Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Flere som er lei overmennesker på kino?

NYTT TEMA
Mumm-Ra
Mumm-RaInnlegg: 720
10.08.17 03:28

Nå mener jeg ikke superhelter, da disse ikke er ment å være realistiske i utgangpunktet. Heller ikke revolvermannen i The Dark Tower, da dette er en fantasyfilm. Men filmer som tar utgangspunkt i det som er ment å være den ekte verden.
Har sett traileren til Baby Driver, og innså at jeg egentlig har hatt min dose med rollefigurer med overmenneskelige evner som perfekt hukommelse, øyeblikkelig forståelse og kjøreferdigheter hinsides fatteevne. Gjerne kombinert med en nonchalant holdning. Det samme kan sies om actionfilmer som James Bond hvor man kjører motorsykkel over flere kilometer med hustak mens maskingeværer i helikopteret over deg tømmer det ene magasinet med skudd etter det andre uten at et eneste treffer. Eller man kjører i 120 gjennom handlegater og trange smug med folk overalt uten å kjøre over så mye som noens skotupp. Ellers har vi kampferdigheter uten sidestykke, skyteferdigheter av en annen verden osv, ofte i en og samme kropp.
Ser gjerne at det lages actionfilmer med litegranne mer realistiske rollefigurer.

Elguaje
ElguajeInnlegg: 15155
10.08.17 11:31
Mumm-Ra: Ser gjerne at det lages actionfilmer med litegranne mer realistiske rollefigurer.

Se Blue Ruin som ligger på Netflix, hvis du ikke har sett den. Er vel ganske spot on på hva som skjer hvis man setter en A4-mann i en slik setting.

Trenger et gjensyn med den selv snart, meget god film.  

Edit: Fuck, de har fjernet den fra Netflix.. Men man kan alltids laste den ned. 

(Innlegget ble redigert 10.08.17 11:32)

jonas
jonasInnlegg: 28029
10.08.17 11:35

Tja. Alt til sin tid. Men Die Hard er vel skoleeksemplet her. I de tre første er McClane en forholdsvis vanlig fyr som havner på feil sted. Men han er ikke overmenneske, han blør og lider og kommer seg såvidt gjennom filmene.

Spol fram til de nyere filmene, i nummer fire kjører han trailer som om det var en rallybil og hopper oppå jetfly og greier. Joda, man kan bli matt og lei.

Hitherto
HithertoInnlegg: 931
11.08.17 13:23
Mumm-Ra: filmer som tar utgangspunkt i det som er ment å være den ekte verden.

Jeg kjenner problemet, men jeg jeg er samtidig skeptisk til om actionfilm og denslags overhodet fungerer i den virkelige verden.

Selv actionfilmer vi betrakter som realistiske kan sies å overdrive en hel del. Die Hard er full av risikable situasjoner som mest sansynlig ville hatt dødelig utgang dersom noen forsøkte å leke John McClane i virkeligheten. Allikevel synes filmen noenlunde realistisk, spesielt siden karakteren til Willis er sårbar, og dermed står som selve antitesen til muskelbuntene på 1980-tallet som lett nedkjempet 1000 mann med et par uzier.

Det filmene kan og bør gjøre er å få hendelsene, uansett hvor overdrevne, til å synes plausible innad sine separate univers. Dersom overmenneskene forsvant og actionfilmene ble realistiske tror jeg ikke de ville ha i nærheten av den samme underholdningsverdien (min mening).

Selv digger jeg filmer som Shoot 'em Up, Crank og alle action-rullene som går motsatt vei og overdriver på ren faenskap.

Mister_Morisette
Mister_MorisetteInnlegg: 2924
19.08.17 22:00

Må nok dessverre være en motpart til deg og si at nei, jeg er personlig ikke lei av det. Film er ment til å være en formidling av det som er overnaturlig og selv om en kan bli lei av visse klisjeer og komponenter ved en film, så har jeg ikke blitt lei av det.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg