skjønner ikke hypen av denne. Visuelt blabla, dette var tynn suppe. Får ikke noe kjennskap til noen av karakterene, og blir likegyldig til alt som skjer med dem. Veldig skuffende greier fra Nolan. 6/10.

Helt enig, grunnen til at vi blir likegyldig til hva som skjer med karakterende er wooden acting samt noe som rammer de fleste andre Nolan filmer, svak dialog.

Tomblands
TomblandsInnlegg: 3215
23.07.17 14:30

Det startet utrolig bra og jeg tenkte at dette kommer til å bli en stor filmopplevelse, men som du sier mangelen på karakterer gjør det uinteressant. Det ser veldig bra ut, men det alene er ikke nok til å holde det oppe i 2 timer.

(Innlegget ble redigert 23.07.17 14:30)

Loonie1
Loonie1Innlegg: 3533
24.07.17 00:07
Tomblands: Det startet utrolig bra og jeg tenkte at dette kommer til å bli en stor filmopplevelse, men som du sier mangelen på karakterer gjør det uinteressant. Det ser veldig bra ut, men det alene er ikke nok til å holde det oppe i 2 timer.

Når det var cirka 20 minutter igjen av filmen var det en kar tre rader foran meg som fant frem mobilen og begynte å leke med den. Irriterende, selvsagt, men samtidig forstod jeg ham litt - det var ikke noe spesielt interessant å følge med på historiemessig.

Selv om filmingen var nydelig (minus at det klippet fra noen veldig mørke scener til noen veldig lyse), var det litt som å se en dokumentar når man ikke har den tilhørigheten til noen av karakterene. Ingen standard protagonist og ingen antagonist. Selvsagt er det er valg av Nolan, som tydeligvis funket på mange anmeldere, men jeg hadde forventet noe mer.

Tidsmessig - det at vi følger hendelsene på moloen i syv dager, på sjøen i én dag, og i lufta i én time - gjorde at det for meg ble litt usammenhengende hvem som var hvor når.

Så når jeg om ett år vil se litt krig, er det nok mer sannsynlig at jeg finner frem Saving Private Ryan eller tar et gjensyn med Band of Brothers heller enn å se Dunkirk.

(Innlegget ble redigert 24.07.17 00:13)

Machine_Head
Machine_HeadInnlegg: 10805
24.07.17 10:43

Nei, dette var skuffende og smått kjedelige greier. Skjønner ikke helt hvor all hyllesten kommer fra, da dette er noe av det svakere som Nolan har kommet med. Ufokusert, sterilt og lider av det jeg syntes var et manglende narrativ. Jeg skjønner poenget, men følte ikke at det fungerte. Skjønner heller ikke hvorfor han drar til med flere svulstige og klissete replikker/scener (Hardys seiersrunde uten motor over en bakgrunn som ser ut som den er fra 80-tallet spesielt), det ble rett og slett teit. 

Og èn ting til: Fy faen det er irriterende at han setter en så utrolig god skuespiller som Tom Hardy til å være en glorifisert statist gjennom nesten hele filmen, det er bare feil bruk av ressurser. Jeg setter pris på at han prøver, Nolan, men håper han går tilbake til en sjanger der hans stil fungerer til hans neste film. 

franzsigel
franzsigelInnlegg: 14862
24.07.17 11:05
Lordtema: Det er jo det som er hele poenget, det er ikke noen "helter" , historien deres er uinteressant da de er en av mange og således "expendable"

Men det blir ikke nødvendigvis god film av det, selv om poenget er bra...

Elguaje
ElguajeInnlegg: 14626
25.07.17 00:23

Dunkirk

Christopher Nolan har gjennom sine år som regissør blitt en mester til å kontrollere tiden i sine filmer, og å skape karakterer man bryr seg om. I Dunkirk føler jeg at han tidvis bommer på begge to.

Filmen blir for meg mer et forsøk på å skape en følelse enn å fortelle en historie ut fra det som skjedde på Dunkirk. Jeg vet ikke noe mer om slagene på Dunkirk nå enn da jeg gikk inn i kinosalen. Følelsen av frykt og hva soldatene gjør for å overleve dette helvetet. 

Greit nok det..

Men når jeg går ut av kinosalen uten å huske et eneste navn av de karakterene som ble vist, hvordan kan jeg da bry som om hva som eventuelt skjer med dem?

Tom Hardy sin karakter kunne vært hvem som helst. Man har Tom fuckings Hardy i filmen, og han spiller en slik rolle. Cillian Murphy sin karakter hadde mye potensiale, men det endte med så godt som ingenting. Harry Styles er faktisk ikke så verst, ikke at karakteren er veldig krevende å spille, men føler han klarte seg bra. Mark Rylance sin karakter og prestasjon var den beste i mine øyne. 

Alt i alt ble dette en skuffende affære, spesielt siden man alltid gleder seg til å se hva Nolan skaper. Hadde det ikke stått Christopher Nolan som regissør, hadde den nok ikke fått like bra karakterer som den har fått nå på IMDB(8,7/10, Letterboxd(4,3/5) etc. 

!!Spoiler!!

Etter at det største skipet som sto ved moloen(?) hadde blitt skutt av en torpedo, så svømte noen av soldatene (var vel Harry Styles og gutta) mot en robåt, men det var en person som ikke slapp dem på og sa at båten måtte tilbake til land. Var det Cillian Murpy sin karakter?? 

!!Spoiler slutt!!

.

GreySerpent
25.07.17 00:31

Tydeligvis hipt å mislike denne blant selverklærte "kjennere".

Elguaje
25.07.17 12:19
GreySerpent: Tydeligvis hipt å mislike denne blant selverklærte "kjennere".

Må man like den bare fordi det er Nolan som har laget den?

GreySerpent
25.07.17 12:29
Elguaje: Må man like den bare fordi det er Nolan som har laget den?

Jeg nevnte ikke Nolan. Men det virker som det er hipt å mislike den bare fordi det er Nolan som har laget den. 

Å si at Nolan misbruker Hardy, fordi sistnevnte er en så vanvittig god skuespiller... Hardy spiller med 70% av ansiktet dekket gjennom hele filmen. Jeg syns dessuten at det er å overdrive betraktelig å kalle Hardy vanvittig god. 

Elguaje
25.07.17 16:17
GreySerpent: Men det virker som det er hipt å mislike den bare fordi det er Nolan som har laget den.

Er kanskje noen som gjør det. Personlig synes jeg bare at filmen var skuffende. Mulig pga at man har høye forventninger til Nolan, siden han er en av de beste regissørene som holder på nå. 

Nøkkelknipe
NøkkelknipeInnlegg: 946
25.07.17 17:08

Er denne filmen veldig bråkete? Har lest at noen har anbefalt å ta med ørepropper.

mcdermott
mcdermottInnlegg: 62427
27.07.17 10:47
Elguaje: men det var en person som ikke slapp dem på og sa at båten måtte tilbake til land. Var det Cillian Murpy sin karakter??

--- Lurte på det samme og jeg ser utfra diverse diskusjoner på reddit at det var det.

Klikk for å gå tilbake til toppen