Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

imdb legger ned diskusjonsforumet

NYTT TEMA
Mumm-Ra
Mumm-RaInnlegg: 653
03.02.17 18:05

Fra og med 20 februar vil imdb stenge og tilsynelatende slette alle diskusjonsforumene, alle meldingene og alle kontoene. Årsaken er visstnok for mange troll og negative kommentarer. Hvor skal da de som liker å diskutere filmer med en hel verden møtes? Og ikke si facebook eller reddit. imdb sine sider er rene, oversiktlige og lette å navigere i, i motsetning til den rotete lapskausen i nevnte alternativer. Meldingen:

IMDb Message Boards Announcement

IMDb is the world’s most popular and authoritative source for movie, TV and celebrity content. As part of our ongoing effort to continually evaluate and enhance the customer experience on IMDb, we have decided to disable IMDb’s message boards on February 20, 2017. This includes the Private Message system. After in-depth discussion and examination, we have concluded that IMDb’s message boards are no longer providing a positive, useful experience for the vast majority of our more than 250 million monthly users worldwide. The decision to retire a long-standing feature was made only after careful consideration and was based on data and traffic.

Increasingly, IMDb customers have migrated to IMDb’s social media accounts as the primary place they choose to post comments and communicate with IMDb’s editors and one another. IMDb’s Facebook page (https://www.facebook.com/imdb) and official Twitter account (https://twitter.com/imdb) have an audience of more than 10 million engaged fans. IMDb also maintains official accounts on Snapchat (https://www.snapchat.com/add/imdblive), Pinterest (https://www.pinterest.com/imdbofficial/), YouTube (https://www.youtube.com/imdb), and Tumblr (http://imdb.tumblr.com/).

Because IMDb’s message boards continue to be utilized by a small but passionate community of IMDb users, we announced our decision to disable our message boards on February 3, 2017 but will leave them open for two additional weeks so that users will have ample time to archive any message board content they’d like to keep for personal use. During this two-week transition period, which concludes on February 19, 2017, IMDb message board users can exchange contact information with any other board users they would like to remain in communication with (since once we shut down the IMDb message boards, users will no longer be able to send personal messages to one another). We regret any disappointment or frustration IMDb message board users may experience as a result of this decision.

IMDb is passionately committed to providing innovative ways for our hundreds of millions of users to engage and communicate with one another. We will continue to enhance our current offerings and launch new features in 2017 and beyond that will help our customers communicate and express themselves in meaningful ways while leveraging emerging technologies and opportunities.

Roshambo
RoshamboInnlegg: 3743
03.02.17 19:05
Mumm-Ra: Hvor skal da de som liker å diskutere filmer med en hel verden møtes?

Letterboxd.

Hitherto
HithertoInnlegg: 868
03.02.17 20:44

Så nettopp dette. Har brukt forumet siden 2004 så det var et av de første stedene jeg kommuniserte regelmessig på nett. Føles omtrent som en ekstrasending på radio som forteller at verden utslettes av gigantisk asteroide om tre uker! The end is neigh!

Det har endog vært ufattelig mye drittslenging og 4chan-tendenser der over lengre tid så det føles nesten litt befriende også. Om ikke annet blir vi kvitt de endeløse "WROST MOVIE EVAR!" postene.

Hitherto
03.02.17 20:45

På filmfestivaler for obskure arthousefilmer.

Cabal
CabalInnlegg: 11460
03.02.17 22:12

Det finnes ingen diskusjonsforum som har irritert så mye som IMDBs. Helt forderdelig. Bare tøv og tull og endeløst svada. 

Frank.N.Steen
Frank.N.SteenInnlegg: 466
04.02.17 14:56

Kjip nyhet. Sjeldent jeg skrev noe særlig der men likevel mye komedie gull som dukket opp i de utallige filmtråder, særlig da angående 80-talls action filmer som Commando (1985), Death Wish 3 (1985) og Cobra (1986).

For ikke å glemme alle filmene jeg har blitt tipset om siste 10-12 årene da via forskjellige brukere med en noenlunde lik smak i film.

Ellers alltid en fornøyelse å stikke innom forumene til filmene der topper IMDb top 250 lista, og lese innleggene til frustrerte og sinte brukere som klager på at filmer som Frihetens Regn og The Dark Knight er oversette og undervurderte mesterverk, men vil tro at minst et par av trådene var et forsøk på humor eller å skape litt liv blant de mer seriøse brukerne.

Mens de "tidenes verste" trådene fant man igjen over alt, selv blant filmer med mindre enn 100 stemmer.

jonas
jonasInnlegg: 27160
04.02.17 22:15

Vi får vel håpe noen av de ramler inn hit så kanskje det blir liv i liket igjen.

LaGoeba
LaGoebaInnlegg: 6562
05.02.17 17:08
jonas: Vi får vel håpe noen av de ramler inn hit så kanskje det blir liv i liket igjen.

Støtter denne.

GimleSag
GimleSagInnlegg: 1463
06.02.17 12:02
jonas: Vi får vel håpe noen av de ramler inn hit så kanskje det blir liv i liket igjen.

Tror det fleste som lagde liv her før har havnet på Letterboxd og Facebook.

Mumm-Ra
06.02.17 23:50
Hitherto: Så nettopp dette. Har brukt forumet siden 2004 så det var et av de første stedene jeg kommuniserte regelmessig på nett. Føles omtrent som en ekstrasending på radio som forteller at verden utslettes av gigantisk asteroide om tre uker! The end is neigh!
Det har endog vært ufattelig mye drittslenging og 4chan-tendenser der over lengre tid så det føles nesten litt befriende også. Om ikke annet blir vi kvitt de endeløse "WROST MOVIE EVAR!" postene.

Har også brukt forumet i flere år. Som en ekstrabonus fikk man vedlikeholdt engelskkunnskapene.

Ja, enkelte fora har blitt overtatt av umodne drittunger i alle aldre, men jeg skyldes på imdb-folka som ikke har tatt problemet tilstrekkelig alvorlig. Om Reddit klarer det, burde også imdb.
Likevel, det er bare enkelte fora hvor problemet kunne betegnes som alvorlig. Det er fremdeles svært mange hvor det er mulig å ha lengre og interessante debatter med andre medlemmer. Og nå vil de blir spredt for alle vinder.

Mumm-Ra
07.02.17 00:00
Frank.N.Steen: Kjip nyhet. Sjeldent jeg skrev noe særlig der men likevel mye komedie gull som dukket opp i de utallige filmtråder, særlig da angående 80-talls action filmer som Commando (1985), Death Wish 3 (1985) og Cobra (1986).
For ikke å glemme alle filmene jeg har blitt tipset om siste 10-12 årene da via forskjellige brukere med en noenlunde lik smak i film.
Ellers alltid en fornøyelse å stikke innom forumene til filmene der topper IMDb top 250 lista, og lese innleggene til frustrerte og sinte brukere som klager på at filmer som Frihetens Regn og The Dark Knight er oversette og undervurderte mesterverk, men vil tro at minst et par av trådene var et forsøk på humor eller å skape litt liv blant de mer seriøse brukerne.
Mens de "tidenes verste" trådene fant man igjen over alt, selv blant filmer med mindre enn 100 stemmer.

Ja, de fleste vil nok følge savn når de tenker tilbake på tiden de har brukt på forumet dersom de har vært brukere noen år.

Grunnen er visstnok at man nå holder på med å bygge opp et helt nytt imdb helt fra grunnen av, og så snart det blir ferdig senere i år skal alt innholdet fra den gamle nettsiden overføres dit før den legges ned permanent. I den forbindelse tok man avgjørelser rundt hva det nye imdb skulle kunne tilby i forhold til den gamle versjonen, og bestemte seg for at diskusjonsfora ikke skulle være et av disse tilbudene. En meget dårlig avgjørelse spør du meg.

Cabal: Da har du vært veldig uheldig med valg av fora.

jonas: Det var vel noen nordmenn der, men hvor mange av dem som også er registrert hos VGD er umulig å si.

Vet bare om to stykker:
http://www.imdb.com/user/ur0530606/
http://vgd.no/profile/harryfyhr

http://www.imdb.com/user/ur27501779/
http://vgd.no/profile/Atreygutten

I tillegg var det en på skrekkflimforumet under navn Nostalgikeren som også har konto på imdb, men har mistet navnet. Om han også har konto på VGD aner jeg ikke.

Hitherto
07.02.17 17:11
Mumm-Ra: Likevel, det er bare enkelte fora hvor problemet kunne betegnes som alvorlig.

Ja, det var stort sett de generelle forumene (politics, sandbox, etc.) og forum for de mest populære filmene og TV-seriene der debatten gikk til helvete.

Når man tenker over at det var et forum per enkelt film og TV serie (rundt 1.000.000+) så kan jeg godt forstå det var vanskelig å holde kontrollen for moderatorene.

Hitherto
07.02.17 17:12

Plukket forresten opp dette bidraget som visstnok stammer fra en tidligere IMDB ansatt:

This is no surprise whatsoever. I've worked at IMDb (the worst and most discouraging experience of my professional life ) and believe me, the company is a soulless, empty corporate shell that has one goal: to sell advertising. It's not about movies, TV, or being 'guardians of data' - everything is about making money. The entire site is setup to sell advertising, and movie data is simply a means to achieve that. End of story.

The reason IMDb is getting rid of the message boards is simple: they can't be monetised. If IMDb could make money out of the boards, they'd be staying, but there's no cash in it for them, so they're getting axed. The sell-outs who run IMDb will have looked at the 'metrics' (a risible corporate buzzword the Data Team loves so much) and decided that traffic is not high enough for them to make any real money.

It really is that simple. I've experienced first-hand the obsession with metrics, and making money (at the expense of customer satisfaction), and it really is pathetic to behold. No decision is made at IMDb without greed being factored into the equation, and believe me, they will also shut down certain data sections at some point if they get in the way of making money. Forget the fact that the site has compiled 20+ years worth of important data - if one of the sections can no longer be monetised effectively (Literature, for example), they'll just get rid of it.

In financial terms, keeping the message boards live costs IMDb basically nothing, bar the human cost of maintenance, which - when considered in the context of the site's huge annual profit margin - is less than miniscule.

There's no point complaining about it, making suggestions, or suggesting alternate, viable solutions - the hacks at IMDb don't give a toss. There's no money in it for them, so they're not interested. They'll fob you off with the usual hollow platitudes, but make no mistake, the IMDb that people love died years ago. Now, the site is just a shiny, corporate plaything, pimped out by Amazon for the purposes of making money, with greed - not customer focus - being its primary driving force.

One final note: it probably burns IMDb that the majority (over one third) of their users come from China, the audience for which is far less valuable to advertisers than, say, the USA and the UK. Only about 5% of IMDb's users come from the UK, which is ironic considering the site originated in England. But, I digress - this post will, of course, be deleted, but what the hell. I don't care!

(Innlegget ble redigert 07.02.17 17:14)

Mister_Morisette
Mister_MorisetteInnlegg: 2836
08.02.17 23:09
Mumm-Ra: Fra og med 20 februar vil imdb stenge og tilsynelatende slette alle diskusjonsforumene, alle meldingene og alle kontoene. Årsaken er visstnok for mange troll og negative kommentarer. Hvor skal da de som liker å diskutere filmer med en hel verden møtes? Og ikke si facebook eller reddit. imdb sine sider er rene, oversiktlige og lette å navigere i, i motsetning til den rotete lapskausen i nevnte alternativer. Meldingen:

I utgangspunktet var det ikke så mange troll på Imdb, men på enkelte sider var trollene rene psykopater. Men verst av alt var at moderatorene hadde en policy som stadfestet at trollene ikke kunne fjernes fullstendig, når disse psykopatene hadde sannelig fortjent å blitt utestengt og anmeldt (for ja, de var virkelig så ille).

Når det er sagt, synes jeg at Imdb-brukere var stort sett ignorante og infantile idioter, for å være helt ærlig (noe som kan i grunnen sies om folk på Internett generelt sett, men det får være en annen sak). Mange fanboys og mange tullinger, men også mange som er lite flinke til å publisere intelligente og nyanserte innlegg. Personlig opplevde jeg ikke så mye dritt der de første årene, men etterhvert oppdaget jeg at Imdb hadde sine idioter, de også.

En annen ting er de som stemmer på anmeldelsene for film og TV produkter. Vedder på at mange som stemmer opp og ned er like idiotiske de, også.

Men hvis trollene og tullingene dominerer sidene, hvorfor ta en så drastisk løsning? Hvorfor ikke heller endre regelen og heller utestenge trollene og heller føre til saklig debatt? Her på Vgd har moderatorene fulgt den regelen, uten å legge siden ned.

Mister_Morisette
08.02.17 23:15
Mumm-Ra: men jeg skyldes på imdb-folka som ikke har tatt problemet tilstrekkelig alvorlig.

Word. Vet alt om det. Vet jeg gjentar meg selv, men måtte bare få stadfeste dette.

Supertzar_
Supertzar_Innlegg: 2362
18.02.17 22:28
Mumm-Ra: jonas: Det var vel noen nordmenn der, men hvor mange av dem som også er registrert hos VGD er umulig å si.
Hitherto
20.02.17 14:06

Og der var alt slutt. 13 års skriverier rett i dass.

Har gått rundt for å se om jeg hadde noe som burde arkiveres, men alt jeg fant av verdi var et par poster der jeg forsvarte Prom Night III og Wrong Turn 6, heh!

Kommer til å savne de individuelle forumene som var etablert for hver enkelt film. Kan ikke huske å ha sett noe tilsvarende for andre databaser.

Gringorilla
GringorillaInnlegg: 12347
21.02.17 01:23
Hitherto: Kommer til å savne de individuelle forumene som var etablert for hver enkelt film.

Veldig enig der. Dette var en av hovedgrunnene til at jeg alltid besøkte IMDB etter å ha sett en film. Kjekt å se andre folks teorier, meninger og spørsmål rundt filmene i etterkant. Kommer nok til å besøke IMDB mye sjeldnere nå.

Jeg antar at grunnen til at de legger det ned er på grunn av alle snørrungene som skaper heks på forumene. Men en mye bedre løsning (som de nok ikke taper like mye penger på) burde jo være å anskaffe gode moderatorer. Har såvidt sett antydninger til moderatorer der, og terskelen for at de skal gjøre noe er skyhøy.

Dex74
Dex74Innlegg: 18686
21.02.17 06:26

Trist når nettroll og provokatører ødelegger for genuine seriøse film- og tv-serie fans. Var ivrig leser av diskusjonstrådene på imdb og bidro ørlite grann selv.
Og som Gringorilla sier så var det jo tendenser til at det var moderatorer der! I flere av trådene var det jo haugevis av "deleted posts"!
Uansett kommer jeg virkelig til å savne det.

Titaanzink
TitaanzinkInnlegg: 304
21.02.17 21:28

Kommer også til å savne imdb-forumene.

Det var mye ræl i forumene for de nyeste, største filmene men i tråder for en del eldre, smalere filmer var det mye gull.

Synd at nettrollene skal ødelegge for oss alle men det er vel tidens tegn. Ser ikke ut til at imdb prøvde så alt for hardt å finne en alternativ løsning på problemet.

LSP-4445
LSP-4445Innlegg: 998
21.02.17 21:49
Hitherto: Kommer til å savne de individuelle forumene som var etablert for hver enkelt film. Kan ikke huske å ha sett noe tilsvarende for andre databaser.

Ja hvis noen vet om noen lignende film sider med denne muligheten så skrik ut.
http://www.moviepanels.com/ skal vissnok starte opp snart,håper det blir noe av.

(Innlegget ble redigert 21.02.17 21:50)

Gringorilla
GringorillaInnlegg: 12347
01.03.17 09:45

For de som ønsker å fortsette der de slapp med IMDB-forumet, så kan denne siden være verdt en titt:

https://www.moviechat.org/

De gamle arkivene fra IMDB er kopiert over dit, og man kan diskutere hver enkelt film ved å søke etter dem. Absolutt det nærmeste jeg har sett til det gamle opplegget.

Mister_Morisette
03.03.17 00:13
Gringorilla: For de som ønsker å fortsette der de slapp med IMDB-forumet, så kan denne siden være verdt en titt: https://www.moviechat.org/ De gamle arkivene fra IMDB er kopiert over dit, og man kan diskutere hver enkelt film ved å søke etter dem. Absolutt det nærmeste jeg har sett til det gamle opplegget.

Takk for varselen. Men likevel har jeg bemerket at ikke alle arkivene er kopiert fra Imdb.

Stoner
StonerInnlegg: 12068
06.03.17 22:15

Foraene var halve grunnen til å bruke IMDb, fordi det var interessant å lese andres meninger om filmer som av ulike grunner kunne diskuteres. Det finnes ingen alternativer til disse foraene for å diskutere enkeltfilmer. Veldig trist.

Klikk for å gå tilbake til toppen