Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Arrival

NYTT TEMA
Cabal
CabalInnlegg: 11546
12.11.16 11:32

Så denne filmen i går. Har fått med meg at den har fått strålende kritikker, og har sett en trailer på den før. Filmen var noe helt annet enn jeg hadde trodd. Overraskende godt skuespill av hovedrollen (en dame jeg hadde null tro på fra før) og overraskende tregt flyt ifht hva jeg hadde forventet. Det var en fantastisk stemning i filmen, god musikk, kamera og farger, og jeg likte den svært godt. Jeg synes bare den faktiske historien var bittelitt svak, "moralen" litt vel enkel, og midt i filmen følte jeg plutselig de rushet gjennom noe essensielt (og merkelig fortellerstemme). Det er en film jeg skal se en gang til for å se om den fortjener 8/10, eller om den blir liggende på 7/10.

filmjunkie
filmjunkieInnlegg: 52
16.11.16 11:48

Jeg synes denne rett og slett var fantastisk:) Men har også full forståelse for at den ikke vil falle i smak like mye for alle andre. Den vil nok splitte folk noe.

Mumm-Ra
Mumm-RaInnlegg: 656
19.11.16 01:57

Spoiler for som ikke har sett filmen:

Filmen tar for seg Sapir-Whorf-hypotesen, ideen om at menneskets oppfatning og forståelse av verden og virkeligheten vi lever i er formet av språket. F.eks. hadde vi i gamle dager tilsynelatende ikke et ord for blått, og kunne derfor ikke se blått: http://www.sciencealert.com/humans-couldn-t-even-see-the-colour-blue-until-modern-times-research-suggests

Vi ser det samme i boka 1984 av George Orwell, hvor man omformer språket til "nytale" for at folket ikke skal tenke feil tanker.

Poenget i historien er at menneskets oppfattelse av tid er en illusjon. Vi tenker på den som en elv som alltid beveger seg fremover i en retning, mens alt i virkeligheten foregår samtidig (ifølge måten tid fremstilles på både i filmen og enkelte teoretiske fysikere). Det er menneskets språk som opprettholder denne illusjonen og holder oss fanget i denne begrensete virkelighetsforståelsen hva tid angår.

Romvesenene har et talespråk som også innehar sine begrensninger, men skriftspråket deres forutsetter en tenkemåte og en forståelse som gjør at sløret som illusjonen om tid skaper omsider letter. Når de tankene som skaper illusjonen opphører på grunn av en annen virkelighetsforståelse og man oppfatter tiden som den virkelig er, vil det naturlig nok ha en enorm betydning for den menneskelige sivilisasjon. Så ser vi også mange eksemplarer av en bok skrevet som en introduksjon til dette skriftspråket, og Louise som underviser studenter og språkforskere.

De utenomjordiske sa at de ville vende tilbake til jorden om 3000 år, da de ville trenge menneskets hjelp. Innen den tid vil også hele menneskeheten ha mestret skriftspråket og trolig vil det også ha hjulpet den til å overleve. Det var 12 romskip og de hold tilbake informasjon slik at den eneste måten å forstå hele bildet på var om menneskene på de ulike lokalitetene samarbeidet. Trolig forstod de menneskets krigerske natur og forstod at de på en eller annen måte måtte lures til å samarbeide, hvilket også skjedde da Louise ringte til den kinesiske generalen og alle omsider kastet inn håndkleet. Hadde kun et skip landet og delt alle hemmelighetene sine med kun en nasjon, kunne det utløst krig. Eller det hadde kanskje til og med blitt hemmeligholdt. Men det var som sagt viktig at menneskeheten overlevde, og dette var trolig den beste taktikken til å lure dem til å legge ned våpnene. Hadde ikke dette skjedd, og krig var blitt utløst, om ikke av det utenomjordiske besøket så av andre grunner, ville det ikke vært mennesker igjen som kunne hjelpe dem om 3000 år. Og skulle de enda finnes, ville de ikke kunnet skriftspråket som trolig var ment å skulle gi utviklingen av den menneskelige sivilisasjon et kraftig dytt fremover, og hvem vet hva 3000 år med en ny virkelighetsforståelse og fred mellom landene kan føre til av nyvinninger og forståelse som kan brukes mot den trusselen som truer skapningene en gang i fremtiden, hva nå trusselen enn måtte bestå i.

I tillegg virker det som om man unngår paradokser ved at det ikke finnes noe fortid eller fremtid, men bare nåtid. Generalen forteller Louise hva hans kone sa på dødsleiet og viser telefonnummeret samtidig som hun selv forteller ham over telefon hva kona sa. En slik voldsom omdefinering av virkelighetsforståelsen vil ta tid å venne seg til, men barn som vokser opp med denne forståelse vil sannsynligvis takle det bedre enn de som allerede er voksne, og vil i sin tur forberede og tilpasse undervisningen til nye generasjoner.
Selv om det også stiller spørsmål om determinisme og fri vilje. Kunne hun valgt å ikke få datteren eller ikke? Kanskje hun mente at et kort med godt liv var bedre enn ikke noe liv i det hele tatt.

Cabal
CabalInnlegg: 11546
19.11.16 17:41
filmjunkie: Den vil nok splitte folk noe.

Nja, 80% av imdb gir den 8, 9 eller 10. Veeldig få synes den er regelrett dårlig.

Biscan2
Biscan2Innlegg: 15860
23.11.16 01:57
Mumm-Ra: I tillegg virker det som om man unngår paradokser ved at det ikke finnes noe fortid eller fremtid, men bare nåtid. Generalen forteller Louise hva hans kone sa på dødsleiet og viser telefonnummeret samtidig som hun selv forteller ham over telefon hva kona sa. En slik voldsom omdefinering av virkelighetsforståelsen vil ta tid å venne seg til, men barn som vokser opp med denne forståelse vil sannsynligvis takle det bedre enn de som allerede er voksne, og vil i sin tur forberede og tilpasse undervisningen til nye generasjoner.
Selv om det også stiller spørsmål om determinisme og fri vilje. Kunne hun valgt å ikke få datteren eller ikke? Kanskje hun mente at et kort med godt liv var bedre enn ikke noe liv i det hele tatt.

Slik jeg forstod filmen ville man ikke se på livet som en reise fra a til å men en opplevelse/minne a til og med å, samtidig, urokkelig. Abbot visste han ville dø av eksplosjonen, de visste hvordan vi ville reagere og at vi hjalp dem 3000 år frem i tid. Om man har minne/opplevelse av noe, må det jo allerede ha skjedd i ett ikke lineært perspektiv, derav ikke fri vilje, noe som virker paradoksalt for min del. 

Som Heptapodene sa til Russerne "There is no time"(som selvsagt ble mistolket).

Jeg vet ikke om 'Nå' er et perspektiv en gang.

Total mindfuck for min del.

Lew_Ashby
Lew_AshbyInnlegg: 1963
24.11.16 10:38

Vakker film som vil ta dager å prosessere. Førsteinntrykket er en 9 - neste utelukkende basert på det visuelle og lyd. Johann Johannsson skaper en uhyggelig stemning med lydbildet sitt. Passet også supert i Sicario. Bradford Young herjer med kinematografien. 

Selve historien og budskapet må fordøyes de neste dagene. Uansett en underholdende og vakker kinoopplevelse. 

Glemte nesten Max Richter sine vakre toner fra Shutter Island. Nydelig sammen med Young sitt arbeid. 

Og Adams da. Ellevill skuespiller den damen.

(Innlegget ble redigert 24.11.16 10:39)

mcdermott
mcdermottInnlegg: 61877
09.02.17 13:04
Lew_Ashby: Vakker film som vil ta dager å prosessere.

--- Så den i går og førsteinntrykket var at dette var litt langdrygt....men så har den vokst på meg. Fikk veldig "Terrence Malick-vibber" av det hele

0gg0
0gg0Innlegg: 22985
09.02.17 17:11

Mektig bra film. Altfor lenge mellom hver gang slike perler dukker opp.

Kul_Djevel
Kul_DjevelInnlegg: 69217
09.02.17 17:20
0gg0: Mektig bra film. Altfor lenge mellom hver gang slike perler dukker opp.

Jeg mener filmen skuffet stort og svarte ikke til forventningene i det hele tatt.

Ser forresten at du svarte meg i en annen tråd nettopp, men svaret var forsvunnet før jeg rakk å lese.

0gg0
0gg0Innlegg: 22985
09.02.17 17:43
Kul_Djevel: Jeg mener filmen skuffet stort og svarte ikke til forventningene i det hele tatt. Ser forresten at du svarte meg i en annen tråd nettopp, men svaret var forsvunnet før jeg rakk å lese.

Jeg rakk ikke å opparbeide meg noen store forventninger. Er jo ingen typisk sci-fi actionfilm det her. Litt mer sånn 2001: A Space Odyssey. Altså en tenkefilm. Har stor sans for slikt.

Merkelig at svaret forsvant. Jeg skrev bare at jeg syntes det var merkelig at du brukte "fordi det ikke er lov" som unnskyldning for å ikke stille deg opp på galleriet å rope til politikerne, siden du syntes det både var tøft og modig å rope ut at landet du bor i er en nazi-stat.

Du er jo en forkjemper for tullete og skammelige lover, og bryter de mer enn gjerne. (Dine ord). Men *POFF* sa det 5 min. etterpå og svaret ble slettet.

Meeen dette er feil tråd uansett.

MortenOveJohnsen
MortenOveJohnsenInnlegg: 616
21.02.17 11:58

Strålende film som definitivt gjør inntrykk. Men, den er nok ikke for alle og enhver. Filmen vil nok vokse på de fleste som ikke helt skjønte hva som egentlig foregikk. Selv må jeg nok ha flere gjensyn med denne i tiden fremover. 

8/10

Corvus
CorvusInnlegg: 19656
10.03.17 22:25

Vil ikke lese alt her da jeg skal se den når den kommer på streaming om et drøy uke. Men dette blir garantert en film jeg kommer til å sette høyt. Prøver å ikke ha så høye forventninger, ikke lett!

Vet ikke om det er litt i samme ånden som en del av Interstellar som var fantastisk?

Elguaje
ElguajeInnlegg: 13314
11.03.17 12:26
Corvus: Vet ikke om det er litt i samme ånden som en del av Interstellar som var fantastisk?

Personlig setter jeg Arrival høyere enn Interstellar. Men nå synes jeg ikke at Interstellar er så fantastisk som alle vil ha det til heller da. 

craaazy
craaazyInnlegg: 4472
16.03.17 13:06

Arrival kan ikke sammenliknes med Interstellar. Der Interstellar i det minste har gått inn i sjangeren med gode intensjoner og prøvd å få til vitenskapen på en troverdig måte, er Arrival bare svada fra ende til annen. En gigantisk skuffelse for min del. 

Elguaje
16.03.17 13:17
craaazy: Arrival bare svada fra ende til annen

Hva mener du er så svada med Arrival?

craaazy
16.03.17 14:07

At kommunikasjon med en totalt fremmed utenomjordisk rase blir oppnådd ved at verdens ledende lingvist rabler med navnet sitt på ei lita tavle og står å skriker det høyt mens hun slår seg selv på brystet f.eks.

Elguaje
16.03.17 14:43
craaazy: At kommunikasjon med en totalt fremmed utenomjordisk rase blir oppnådd ved at verdens ledende lingvist rabler med navnet sitt på ei lita tavle og står å skriker det høyt mens hun slår seg selv på brystet f.eks.

Okei? Hvordan ville du gjort det da? 

craaazy
16.03.17 16:33

Vel, det har jeg ikke tenkt på. Men om jeg, med min bakgrunn, skulle havnet i en slik situasjon ville jeg antakeligvis rabla ned navnet mitt, slått meg på brystet og skriki det ut til jeg blødde fra halsen.

Men nå er ikke jeg verdens fremste lingvist, og hadde ikke oppnådd noe som helst med den fremgangsmåten. 

Roshambo
RoshamboInnlegg: 3772
17.03.17 02:21
craaazy: Men nå er ikke jeg verdens fremste lingvist, og hadde ikke oppnådd noe som helst med den fremgangsmåten.

Nå var jo faktisk noen av verdens fremste lingvister konsulenter under produksjonen...

Den metoden du beskriver er forsåvidt også kun en bitteliten del av prosessen. Kommunikasjonen og alien-språket ble utviklet i samarbeid med lingvister, fonetikere, matematikere og fysikere. Men du vet vel best regner jeg med.

craaazy
17.03.17 08:22

Hvorfor regner du med det?

Det er jo åpenbart at du mener det motsatte. Ganske nedlatende type du. Mot de som er uenige med deg.

(Innlegget ble redigert 17.03.17 08:23)

Roshambo
RoshamboInnlegg: 3772
17.03.17 10:16
craaazy: Ganske nedlatende type du. Mot de som er uenige med deg.

Bare mot de som kaller noe "svada fra ende til annen" uten noe som helst grunnlag for å komme med den påstanden.

MortenOveJohnsen
MortenOveJohnsenInnlegg: 616
17.03.17 10:56
craaazy: Vel, det har jeg ikke tenkt på. Men om jeg, med min bakgrunn, skulle havnet i en slik situasjon ville jeg antakeligvis rabla ned navnet mitt, slått meg på brystet og skriki det ut til jeg blødde fra halsen. Men nå er ikke jeg verdens fremste lingvist, og hadde ikke oppnådd noe som helst med den fremgangsmåten.

Da bør du i alle fall ikke se Close Encounter of The Third Kind om du mener vitenskapen bak kommunikasjonen i Arrival er svada. 

craaazy
17.03.17 12:51

Merkelig da at du ikke svarer på det innlegget. Men heller i et av de to påfølgende innleggene der jeg prøver å utbrodere påstanden min. Den holdningen innbyr ikke akkurat til debatt.

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 39896
17.03.17 12:52
MortenOveJohnsen: om du mener vitenskapen bak kommunikasjonen i Arrival er svada.

Jeg ha'kke fulgt med i tråden, men bare av nysgjerrighet: Hva går den kommunikasjonen ut på?

Mvh

BE

craaazy
17.03.17 12:55

Jeg kan ikke se at kommunikasjonen i close encounter er noe mindre troverdig enn i Arrival. Er det ikke mer logisk å tro at lys og lyssignaler vil være mer universielt enn engelsk og det latinske alfabetet. Eller?

Mulig det bare er meg. Som synes det altså.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg