Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

John Carpenter

NYTT TEMA
The_Kwames
The_KwamesInnlegg: 1784
08.12.16 21:35

Ja jeg lager rett og slett en egen tråd for regissører og musikeren John Carpenter,som etter 2001 ikke har laget 1 film

Så tar meg 1 uke eller 2 til å gå igjennom hans diskografi

begynner med denne

Assault on Precint13 fra 1976

Oi! Oi! for en film,filmet på så lavt budsjett att Carpenter sjøl startet sitt eget tilrettelegging for musikk,filmen er spilt inn med stort sett ukjente skuespillere...og klokket inn på 90 minutter,og for en spenning,denne har nok gått under radaren for mange...ikke se remaken...de denne,og den suggerende musikken..wow! for en film

Hærligt å se en slags menneskelig innestengt film om ett angrep på en politistasjon...nesten som angriperne er Zombies

Tøft til de grader og stiligt

8/10

Halloween 1978

Her ble jeg egentlig kjent med Carpenter,og her får man introduksjon av Akkad/Yablans på produksjons siden og samt Debra Hill/Larry Franco

En seriemorder på gang,som jeg vil tru Carpenter hentet inspirasjon fra Psycho,men dro det lengere med vold for å si det sånn,filmen skulle vel senere bli forbildet til Jason i Friday The 13th og Freddy Kruger i Nightmare On Elm Street-filmene

Igjen er musikken i Carpenters ånd,temmelig spennende som i Tangerine Dreams ånd eller den gang Giorgio Moroder

Filmen er igjen lavbudsjett,men fra nu av fikk etterhvert Carpenter ett navn

i forhold til Assault filmen,er denne bedre,men..i tanke på budsjettet på Assault..ok,uansett en av topp klassikerene innen grøss

8,5/10

forøvrig er ikke Elvis/The Movie,Big Trouble In Little China og Chevy Chase filmen med her...og heller ikke Dark Star fra 1974

Kwame

Sveinboer
SveinboerInnlegg: 1477
08.12.16 23:22
The_Kwames: som etter 2001 ikke har laget 1 film

Stemmer ikke helt.. Regisserte The Ward i 2010 (Skrekkfilm med Amber Heard). 

Eneste Carpenter filmene jeg har sett er Halloween og The Thing, så bør kanskje se noen flere. Før prøve å se Assault on Precint 13 i helgen.

The_Kwames
09.12.16 02:10

Ok Sveinboer,den har gått meg hus forbi

neste film blir

The Fog 1980 (Tåken)

jepp grøss så det holder,musikk igjen av Carpenter også,og irriterende spennende føste 45,og labrere siste 45..om en legende av en båt og de døde som kommer med Tåken,filmen er innspilt i Canada på en plass det er mye tåke faktisk

Tja! filmen dras med videre med Jamie Lee Curtis fra Halloween,og liker radio DJ konseptet,minner litt om Eastwoods "Misfits"

filmen får 7,0

god film,bare se den,effektene selv i dag er ok

Kwame

The_Kwames
09.12.16 02:17

Tar 1 dags pause,men når jeg tenker meg om så er jeg svært fascinert av hans musikk i filmene...og Assault begynner jeg å rangere høyt,når man tenker seg att ett budsjett på 10000 dollar i 76 ikke var all verden,og Halloween i musikk er genialt,konseptet i tillegg,og igjen en lavbudsjett film

Kwame

Cabal
CabalInnlegg: 11546
09.12.16 12:02

Lagde noen herlige filmer, som jeg setter stor pris på. De jeg setter høyest ble utgitt fra 1980 til 1987 :)

The_Kwames
09.12.16 22:16

Akkurat nu sitter jeg med bilder av Bronson i Death Wish eller The Mechanic,samtidig med Clintern i Fremmed Uten Navn...eller noe sånt...og så skulle vi få Snake Plissken

Kwame

The_Kwames
10.12.16 15:24

Escape From New York 1981

eller på godt norsk Flukten fra New York 1997,her igjen med Hill/Franco på prod,og Kurt Russell som superhelt,med ett øye ala Snake Plissken som skal redde ut presidenten fra fengselet "New York" anno 1997

glitrende tankegang,musikken er i høysetet igjen,og denne så jeg på kino som 18 åring...den gang 10/10

i dag etter gjensyn,må jeg si lysekrone scenen med Isaac Hayes er minneverdig

Jeg synes i dag att denne har tapt seg...Donald Pleasence er med,Russell fra Elvis The Movie er med,Adrienne Barbeau DJ'en i The Fog er med,og jammen får vi ikke Harry Dean Staunton også

Budsjettet på denne filmen ble økt,og fint å se Lee Van Cleef

og skulle bli braket som aldri stilnet..denne filmen fikk økonomisk suksess..og nu ble Carpenter til John Carpenter's

nei for meg er ikke greia så bra lengere

7/10

Kwame

MoreTEN
MoreTENInnlegg: 19961
12.12.16 14:42

The Ward, 2010.

The_Kwames
13.12.16 17:12

The Thing 1982

Og her skulle Carpenter få 14 mill dollars sies det i 82 penger,og med Ennio Morricone som music composer,samt att Kurt Russell ble med igjen,og med produsent Larry Franco med den berømte uttalelsen "Det er ikke en bikkje,men en ting"

Special effects ala Alien fra 79,og Carpenter dro den noe videre,mye bra casting her,og flotte skuespillere

På isødet finner vi en gjeng som er avskåret fra omverdenen på sin base,og uhyggelige ting begynner å foregå

Spennende til tusen faktisk,og Carpenters beste film

Special Effects som ikke har vært vist siden Alien,eller ET for den sagts skyld..ble vel ingen Oscar da,men noe av det beste jeg har sett..ikke noe CGI her...men pengene som ble disponert,ble gjort grundig på effekt sia

Her toppes det med

9/10

denne må dere se

Kwame

WhatsUpDoc
WhatsUpDocInnlegg: 15809
23.12.16 01:56

The Thing er helt klart min favoritt av Carpie.

1. The Thing
2. Halloween
3. They Live
4. Big Trouble in Little China
5. Christine
6. Escape from New York

Kumite
KumiteInnlegg: 4681
02.01.17 07:12

1. The Thing 

2. Escape from New York

3. Halloween

4. They Live 

5. Prince of Darkness

6. Big Trouble in Little China 

7. Starman

8. The Fog

9. Assault on precinct 13

10. Christine 

Det han lagde på 90 tallet var ikke noe å rope hurra for. 

Escape from L.A og Ghost of Mars. Wow sier jeg bare. Skal sies at debut filmen hans Dark Star var rare greier.

Btw perioden 1976 -1988 finner du mye bra film av herr Carpenter. 

(Innlegget ble redigert 02.01.17 07:19)

The_Kwames
03.01.17 11:22

Christine 1983

Over til en 57 modell Plymouth Fury som er besatt,og en ungdom som frem i tid i 83 vil absolutt ha denne skraphaugen,og ting begynner å skje,Christine er basert på boka til Stephen King med samme navn

Igjen får Carpenter opp mot 10 mill $,for å lage denne,og spesial effektene på denne bilen er absolutt svært bra den dag i dag,igjen flott music score og spennende,filmen dro inn over det dobbelte hva den kostet

Denne likte jeg veldig godt faktisk den dag i dag

7,5/10

Starman 1984

Carpenter fikk tilbud om å lage Ildbarnet(Firestarter),men fikk ønsket sitt oppfylt med å jobbe med sin favorittskuespiller Jeff Bridges,og derfor gikk han istedet for denne filmen,om en slags alien som kræsjer på jorda,og har en viss tid på å komme seg tilbake til sin planet,der han tar kroppen til Karen Allens kjæreste

en slags Sci Fi roadmovie kanskje,med vakker score av Nietzche som jeg tror var oppe til oscar nominasjon

her fikk jo Carpenter fritt spillerom med penger,da over 20 mill $ til å investere i denne filmen,som jeg må ærlig si jeg liker veldig godt den dag i dag..og ett par morsomme scener

8/10

Kwame

The_Kwames
17.01.17 12:26

Ok videre på veien med John Carpenter,hopper over Big Trouble In Little China,jeg mener jeg har sett den,mulig jeg skaffer meg den,men for Carpenter ble den en stor fiasko inntektsmessig

så til

Prince of Darkness 1987

Her blir vi introdusert av en gruppe studenter,som skal forske på en grønn masse i en tank i kjelleren på en kirke

en anti gud,satan eller djevelen

Spennende oppbygging og intressant å se filmen innen ifra kirken og utanifra,og synes første halvdel er fin oppbygging og noe skummel,også pga musikk scoren i filmen,men syntes siste halvdel ikke er fullt så bra,men er nok en film som har gått under radaren vil jeg tro

filmen hadde og ett svært lavt budsjett men spilte inn nesten 4 dobbelt av budsjettet

i filmen er Donald Pleasence med, samt av alle Alice Cooper

filmen er og skrevet av Carpenter under navnet Martin Quatermass

joda 7/10

Kwame

The_Kwames
21.01.17 16:13

fra dritt dårlige nye Jason Bourne med Matt Damon,til mer intelligent action

They Live - 1988

I hovedrollen Roddy Pipers og Keith David,og noen solbriller,som på sett og vis skal skille de gode og de onde,intressant tema,og scoren i musikken er som alltid der med Carpenter,Pipers RIP,er jammen meg Tøffe Tom,sammen med Keith David,som også var med i The Thing

en meget god film som for noen er gått under radaren,men herlig mye bra Action her,og føles bra

jeg så filmen i 88 og var litt usikker,men likte det,filmen har vokst til å bli en av Carpenters beste...mystisk og plenty tøff action

joda her må man opp i 8/10

---

og jeg må si egentlig er det ett orginalt manus,samt flott sammensetning av skuespillere,ikke sett siden Kurt Russell som Plissken,her blir Roddy megatøff

Kwame

sunderland_odd
sunderland_oddInnlegg: 434
22.01.17 16:55

Artig å se en tråd om min favorittregissør. Har så og si alt han har gitt ut på dvd og blu-ray + spesielutgaver og bidrag på andre utgivelser.

The_Kwames
06.02.17 18:53

Litt stille en stund med John Carpenter,men da slår vi til igjen

In the Mouth of Madness - 1994

Vel etter They Live,ble det stille rundt Carpenter,men kom tilbake med Memoirs of The Invisible Man og 3 delt episode med filmen Body Bags

Ok denne filmen er jakten på skrekk mesteren Sutter Cane,og Sam Neill som har hovedrollen spiller en freelancer som skal prøve å finne Sutter,eller om Sutter egentlig er reell?

Jeg liker faktisk denne filmen veldig godt,for den har endel overaskende vendinger...intressant,man må vel påpeke att jeg føler Carpenter er tilbake i go gammalt slag.

7/10

Kwame

The_Kwames
09.03.17 16:20

Enda lengere stille stund,enn normalt,men Carpenter har vel ikke vært helt i bildet i senere tid,og film for den sagts skyld...så her kjører vi 2 stykker nu...og med bange anelser

Village Of The Damned - 1995

Her er en ny innspilling fra 1960,og må si jeg likte ca 20-30 minutter av åningen,men så syntes jeg det ble noe billige effekter,selv om barna var bra som styggedommen...siden jeg ikke burde røpe for mye

Vi finner supermannen Reeve,dama til Crocodile Dundee i Linda Kozlowski,Michael Pare osv..må medgi att filmen underholdt noe da,men overrasket av laber kvalitet i forhold til forrige film

5/10

så skal Snake Plissken gjennopleves,og man får vel si att dette blir Carpenters første oppfølger,som egen regissør..altså..

Escape From LA - 1996

med Kurt Russell,og jeg ante mange bange anelser i begynnelsen,og dette ble bare mer eksplosjoner,ettersom nu har vi enda ett fengsel,og i forhold til filmen fra 1981,blir dette en nesten dårlig kopi,ja temmelig elendigt,og med dårlige effekter i tillegg..man kan faktisk se dette i endel av filmen,att man har brukt leketøy nærmest,iallefall følte jeg dette..nei takk..dette var jævlig skralt

3/10 knapt

Kwame

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg